Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OTA uppdatering är ju en "selling point" för många, ända tills någon politiker uttalar sig om Gui Minhai och kineserna släpper en OTA som stänger ner allt som är kinatillverkat eller har kinatillverkad elektronik inbyggd.....
Fast dom är ju inte dummare än att dom sätter nerstängningsdatumet så pass långt i framtiden att alla hinner göra minst en OTA innan det upptäåcks...

Grattis, din kaffebryggare, kylskåpet, tv'n och tvättmaskinen slutar fungera, samtidigt som din mobiltelefon och din nya fina elbil går i baklås.

Blir dom ännu surare tar dom bort laddskyddet med en OTA så att elbilar, datorer och telefoner spontanantänder vid laddning och tar huset med sig.

Jag har svårare att tro att vi skulle kunna reta västländer till den punkten, men dom har samma möjlighet med sin elektronik, men där är ju risken för att någon gör en "man in the middle" och spoofar en legitim uppdatering
Jag står bergfast vid mitt 20 per gamla uttalande om att bilar, kylskåp och annat mög inte ska ska ha nån jävla internet.
Det behöver inte ens vara kineserna som jävlas, det räcker med att någon illvillig nihilistgrupp köper tillträde på darknet och börjar utföra terrorattacker den vägen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag står bergfast vid mitt 20 per gamla uttalande om att bilar, kylskåp och annat mög inte ska ska ha nån jävla internet.
Det behöver inte ens vara kineserna som jävlas, det räcker med att någon illvillig nihilistgrupp köper tillträde på darknet och börjar utföra terrorattacker den vägen.

Precis, och jag behöver inte en röstaktiverad brödrost med internetuppkoppling i mitt hus.

Stasi var i alla fall tvugna att placera ut mikrofonerna själva hos folket.

Nu betalar folk för sina avlyssnings mikrofoner själva, installerar dom och ser till att dom hela tiden är internetuppkopplade.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finns det några alternativ då sett till nya bilar?
Utan inställningar som i ett rymdskepp med sjuttionio olika assist-system och ratt som skakar och lever sitt eget liv och femtielva körlägen osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Utan inställningar som i ett rymdskepp med sjuttionio olika assist-system och ratt som skakar och lever sitt eget liv och femtielva körlägen osv.

Dacia och Niva, men dom kan vara svåra att få tag på snart...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag lutar fan mer och mer åt att bygga egna bilar om 10-20 år när mina nuvarande är utslitna. Annars köper jag nog gamla bilar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dacia och Niva, men dom kan vara svåra att få tag på snart...
Fan. Jag orkar inte ens med att kika runt så jävla mycket för det är bara en massa rymdskepp med funktioner jag inte vill ha, än mindre betala för. Jag blir bara trött av eländet.
Vad tror ni om Subarus Solterra. Är den lika jävlig?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag lutar fan mer och mer åt att bygga egna bilar om 10-20 år när mina nuvarande är utslitna. Annars köper jag nog gamla bilar
Ja lågmilade "gamlingar" funkar för mig. Problemet blir väl kanske med hur dyra de kommer vara att köpa/äga i en framtid. Jag kör gärna elbil, bränslet gör mig saksamma, nu bor jag iofs så att det för tillfället inte funkar. Men elbilarna verkar ju vara än värre än ICE-bilarna med uppkopplingar och givare för allt möjligt som inte har med att ta sig från A till B att göra?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja lågmilade "gamlingar" funkar för mig. Problemet blir väl kanske med hur dyra de kommer vara att köpa/äga i en framtid. Jag kör gärna elbil, bränslet gör mig saksamma, nu bor jag iofs så att det för tillfället inte funkar. Men elbilarna verkar ju vara än värre än ICE-bilarna med uppkopplingar och givare för allt möjligt som inte har med att ta sig från A till B att göra?

Ja, lite mer elektronik blir det ju i elbilarna av nödvändighet (appar till laddning och förvärmning och sådant) men i övrigt spelar det liten roll om det är en elbil eller en ICE bil, man behöver inte majoriteten av finesserna och dom gör bara bilarna dyrare.
Både i inköp och ägande när skiten börjar trassla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, lite mer elektronik blir det ju i elbilarna av nödvändighet (appar till laddning och förvärmning och sådant) men i övrigt spelar det liten roll om det är en elbil eller en ICE bil, man behöver inte majoriteten av finesserna och dom gör bara bilarna dyrare.
Både i inköp och ägande när skiten börjar trassla.
Plus planned obsolescence. Skicka ut en uppdatering som gör att prylen/bilen långsamt börjar bete sig ner och mer illa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej nej nej, det är ju för att skona batteriet som börjar bli gammalt, inte för att man ska köpa en ny iPho.. Elbil...
Amäh pesis! Och funktionerna som stängs av är för att det nya OS:et drar för mycket resurser så de kan inte vara kvar

• Haha
Reaktioner: GuW

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Precis detta fanns på Gocartarna. Körde vi fördjävligt så tryckte bara banskötare på sin fjäko med ex min carts nr så gick den inte fortare än vad banskötaren hade bestämt. Jävla OTA uppdateringar. ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ford sänker hastigheten med uppkopplade bilar​

PUBLICERAD: 27 MAJ 2022, KL 15:03
ÄMNEN I ARTIKELN: FORD FORD TRANSIT UPPKOPPLING VISA FLER...
Ford testar nu geofencing i sina uppkopplade bilar för att automatiskt sänka hastigheten kring skolor, sjukhus och liknande.
60@80.jpg

ROBIN TÖRNROSrobin.tornros@teknikensvarld.se
Tidigare har vi rapporterat om Fords tester med uppkopplade trafikljus i Tyskland, nu breddar man testandet till att automatiskt sänka hastigheten för uppkopplade bilar via geofencing.
Geofenceing är en virtuell geografisk gräns och med hjälp av detta vill Ford göra gator säkrare för andra trafikanter och fotgängare. Enligt Ford är upp till 29 procent av dödsfallen på vägarna i Europa fotgängare och cyklister och man ser inrättandet av 30 km/h-zoner som en av nyckelåtgärderna för att minska risken för dessa i stadsområden.

Foto: Ford
Testet pågår till mars 2023 och rent praktiskt går det ut på att en flotta eldrivna Ford Transit körs runt 30 och 50 km/h-zoner i Köln, Tyskland. Med hjälp av de geografiska avgränsningarna sänker bilarna automatiskt hastigheten till aktuell begränsning när de rullar in i zonen. Föraren meddelas vad som sker via instrumenteringen där den nya hastigheten blinkar.
– Teknik för uppkopplade fordon har den bevisade potentialen att hjälpa till att göra vardagens körning enklare och säkrare till nytta för alla, inte bara personen bakom ratten, säger Michael Huynh, chef för City Engagement Germany, Ford of Europe.
Längre fram ser Ford även att man ska kunna ställa in egna geofencing-zoner i hastigheter ner till 20 km/h vilket skulle kunna användas vid privata anläggningar eller depåer och liknande. Samt dynamiska zoner att användas vid vägarbeten och tidsbegränsade hastighetszoner.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min -08 V70 kommer att få ett långt liv.
Ska nog bygga ett gengasaggregat till den.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sedan är det väll från årsskiftet 22-23 som alla bilar i EU måste enligt europeisk lag ha geo hastighets styrning.

Vilket innebär att dom vet exakt vilken bil som kör på rätt eller fel sätt. Att då även ha OTA som kan fungera på så vis att man kör för fort så reagerar systemet o sänker farten alternativt parkerar o inväntar polis för böter som exempelt

Att dom flesta bilar idag har en kamera i kupén så är det ju kristallklart vem som kört fordonet.

Så Föresten en Volvo ägare som inte kom in i sin bil på parkeringen, han var upprörd o jag berättade om OTA uppdateringen o sa att det är lika bra han ringer bärgare.

Då brast det för Volvo ägaren o jag åkte i min analoga Opel Astra

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen minns en fegis så jag installerade glatt den OTA-uppdate som kom till min PS2 idag? Än så länge har den både släppt in och ut mig, inte heller har den försökt ta mig av daga. Ljudet blev till och med bättre, jag antar att storebror vill ha lite bättre upplösning på inspelningarna…?

• Haha
Reaktioner: GuW

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
OTA uppdatering är ju en "selling point" för många, ända tills någon politiker uttalar sig om Gui Minhai och kineserna släpper en OTA som stänger ner allt som är kinatillverkat eller har kinatillverkad elektronik inbyggd.....
Fast dom är ju inte dummare än att dom sätter nerstängningsdatumet så pass långt i framtiden att alla hinner göra minst en OTA innan det upptäåcks...

Grattis, din kaffebryggare, kylskåpet, tv'n och tvättmaskinen slutar fungera, samtidigt som din mobiltelefon och din nya fina elbil går i baklås.

Blir dom ännu surare tar dom bort laddskyddet med en OTA så att elbilar, datorer och telefoner spontanantänder vid laddning och tar huset med sig.

Jag har svårare att tro att vi skulle kunna reta västländer till den punkten, men dom har samma möjlighet med sin elektronik, men där är ju risken för att någon gör en "man in the middle" och spoofar en legitim uppdatering
Fast aut uppdatering kan stängas av

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det faktum att min firmabil nu kostar mer än 15.000kr/ månad börjar bli ett litet problem.
Så vilka dildobilar med fyrhjulsdrift går att få med dragkrok?. Tesla Kia och wv går bort direkt.
Dom som känns mest aktuella är nån merca och Fords mach e. Måste ha en bil som rymmer tunga stenar. ?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det faktum att min firmabil nu kostar mer än 15.000kr/ månad börjar bli ett litet problem.
Så vilka dildobilar med fyrhjulsdrift går att få med dragkrok?. Tesla Kia och wv går bort direkt.
Dom som känns mest aktuella är nån merca och Fords mach e. Måste ha en bil som rymmer tunga stenar. ?

EQA 4-matic eller EQC har väl rimligt hög dragvikt av dom fabrikat Du nämner tänker jag. Audi, BMW och Volvo/Polestar har även de alternativ som funkar för normala kåpsläp.

Är rimlig leveranstid en parameter att beakta kan urvalet begränsas avsevärt. Tyvärr. Vi planerar att byta vår andrabil hösten 2022 och funderar på om vi inte må beställa under senhösten för att ha en rimlig chans att få fatt i bilen.

Leveransproblemen är ett problem för många branscher nu, vi ska renovera en lägenhet i sommar och jag fick själv jaga fram ekparketten via nätet/lagersaldo då byggvaruhandeln inte klarade av att fixa något med garanterad leveranstid under hösten. Samma med klinker till badrum och kök, tvunget att beställa ett kvartal innan leverans och hålla sig till leverantörer som i vart fall vågar ange tillverknings- och leveranstider.

Tänk vad virus, storhetsvansinne och ”militära specialoperationer” kan ställa till det för vardagslivet…

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...