I huvudsak korrekt. Tesla vill lösa allt internt med bildanalys osv. Därför övergav de Mobileyes lösning som många/alla andra tillverkare köper.
Från början var den inte bra, den blir bättre hela tiden och åtminstone halva internet är fyllt av åsikter grundade på första versionen då den var nästan oanvändbar… idag är den väl ungefär i paritet med Mobileyes system eller kanske något sämre. Med tanke på metoden så kommer den förstås att bli bättre än Mobileyes, frågan är väl när.
Uppsidan är att man är mindre beroende av underleverantörer och kan leverera bilar under nästan alla förhållanden då allt styrs med samma sensorer, och det är samma typ av kameror som sitter i alla mobiltelefoner.
Jag kör ju rätt mycket och använder dessa funktioner hela tiden. Vissa sträckor funkar det klockrent, vissa inte.
När jag kör andra bilar jämför jag förstås och det är ungefär samma problem med de flesta ärligt talat. Man måste lära sig hur ”sitt” system fungerar. Däremot är Matrixljus (Bosch/Hella är det väl) fantastiskt bra och i den jämförelsen haltar alla andra system, även om ljuset i sig är riktigt bra på Tesla 3/Y så är det allt eller inget än så länge. Vi väntar på att mjukvaran skall aktiveras men eftersom funktionen tidigare var olaglig i USA har det väl legat en bit ned på prioriteringslistan.
Torkarna fungerar idag precis lika bra/dåligt som alla andra med regnsensor. Dvs själva sensorn/kameran måste få regn på sig för att den skall reagera.
Fördelen med Teslas system är att de blir bättre hela tiden. Så är det ju inte för övriga.
Än så länge, men det kommer hos övriga också - men då måste de ta funktionerna inhouse de också.
Från början var den inte bra, den blir bättre hela tiden och åtminstone halva internet är fyllt av åsikter grundade på första versionen då den var nästan oanvändbar… idag är den väl ungefär i paritet med Mobileyes system eller kanske något sämre. Med tanke på metoden så kommer den förstås att bli bättre än Mobileyes, frågan är väl när.
Uppsidan är att man är mindre beroende av underleverantörer och kan leverera bilar under nästan alla förhållanden då allt styrs med samma sensorer, och det är samma typ av kameror som sitter i alla mobiltelefoner.
Jag kör ju rätt mycket och använder dessa funktioner hela tiden. Vissa sträckor funkar det klockrent, vissa inte.
När jag kör andra bilar jämför jag förstås och det är ungefär samma problem med de flesta ärligt talat. Man måste lära sig hur ”sitt” system fungerar. Däremot är Matrixljus (Bosch/Hella är det väl) fantastiskt bra och i den jämförelsen haltar alla andra system, även om ljuset i sig är riktigt bra på Tesla 3/Y så är det allt eller inget än så länge. Vi väntar på att mjukvaran skall aktiveras men eftersom funktionen tidigare var olaglig i USA har det väl legat en bit ned på prioriteringslistan.
Torkarna fungerar idag precis lika bra/dåligt som alla andra med regnsensor. Dvs själva sensorn/kameran måste få regn på sig för att den skall reagera.
Fördelen med Teslas system är att de blir bättre hela tiden. Så är det ju inte för övriga.
Än så länge, men det kommer hos övriga också - men då måste de ta funktionerna inhouse de också.