Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I beg to differ, vi har pratat om det tidigare och i min värld är vindkraft - kanske särskilt havsbaserad sådan - uppenbarligen intressant för investerare och dessutom relativt snabb att bygga. Att drömma om kärnkraft medan vi drabbas av effektbrist i samhället är enligt mig inte rätt väg, jag är tyvärr mer pragmatisk än så :)

När det gäller uppdateringen via OTA - jorå. 300 till 350kW gör skillnad, nu är batteriet bara halvfullt men ser fram emot att prova med fulladdat batteri...
Nej. Man har bara givit vindkraft charte blanche.
Om vindkraften hade stått för sina egna kostnader, med den balansering som behövs för att balansera storskalig produktion, hade noll investeringar skett. Det är rent lurendrejeri, som du betalar dyrt för.

nog nu! Åter elbil!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Bullshit, på världens kanske bästa plats för havsbaserad vindkraft måste dom ha subventioner på 236öre per kWh

Redan på 70-80 talet kunde vi bygga ett kärnkraftverk på fem år.

Hur många år tar det att bygga vindmöllor som levererar lika mycket, lika säkert som ett kärnkraftverk?

När sattes spaden i marken i markbyggden? när blir dom färdiga? hur mycket levererar dom?
Den började byggas 2008 ska varar klar 2024. Då ska det finnas 1.100 snurror som ska kunna ge 4000megawatt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej. Man har bara givit vindkraft charte blanche.
Om vindkraften hade stått för sina egna kostnader, med den balansering som behövs för att balansera storskalig produktion, hade noll investeringar skett. Det är rent lurendrejeri, som du betalar dyrt för.

nog nu! Åter elbil!
Okey - åter till elbil. Det blev förvånansvärt stor skillnad på Polaren efter effektuppdateringen, de har även ökar känsligheten på accelerationspedalen ca 30% om jag begriper det hela rätt. Fortfarande är responsen lite mjukare vid måttliga pådrag men ”utväxlingen” är vassare vid större utslag.

Visst har Du en M3P? Den är säkert ännu lite mer accelerationssnabb men upplevelsen i Polaren närmade sig betydligt den i Teslas P-modeller med denna uppdatering.

Helt klart en prisvärd modifiering?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okey - åter till elbil. Det blev förvånansvärt stor skillnad på Polaren efter effektuppdateringen, de har även ökar känsligheten på accelerationspedalen ca 30% om jag begriper det hela rätt. Fortfarande är responsen lite mjukare vid måttliga pådrag men ”utväxlingen” är vassare vid större utslag.

Visst har Du en M3P? Den är säkert ännu lite mer accelerationssnabb men upplevelsen i Polaren närmade sig betydligt den i Teslas P-modeller med denna uppdatering.

Helt klart en prisvärd modifiering?
Korrekt, en 3P. Jo den är pigg. Lika skrämmande hur snabbt man vänjer sig med prestandan. Har avverkat 0-100 som om det vore en hygglig hoj, men det än bättre är att den har möjlighet att snabbt och snärtigt ta sig om även i 100++. Fri väg har blivit som när man är ute med bus-hojen. Man kan aldrig få för mycket effekt!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Korrekt, en 3P. Jo den är pigg. Lika skrämmande hur snabbt man vänjer sig med prestandan. Har avverkat 0-100 som om det vore en hygglig hoj, men det än bättre är att den har möjlighet att snabbt och snärtigt ta sig om även i 100++. Fri väg har blivit som när man är ute med bus-hojen. Man kan aldrig få för mycket effekt!
Rätt så. Personligen är 0-100 mer av ett akademiskt intresse (eller demokörningar). 80-150 är däremot högst relevanta prestanda, särskilt vid 2+1…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Korrekt, en 3P. Jo den är pigg. Lika skrämmande hur snabbt man vänjer sig med prestandan. Har avverkat 0-100 som om det vore en hygglig hoj, men det än bättre är att den har möjlighet att snabbt och snärtigt ta sig om även i 100++. Fri väg har blivit som när man är ute med bus-hojen. Man kan aldrig få för mycket effekt!
Nej, det är otroligt vad fort man blir bortskämd. Gamla bilen 0-100 på 3,4 sek, nya på hela 5 sek - känns som en gammal buss i jämförelse...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
SMC-pris på banan hehe. Synd att nästan alla arrangemang körs i den där lilla södra avkroken av Sverige.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Noterar att det nu börjat dyka upp lite större (allt är relativt) mängder begagnade Tesla Model 3, i princip uteslutande Long Range och Performance. Antar att det är de första leasingbilarna som börja komma ut på marknaden då i princip samtliga är från mars 2019. Vågar man köpa en sån? Det var väl en del barnsjukdomar men dom fixades väl, och batterierna har väl vad som är känt hållit ihop ok.

Priserna för en tre år gammal beg börjar en bit under 500K om de inte gått allt för långt. Vill man ha annan färg än vit går en ny long range även efter dragen 70K bonus på minst 650K utan något annat tillval. Hjul med vinterdäck är 20K extra. Köper man beg genom Tesla får man ett års extra beg garanti utöver den 4 åriga nybilsgarantin, köper man på annat ställe får man väl 6 månader från köp eller den 4åriga från första leverans, det som inträffar sist. Och självklart är de lite dyrare hos Tesla.

Vill man beställa en ny är väntetiden just nu kring ett år om man bortser från Performance som är lite kortare. Räckvidden för en long range är väl 4 mil längre idag än vad en ny hade 2019, men ändå 7 mil bättre än standardmodellen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Noterar att det nu börjat dyka upp lite större (allt är relativt) mängder begagnade Tesla Model 3, i princip uteslutande Long Range och Performance. Antar att det är de första leasingbilarna som börja komma ut på marknaden då i princip samtliga är från mars 2019. Vågar man köpa en sån? Det var väl en del barnsjukdomar men dom fixades väl, och batterierna har väl vad som är känt hållit ihop ok.

Priserna för en tre år gammal beg börjar en bit under 500K om de inte gått allt för långt. Vill man ha annan färg än vit går en ny long range även efter dragen 70K bonus på minst 650K utan något annat tillval. Hjul med vinterdäck är 20K extra. Köper man beg genom Tesla får man ett års extra beg garanti utöver den 4 åriga nybilsgarantin, köper man på annat ställe får man väl 6 månader från köp eller den 4åriga från första leverans, det som inträffar sist. Och självklart är de lite dyrare hos Tesla.

Vill man beställa en ny är väntetiden just nu kring ett år om man bortser från Performance som är lite kortare. Räckvidden för en long range är väl 4 mil längre idag än vad en ny hade 2019, men ändå 7 mil bättre än standardmodellen.
Long Range 2019 hade en WLTP-räckvidd på 561 km.
Long Range 2022 har en WLTP-räckvidd på 626 km. Välj 18" hjul i konfiguratorn så ser du. :)

Batterierna har hållit bra, räkna med 5-8% degradering på tre år. Barnsjukdomarna åtgärdades förstås, men jag skulle i alla fall välja en bil som har v3.0 på datorn. 2.5 som de första hade är mycket segare och har märkbart sämre fungerande AP.

En ny Tesla 3 LR utan tillval kostar 705.170 före bonus på 70.000 (i dagsläget). Halvförsäkring i tre år samt bättre ihopskruvad samt nya däck, nybilsgaranti i 4 år gör att kalkylen för en ny ändå inte är så dum. Det är 130.000 upp vilket faktiskt sannolikt jämnar ut sig i slutändan...
Köper man beg hos Tesla brukar även EAP ingå (den utökade AP-n), annars ett tillägg på strax under 40'...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Long Range 2019 hade en WLTP-räckvidd på 561 km.
Long Range 2022 har en WLTP-räckvidd på 626 km. Välj 18" hjul i konfiguratorn så ser du. :)

Batterierna har hållit bra, räkna med 5-8% degradering på tre år. Barnsjukdomarna åtgärdades förstås, men jag skulle i alla fall välja en bil som har v3.0 på datorn. 2.5 som de första hade är mycket segare och har märkbart sämre fungerande AP.

En ny Tesla 3 LR utan tillval kostar 705.170 före bonus på 70.000 (i dagsläget). Halvförsäkring i tre år samt bättre ihopskruvad samt nya däck, nybilsgaranti i 4 år gör att kalkylen för en ny ändå inte är så dum. Det är 130.000 upp vilket faktiskt sannolikt jämnar ut sig i slutändan...
Köper man beg hos Tesla brukar även EAP ingå (den utökade AP-n), annars ett tillägg på strax under 40'...
Ah, ser nu att dom till skillnad mot priset inte uppdaterade räckvidden högst upp utan bara finstilta under hjulen, då kom ju även "standard" upp i 51 mil. Dvs long range 2019 är närmare standard 2022 än long range 2022 och efter tre års räckviddstapp kanske snudd på är samma. Och då är prisdiffen efter bonus ganska liten, även om man 'bara' får en motor i SR. Sen är väl räckviddstappet mest i början så en ny standard skulle väl tappa ikapp efter några år.

Då gäller det att nuvarande "liket" håller ett år till, men det gäller ju snudd på alla nya bilar idag, åtminstone eldrivna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Släng in en beställning, det går alltid att ångra sig... men plötsligt ringer de och säger "hämta på onsdag". ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja visst är det märkligt att folk är så grundlurade - och dessutom nöjda med det…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Verkar ju finnas hopp om något vettigare diesel pris iallafall.

Annars är grönfärgad blankdiesel 6 kronor litern billigare än tapp priset.

Polisen får ändå inte kolla om man har färgad diesel då dom stackarna kan få snabb chanser i finger topparna enligt polisens fackliga företrädare.


DEBATT. Skenande priser på bensin och diesel drabbar både hushåll och företag mycket hårt. Därför har vi agerat för att snabbt få till en sänkning för att mildra det akuta läget.

De chockpriser vi nu ser på drivmedel riskerar att knäcka både hushåll och företag. Specifikt de näringar som är direkt beroende av drivmedelspriser så som taxibolag, researrangörer och åkerier. Människor vittnar om att det inte längre lönar sig att köra till jobbet. Jordbruket drabbas därtill extremt hårt. I ett läge där vi vill se en ökad självförsörjningsgrad på grund av det nya säkerhetsläget i Europa vittnar bönder om att de går back på varje gris som skickas till slakteriet, och att det inte lönar sig att så inför sommarsäsongen. Det är ohållbart.

Sverige har haft en extrem politik​

Rysslands invasion av Ukraina har visserligen drivit upp priserna betydligt under senare tid, men redan innan kriget bröt ut hade Sverige världens högsta dieselpris och bland världens högsta priser på bensin. Det beror på en kombination av kraftigt höjda bränsleskatter och en extrem politik för inblandning av biodrivmedel i bränslet. Det är aktiva val och politiska beslut som lett oss hit. Och det är politik som kan lösa problemen och vända utvecklingen.


På sikt är det avgörande för tillväxten att människor har råd att köra till jobbet.
Moderaterna la därför fram ett förslag i tre delar för att få ner literpriset med fem kronor, som vann en majoritet i riksdagen. Förslaget innebär att energiskatten på diesel sänks till EU:s miniminivå i tre månader. Därtill ska regeringen snarast begära undantag från EU:s miniminivåer för bränsleskatterna för att helt kunna ta bort energiskatten under tre månader.

Utöver detta ska även reduktionsplikten justeras tillfälligt för att minska de kostnader som iblandningskravet av biodrivmedel för med sig. Därför samlade Bränsleupproret och Moderaterna nyligen branschens aktörer för att diskutera situationen och för att lyssna in hur detta bäst kan genomföras.

En sänkning med fem kronor är möjlig​

Dessa tre delar innebär tillsammans att kostnaden för diesel kan sänkas med 5 kronor per liter, och nästan lika mycket vad gäller bensinen. Detta är fullt genomförbart – och nödvändigt. Runt om i Europa förs nu liknande diskussioner som här.

Förslaget om att sänka literpriset med fem kronor är bra för både familjers hushållskassa och för näringslivets villkor här och nu, men det påverkar också Sveriges framtid. På sikt är det nämligen avgörande för tillväxten att människor har råd att köra till jobbet och att företag kan utvecklas och expandera. Annars kommer vi att bli ett fattigare land. Idag tas det första steget då priset sänks med cirka två kronor per liter runtom på landets alla mackar.


Av Elisabeth Svantesson

Ekonomisk-politisk talesperson för Moderaterna

Peder Blohm Bokenhielm

Talesperson för Bränsleupproret
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Verkar ju finnas hopp om något vettigare diesel pris iallafall.

Annars är grönfärgad blankdiesel 6 kronor litern billigare än tapp priset.

Det gör att värdet kommer att fortsatt vara högt på begagnade dieselbilar. Bra när det är dags att sälja av frugans 2018 BMW (till förmån för elbil på leasing). Blankdiesel tankar jag utomlands ibland, men här hemma finns det ingen de närmaste tio milen, så det blir aldrig av och någon farmartank har jag inte, annars går det ju att beställa hem.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top