Elbil eller inte?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du var där va? Visst var det du med skåpet?

Ddu såg ut att ha kul på två hjul
Ja, det var jag.

Jag var ju 10 sek/varv efter täten och bland de absolut långsammaste där ute men man måste inte vara snabbast för att ha kul på bana.
Lite synd att min antispinn slår på sig själv över en viss hastighet för jag hade svårt att få någon nämnvärd acceleration ut ur böj.
Nästa gång blir det att rycka ur någon sensor. Och kanske montera lite klistrigare framdäck…
https://flic.kr/p/2nhFWfc
IMG_0637.JPG

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Haft EV6an ett litet tag nu, sjukt imponerad so far faktiskt.

View attachment 471314

Inte behövt köra någon motorväg än, men skulle bli förvånad om man kommer särskilt långt under 2kwh/mil där.
Ja provat den och riktigt fin, men displayen orsakar huvudvärk. Hur tänkte dom?
Rörig är förnamnet.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, det var jag.

Jag var ju 10 sek/varv efter täten och bland de absolut långsammaste där ute men man måste inte vara snabbast för att ha kul på bana.
Lite synd att min antispinn slår på sig själv över en viss hastighet för jag hade svårt att få någon nämnvärd acceleration ut ur böj.
Nästa gång blir det att rycka ur någon sensor. Och kanske montera lite klistrigare framdäck…
IMG_0637.JPG
Skitcoolt att svänga runt med en sådan. Kudos!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det var jag.

IMG_0637.JPG
Du har inte någon analysmode på den där? De där man matar in en fuskkod med broms, handsax och fan vet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Släng in en beställning, det går alltid att ångra sig... men plötsligt ringer de och säger "hämta på onsdag". ;)
(OT M3 specifikt)

Hmm, är man dumsnål om man nöjer sig med en 'standard' istället för 'LR'?

Känns ju som efter uppdateringen är räckvidden även med förväntat tapp under livstiden är mer än tillräcklig om jag lämnar länet max två gånger per år och ej är intresserad av prestanda eller fyrhjulsdrift.

Är mer intresserad av hållbarhet vid långsiktigt ägande och då är det ju en motor istället för två som kan gå sönder.

Men är batteritekniken sämre på något sätt? Ser att de har lite olika energitäthet. Om jag ändå säljer efter några år är såklart en LR värd mer, men skulle en SR falla snabbare så att prisgapet är större än från början.

Var från början mest intresserad av andra märken då jag inte ville betala för 'prestige' då det ändå inte matchar resten av mig :D , men när man specade dessa så att de blev acceptabla så blev skillnaden i pris mot en standardtessla så liten att det känns som att bara Teslas laddnätverk och längre erfarenhet av batterier motiverade prisskillnaden. Samt att den kan dra mer än en läskback med (tillvals)kroken. Men en LR blir ju lite mer i skillnad mot 'vanliga' bilar, även om man säkert får väldigt mycket för pengarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså motorerna kommer knappast att gå sönder… Om LR är värd mer för dig kan ingen annan svara på. Den är värd mer som begagnad och prisskillnaden har du nog i stort sett igen dagen du säljer. Men om du ändå inte ser ett värde i fyrhjulsdriften och det andra som skiljer så…

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skitcoolt att svänga runt med en sådan. Kudos!
Det ser läskigt ut men den var nog faktiskt mer lättkörd än Teslorna. Jag löpte ju aldrig någon risk att snurra pga för hårt gaspåslag och eftersom effekten och därmed hastigheten är minst sagt måttlig blev det ju väldigt enkelt att hinna bromsa tillräckligt innan böj.

Du har inte någon analysmode på den där? De där man matar in en fuskkod med broms, handsax och fan vet?
Inte vad jag lyckats hitta. Det är inte direkt tjockt med folk som modifierar och racear sina svindyra elektriska minibussar så det är svårt att hitta sådan information på nätet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ser läskigt ut men den var nog faktiskt mer lättkörd än Teslorna. Jag löpte ju aldrig någon risk att snurra pga för hårt gaspåslag och eftersom effekten och därmed hastigheten är minst sagt måttlig blev det ju väldigt enkelt att hinna bromsa tillräckligt innan böj.

Inte vad jag lyckats hitta. Det är inte direkt tjockt med folk som modifierar och racear sina svindyra elektriska minibussar så det är svårt att hitta sådan information på nätet.
Prova up, up, down, down, left, right, left, right, B, A och Start :hihi

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Beställning på snikutrustad M3 gjord. Ska bara uppdatera så jag får dragkrok också, gick inte att göra automatiskt men ska enligt chat med kundtjänst gå att få in i efterhand.

Leveranstid typ om ett år :näsblod

Så jag är inte 100% hjärntvättad än. Men det kommer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har ni hört talas om den nya Kinesiska Tesla-kopian som ska börja säljas i Sverige, dom har redan köpt upp och slagit ihop en massa elektronik och billighetsaffärer för att ha ett återförsäljarnätverk i Sverige.

Den nya kedjans namn blir Elon Jysk... :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Beställning på snikutrustad M3 gjord. Ska bara uppdatera så jag får dragkrok också, gick inte att göra automatiskt men ska enligt chat med kundtjänst gå att få in i efterhand.

Leveranstid typ om ett år :näsblod

Så jag är inte 100% hjärntvättad än. Men det kommer.

Lobotomi ingår. Sedan kommer du att vara nöjd med skräpet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var ändå billigare än att gå med i scientologerna.

Men jag har ägt en macbook utan att bli mac-frälst, så jag är rädd för att jag kommer misslyckas även denna gången. :gnissla

Jag har kört Mac sedan 1993 (parallellt med PC i jobbet). Gissa hur många gånger jag drabbats av datorkrångel på dem på snart 30 års daglig användning?

Just det, 0 gånger. Nu har jag en MacBook Pro som jag köpte 2012, den är snabbare nu än vad den var då.

Men de som inte provat själv tycker förstås att det är överprisat skit…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så farligt är det inte. Det kan vara mer smärtsamt att erkänna sin ändrade uppfattning…

Jodu, som jag säkert sagt tidigare så sågade jag en bekants elbilsinköp rätt hårt så sent som 2017… :brynad
Inklusive alla ”motargument” som brukar dyka upp i kommentarsfälten… fast utan stavfel då möjligen.

Men när man inte vet så är det lätt att tro. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört Mac sedan 1993 (parallellt med PC i jobbet). Gissa hur många gånger jag drabbats av datorkrångel på dem på snart 30 års daglig användning?

Just det, 0 gånger. Nu har jag en MacBook Pro som jag köpte 2012, den är snabbare nu än vad den var då.

Jag hade en Mac som jobbdator, och den strulade. Inte lika illa som en Windowsburk iofs, men tillräckligt för att jag inte kommer ha en till.
Sedan var gränssnittet väldigt frustrerande och inramat, så till den grad att till och med Windows var bättre. Men nuförtiden är det nog mer jämnt skägg, inte för att Apple blivit bättre på sin skit, men Microsoft gör sitt os sämre hela tiden.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Och jag har inte haft några krångel på 20 år med PC, vad är din poäng?
Finns områden där en Mac absolut är bästa valet och vice versa, det ena måste liksom inte utesluta det andra, precis som när man diskuterar märken på elbilar... :krama

Tuggade Ängelholm - Göteborg ToR med EV6an idag, höll skyltad hastighet och snittet slutade på 2,1kwh/mil :näsblod
Tur man nästan aldrig kör motorväg!

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Hoj
2019 Honda CB300R
För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.

Sedan tycker jag att hela el-debatten har blivit lite märklig. Ena dagen ska vi sänka vår elförbrukning genom att använda LED-lampor och köpa nya snålförbrukande vitvaror mm. Samtidigt som vi ska stänga kärnkraftverk eller kärnkraftverk (ja, jag är motståndare till kärnkraft). Nästa dag ska alla köpa elbilar som förbrukar mängder med elenergi. Och när politikerna och elleverantörerna märker att svenska folket nappar på elbilstrenden så chockhöjer de elpriset. SUPERSMART!!!

Nej, jag kommer inte köpa elbil de närmaste 10 åren.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
För mig skulle inte elbil vara ett alternativ. Jag kör bensinbil. Jag är rent allmänt väldigt kritisk till all "elektrofiering" där vi blir mer och mer förslavade under elektroniken. Visst, den kan vara utomordentlig så länge den funkar. Men när den börjar krångla är det inget jag vill vara del av. Tänker ex på de kommande självkörande bilarna. Nej, det är inga bilar jag vill möta ute på vägarna.

Sedan tycker jag att hela el-debatten har blivit lite märklig. Ena dagen ska vi sänka vår elförbrukning genom att använda LED-lampor och köpa nya snålförbrukande vitvaror mm. Samtidigt som vi ska stänga kärnkraftverk eller kärnkraftverk (ja, jag är motståndare till kärnkraft). Nästa dag ska alla köpa elbilar som förbrukar mängder med elenergi. Och när politikerna och elleverantörerna märker att svenska folket nappar på elbilstrenden så chockhöjer de elpriset. SUPERSMART!!!

Nej, jag kommer inte köpa elbil de närmaste 10 åren.
Och för mej är kärnkraft självklart dom får gärna ställa e liten mini reaktor i min trädgård, va fan gör det om katten är skälvlysande?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA