Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis. Men säg det då på en gång, kanske med en annan formulering typ: "Jag tycker mig läst någonstans att Tesla inte alls använder kobolt från Kongo, minns dock ej på rak arm vart jag fått det ifrån".
Så slipper du också hänvisa till något som liksom inte når ända fram till det påståendet.

Det handlar inte heller om vetenskapliga källor, det påstår jag inte, bara något som man kan titta på och granska utifrån vem som påstår vad.

Ang. det fetade. Skitbra! Subjektivt såklart men där tror jag du har mer "rätt" än "fel" haha.

Jag är ju själv småsugen på en elbil men som jag postat i denna(tråd tror jag) så bor jag i lägenhet och får svårt med laddningen. Kör nu närmare 3000 mil om året så ekonomiskt borde det gå ihop sig...typ.

Allright, vi menar nog ungefär samma sak då fast jag uttryckte mig vassare än jag hade fog för då. Jag köper det.

3000 mil/år då börjar du närma dig. Laddinfrastrukturen är det som troligen avgör och givetvis körmönstret.

Tesla har laddinfrastruktur, räckvidd och laddhastighet. Tyvärr även pris...

Kör man huvudsak korta sträckor så är i3 trevlig enligt många, jag tror att e-Golf är alldeles utmärkt. Lidl har gratisladdare och om man har skapligt stort batteri klarar man sig många dagar med kortresor även om man inte kan ladda hemma.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett rimligare sätt ur vetenskaplig synvinkel eller kanske bara argumentationsteknisk synvinkel är väl att de som påstår att Tesla tar sina batterimineraler från barnarbete i Kongo får ha bevisbördan.

Det är ju det som är det icke belagda påståendet här i sammanhanget.


Buy quality, cry once

Ja absolut det bör man ju kunna göra om det öht skall tas på allvar(och bara för saken skull, det påstår jag inte öht - har ingen kunskap specifikt om kobolt/Tesla mer än det jag läst i det som postats senaste sidorna i denna tråd) om det inte är så att säga mlm vedertaget i den branschen att det är så världens produktion ser ut.
Inte en aning men kommer all kobolt som omsätts i hela världen från barnarbete så kanske "källa på det" är lite överflödigt när det gäller en specifik tillverkare(Tesla eller någon annan). Aja du förstår vad jag menar hoppas jag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Allright, vi menar nog ungefär samma sak då fast jag uttryckte mig vassare än jag hade fog för då. Jag köper det.

Tack BrooklynS. Jag är helt nöjd med det. Tummen upp till dig!
De verkar ju påväg att minska kobolten så snart är man kanske där iaf.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För diskussionsens skull gör jag två urklipp.

Let’s compare a vehicle with a liquid cooling system to one with a passive air cooling system: the 2015 Tesla Model S and the 2015 Nissan Leaf, respectively. The Leaf has an average degradation rate of 4.2%, while the Tesla is 2.3%. Good thermal management means better protection against degradation.

Figure 8: Battery degradation appears to be strongly correlated with DCFC use for vehicles in seasonal or hot climates.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Rivian verkar inte ligga på latsidan, 20-25% mer volymtäthet på batteripacket är inte fy skam: https://insideevs.com/news/388413/rivian-top-energy-density-battery-cooling/

Jag har tröttnat på "revolutionerande batteriteknik"artiklar eftersom den aldrig kommer till verklighet.

Den där mopedbilen dom skulle tillverka i Trollhättan skulle ju ha revolutionerande batteriteknik som skulle innebära högre energidensitet, lägre pris och snabbladdning på under en kvart.

Det är möjligt att Rivian har lyckats packa celler något tätare än någon annan, men mycket annat har tyvärr inte hänt på batterifronten.

Teslas celler är väl fortfarande bäst på marknaden, om man packar om dom med mindre kylning mellan så kan man vinna något i volym, men någon revolution är det inte.

Jag är gammal nog att minnas batteriutvecklingen från NiCd till NiMh till LiPo, dom stegen var små batterirevolutioner, NiCd som hade minneseffekt, NiMh som var ca40% energitätare och saknade minneseffekt till LiPO som var rejält mycket energitätare men inte kunde leverera strömuttag/ladda mer än 1C och dog i kyla. (Apple har tydligen inte löst problemet med kyla än :D )

Sedan kom utvecklingen av Lithium kemin igång på allvar, när man kunde ladda/urladda med 2C eller till och med 4C började man skönja en användning i elbilar.

Nu tror jag att Lithium kemin börjat nå vägs ände, visst kan den fortfarande förbättras, men nästa revolution kommer med någon annan kemi, löser man bara expansionsproblemen med Kisel så är det nog ditåt det går.

Hursomhelst är ju LiPo tekniken redan tillräckligt bra på energidensitet, man kan klämma in 50 mil räckvidd i alla bilar idag, det är inte storlek och vikt på batterierna som begränsar, det är priset.

Ska batterierna revolutioneras så är det priset/Kw som är intressantast.

Det är lite som med solcellernas utveckling, man pratar titt som tätt om nya revolutioner i verkningsgrad på dom, men inget händer i praktiken, det beror mest på att väldigt få solcells anläggningar begränsas av storleken, det är väl i princip NASA som är intresserad av att betala dubbelt så mycket för en panel som är 10% mindre, alla andra gör plats för en panel till istället
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla köpte ju Maxwell i våras och därigenom fick de tillgång till solid-state teknologin som rent allmänt tydligen anses vara nästa steg i batteriutvecklingen. Det spekuleras bland seriösa bedömare att just detta är bakgrunden till att Cybertruck kan säljas till ett så lågt pris trots så stor räckvidd och höga specar i övrigt.

https://electrek.co/2019/05/16/tesla-completes-maxwell-acquisition-battery-technology/

https://newatlas.com/science/deakin-solid-state-battery-polymer-electrolyte/

https://www.autonews.com/shift/solid-state-batteries-show-promise (Inte bara Tesla med andra ord, och är Toyota med på banan kommer det att finnas resurser till utveckling vilket i längden gynnar alla)

Vi kan nog se fram emot några mycket intressanta år vad gäller bilutveckling!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla köpte ju Maxwell i våras och därigenom fick de tillgång till solid-state teknologin som rent allmänt tydligen anses vara nästa steg i batteriutvecklingen. Det spekuleras bland seriösa bedömare att just detta är bakgrunden till att Cybertruck kan säljas till ett så lågt pris trots så stor räckvidd och höga specar i övrigt.

Dom batterierna är långt borta, Clusterfuck kommer att vanliga Lithium batterier.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ja, den nya fantastiska tekniken dom beskriver i artikeln klarar alltså 90 laddningar innan dom är nere på 80% av sin ursprungliga kapacitet, och tekniken beskrivs som "years away, in the far future"

Cyberfuckupen ska väl börja levereras om ett år?

Det är som sagt inte något större problem med energidensiteten på nuvarande batterikemi, kan dom bara göra den billigare (och kanske Koboltfri) så är den tillräckligt bra, och dessutom väl beprövad.

Ingen vill göra om samma misstag som Renault gjorde med tidiga obeprövade SAFT NiCd batterier i en elbil
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror realistiska datum är att tillverkningen börjar sent 2021 för leverans i USA 2022 och Europa lär få vänta ytterligare ett år eller så. Model Y blir större i Europa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror realistiska datum är att tillverkningen börjar sent 2021 för leverans i USA 2022 och Europa lär få vänta ytterligare ett år eller så. Model Y blir större i Europa.

Modell Y är ju en betydligt vettigare bil, men konkurrerar ju närmast med Koreanerna Kona/E-Niro/E-Soul, ÅAS står jag fast vid att Clusterfuck inte konkurrerar med Pickups så den ser jag ingen marknad alls för i Europa.
(annat än dom som vill ha en bil som sticker ut utseendemässigt)

Ny verkar ju Tesla inse att Cybermessup är för stor i förhållande till lastytan och lovar att krympa den, eller att komma ut med en till modell som är mindre från början.

Jag har aldrig ens förstått vitsen med dubbelhytt pickuper, dom blir ju bara dåliga på allt, man kan åka 5st, fast inte lika bekvämt som i en SUV, man kan ju lasta lika mycket som i skuffen på en SUV, fast utomhus...

Men tydligen säljer det ändå, det går nästan inte att hitta enkelhytt eller 1½ hytt längre, tittar man på hur dom används så har hantverkarna överfullt på det lilla flaket (gärna en släpvagn för längre gods), och baksätena fulla med skrot.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ny verkar ju Tesla inse att Cybermessup är för stor i förhållande till lastytan och lovar att krympa den, eller att komma ut med en till modell som är mindre från början.

Jag har aldrig ens förstått vitsen med dubbelhytt pickuper, dom blir ju bara dåliga på allt, man kan åka 5st, fast inte lika bekvämt som i en SUV, man kan ju lasta lika mycket som i skuffen på en SUV, fast utomhus...

Men tydligen säljer det ändå, det går nästan inte att hitta enkelhytt eller 1½ hytt längre, tittar man på hur dom används så har hantverkarna överfullt på det lilla flaket (gärna en släpvagn för längre gods), och baksätena fulla med skrot.

Jag älskar dubbelhytter: De kan få plats med hela familjen och/eller ett par motorcyklar utan att man behöver sitta i bensinångorna. Problemet är att tillverkarna envisas med nosbyggda pickisar som därmed får ett alldeles för kort flak i förhållande till sin längd.

Redan en VW Transporter från 80-talet tar 5-6 passagerare och två hojar i ett format som är litet nog att rymmas i en Europeisk parkeringsruta. Den har ju andra tillkortakommanden men visar på möjligheterna med ett bra frambygge.
När man slipper husera en bullrig och klumpig förbränningsmotor under flaket/hytten så verkar frambyggt vara en ännu bättre idé.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag älskar dubbelhytter
Redan en VW Transporter från 80-talet tar 5-6 passagerare och två hojar i ett format som är litet nog att rymmas i en Europeisk parkeringsruta. Den har ju andra tillkortakommanden men visar på möjligheterna med ett bra frambygge.
När man slipper husera en bullrig och klumpig förbränningsmotor under flaket/hytten så verkar frambyggt vara en ännu bättre idé.

Ja, frambygen då är jag med på dubbelhytt, då får man ju vettig flaklängd, det fanns ju bilder på en sån Tesla tidigt, men nu valde man ju inte den.

Det hade varit optimalt IOM att man inte behöver en massa motorutrymme.
Sen med helsoffa eller 1+2 fram hade man ju kunnat åka 6 pers i den, bredd har den ju så det räcker
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hade en Dådj 2500 med dubbelhytt, 8ft flak och Cummins. Kunde både dra, lasta och 6pers satt bekvämt!

1999, när soppan i Lynchburg VA kostade $0.87/gallon och dollarn stod i 10.75, var det många en-och tvåaxlade double boogies på Ericssons personalparkering. Det var på den tiden man kunde ringa glasmästaren som kom till företagets stekheta parkeringsplats och bytte vindrutan på Firebirden (utan att behöva lämna ifrån sig nycklarna) medans man satte inne på kontoret och sippade Mountain Dew. Min lön för 20 år sedan var mer än dubbelt så stor som min nuvarande höga (enligt svenska mått mätt) high-tech konsultlön - exkluderat inflation. Ganska så precis identisk arbetsbranch nu och då.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top