För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.
Sedan tycker jag att hela el-debatten har blivit lite märklig. Ena dagen ska vi sänka vår elförbrukning genom att använda LED-lampor och köpa nya snålförbrukande vitvaror mm. Samtidigt som vi ska stänga kärnkraftverk eller kärnkraftverk (ja, jag är motståndare till kärnkraft). Nästa dag ska alla köpa elbilar som förbrukar mängder med elenergi. Och när politikerna och elleverantörerna märker att svenska folket nappar på elbilstrenden så chockhöjer de elpriset. SUPERSMART!!!
Nej, jag kommer inte köpa elbil de närmaste 10 åren.
Det kan nog vara bra med lite nyansering av det där tror jag.
Självkörande bilar är idag inte något som finns i allmän trafik. Det börjar komma bilar som kan köra själva på nivå 3 (dvs där föraren är skyldig att finnas med och är beredd att ta över.
Men redan idag är självkörande bilar långt mycket säkrare än valfri medelbilist. Så olycksrisken kommer därmed att gå ner betydligt när fler bilar blir självkörande på grund av att dom gör betydligt färre misstag än människor. Och det gör inte mindre ont att vara med i en trafikolycka bara för att en människa orsakat olyckan.
Vad gäller att dom höjer elpriser när folk börjar köpa elbilar så skulle jag säga att det inte finns någon korrelation där.
Om man räknar på hur många elbilar vi i nuläget har i Sverige och vad medelbilisten kör och ställer det mot hur många dammsugare som uppskattningsvis finns i Sverige (Baserat på antalet hushåll) och hur mycket dom förmodas användas så kommer man fram till att den Svenska elbilsparken förbrukar ungefär lika mycket el som de Svenska dammsugarna. Dvs relativt sparsamt. Längre fram i takt med att elbilarna blir fler kommer det naturligtvis att förändras men i nuläget så är det svårt att säga att elbilarna har någon som helst bäring på elpriserna.
Däremot finns det en mycket stark korrelation mellan nedstängningen av kärnkraft och tidvis mycket höga elpriser.
Så om du vill att kärnkraften ska stängas ned så är du också en av dom som vill ha höga och enormt varierande elpriser. Och till och med framöver risk för rullande, planerade strömavbrott för att förhindra kollaps av elnätet.
Vad värre är. De senaste nedstängningarna av kärnkraft har resulterat i att vi förra året slog nytt rekord i Karlshamn där man fick elda 50 000 ton olja för att förhindra kollaps i elnätet. Det motsvarar ungefär förbrukningen för drygt 80 000 dieselbilar under ett helt år. Du kan ju fråga dig om det påverkar bränslepriserna uppåt eller nedåt?
Kort sagt. Om du är motståndare till kärnkraft så ska du vara glad över de höga elpriserna för det är just nedständningen av kärnkraft som gjort oss betydligt mer känsliga för elpriserna på kontinenten (där exempelvis tyskland stängt ner den mesta kärnkraften vilket resulterat i att dom fått just instabila elpriser som resultat.) För övrigt så har Californien också gjort samma sak och stängt ned kärnkraft och ersatt med vind och sol och där har elpriserna mångdubblats pga just det. Det är inte direkt någon hemlighet att nedstängning av kärnkraft leder till just det.
Det finns 2 länder i världen som genom tiderna gjort sig oberoende av fossila bränslen för elproduktion. Det är Frankrike och Sverige och det har skett just med hjälp av kärnkraft. Där har Sverige börjat avveckla nu och resultatet är instabila elpriser och ett ökande beroende av fossila bränslen för elproduktion.
Dessutom är det så att vind och solkraft orsakar 5-15 ggr så många dödsfall årligen i förhållande till produktionen jämfört med kärnkraft. Och det är även om man räknar med Tjernobyl och Fukushima.