Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.
Har varit skeptisk, men insikten att avgasreningen på min 10+ år gamla 'common rail' diesel är mer komplicerad än modern elbilsstyrning har fått mig att ändra mig. Sensorer som ska ge rätt temperatur i rätt intervall och i tid i förhållande till varandra, EGR ventiler och annat otyg som efter ett tag bränner fast och slutar fungera. Katalysatorer i olika former och partikelfilter. Ja även utanför avgasreningen finns en svindyr högtryckspump och spridare som kostar skjortan om/när de behagar sluta fungera. Har man sen någon form av automatik i växellåda är ju även de en tickande bomb. Kombinerad med din förslavade elektronik som inte är ett dugg bättre där. Bensinbilar är nog lite bättre ännu så länge men verkar vara på väg mot samma håll.

En bensinbil från 90-talet känns tilltalande i jämförelse, även om den drar någon deciliter mer per mil. Total driftkostnad blir lägre även om soppan skulle dubbla till 40 kr litern.

Hybridbilar måste vara det värsta, då har du två system som kan gå sönder. Då känns en 'enkel' elbil tilltalande.

Självkörning som verkligen fungerar tror jag på när jag ser det. Men just det är ju ingen skillnad mellan el- och fossilbil.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Leveranstid typ om ett år :näsblod

Hmm, de verkar lite svajiga på leveranstiden. När jag för några dagar sedan beställde min M3 sa Tesla förväntad leverans i Maj 2023. Vilket är lång tid men ok för mig, kan fortsätta köra min fuldiesel i botten.

Nu helt plötsligt upptäcker jag av en slump att kontot säger "Uppskattad leveranstid: Juli 29 – September 07". Vilket ju är snabbare än man kan få en MG5. Om det är 2022 som avses, står inte år :hihi

En helt ok leveranstid i dessa dagar. Men det är ju märkligt om det hoppar mellan 12 månader och tre månader. Går jag in och specar 'samma' bil idag, bara några dagar senare, får jag återigen maj 2023 som förväntat leveransdatum.

Lite förvånande att det kan variera sådär. Eller är dom trötta på folk som gnäller på förseningar och därför tar i från tårna från början?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hmm, de verkar lite svajiga på leveranstiden. När jag för några dagar sedan beställde min M3 sa Tesla förväntad leverans i Maj 2023. Vilket är lång tid men ok för mig, kan fortsätta köra min fuldiesel i botten.

Nu helt plötsligt upptäcker jag av en slump att kontot säger "Uppskattad leveranstid: Juli 29 – September 07". Vilket ju är snabbare än man kan få en MG5. Om det är 2022 som avses, står inte år :hihi

En helt ok leveranstid i dessa dagar. Men det är ju märkligt om det hoppar mellan 12 månader och tre månader. Går jag in och specar 'samma' bil idag, bara några dagar senare, får jag återigen maj 2023 som förväntat leveransdatum.

Lite förvånande att det kan variera sådär. Eller är dom trötta på folk som gnäller på förseningar och därför tar i från tårna från början?
Tesla jobbar annorlunda än andra. De tillverkar bilar med lite olika spec för fulla muggar och matchar sedan med beställningar när bilarna kommer med båten. Troligen är det så att "din" spec redan är tillverkad och lastas just nu, därför kan du räkna med leverans med nästa båt.

Sedan rampar de upp tillverkningen i Berlin också, beroende på hur det går och matchningen ser ut kan man få bilen tidigare.

När jag beställde var det tre månaders leveranstid, dagen efter beställningen ringde de och frågade om jag kunde hämta på fredag, precis en sådan bil fanns redan hemma...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det där låter ångestskapande, jag ska troligen förnya mitt bilavtal i december och skall bestämma mig (och företaget) i september.
Och jag vill inte bli utan bil.
En Y är med bland slutkandidaterna, det hänger på om jyckarna gillar den. Och kostnaden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det där låter ångestskapande, jag ska troligen förnya mitt bilavtal i december och skall bestämma mig (och företaget) i september.
Och jag vill inte bli utan bil.
En Y är med bland slutkandidaterna, det hänger på om jyckarna gillar den. Och kostnaden.
Den har betydligt kortare 'planerad' (=uppgiven när du specar) leveranstid än 3. Vet inte om Tyskland har kommit längre i produktionen. Eller om det är färre som beställer i förhållande till produktionskapacitet.

Men går man mellan leasingavtal kan långa leveranstider i allmänhet och osäkerhet i synnerhet bli ett problem. Där den långa leveranstiden inte bara gäller Tesla utan alla bilar just nu.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gällande Tesla: Beställ nu, säg bara bort sedan om du inte skulle vilja ta den... Någon annan blir glad.

Det finns de som beställt fyra bilar med olika spec och tar den som kom först... :) Taktiskt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Beställ nu, säg bort om du inte skulle vilja ta den... Någon annan blir glad.

Det finns de som beställt fyra bilar med olika spec och tar den som kom först... :) Taktiskt.

Det sabbar ju inte alls logistiken för bilföretaget.

Men det finns ju dom som bokar 40 passtider och flera uppkörningar också...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sabbar ju inte alls logistiken för bilföretaget.

Men det finns ju dom som bokar 40 passtider och flera uppkörningar också...
Sabbar inte logistiken alls, bilarna kommer ändå och fördelas ut till hugade. Några dagar kanske, beroende på om vederbörande vill hämta i Amsterdam, Bremen, Umeå eller Malmö.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Gällande Tesla: Beställ nu, säg bara bort sedan om du inte skulle vilja ta den... Någon annan blir glad.

Kostar väl 2500 per beställd bil som man avbeställer?

Inga jättesummor när man beställer bil för över halvmiljonen, men än dock.

När man konfar så får man kortast väntetid på den mest dyrspecade, performance och/eller röd lack. Men i praktiken kanske det går snabbast att få de snålast specade, om flest har specat en sådan.

Jävla optimeringsarbete att beställa en Tesla. :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det enklaste är att bara beställa, sedan är det ju faktiskt möjligt att ändra spec fram till du matchats... och gissningsvis går man lite före i kön om man väljer till något dyrt. I alla fall på papperet. ;)

Vi skall komma ihåg att Tesla inte anpassar sig till svenska regler utan det är lika för alla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
och gissningsvis går man lite före i kön om man väljer till något dyrt. I alla fall på papperet. ;)
Ja dom har ju alltid levererat ut dom dyraste bilarna först, för störst förtjänst, vilket har lett till att folk har valt den dyrare modellen för att få sin bil snabbt.

Men nu läste jag någonstans att någon snikvariant med litet batteri gav högre förtjänst så att dom skulle köra en extra lina med dom bilarna, dessutom räcker ju batterierna till bättre om man inte stoppar så många i varje bil.

Så en topspecad med litet batteri kanske är vad dom helst vill leverera?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Oavsett bil så vill jag ha välutrustad och störst batteri.
Det är inte ett alternativ att fulboka bil, det sköts av någon firma som jobbet anlitar.
Eller så blir det en laddhybrid igen, och så får vi se vad marknaden har fixat fram till 2025.
Jag överväger faktiskt att köpa något litet dieselskåp av praktiska skäl och hoppa över leasingbilen helt.
Pengarna dieseln kostar blir inte i närheten av vad det kostar bara i månadskostnad med tjänstebil på mina 2000 mil om året.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja dom har ju alltid levererat ut dom dyraste bilarna först, för störst förtjänst, vilket har lett till att folk har valt den dyrare modellen för att få sin bil snabbt.

Men nu läste jag någonstans att någon snikvariant med litet batteri gav högre förtjänst så att dom skulle köra en extra lina med dom bilarna, dessutom räcker ju batterierna till bättre om man inte stoppar så många i varje bil.

Så en topspecad med litet batteri kanske är vad dom helst vill leverera?
Så länge vi pratar fyrhjulsdrivna 3 eller Y så har alla lika stort batteri och likadan utrustning, dvs "allt".

Det du kan välja är fälgar och färg på kaross och inredning. Tillval på mjukvara kan du köpa i efterhand och dessutom prova på i 14 dagar utan kostnad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så länge vi pratar fyrhjulsdrivna 3 eller Y så har alla lika stort batteri och likadan utrustning, dvs "allt".

Det du kan välja är fälgar och färg på kaross och inredning. Tillval på mjukvara kan du köpa i efterhand och dessutom prova på i 14 dagar utan kostnad.

Jo, det jag pratar om var ju tidigare, när batteritillverkningen var en flaskhals.
Då var väl 2 hjulsdriven 3 med lilla batteriet det som hade kortast leveranstid.

Så det verkar vara lite dagsformen på produktionsledet som avgör, och inte bara vinstmaximering

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA