Den där Tyska, numera nerlagda kickstarterkampanjen menar du?
Jo dom lovade ju än det ena än det andra, det blev ju som bekant/förväntat ingenting av det...
Sonos, kan den heta så?
Buy quality, cry once
Den där Tyska, numera nerlagda kickstarterkampanjen menar du?
Jo dom lovade ju än det ena än det andra, det blev ju som bekant/förväntat ingenting av det...
Teslan designades ju ursprungligen för att ha två växlar, men man valde bort det i sista stund, i USA är det viktigare att man har en stor bildskärm att roa sig med när man sitter i bilköerna.
Efter att ha åkt I10 genom LA ett par gånger inser jag att bilkörning i USA har väldigt lite med bilkörning att göra, det är väl därför det har blivit så viktigt med många mugghållare och bordstillsatser, så att man kan göra bort att äta middag i 7km/h på väg hem från jobbet.
Hittills har Tesla regerat helt ensam på elbilstronen sedan 2012 trots alla olyckskorpar från tysk bilindustri och globala oljebolag.
Två växlar är det bara Porsche som pratar om, och det är i sammanhanget givetvis en ren gimmick eftersom en Porsche bara MÅSTE vara snabb i fartområdet 250-270 annars saknas argument att köpa den.
Tesla kör sedan några år med två olika sorters elmotorer som tål värmen bättre. Du kan IDAG köpa tex M3P för dryga 700.000 och den gör 0-100 på strax över tre sekunder (vissa tester visar strax under nu efter effekthöjningen på 5% som kom med förra uppdateringen) och toppar dryga 260 km/h. Ett fynd om man gillar prestanda. Ändå räckvidd över 50 mil och alldeles utmärkta bruksegenskaper.
Vad gäller batteriteknologi så tror jag inte att Porsche ligger direkt i framkant; VAG kom ju på först i år att inte diesel är framtiden.
Det är inte ”bara” att bygga en fungerande elbil och utveckling tar tid. Jag tvivlar inte på att några av drakarna kommer att lyckas, men de har långt kvar innan de är förbi stadiet med ombyggda fossilbilar med allt vad det innebär.
Buy quality, cry once
Halleluja!
Behövs en motvikt till alla som ”hört” att det bara är skräp...
Visst räknade du på bil med motsvarande prestanda?
Buy quality, cry once
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.
Absolut.
Poängen är snarare att många framställer Tesla som en bil som enbart är yta, det är det jag vänder mig mot. Alldeles utmärkta brukskvaliteter och i särklass vad gäller elbilar. Tyvärr är den omgärdad av rykten som i väldigt många fall inte stämmer; dessutom stämplad som snordyr - något den faktiskt inte är i verkligheten om vi pratar totalkostnad.
Sedan kommer det att komma många alternativ och utvecklingen står inte alls stilla. Vi skall också komma ihåg att elbilarnas pris beror på att batterier än så länge är dyra. Resten av bilen är egentligen billigare att tillverka om man gör en elbil från början.
Är Tesla lanserade sin S85 2012 hade andra elbilar räckvidder kring 6-10 mil, någon kunde klara +20 en fin dag. De kostade ändå en halv miljon. Så det är batterierna man betalar för. I fallet Tesla fick man också prestanda, rymlighet, fyrhjulsdrift, räckvidd, laddningsnätverk och det ack så viktiga ”status” då den kostade nästan en miljon. Det hänger uppenbarligen kvar men kommer att ändras i takt med att antalet ökar och vanliga Svenssons skaffar dem. Tesla 3 säljs i större antal idag än många andra fossilbilar - i USA har de gått om BMW 3-serie som tidigare varit måttstocken i klassen.
Det skall bli intressant att se hur det gått om några år - mycket hänger på att konkurrenterna kommer igång med laddnätverken så att det blir enkelt att vardagsköra och ladda även för de som bor i lägenhet i städerna.
Buy quality, cry once
Accelerationen kommer sig av Teslas elmotor. En egenskap som kommer av konstruktionen helt enkelt.
Tesla 3 finns i en bakhjulsdriven LR-version med räckvidd över 60 mil. Säljs dock inte i Sverige, där får man nöja sig med Standard Range om man vill ha tvåhjulsdrivet. Mer lagoma accelerationssiffror men å andra sidan ett pris i samma härad som koreanerna med teknikpaket.
Buy quality, cry once
Vid verkliga körningar visar det sig att den drar ungefär som alla andra bensinbilar...
Buy quality, cry once
Se där jag är inte förvånad.. jag har inte funnit något verklig test körning av mazdan. brooklynS har du någon länk/ hänvisning?? För det hade varit riktigt imponerande om en serie tillverkad motor hade klarat av att ta ut samma verkningsgrad som en unikt designad handbyggt special motor.
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.
Jag vill ha Suzuki Jimny med 60-70kWh batteri och 60-70kW motor kopplad till fördelningslådan med två växlar.
Sen vill jag ha så lite elektroniska finesser som möjlig, jag vill ha ett rejält dörrhandtag att rycka i när dörren har frusit fast på vintern, jag vill ha dropplister så att dörrarna inte fryser fast lika ofta, och en kula så jag kan dra en liten släp.
Elektroniska dörrhandtag med proximitysensor har ju visat sig vara ren jävla skit och bilar utan dropplist får ju ständigt blöta säten när snö/regn rasar in då man öppnar dörren.
Ge mig enkelhet, kvalitet och lågt pris helt enkelt
Accelerationen kommer sig av Teslas elmotor. En egenskap som kommer av konstruktionen helt enkelt.
Tesla 3 finns i en bakhjulsdriven LR-version med räckvidd över 60 mil. Säljs dock inte i Sverige, där får man nöja sig med Standard Range om man vill ha tvåhjulsdrivet. Mer lagoma accelerationssiffror men å andra sidan ett pris i samma härad som koreanerna med teknikpaket.
Buy quality, cry once
Kom på att skulle jag titta på en bil med ”motsvarande prestanda i jämförelse”, skulle jag få väghållning på köpet. Ytterligare ett argument för att det inte är en applicerbar metod.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |