Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla får vinst utifrån volym, viktigare är att leverera ut bilarna till kund än att hålla på med tillval. Eventuellt överblivna bilar vid kvartalsslut stimuleras med tex lägre ränta på finans.

Begagnade bilar ges nybilsgaranti och EAP, sedan sänks priset varannan vecka tills de säljs.

På så sätt har de rundat hela övriga marknaden...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.

Sedan tycker jag att hela el-debatten har blivit lite märklig. Ena dagen ska vi sänka vår elförbrukning genom att använda LED-lampor och köpa nya snålförbrukande vitvaror mm. Samtidigt som vi ska stänga kärnkraftverk eller kärnkraftverk (ja, jag är motståndare till kärnkraft). Nästa dag ska alla köpa elbilar som förbrukar mängder med elenergi. Och när politikerna och elleverantörerna märker att svenska folket nappar på elbilstrenden så chockhöjer de elpriset. SUPERSMART!!!

Nej, jag kommer inte köpa elbil de närmaste 10 åren.
Det kan nog vara bra med lite nyansering av det där tror jag.

Självkörande bilar är idag inte något som finns i allmän trafik. Det börjar komma bilar som kan köra själva på nivå 3 (dvs där föraren är skyldig att finnas med och är beredd att ta över.
Men redan idag är självkörande bilar långt mycket säkrare än valfri medelbilist. Så olycksrisken kommer därmed att gå ner betydligt när fler bilar blir självkörande på grund av att dom gör betydligt färre misstag än människor. Och det gör inte mindre ont att vara med i en trafikolycka bara för att en människa orsakat olyckan.

Vad gäller att dom höjer elpriser när folk börjar köpa elbilar så skulle jag säga att det inte finns någon korrelation där.
Om man räknar på hur många elbilar vi i nuläget har i Sverige och vad medelbilisten kör och ställer det mot hur många dammsugare som uppskattningsvis finns i Sverige (Baserat på antalet hushåll) och hur mycket dom förmodas användas så kommer man fram till att den Svenska elbilsparken förbrukar ungefär lika mycket el som de Svenska dammsugarna. Dvs relativt sparsamt. Längre fram i takt med att elbilarna blir fler kommer det naturligtvis att förändras men i nuläget så är det svårt att säga att elbilarna har någon som helst bäring på elpriserna.

Däremot finns det en mycket stark korrelation mellan nedstängningen av kärnkraft och tidvis mycket höga elpriser.
Så om du vill att kärnkraften ska stängas ned så är du också en av dom som vill ha höga och enormt varierande elpriser. Och till och med framöver risk för rullande, planerade strömavbrott för att förhindra kollaps av elnätet.
Vad värre är. De senaste nedstängningarna av kärnkraft har resulterat i att vi förra året slog nytt rekord i Karlshamn där man fick elda 50 000 ton olja för att förhindra kollaps i elnätet. Det motsvarar ungefär förbrukningen för drygt 80 000 dieselbilar under ett helt år. Du kan ju fråga dig om det påverkar bränslepriserna uppåt eller nedåt?

Kort sagt. Om du är motståndare till kärnkraft så ska du vara glad över de höga elpriserna för det är just nedständningen av kärnkraft som gjort oss betydligt mer känsliga för elpriserna på kontinenten (där exempelvis tyskland stängt ner den mesta kärnkraften vilket resulterat i att dom fått just instabila elpriser som resultat.) För övrigt så har Californien också gjort samma sak och stängt ned kärnkraft och ersatt med vind och sol och där har elpriserna mångdubblats pga just det. Det är inte direkt någon hemlighet att nedstängning av kärnkraft leder till just det.

Det finns 2 länder i världen som genom tiderna gjort sig oberoende av fossila bränslen för elproduktion. Det är Frankrike och Sverige och det har skett just med hjälp av kärnkraft. Där har Sverige börjat avveckla nu och resultatet är instabila elpriser och ett ökande beroende av fossila bränslen för elproduktion.

Dessutom är det så att vind och solkraft orsakar 5-15 ggr så många dödsfall årligen i förhållande till produktionen jämfört med kärnkraft. Och det är även om man räknar med Tjernobyl och Fukushima.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Oavsett bil så vill jag ha välutrustad och störst batteri.
Min sambo sa samma men jag vet ej om det var bilen eller något annat hon menade. För säkerhets skull kände jag mej lätt kränkt?


Samma gäller mg verkar som dom tänjer på lev i Sverige men lev i Europa max specat verkar komma före standard snik.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vet att det har diskuterats tidigare, men mest > 2år sedan så...

Vad har folk för tips om LADDBOXAR? Huset är säkrat på 3*16 och får gärna fortsätta vara det, så 3-fas och lastbalansering är nog krav, men vad vill man mer ha för funktionalitet? Om man vill kunna koppla lite automatik till etc? Bara plats till en bil så dubbelladdning behövs inte. För två år sedan påstods Teslas egen vara prisvärd, gäller det än? Går den att styra externt utanför deras system?

Edit: GuW påpekade att det kunde vara bra att påpeka vilken bil det gäller. På ingång är en Tesla Model 3, men jag vill ha något som även fungerar på nästa bil som kanske är från annan tillverkare. Jag förutsätter att allt som är intressant den närmsta tiden har typ-2 kontakt.

Kommer troligtvis lite solceller på taket när jag får tummen ur att beställa det, därav att det kan vara trevligt att prioritera laddning när de faktiskt ger något. Eller på natten då elen är billigare (Skåne, dvs svindyr el på dagen men betydligt bättre på natten9.

Huvudsäkringen står ungefär där jag vill ha laddboxen, kan elektrikern gå direkt den vägen, såklart efter mätaren, med tillhörande avsäkring och jordfelsbrytare, eller måste det gå via centralen som är belägen i källaren och därför kräver lite borrning i betongväggar? Men lastbalansering kanske kräver dragning av kabel till elcentral om lastmätning där?

Fattar att elektrikern kommer ha sina synpunkter, men bra att ha lite förkunskaper innan man diskuterar.

Och visst är den egentligen bara en ganska dum strömbrytare med möjlighet till att signalera önskad strömstyrka, där bilen gör faktiska jobbet?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet att det har diskuterats tidigare, men mest > 2år sedan så...


Huvudsäkringen står ungefär där jag vill ha laddboxen, kan elektrikern gå direkt den vägen, såklart efter mätaren, med tillhörande avsäkring och jordfelsbrytare, eller måste det gå via centralen som är belägen i källaren och därför kräver lite borrning i betongväggar?

Jag har ingenting annat att tillföra än att det borde gå bra att utgå strax efter huvudsäkringen.

Jo, en sak till, du skrev det inte, men jag förutsätter att det är en Tesla du tänker ladda eftersom du funderade på deras laddbox, och jag har hört att den är bäst om det är en Tesla du ska ladda (snackar bäst med bilen).

Men det kan ju vara bra info att ha med i frågeställningen, vilken bil det gäller.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har ingenting annat att tillföra än att det borde gå bra att utgå strax efter huvudsäkringen.

Jo, en sak till, du skrev det inte, men jag förutsätter att det är en Tesla du tänker ladda eftersom du funderade på deras laddbox, och jag har hört att den är bäst om det är en Tesla du ska ladda (snackar bäst med bilen).

Men det kan ju vara bra info att ha med i frågeställningen, vilken bil det gäller.
Bra idé, jag uppdaterar.

Det råkar vara en Tesla nu, men det är ju trevligt om den fungerar även med nästa bil som kanske inte är en Tesla.

Och tackar för info om utgång huvudsäkring, det kan kanske spara lite på installationen.

Edit: Fast om det ska lastbalanseras kanske dem måste ner i elcentralen, för huvudsäkringen är väl plomberad och inte tillgänglig att mäta på?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra idé, jag uppdaterar.

Det råkar vara en Tesla nu, men det är ju trevligt om den fungerar även med nästa bil som kanske inte är en Tesla.

Och tackar för info om utgång huvudsäkring, det kan kanske spara lite på installationen.

Edit: Fast om det ska lastbalanseras kanske dem måste ner i elcentralen, för huvudsäkringen är väl plomberad och inte tillgänglig att mäta på?
Jag har två st Easee-boxar vilket funkar alldeles utmärkt och fasvakten går via Tibber. Den ena av dem sitter direkt mot huvudsäkringsskåpet och den andra i garaget via dess undercentral. Boxarna är uppkopplade mot molnet via 4G eller wifi och Tibbers fasvakter (Watty eller Pulse) mäter vid centralen och kopplas upp via wifi eller LAN. Det innebär att ingen tråd behövs till boxarna, signalen att dra ned strömstyrkan till bilen sköts trådlöst.

Vi har 20A huvudsäkringar och allt funkar klockrent.

Däremot skiljer det naturligtvis beroende på vilken fasvakt Du väljer så det är smart att kolla upp det innan, fasvakten måste ju klara att kommunicera med laddboxen.

Lycka till!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror nog att Teslas fortfarande är prisvärd, dessutom är knapp på handtaget enormt bekvämt när man kör Tesla. Boxen såklart för alla andra bilar också.

Det finns liksom ingen anledning att köra annat…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kolla på zappi den kan gå på enbart solceller om man vill, jag monterade Easee box men om jag monterar en till monterar jag en zappi.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag går andra vägen och bygger in det i elcentral istället. Alltihop. Wi-Fi modul, laddmodul, relämodul, allt på DIN-skena.

Det enda jag inte hittar är typ 2 kontakt som kan fällas in i vägg.
Hilfe!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror nog att Teslas fortfarande är prisvärd, dessutom är knapp på handtaget enormt bekvämt när man kör Tesla. Boxen såklart för alla andra bilar också.

Det finns liksom ingen anledning att köra annat…
Går det att styra den med elpriset som parameter?
Det kan vara en mycket bra funktion i de södra delarna av landet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänka sig, det här togs väl upp och löstes på typ sida tre i den här (och alla andra elfordonstrådar på alla andra forum, i hela världen)


Man har kunnat korttanka bilen sedan jesus hade sandaler, var det så jävla svårt att komma fram till att det är bra om man kan korttanka elbilar också?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänka sig, det här togs väl upp och löstes på typ sida tre i den här (och alla andra elfordonstrådar på alla andra forum, i hela världen)


Man har kunnat korttanka bilen sedan jesus hade sandaler, var det så jävla svårt att komma fram till att det är bra om man kan korttanka elbilar också?
Men inlåsningen av kunderna då? ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men inlåsningen av kunderna då? ?
Alla laddbolag kommer att fortsätta att erbjuda bonusprogram för dom som blir medlemmar, med någon RFID tagg som ska blippas, någon app i telefonen och QR koder som ska scannas...

Det har ju liksom bensinbolagen också löst, långt innan den första laddstolpen byggdes.
Man kopplar sitt kort till den mack man vill tillhöra.

Jag har ett statoilkort (jag vägrar kalla det ring-K) men tankar nästan uteslutande på andra mackar sedan jag flyttade, visst jag får inte extra ören i bonus, men jag behöver inte köra enkom till en statoil när jag passerar andra mackar.

Dessutom unviker jag statoil för att deras jävla kortpumpar alltid ska fråga om jag vill köpa spolarvätska först innan jag får tanka, terminalerna är allmänt sega.

Ska man tanka en elbil har man ju gott om tid att svara på högskoleprovet, ta en popquiz, se ett avsnitt av någon TV-serie osv, men jag vill ha bensin eller diesel och fort ska det gå!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag köpte en Wallbox på Amazon (22kW) och har den uppsäkrad på 3x16A men kommer ställa om för 10A eller rent av 6A som max, för att inte belasta kablar och kopplingar med tanke på att strömmen ligger så under några timmar åt gången (tiden och effekt räcker för nattladdning). Fastigheten är högre säkrad än så, så ingen effektvakt kommer behövas (vad jag tror i alla fall).

Bra recensioner på boxen och ett lågt pris var det som fällde avgörandet.

Väntar fortfarande på bilen, men har provladdat mot gästande fordon med gott resultat.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag har ingenting annat att tillföra än att det borde gå bra att utgå strax efter huvudsäkringen.

Jo, en sak till, du skrev det inte, men jag förutsätter att det är en Tesla du tänker ladda eftersom du funderade på deras laddbox, och jag har hört att den är bäst om det är en Tesla du ska ladda (snackar bäst med bilen).

Men det kan ju vara bra info att ha med i frågeställningen, vilken bil det gäller.
Med 16A i huvudsäkring så spelar valet av laddbox mindre roll…
Man får kanske planera sin laddning lite mer om det är en Tesla man ska ladda. Stort batteri i domdära.
Det är ju inte speciellt mycket ”snack” mellan laddare och bil egentligen. Det är bilens omvandlare som styr. Det vi skruvar opp hos kunderna är ju inte mycket mer än en avancerad skarvsladd om man tänker efter, allt sker i bilarna.
Har installerat de flesta fabrikat och Teslas är ett av de bättre. (Ur installatörssynvinkel).
Som användare är väl kanske uppkoppling och användarvänliga appar mer intressant dock.
Några kräver Wi-Fi eller annan form av internetaccess för att kunna ändra i konfigurationen och det är ett minus enligt mig.Inte alltid det finns där laddaren ska placeras.
Max 22kW har väl mer eller mindre blivit standard på villaladdare och det är ju fullt tillräckligt.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tror nog att Teslas fortfarande är prisvärd, dessutom är knapp på handtaget enormt bekvämt när man kör Tesla. Boxen såklart för alla andra bilar också.

Det finns liksom ingen anledning att köra annat…
Hmm, den var relativt billig, men utan möjlighet till lastbalansering och även om den är wifi-ansluten blir jag inte riktigt klok på möjligheterna att styra den. Letar kod, men tycker de flesta för Tesla verkar gå ut på att styra bilen snarare än laddaren. Vilket inte fungerar om man byter bil.

Men visst, då projekt ändå har en tendens att rinna ut i sanden skulle den säkert fungera, bara ställa ner strömstyrkan tillräckligt så att den överlever aktiviteter hemma.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vi (och sisådär en miljard andra elbilsförare känns det som) har en Charge Amps Halo 11kW. Nu har vi ju iofs ingen Tesla men till vårt ändamål fungerar den utmärkt. Huvudsäkrat på 16A vilket räcker gott och väl då boxen är inställd på 11A strömbegränsning och i stort sett all laddning sker nattetid då vi skaffade spotavtal i samband med elbil. (I natt laddas det förövrigt till det facila priset av ca 10 öre/kWh).

Är i efterhand glad att vi varken la pengar på någon lösning för lastbalansering eller gick upp i huvudsäkring. Ser inte riktigt nyttan med det hemmavid om man nu inte prompt måste köra igång torktumlaren, diskmaskinen samt snabbladda bilen samtidigt förstås. YMMV.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Huvudsäkrat på 16A vilket räcker gott och väl då boxen är inställd på 11A strömbegränsning och i stort sett all laddning sker nattetid då vi skaffade spotavtal i samband med elbil.
Tänkte att värmepumpen kunde dra det mer än det som är kvar om den använde elpatroner. Kompressor har en toppeffekt på lite över 2kW och patronen 3kW, blir väl > 7.5A om patronen får för sig att gå in en kall vinternatt.

Men man kan ju såklart sänka ytterligare lite för att få marginal om man inte måste klara 0-100 på en natt. Lär ju inte vara ofta man både har kört i botten och dessutom behöver fullt nästa dag, och då får man väl ställa in så den laddar lite längre.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top