Och rent försvarsmässigt skulle det ju vara bra att ha många småreaktorer så att vi inte får några få känsliga punkter.Jag köper elbil när vi bygger nästa reaktor i Sverige, deal?
Absolut, jämt utspridda för att inte kräva överföring i det underdimensionerade elnätet.Och rent försvarsmässigt skulle det ju vara bra att ha många småreaktorer så att vi inte får några få känsliga punkter.
Något åt det hålletMenar du typ "resursbalansering"?
Har varit skeptisk, men insikten att avgasreningen på min 10+ år gamla 'common rail' diesel är mer komplicerad än modern elbilsstyrning har fått mig att ändra mig. Sensorer som ska ge rätt temperatur i rätt intervall och i tid i förhållande till varandra, EGR ventiler och annat otyg som efter ett tag bränner fast och slutar fungera. Katalysatorer i olika former och partikelfilter. Ja även utanför avgasreningen finns en svindyr högtryckspump och spridare som kostar skjortan om/när de behagar sluta fungera. Har man sen någon form av automatik i växellåda är ju även de en tickande bomb. Kombinerad med din förslavade elektronik som inte är ett dugg bättre där. Bensinbilar är nog lite bättre ännu så länge men verkar vara på väg mot samma håll.För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.
Leveranstid typ om ett år
Tesla jobbar annorlunda än andra. De tillverkar bilar med lite olika spec för fulla muggar och matchar sedan med beställningar när bilarna kommer med båten. Troligen är det så att "din" spec redan är tillverkad och lastas just nu, därför kan du räkna med leverans med nästa båt.Hmm, de verkar lite svajiga på leveranstiden. När jag för några dagar sedan beställde min M3 sa Tesla förväntad leverans i Maj 2023. Vilket är lång tid men ok för mig, kan fortsätta köra min fuldiesel i botten.
Nu helt plötsligt upptäcker jag av en slump att kontot säger "Uppskattad leveranstid: Juli 29 – September 07". Vilket ju är snabbare än man kan få en MG5. Om det är 2022 som avses, står inte år
En helt ok leveranstid i dessa dagar. Men det är ju märkligt om det hoppar mellan 12 månader och tre månader. Går jag in och specar 'samma' bil idag, bara några dagar senare, får jag återigen maj 2023 som förväntat leveransdatum.
Lite förvånande att det kan variera sådär. Eller är dom trötta på folk som gnäller på förseningar och därför tar i från tårna från början?
Den har betydligt kortare 'planerad' (=uppgiven när du specar) leveranstid än 3. Vet inte om Tyskland har kommit längre i produktionen. Eller om det är färre som beställer i förhållande till produktionskapacitet.Det där låter ångestskapande, jag ska troligen förnya mitt bilavtal i december och skall bestämma mig (och företaget) i september.
Och jag vill inte bli utan bil.
En Y är med bland slutkandidaterna, det hänger på om jyckarna gillar den. Och kostnaden.
Beställ nu, säg bort om du inte skulle vilja ta den... Någon annan blir glad.
Det finns de som beställt fyra bilar med olika spec och tar den som kom först... Taktiskt.
Sabbar inte logistiken alls, bilarna kommer ändå och fördelas ut till hugade. Några dagar kanske, beroende på om vederbörande vill hämta i Amsterdam, Bremen, Umeå eller Malmö.Det sabbar ju inte alls logistiken för bilföretaget.
Men det finns ju dom som bokar 40 passtider och flera uppkörningar också...
Kostar väl 2500 per beställd bil som man avbeställer?Gällande Tesla: Beställ nu, säg bara bort sedan om du inte skulle vilja ta den... Någon annan blir glad.
Det finns de som beställt fyra bilar med olika spec och tar den som kom först... Taktiskt.
Ja dom har ju alltid levererat ut dom dyraste bilarna först, för störst förtjänst, vilket har lett till att folk har valt den dyrare modellen för att få sin bil snabbt.och gissningsvis går man lite före i kön om man väljer till något dyrt. I alla fall på papperet.
Så länge vi pratar fyrhjulsdrivna 3 eller Y så har alla lika stort batteri och likadan utrustning, dvs "allt".Ja dom har ju alltid levererat ut dom dyraste bilarna först, för störst förtjänst, vilket har lett till att folk har valt den dyrare modellen för att få sin bil snabbt.
Men nu läste jag någonstans att någon snikvariant med litet batteri gav högre förtjänst så att dom skulle köra en extra lina med dom bilarna, dessutom räcker ju batterierna till bättre om man inte stoppar så många i varje bil.
Så en topspecad med litet batteri kanske är vad dom helst vill leverera?
Så länge vi pratar fyrhjulsdrivna 3 eller Y så har alla lika stort batteri och likadan utrustning, dvs "allt".
Det du kan välja är fälgar och färg på kaross och inredning. Tillval på mjukvara kan du köpa i efterhand och dessutom prova på i 14 dagar utan kostnad.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |