Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I huvudsak korrekt. Tesla vill lösa allt internt med bildanalys osv. Därför övergav de Mobileyes lösning som många/alla andra tillverkare köper.

Från början var den inte bra, den blir bättre hela tiden och åtminstone halva internet är fyllt av åsikter grundade på första versionen då den var nästan oanvändbar… idag är den väl ungefär i paritet med Mobileyes system eller kanske något sämre. Med tanke på metoden så kommer den förstås att bli bättre än Mobileyes, frågan är väl när.

Uppsidan är att man är mindre beroende av underleverantörer och kan leverera bilar under nästan alla förhållanden då allt styrs med samma sensorer, och det är samma typ av kameror som sitter i alla mobiltelefoner.

Jag kör ju rätt mycket och använder dessa funktioner hela tiden. Vissa sträckor funkar det klockrent, vissa inte.
När jag kör andra bilar jämför jag förstås och det är ungefär samma problem med de flesta ärligt talat. Man måste lära sig hur ”sitt” system fungerar. Däremot är Matrixljus (Bosch/Hella är det väl) fantastiskt bra och i den jämförelsen haltar alla andra system, även om ljuset i sig är riktigt bra på Tesla 3/Y så är det allt eller inget än så länge. Vi väntar på att mjukvaran skall aktiveras men eftersom funktionen tidigare var olaglig i USA har det väl legat en bit ned på prioriteringslistan.

Torkarna fungerar idag precis lika bra/dåligt som alla andra med regnsensor. Dvs själva sensorn/kameran måste få regn på sig för att den skall reagera.

Fördelen med Teslas system är att de blir bättre hela tiden. Så är det ju inte för övriga.

Än så länge, men det kommer hos övriga också - men då måste de ta funktionerna inhouse de också.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad är problemet med lyse och torkare?
Rätt viktiga funktioner tycker jag.
Min har hårdvara för dynamisk Matrix. Inte mjukvara. (Inte släppt än till någon modell) Så statiska. Mycket bra ljus i övrigt. Helljusautomatiken funkar också relativt dåligt. Att tesla skulle få fram självkörande bilar? Ha.. eller huuuur!
Exakt samma gäller torkarautomatik/regnsensor. Alltså endera är sensorn problemet eller mjukvaran gör densamma. Jag tror mer på alternativ 2 pga erfarenhet med helljuset. Således; att tesla ska bli självkörande och autopilot?! Hahaha.. men nu skaffar jag inte det tillvalet ändå så inte mitt bekymmer..

Helljusautomatik OCH torkarautomatik var 10 år bättre i min 2006 års Saab 9-3!

Och då är den kass jämfört med min 2018 Mercedes med ILS.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så jämfört med min -20 VW med Matrix-LED så blir jag ledsen var gång jag kör i mörker och regnar det så blir det värre ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ljuset i sig är skitbra och Matrix finns hårdvarumässigt. Men det är on eller off vad gäller helljus och där är funktionen osäker så pass ofta att man skiter i det om man kör på tätt trafikerade vägar.

På hyfsat tomma landsvägar funkar det däremot bra. Bländar av precis när ljuskäglan träffar mötande bil. Men dröjer ca 2 sek efter mötet innan den tänder igen.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
När man kommer ifatt en gubbfan i Tesla som kör 55 på en påfartsramp till vältrafikerad och intensiv 90-väg och som inte anpassar hastigheten... Då blir man lite less. En del ska åka buss istället för att sitta bakom en ratt.

Det fenomenet stöter man ju på hur ofta som helst med alla olika sorters bilar, knappast unikt för elbilar.
Gemensamma nämnaren är alltid att personen som kör är av en modell som passerat bäst-före datum.

Jag kan tycka det är lite kul ibland att se hur pass snålt man faktiskt kan köra men det tar sällan mer än några minuter innan man växlar över till sportläge och glömmer förbrukningen, det finns ju laddare när man kommer fram!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Quanto costa?
Blir ju den naturliga frågan.:)
7.80:-/kWh utan abonnemang, Teslapris med ett abonnemang för 129:- per månad. Abonnemanget kan till skillnad från Ionity tecknas månadsvis.

Bra skit?

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
7.80:-/kWh utan abonnemang, Teslapris med ett abonnemang för tvåhundranånting per månad. Abonnemanget kan till skillnad från Ionity tecknas månadsvis.

Bra skit?
Kia charge kostar 139:- /mån och sedan 3.10:- / kW på Ionity.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Kia charge kostar 139:- /mån och sedan 3.10:- / kW på Ionity.
Ja, just nu betalat jag ingen månadsavgift och laddar för ca 3 spänn på Ionity. Men Polestar är luddiga med hur länge det gäller ? Men än finns Ionity bara i Sundsvall om än de säkert kryper norrut inom kort. Handen på hjärtat är Tesla i spets när det gäller att bygga bort vita fläckar på kartan. Det bör premieras tycker jag?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, just nu betalat jag ingen månadsavgift och laddar för ca 3 spänn på Ionity. Men Polestar är luddiga med hur länge det gäller ? Men än finns Ionity bara i Sundsvall om än de säkert kryper norrut inom kort. Handen på hjärtat är Tesla i spets när det gäller att bygga bort vita fläckar på kartan. Det bör premieras tycker jag?
Absolut, beslutet att släppa in andra märken kommer gynna alla! :tummenupp
KIA'n blir ju nästan en tesla om man tankar batteriet i deras laddare. ?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Njae, nu tyckte jag att jag var rätt tydlig med att detta var en engångsföreteelse. Det antal proppar som enligt min erfarenhet ökat mest under det senaste året är tyvärr ICE som ligger i 80-90 km/h längs 110-skyltade vägar, sannolikt för att spara soppa. Det händer att jag passerar en elbil i samma låga tempo, men det är inte alltför vanligt, de flesta verkar hålla skyltad hastighet hyfsat exakt.

Jag körde min Tiger Piteå-Båstad T/R under helgen som gick, observationen är därmed inte enbart baserat på erfarenheter från den norra landsändan.

@FettSnok - det är riktigt lågt faktiskt. Nu har Du ju kört ett slag, funkar det ungefär som Du trodde?

Till något helt annat och tvåhjulsrelaterat som jag tror diskuterats även i denna tråd, jag provade även de elhojar som SMC leasat och kuskar runt med för att samla in erfarenheter. Den mindre Energican var ställd som en hoj typ 125:a, jag testade den och snittförbrukningen under provturen blev så låg som 0.7 kWh/mil. Den större Energica EVA Ribelle hade full effekt och var riktigt vass! Snittförbrukning 1.1 kWh/mil vid vettigt rolig körning längs en hyfsat trafikerad och kurvig landsväg.

Det innebär att 20 mil inte behöver vara någon omöjlighet i verkliga livet, ens med dagens teknik.

Zero hann jag inte prova denna gång, det får vänta till Nolia. Personligen noterade jag hur mycket fokus jag kunde lägga på trafik och omgivning när jag alltid har ”rätt växel och varvtal” med den elektriska drivlinan. Det överraskade mig faktiskt.

Håller inte riktigt med dig där. Jag veckopendlar och kör i normal fart kring hastighetsgränserna och kör varje gång förbi många elbilar som ligger i hasorna bakom lastbilarna. Förvånansvärt vanligast just VW id3 o id4. Telsa,polestar,Hyundai vanligast i normalt trafiktempo.
Kan förtydliga att jag inte på något sätt är emot elbilar.

Men just VW elbilar håller ofta samma tempo som husbilar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
VW har problem med räckvidd och laddprestanda i sina bilar, kanske därför? Men det är förstås anekdotiskt.

Noterade i går morse när jag körde mellan Skellefteå och Kalix att det var många ID4 nu på vägarna. Pendlare som ledsnat på bränslepriserna gissar jag.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
VW har problem med räckvidd och laddprestanda i sina bilar, kanske därför? Men det är förstås anekdotiskt.

Noterade i går morse när jag körde mellan Skellefteå och Kalix att det var många ID4 nu på vägarna. Pendlare som ledsnat på bränslepriserna gissar jag.

Så är det funderar själv att snart blir det en elbil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bekant fick ett jobb som innebar pendling 2x8 mil om dagen, och hade då en bensinbil som drog ganska precis litern milen.
Det var när miljödieslarna skulle vara jordens räddning, så en splirrans ny miljödiesel inköptes.
Den påstods gå att köra på 0.3 liter milen, men snittade nog 0.4 i verkligheten.

Den bilen betalade av sig ganska snabbt med den insparade halva bränslekostnaden.

Lagom till att miljödieslarna blev paria och skulle skattas ihjäl så byttes jobb igen och pendlingen upphörde lyckligtvis.

I dag skull kanske den personen ha tittat på en elbil istället, jag skulle ha gjort det om jag hade 16 mil om dagen att köra, det klarar ju till och med förra generationen MG ZS med lite motorvärmare på jobbet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I huvudsak korrekt. Tesla vill lösa allt internt med bildanalys osv. Därför övergav de Mobileyes lösning som många/alla andra tillverkare köper.

Från början var den inte bra, den blir bättre hela tiden och åtminstone halva internet är fyllt av åsikter grundade på första versionen då den var nästan oanvändbar… idag är den väl ungefär i paritet med Mobileyes system eller kanske något sämre. Med tanke på metoden så kommer den förstås att bli bättre än Mobileyes, frågan är väl när.

Uppsidan är att man är mindre beroende av underleverantörer och kan leverera bilar under nästan alla förhållanden då allt styrs med samma sensorer, och det är samma typ av kameror som sitter i alla mobiltelefoner.

Jag kör ju rätt mycket och använder dessa funktioner hela tiden. Vissa sträckor funkar det klockrent, vissa inte.
När jag kör andra bilar jämför jag förstås och det är ungefär samma problem med de flesta ärligt talat. Man måste lära sig hur ”sitt” system fungerar. Däremot är Matrixljus (Bosch/Hella är det väl) fantastiskt bra och i den jämförelsen haltar alla andra system, även om ljuset i sig är riktigt bra på Tesla 3/Y så är det allt eller inget än så länge. Vi väntar på att mjukvaran skall aktiveras men eftersom funktionen tidigare var olaglig i USA har det väl legat en bit ned på prioriteringslistan.

Torkarna fungerar idag precis lika bra/dåligt som alla andra med regnsensor. Dvs själva sensorn/kameran måste få regn på sig för att den skall reagera.

Fördelen med Teslas system är att de blir bättre hela tiden. Så är det ju inte för övriga.

Än så länge, men det kommer hos övriga också - men då måste de ta funktionerna inhouse de också.
Jag har lite svårt att se det inte skulle vara skillnad på funktionen i de automatiska torkarna om det inte är så att Teslaägare har markant högre krav på funktionen är andra. Och det har jag svårt att tro med tanke på att jag inte har några som helst klagomål på regnsensorn i min Subaru -10 som ju börjar ha några år på nacken.
Den är nära nog felfri. Det enda som jag egentligen skulle kunna anmärka på den är att beroende på exakt hur mycket det regnar så kan det hända att den väntar en aning längre än jag själv skulle valt eller kör något mer intensivt än jag skulle valt men det är petitesser. Och jag har dessutom ett enkelt vred på spaken för torkarna där jag enkelt kan bara vrida upp eller ner känsligheten något klick beroende på om jag vid just den regnintensiteten upplever att det är något för lite eller för mycket.
Kort sagt har jag enormt svårt att tro att det skulle vara så mycket gnäll på Teslas regnsensor om den fungerade lika bra som på en 12 år gammal bil. Jag tror däremot att dom valt att gå på helt ny teknik och det innebär att det under en period kommer att fungera sämre.

Men jag kan ha fel.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä du har egentligen rätt. 2017 var det så och även när jag fick min 3 i september 2019 hade den problem ffa i mörker. Men sedan flera år nu är det ingen skillnad mellan den och andra bilar jag kör som har Mobileyes system.
Men poängen är att mycket av det man läser på nätet är baserat på hur det var, eftersom de flesta inte förstår att funktionen utvecklas hela tiden …

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä du har egentligen rätt. 2017 var det så och även när jag fick min 3 i september 2019 hade den problem ffa i mörker. Men sedan flera år nu är det ingen skillnad mellan den och andra bilar jag kör som har Mobileyes system.
Men poängen är att mycket av det man läser på nätet är baserat på hur det var, eftersom de flesta inte förstår att funktionen utvecklas hela tiden …
Så kan det förvisso vara. Där kan jag inte uttala mig då jag själv inte har någon Tesla och därmed inte själv egentligen har någon åsikt.
Jag har mest reagerat på att det är så många som klagat på en funktion hos Tesla för torkarna som funkat relativt bra på andra bilmärken i ganska många år.
Men det är klart att dom utvecklar funktionaliteten i den och det är mycket möjligt att den nu är i par med den funktionalitet du får hos andra bilmärken.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA