Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänkte att värmepumpen kunde dra det mer än det som är kvar om den använde elpatroner. Kompressor har en toppeffekt på lite över 2kW och patronen 3kW, blir väl > 7.5A om patronen får för sig att gå in en kall vinternatt.

Men man kan ju såklart sänka ytterligare lite för att få marginal om man inte måste klara 0-100 på en natt. Lär ju inte vara ofta man både har kört i botten och dessutom behöver fullt nästa dag, och då får man väl ställa in så den laddar lite längre.
Näe, den mesta hemladdningen är ju "fyllapåbaraföratt" laddning, det är varken tomt eller speciellt viktigt att ha helt fullt på morgonen, utan man stoppar i sladden då bilen ändå står där.

Har man 15 mil kvar och laddar över natten så blir det "fullt" även med låg laddström
(med fullt menar jag då runt 80% som man normalt ska ladda till om man inte behöver kräma ut sista milen räckvidd för att ta sig till stugan utan att ladda)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Näe, den mesta hemladdningen är ju "fyllapåbaraföratt" laddning, det är varken tomt eller speciellt viktigt att ha helt fullt på morgonen, utan man stoppar i sladden då bilen ändå står där.

Har man 15 mil kvar och laddar över natten så blir det "fullt" även med låg laddström
(med fullt menar jag då runt 80% som man normalt ska ladda till om man inte behöver kräma ut sista milen räckvidd för att ta sig till stugan utan att ladda)
Det går till precis så och det med en simpel 230v på 6A. Den kan stå och mysladda hela helgen så klarar man veckans pendling med lite nattladdning

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har alltid hävdat det, men folk har sett laddning som laddning av mobiltelefoner tidigare.
Man laddar fullt över natten för att klara hela dagen.

Men Iphone generationen har ju lärt sig att man stoppar i sladden så fort man är nära ett uttag, för man klarar inte hela dagen hursomhelst, så för dom så är det ju naturligt att ladda elbil så fort man parkerar den

Jag hade en kollega som åkte buss 45 minuter till jobbet, han stoppade i sladden i mobilen direkt han kom till jobbet för då hade han lyssnat på musik eller kollat film på bussen :ROFLMAO:

Det behövs bättre batterier både till bilar och telefoner tydligen...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har alltid hävdat det, men folk har sett laddning som laddning av mobiltelefoner tidigare.
Man laddar fullt över natten för att klara hela dagen.

Men Iphone generationen har ju lärt sig att man stoppar i sladden så fort man är nära ett uttag, för man klarar inte hela dagen hursomhelst, så för dom så är det ju naturligt att ladda elbil så fort man parkerar den

Jag hade en kollega som åkte buss 45 minuter till jobbet, han stoppade i sladden i mobilen direkt han kom till jobbet för då hade han lyssnat på musik eller kollat film på bussen :ROFLMAO:

Det behövs bättre batterier både till bilar och telefoner tydligen...
Det ÄR redan bättre batterier och bättre övervakning, när du stoppar i sladden på kvällen så ser den till att telefonen är laddad precis innan du kliver upp.

Men elbilar har väldigt lite gemensamt med en mobiltelefon från 2017...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag är driftkostnaden för en elbil skitbillig. Man ska vara helt klar över att det faktumet inte kommer bestå över tid. Signaler har redan kommit från finansministern, ju fler som övergår till fossilfritt bilägande ju mer sjunker skatteintäkterna. Det blir ett bortfall som måste fyllas och det är nära till hands att tro att elkonsumptionen är den som ska kompensera denna kassako... Eftersom debatten redan har börjat gissar jag att den ökade elbilförsäljningen redan börjat märkas av.

Min nästa bil blir nog en hybrid, den bästa kombinationen. De nya hybridbilarna börjar få fin elräckvidd men man har ändå en backupp.... Jag är dock helt övertygad om att det inte kommer vara en lönande affär för mig men skattmasen blir troligen nöjd.
Ju större anledning att skaffa nu, för att betala av för framtiden!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ju större anledning att skaffa nu, för att betala av för framtiden!
Ja, tänk om man skulle få veta hur spelplanen ska se ut i förväg, så det inte blir som med Etanolbilar och Miljödieslar, ni vet, teknologierna som var våran räddning medan elbilarna var kass och såg ut som en grovt tillyxad ostbit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
OT: Jag såg just Elon Musk's exfru göra en TED talk om Elon, det påstods ju vara en "ful" skiljsmässa och Elon blev väl tilsammans med en Engelsk modell/skådespelerska direkt efter.

Hursom haver, Exfrun hyllade Elon på alla sätt som innovatör och företagare, även om hon tyckte att han riskerade allt för sina projekt lite för lättvindligt (något som Elon själv också har sagt) men att det ju hade funkat för honom lyckligtvis.

Sen var jag ju tvungen att läsa på om skiljsmässan i skvallerpressen också för jag var så säker på att den hade beskrivits som "ful" och det var ju det gamla vanliga med advokaternas dragkamp om pengarna (och där hade väl Elon's advokat sett till att rädda det mesta med något avtal redan när dom gifte sig), men det hade slutat med att Elons Exfru och hans nya hade blivit goda vänner i alla fall.

Jag vet att det var OT i en elbilstråd, men många här gillar ju gubben Musk, så någon kanske tyckte det var intressant, och han har visst gjort någon okänd elbil också.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, tänk om man skulle få veta hur spelplanen ska se ut i förväg, så det inte blir som med Etanolbilar och Miljödieslar, ni vet, teknologierna som var våran räddning medan elbilarna var kass och såg ut som en grovt tillyxad ostbit.

Etanol var ett svenskt påhitt

”Miljödiesel” var det väl ingen som gick på? Eller?

Den globala energiomställningen är något helt annat. Elbilar är en del av det, men är på intet sätt huvudsaken.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Etanol var ett svenskt påhitt

”Miljödiesel” var det väl ingen som gick på? Eller?

Den globala energiomställningen är något helt annat. Elbilar är en del av det, men är på intet sätt huvudsaken.
Etanol är inte så jävla dumt om vi tillverkar den grönt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Etanol är inte så jävla dumt om vi tillverkar den grönt.

Absolut, bättre än fossila bränslen men det är fortfarande förbränning och det går åt ganska mycket energi bara för att framställa den. Men som bränsle till befintliga förbränningsmotorer osv under en övergångsperiod är det utmärkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Både Etanol och Miljödiesel är förjäkligt bra i sig, givet att bränslet framställs på ett bra sätt, på samma sätt som att Elbilar är bra om vi inte eldar kol/olja i kraftverk för att ladda dom.
(Vi slog nytt rekord i att elda olja i kraftverk i Sverige i år, :dummer)

Med mera kärnkraft så skulle Etanol och HVO framställningen bli väldigt hållbar, och elbilarna skulle sluta släppa ut koldioxid.

Vad jag klagade på var den enorma långsiktigheten i besluten om att Etanol och Miljödiesel skulle vara räddningen.
När mackarna som hade råd hade grävt ner etanoltankarna och dom som inte hade råd hade gått i konkurs, och folk hade köpt etanolbilar då skattades etanolen så den blev dyrare än bensinen.

Miljödieslarna som fick subventioner i några år skulle sedan skattas ihjäl så fort som möjligt.

Elbilarna/laddningen/elen kommer att åka på skatter också, inom kort, för staten vill inte bara ha kakan kvar, dom vill ha mera kaka, hela tiden.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Norge slopar momsfrihet för elbilar. Ersätter med annat bidrag som ger motsvarande lättnad, men bara för priset upp till 500K NOK.

De slipper väl ändå diverse straffskatter och har så stor andel av marknaden att behovet av subventioner gått ner, speciellt för dyrare bilar.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Norge slopar momsfrihet för elbilar. Ersätter med annat bidrag som ger motsvarande lättnad, men bara för priset upp till 500K NOK.

De slipper väl ändå diverse straffskatter och har så stor andel av marknaden att behovet av subventioner gått ner, speciellt för dyrare bilar.

Det har aldrig funnits något behov av subventioner.

Subventionerna har bara lett till onödigt dyra elbilar.

Marknaden löser det där själv, en tillräckligt bra produkt till ett bra pris säljer.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Måste säga att det är imponerade att en som påstår sig aldrig kört bana tidigare med en helt standard bil med original däck. Slår banrekord

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror ju bara på hur man specificerar tävlingen.

Ett eller två hotlaps på en bana, eller ett helt MotoGP lopp?
Desperationen börjar bli stor när bankörning måste börja handla om räckvidd för att ICE skall kunna ha skuggan av en chans... :hihi

Man kan ha flera batterier, så det är inte ens en fråga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Desperationen börjar bli stor när bankörning måste börja handla om räckvidd för att ICE skall kunna ha skuggan av en chans... :hihi

Man kan ha flera batterier, så det är inte ens en fråga.

Jodå, MotoGP tillåter säkert att man går i depå och byter batterier, men det får vara jävligt snabb depåpersonal för att elhojen ska bli snabbare över ett lopp.

Det börjar vara riktigt desperata elhojsförespråkare när dom vill att MotoGP ska göras om efter elhojarnas räckvidd så att elhojarna kan bli snabbare.

Så länge jag har följt MotoGP har loppen varit avsevärt längre än någon elhojs räckvidd, varför skulle man ändra på längden nu?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte påstått att något skall ändras. Det jag säger är att ICE kommer att få stryk.

Hur känns det? :hej

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...