Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Beställde en e-Niro Advance på privatleasing idag.
Kommer i år med lite tur...
Rätt precis 4000 i månaden i 36 månader och 1500mil/år.
Grattis till kärran!
Jag kollade upp på skoj upp priserna på e-niron och leasing kostnaden verkar ju följa värdeminskningen väldigt bra! Skrämmande lika egentligen! Det är ju redan konstaterat att elbil håller värdet bra, kommer det några andra kostnader till på leasingen som inte "syns" i månadshyran på 4000kr? Jag försöker bara förstå ekonomin bakom dessa leasing avtal från båda parterna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ahh, du vill bara hyra den för 144 tusen och sedan hyra något nytt om tre år! :tummenupp
Ja, faktiskt.
Känns väldigt osäkert hur det ser ut om 3 år.
Har någon ny batteri-teknologi kommit som gör e-Niro obsolete?
Är det så ont om komponenter så den är värd sitt nypris?
Ingen aning så väljer att betala 144 lax och hoppas att det är rätt.
Inget lätt beslut att ta. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag försöker bara förstå ekonomin bakom dessa leasing avtal från båda parterna.

Samma här, det är väl skitsamma om man ändå tänker köpa nytt och byta var tredje år, men det är ju då man tar den stora värdeminskningen, så jag förstår inte dom som gör så heller.

Då är ju enda nackdelen att man inte äger bilen och får göra som man vill med den, och att man har en begränsad körsträcka per år.

För bilföretagen är det ju förmånligt för att dom får ut bilar, någon tar värdeminskningen, dom får in fräsha begagnade i bilhallen tre år senare.
Somliga (oseriösa) bilhandlare brukar försöka få några tusen extra för "onormalt slitage" som ett dörrupslag (vem har inte fått ett sådant på tre år?) eller en fläck på klädseln, men det brukar gå bra bara man står på sig.

Jag är ju glad för att folk tar värdeminskningen så jag kan köpa begagnade elbilar snart

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, faktiskt.
Känns väldigt osäkert hur det ser ut om 3 år.
Har någon ny batteri-teknologi kommit som gör e-Niro obsolete?
Är det så ont om komponenter så den är värd sitt nypris?
Ingen aning så väljer att betala 144 lax och hoppas att det är rätt.
Inget lätt beslut att ta. ?
Ja, kommer det ett nytt batteri som revolutionerar marknaden om tre år är man nog glad att man inte äger den.
Kommer det inte ett nytt batteri så kan man ju köpa loss den då

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Grattis till kärran!
Jag kollade upp på skoj upp priserna på e-niron och leasing kostnaden verkar ju följa värdeminskningen väldigt bra! Skrämmande lika egentligen! Det är ju redan konstaterat att elbil håller värdet bra, kommer det några andra kostnader till på leasingen som inte "syns" i månadshyran på 4000kr? Jag försöker bara förstå ekonomin bakom dessa leasing avtal från båda parterna.
Tillkommer försäkring på ca 3-400 år månad och vinterdäck som vi tar på sidan.
I priset ingår 55kr i administrationsavgift från leasingbolaget.
Sen tror jag inget mer ska tillkomma.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, kommer det ett nytt batteri som revolutionerar marknaden om tre år är man nog glad att man inte äger den.
Kommer det inte ett nytt batteri så kan man ju köpa loss den då
Ja, som du skrivit så kommer det nya batteri-teknologier varje månad som ska "revolutionera allt".
Hittills har det inte realiseras men med all forskning som pågår nu och om 3 år vem vet?
Som sagt, inget lätt beslut att ta.

Edit: Ska tillägga att jag har möjlighet att köpa den kontant men valt att privatleasa.
Tråden kommer leva i 3 år så vi kommer veta om valet var rätt eller fel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, som du skrivit så kommer det nya batteri-teknologier varje månad som ska "revolutionera allt".
Hittills har det inte realiseras men med all forskning som pågår nu och om 3 år vem vet?
Som sagt, inget lätt beslut att ta.
Nej, om du leasar så vet du att du betalar 144 tussar, vilket verkar motsvara normal värdeminskning, om det kommer ett nytt revolutionerande batteri kommer gamla elbilar att få enorm värdeminskning, vilket du klarar dig undan.

Jag tror du kommer att ha en förbaskat bra bil i tre år hursomhelst

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nej, om du leasar så vet du att du betalar 144 tussar, vilket verkar motsvara normal värdeminskning, om det kommer ett nytt revolutionerande batteri kommer gamla elbilar att få enorm värdeminskning, vilket du klarar dig undan.

Jag tror du kommer att ha en förbaskat bra bil i tre år hursomhelst
Jag hoppas du har rätt. :)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag köpte en VW e-up 2014 och körde 9000 mil med den på tre år. Sålde via KVD och fick runt 120 kkr för den. Tittar man nu kostar en motsvarande bil lika mycket som jag fick då. För de som bara kör nåt enstaka tusental mil om året är det ok värdeminskning.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Beställde en e-Niro Advance på privatleasing idag.
Kommer i år med lite tur...
Rätt precis 4000 i månaden i 36 månader och 1500mil/år.
Nice!

Provkörde en sån innan jag landade på en EV6, tyckte det var en väldigt trevlig kärra.
Fick cirkus samma kostnadsförslag som du nämner, kör egentligen 2000 mil om året typ men säljaren nämnde lite fint att det var billigare att lägga avtalet på 1500 om året och betala för alla mil över det, skulle bli billigare (typ 2kr per mil) och köra man mindre än exakt 2000 så blir det ju ännu billigare, var samma visa för EV6.
Smart att inte lägga till vinterdäck i avtalet också, det var bra mycket dyrare än att köpa skiten själv och man får ju igen lite om man säljer fälgarna och det som är kvar av däcken när avtalet löpt ut.

Räckvidden och framförallt snabbladdningen avgjorde valet för min del, blir en del längre körningar varje år och då är jag inte sugen på att sitta vid en laddare i 1h.
Skulle jag bara haft en bil för att köra till och från jobb samt lite kortare körningar inom 10-15 mil så hade jag tveklöst haft en e-Niro idag istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smart att inte lägga till vinterdäck i avtalet också, det var bra mycket dyrare än att köpa skiten själv och man får ju igen lite om man säljer fälgarna och det som är kvar av däcken när avtalet löpt ut.

Räckvidden och framförallt snabbladdningen avgjorde valet för min del, blir en del längre körningar varje år och då är jag inte sugen på att sitta vid en laddare i 1h.
Skulle jag bara haft en bil för att köra till och från jobb samt lite kortare körningar inom 10-15 mil så hade jag tveklöst haft en e-Niro idag istället.

När det gäller vinterdäck så är det viktigare att jag får dom däck jag vill ha och inte dom återförsäljaren vill sätta på.
Jag köpte en gång en Cheva Blazer med helt nya vinterdäck som låg på däckhotell, dom visade sig vara feltillverkade och saknade helt dubbar :huvet

Snabbladdar e-Niron sämre?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
När det gäller vinterdäck så är det viktigare att jag får dom däck jag vill ha och inte dom återförsäljaren vill sätta på.
Jag köpte en gång en Cheva Blazer med helt nya vinterdäck som låg på däckhotell, dom visade sig vara feltillverkade och saknade helt dubbar :huvet

Snabbladdar e-Niron sämre?
Tillval vinterdäck på min EV6 skulle kosta 499kr i månaden, gånger 36 månader.
Billigare att lösa själv, och man kan själv välja däck som du säger.

EV6 kan ladda med 230kw, e-Niro klarar väl runt 100kw cirkus (blir gärna rättad här, men det ligger däromkring).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tillval vinterdäck på min EV6 skulle kosta 499kr i månaden, gånger 36 månader.
Billigare att lösa själv, och man kan själv välja däck som du säger.

EV6 kan ladda med 230kw, e-Niro klarar väl runt 100kw cirkus (blir gärna rättad här, men det ligger däromkring).

100kW är ju inte fy skam heller, men givetvis är 230kW bättre.
Nu är det ju inte speciellt långa stunder ett batteri klarar av att ladda så fort, så den praktiska tidskillnaden blir ju mindre än dubbla tiden.

Jag vet inte om det var Porche eller laddstationen dom skulle göra reklam för, men när dom skulle dema en ny snabbladdare satte dom upp en kamera i bilen som filmade hela tiden, först var batteriet för kallt, sedan kom dom upp i maxhastighet en liten stund (10 minuter ungefär) och sedan började batteriet bli för varmt så det drog ner igen.

Dock låg dom ganska nära max laddhastighet mellan 20 och 60%

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Nu är det ju inte speciellt långa stunder ett batteri klarar av att ladda så fort, så den praktiska tidskillnaden blir ju mindre än dubbla tiden.

Jag vet inte om det var Porche eller laddstationen dom skulle göra reklam för, men när dom skulle dema en ny snabbladdare satte dom upp en kamera i bilen som filmade hela tiden, först var batteriet för kallt, sedan kom dom upp i maxhastighet en liten stund (10 minuter ungefär) och sedan började batteriet bli för varmt så det drog ner igen.

Finns kanske en anledning att man helst anger hur fort det går att ladda från 20 till 80% snarare än från typ tomt till nästan fullt?
Tänker även att om man rullar in på "macken" för att ladda så bör batteriet redan vara i rätt temp, och då bör man kunna få rätt bra fart på laddningen direkt?
Ska bli spännande och se hur det funkar iaf, har en kortare tripp till Göteborg om två veckor där jag kommer behöva (snabb)ladda någon gång under hemresan.

Är fortfarande övertygad om att en bil som går på bensin/diesel är överlägset bäst för alla längre resor, men det jag vinner på typ 98% av min körning (till och från jobb och utflykter under 10 mil) gör att det är värt det i slutändan.

För jobbpendlare så tror jag att en hybrid är det solklara valet och kommer fortsätta vara det i några år till iaf, jag är dock prylbög ut i fingerspetsarna så det var ganska enkelt att övertala sig själv och sambon att renodlad elbil var rätta valet.
Ångrar inget än sålänge, sjukt trevlig bil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns kanske en anledning att man helst anger hur fort det går att ladda från 20 till 80% snarare än från typ tomt till nästan fullt?
Tänker även att om man rullar in på "macken" för att ladda så bör batteriet redan vara i rätt temp, och då bör man kunna få rätt bra fart på laddningen direkt?
Ska bli spännande och se hur det funkar iaf, har en kortare tripp till Göteborg om två veckor där jag kommer behöva (snabb)ladda någon gång under hemresan.
Jo, och man ska väl helst inte köra tommare än så eller ladda fullare än 90% om man inte behöver, för att det är snällare mot batteriet, och har man inga långresor inplanerade så klarar man sig ju lätt på det.

Den här årstiden har man nog rätt temp, men vintertid brukar ju folk ta till knep för att få upp tempen (Tesla förvärmer väl automatiskt om man har närmar sig en supercharger)
(sök på "coldgate" och "rapidgate" det var väl Nissan först, men senare visade det sig vara fler)

Luftkylda batterier blev väl totalt ointressanta efter dom avslöjandena

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte en VW e-up 2014 och körde 9000 mil med den på tre år. Sålde via KVD och fick runt 120 kkr för den. Tittar man nu kostar en motsvarande bil lika mycket som jag fick då. För de som bara kör nåt enstaka tusental mil om året är det ok värdeminskning.
Ja, hade du behållt den istället hade du haft noll värdeminskning i fem år. :) Trevlig bil men såklart räckvidd för stan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Porsche och Hyundai använder sig av 800V-teknik vilket medger högre laddeffekter under längre tid. Jag tror dock att det bara är Ionity som har sådana laddare och jag tror heller inte att det är alla Ionityladdare som har 800V.

Typiskt sett så laddar Tesla 3/Y LR/P med en platt kurva från 5% med 250 kW upp till kanske 25% sedan sjunker effekten linjärt till ungefär 100 kW när man passerar 60% och vid 80% är man nere på kanske 60 kW så då har man åkt vidare för länge sedan ifall man nu inte behövde 50 mils räckvidd till nästa laddmöjlighet.

Man kan också göra som Audi gjorde med e-tron 55: Låsa en stor del av batteriet som buffert längst uppe, ständigt hålla batteriet varmt och på så sätt få hög laddhastighet (150kW) ända up till 80%. Men hög förbrukning och övervikt med batteri man inte använder är förstås de uppenbara nackdelarna.

Men ju mer data som kommer från de olika batterierna desto bättre brukar laddningen bli med tiden. Tillverkarna (åtminstone Tesla) börjar med lite lägre än teoretiskt max för att se hur batterierna mår, sedan släpper man på mer med tiden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, hade du behållt den istället hade du haft noll värdeminskning i fem år. :) Trevlig bil men såklart räckvidd för stan.
Nja, med fem år till hade det även blivit minst 15000 mil till. Redan då var det svårt att sätta pris på en som hade gått så långt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, med fem år till hade det även blivit minst 15000 mil till. Redan då var det svårt att sätta pris på en som hade gått så långt.
Ja, men tänker du att den hade varit gratis nu då? Även om det är många mil så säg halva värdet av en med 10.000 mil idag? Det blir ändå otroligt billiga mil.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
152wh/km, 102km, 1tim 39min. Blandad körning och trafik. Inte omkörd. Typisk vardagskörning skulle jag säga. En bit 130 väg, en hel del 70-90. Sen stadstrafik.

Funkar kanske ?

Förväntad räckvidd blev bättre än WLTP iaf.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA