Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte påstått att något skall ändras. Det jag säger är att ICE kommer att få stryk.

Hur känns det? :hej

Ja det kommer dom att få, i sinom tid, men dit är det jävligt långt om man inte uppfinner enkoma korta tävlingar för elhojarna.

Dragracing kanske? 402m räcker väl batteriet?

Jag vet inte, men tror säkert att Tesla får vara med i dom olika Touringcar mästerskapen om dom vill.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är kvar på 2003 års nivå vad gäller batterikapacitet...

Varför är det inte med några elfordon i vanliga bil och motorcykeltävlingar då?
Det jag känner till är dragracing och backe.
Hög effekt kort stund, precis vad dom klarar av.

Enligt dig skulle dom ju dominera rally och touringcar, MotoGP och enduro, och framförallt real roadracing.

Hur klarade sig eldurohojarna på GGN? var det någon som körde flera varv?

Dakar? Dom stängde av förbränningsmotorn förbi kamerorna i bästa fall.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jodå, MotoGP tillåter säkert att man går i depå och byter batterier, men det får vara jävligt snabb depåpersonal för att elhojen ska bli snabbare över ett lopp.

Det börjar vara riktigt desperata elhojsförespråkare när dom vill att MotoGP ska göras om efter elhojarnas räckvidd så att elhojarna kan bli snabbare.

Så länge jag har följt MotoGP har loppen varit avsevärt längre än någon elhojs räckvidd, varför skulle man ändra på längden nu?
Diesel-eran kanske får ett slut... Jag ser positivt på tvåtaktarnas återintåg. Utan elektronik och skit. :yoparty :fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
GuW: Du är ju mest med i trådarna för att förklara att du inte tror på elfordon. Alla har fattat det nu.

Men vi som är intresserade av dem kan väl få fortsätta utan tröttsamma och irrelevanta kommentarer hela tiden?

Tack.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GuW: Du är ju mest med i trådarna för att förklara att du inte tror på elfordon. Alla har fattat det nu.

Men vi som är intresserade av dem kan väl få fortsätta utan tröttsamma och irrelevanta kommentarer hela tiden?

Tack.
Jodå, om ni inte överdriver dess förträfflighet så förbannat.

Och jag tror på elfordon, senast i går tittade jag på en gräsklippartraktor
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
GuW: Du är ju mest med i trådarna för att förklara att du inte tror på elfordon. Alla har fattat det nu.

Men vi som är intresserade av dem kan väl få fortsätta utan tröttsamma och irrelevanta kommentarer hela tiden?

Tack.
Fast tråden heter "Elbil eller inte" så han får väl representera "inte".
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Euro NCAP gör ett omfattande arbete med att utvärdera teknik för förarassisterad körning och Highway Assistance (adaptiv farthållare och filhållningssystem) är en del av det. Det är alltså en bedömning utanför det vanliga betygsystemet för bilars säkerhet. Fyra nya bilar erbjuds med det specifika systemet och Euro NCAP testade bilarna med olika kritiska scenarier för motorvägskörning.

Bland annat testades in- och urkopplingsscenarier som visar hur föraren stöds i att undvika en eventuell krock. Man utvärderade även hur system och förare samspelar och hur systemet jobbar för att föraren ska vara fortsatt engagerad och inte lita för mycket på bilen. Dessutom testades bilens förmåga att mildra konsekvenserna efter en krock om en olycka inte går att undvika, detta kallas säkerhetsbackup.

Nya Nissan Qashqai har redan toppbetyg i Euro NCAP:s vanliga säkerhetstest och den sticker ut även här. Bilens system kallas ProPILOT och fick nästan perfekta poäng på samtliga utförda tester. Därmed tilldelas bilen det högsta betyget: ”very good”.


Volkswagen-koncernen har nyligen fått en del kritik för sin adaptiva farthållare som läser av skyltar felaktigt, men nya ID.5 briljerar i det här testet och får också högsta betyg.

Volkswagen ID.5 får toppbetyg i Euro NCAP:s assisterad körning-test.
Volkswagen ID.5 får toppbetyg i Euro NCAP:s assisterad körning-test. Foto: Euro NCAP
– Vi har publicerat förarassistans-graderingar i ett par år nu och vi ser verkliga förbättringar i systemens prestanda. De flesta tillverkare inser att det är viktigt att förare drar nytta av fördelarna med assisterad körning utan att tro att de helt och hållet kan lämna över kontrollen till bilen, och det är en av aspekterna som vår bedömning tar hänsyn till. Grattis till Nissan – Qashqai är den mest prisvärda bilen i denna grupp men delar med ID.5 det högsta betyget vi har sett hittills. Det visar att tekniken går snabbt och att assisterad körning kommer att bli en del av mainstream mycket snart, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.


Polestar 2 genomgick det här testet redan förra året, men har fått en uppdatering i förarassisterad körning och testades därför igen nu. Uppdateringen som skickades ut trådlöst i slutet av förra året gav resultat, då betyget förbättrades från ”moderate” till ”good”. Polestar 2 når alltså inte upp till samma nivå som Qashqai och ID.5 trots uppdatering och förbättrat betyg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför är det inte med några elfordon i vanliga bil och motorcykeltävlingar då?
Det jag känner till är dragracing och backe.
Hög effekt kort stund, precis vad dom klarar av.

Enligt dig skulle dom ju dominera rally och touringcar, MotoGP och enduro, och framförallt real roadracing.

Hur klarade sig eldurohojarna på GGN? var det någon som körde flera varv?

Dakar? Dom stängde av förbränningsmotorn förbi kamerorna i bästa fall.

Jag har tidigare länkat och lagt upp bilder med resultatet från elklassen på GGN.
Det var väl inte direkt imponerande.

El-crossar borde förresten få vara vara med i Nordcupen motocross, alltså Norrbotten och Västerbottens crosserie. Har även varit deltävlingar i Finland vissa år.
125-450 kör allihop i samma klasser så även el borde få vara med. Kunde bli intressant om någon ställde upp med en sån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tidigare länkat och lagt upp bilder med resultatet från elklassen på GGN.
Det var väl inte direkt imponerande.

El-crossar borde förresten få vara vara med i Nordcupen motocross, alltså Norrbotten och Västerbottens crosserie. Har även varit deltävlingar i Finland vissa år.
125-450 kör allihop i samma klasser så även el borde få vara med. Kunde bli intressant om någon ställde upp med en sån.

Snart kommer en Stark Varg och kör om er allihopa, i alla fall första varvet... :ROFLMAO:
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Snart kommer en Stark Varg och kör om er allihopa, i alla fall första varvet... :ROFLMAO:
Nu är du bara okunnig. Man kör på batteriet första varvet sen lastbalanserar man resten. Det är märkligt med ni som inte kör elfordon som inte är lika smarta som oss. Ni tror ju att elbilar inte kan köras på vintern. Ingen har någonsin sagt det men jag vet att ni tänker det.

Vi miljökämpar kör vidare med eldrift och suger i oss våra fisar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är och kör en runda i mellan/södra Tyskland nu.
Idag kört ganska långt både transport på autobahn och småvägar.
Reagerade på att det snurrar mycket Tesla bilar i Tyskland nu om jag jämför med när jag åkte innan pandemin.

Soppa priset är ca 1.95-2.07 € ungefär samma för bensin och diesel
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
649daa50c94cac3a10e9550b83f3d928.jpg


12210b194288fc30016613af9f6d8ee9.jpg

39041f2b3eecf5154326506d4fa2f000.jpg



Omställningen går fortare än vad många trodde bara för ett halvår sedan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte konstigt med tanke på hur skattetrycket tvingar fram förändring. Men det finns fortfarande många som inte ens har råd att leasa en elbil och som har sådana transportbehov att det inne fungerar. De ligger jävligt risigt till med tanke på priser på bränsle, el och nu i princip allt annat som följer med i inflationen.

Jag som har råd, valde dock att satsa på en ren elbil som "andra" fordon eller egentligen mest för hustrun jobbpendling. Bara för att spara pengar med våra skatteökade utgifter på 70-80 tusen på bara ett år och mer under senaste 3-4 åren. Till slut gick det inte längre och vi har gått back länge ekonomiskt.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
mmm, får se hur länge bonusen är kvar om nästan 30% av sålda bilar är elbilar och systemet ska vara "självförsörjande" med straffskatter på fossilbilar. Är väl redan kommunicerat att bonus går ner från 70K till 50K nästa år, men det lär ju bli problem redan i år. Även om man skär ner på bonus för laddhybrider. Eller är denna höga andel någon effekt av att det måste säljas en viss andel el innan något visst datum?

Min är beställd men inte betald eller levererad, får se om pengarna är slut tills dess :fyllisar (räknar inte med dem så blir det en glad överraskning när/om de betalas ut)
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top