Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.

Vilket påstående menar du nu är felaktigt?

Man kan vara intresserad av elbilar utan att vara elbilsfanatiker också vet du?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.
Du har fel. Jag vill inte säga varför men läs alla trådar från början och kom tillbaka när du är klar.

Du har kört det argumentet många gånger.

Om du inte är intresserad av att sporthojs forum, delta inte på forumet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näe, det finns ju andra forum där elbilsägare ryggdunkar varandra och suger i sig sina egna fjärtar

 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.

Jag kör själv elbil, och tycker absolut det är ett intressant (och faktiskt ett jävligt trevligt!) fordon.

Tycker även det är trevligt att diskutera, får ibland bilden av att du också gillar att diskutera men sen lägger du kommentarer som den jag citerar här och då undrar jag om du gillar att diskutera eller om du egentligen bara gillar att klanka ner på allt som inte är just elbil (och framförallt Tesla då, såklart).
Det är sällan man stöter på vettiga och sakliga diskussioner från folk som hinkat i sig av Elons kool-aid, utan det brukar bli som här ovan...

Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).

Framtiden för allt som drivs med Bensin/Diesel/JetA1 är elektrisk, den ligger bara olika långt bort.

Jag hade en elektrisk gräsklippare med sladd som var förjäkligt bra, nuförtiden finns det batteridrivna som har tillräckligt lång klipptid för att vara ett alternativ.
Jag har en elektrisk båtmotor som är förjäkligt bra.

Jag har en elektrisk lövblås, en elektrisk motorsåg, en elektrisk grästrimmer osv.

Men jag har också en bensindriven röjsåg/trimmer och en bensindriven motorsåg.

Var sak har sin tid och plats.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör själv elbil, och tycker absolut det är ett intressant (och faktiskt ett jävligt trevligt!) fordon.

Tycker även det är trevligt att diskutera, får ibland bilden av att du också gillar att diskutera men sen lägger du kommentarer som den jag citerar här och då undrar jag om du gillar att diskutera eller om du egentligen bara gillar att klanka ner på allt som inte är just elbil (och framförallt Tesla då, såklart).
Det är sällan man stöter på vettiga och sakliga diskussioner från folk som hinkat i sig av Elons kool-aid, utan det brukar bli som här ovan...

Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).

Absolut gillar jag att diskutera, men när det blir rena dumheter är det ingen mening.

Det blir ungefär som om anti-hojmänniskor plötsligt skulle regga sig på SH och i varenda tråd ge sig in och påstå att MC inte är roligt, att det är livsfarligt, barn dör i Kongo och hela tredje världen pga all bensin som körs upp osv osv osv. I varenda tråd.

Det är enbart pajkastning och vissa ägnar sig helt åt det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Absolut gillar jag att diskutera, men när det blir rena dumheter är det ingen mening.

Det blir ungefär som om anti-hojmänniskor plötsligt skulle regga sig på SH och i varenda tråd ge sig in och påstå att MC inte är roligt, att det är livsfarligt, barn dör i Kongo och hela tredje världen pga all bensin som körs upp osv osv osv. I varenda tråd.

Det är enbart pajkastning och vissa ägnar sig helt åt det.
Du har fel. Läs tråden från början.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, en tjänstevikt på 1400kg är ju ingenting konstigt om det skulle varit en vanlig bil, men nu är det en bil som är nertyngd av batterier och även om det religiösa envist hävdar att elbilar inte väger mer än andra bilar så vet vi ju egentligen bättre än så.
Har både min Benz C-klass och Tesla Model 3 i garaget. Väldigt enkelt att se att de är lika långa och breda.

Det skiljer 30kg, i verkliga livet.

Men det är ju klart att närmre 100lit vätskor tynger ner Benzen lite mer än en likvärdig ICE-bil med kortare räckvidd :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har både min Benz C-klass och Tesla Model 3 i garaget. Väldigt enkelt att se att de är lika långa och breda.

Det skiljer 30kg, i verkliga livet.

Men det är ju klart att närmre 100lit vätskor tynger ner Benzen lite mer än en likvärdig ICE-bil med kortare räckvidd :hihi
Ja, man får ju bortåt 2 mil extra räckvidd per kilo i en ICE bil, sen när man har kört dom milen så är bilen ett kilo lättare helt plötsligt.

Det är ju ett av dom största problemen med elflyg, dom blir för tunga, och dom släpar vikten med sig hela vägen och dom tvingas landa med all vikt.
Traditionella plan dumpar ju till och med bränsle* om dom tvingas landa innan dom har förbränt tillräcklig för att slippa landa med full vikt, vilket varken landningsbanor eller landningsställ är dimensionerade för

*en del plan cirklar istället för att förbränna bränsle då dom inte har möjlighet att dumpa, vilket ju inte är skitkul om man måste landa av en medicinsk orsak t.e.x
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, man får ju bortåt 2 mil extra räckvidd per kilo i en ICE bil, sen när man har kört dom milen så är bilen ett kilo lättare helt plötsligt.

Det är ju ett av dom största problemen med elflyg, dom blir för tunga, och dom släpar vikten med sig hela vägen och dom tvingas landa med all vikt.
Traditionella plan dumpar ju till och med bränsle* om dom tvingas landa innan dom har förbränt tillräcklig för att slippa landa med full vikt, vilket varken landningsbanor eller landningsställ är dimensionerade för

*en del plan cirklar istället för att förbränna bränsle då dom inte har möjlighet att dumpa, vilket ju inte är skitkul om man måste landa av en medicinsk orsak t.e.x
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..

Jo, visst kan man biffa upp landningsställ och annat så att dom klarar vikten, till priset av ännu mera vikt, ännu bättre bromsar osv....

Men sen ska ju landningsbanorna klara vikten en varm sommardag också.

Jag har suttit och snurrat över landningsbanor när det har varit extremvarmt för att dom har velat bränna mer soppa innan landning, och jag har också varit med om direktflyg som har tvingats göra tankstopp för att dom inte har kunnat starta med full tank, så "bränslevikten" är ett stort problem för elflyg.

På en bil där det varierar +/- 50 kilo mellan full tank och tom tank spelar det ju ingen roll
(räknar 0.7-0.8kg per liter ungefär)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..
När trycket från miljörörelsen blir stort nog så kommer certifierande myndigheter att tvingas acceptera mindre marginal vid kvalificering.
När jag ägnat mig åt prov med max bromsenergi och max landningsvikt så gjordes det med rejäla viktmarginaler.

Man skulle ju också kunna tänka sig "Dual use" med batteripackar innanför bombluckor, behöver man minska vikten så släpper man några batterier.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Beställde en e-Niro Advance på privatleasing idag.
Kommer i år med lite tur...
Rätt precis 4000 i månaden i 36 månader och 1500mil/år.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top