Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyvärr har inte bilen speglar som visar det som är precis bakom bilen och det händer att individer med begränsad självbevarelsedrift och underlängd ställer sig där efter att jag satt mig i bilen. Oftast inget problem eftersom jag normalt backar in i p-rutor.
Jag har aldrig förstått problemet med start-stopp. Det slutar skaka en stund och det gör mig inget.

Nej, problemet med folk som ska gå bakom parkerade bilar med motorn igång och backljusen tända känner jag igen, men drabbas inte av så ofta.
Något slags rekord måste ju vara hon som parkerade barnvagnen bakom min bil, på tomgång, medans hon lastade in sina påsar i bilen.
Hon blev arg på mig då jag varvade ur surdieseln...

Nej start stopp är säkert jättebra, men den får gärna vänta en sekund innan den stänger av motorn, risken är stor att jag inte tänker stå stilla längre än så.

Men det mest idiotiska är ju att den startar om motorn när man för växelväljaren till P
Då har man ju liksom kört färdigt för en stund...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Start/stopp funktionen är nog värst, man kan inte ens microstanna vid en stopplikt utan att motorn stängs av, vilket leder till att man istället kryper olagligt förbi skylten.
Sedan när man ska parkera så stänger den av motorn direkt bilen slutat rulla, men startar den igen när man för växelväljaren till P så man måste trycka på start/stopp knappen för att stänga av den???? (ja det är en handikappbil med automat)

Ibland undrar man om dom inte provkör bilarna själva innan dom släpps ut på marknaden...
Jag kan stänga av funktionen i Miatan och Mercan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan stänga av funktionen i Miatan och Mercan

Det kan man säkert i bilen jag lånar också, en Suzuki, och jag skulle inte köpa en bil själv innan jag förvissat mig om att det gick att stänga av idiotfunktioner.

Jag sitter aldrig i bilköer, om jag gjorde det kanske jag skulle överväga att aktivera funktionen, kanske.....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det kan man säkert i bilen jag lånar också, en Suzuki, och jag skulle inte köpa en bil själv innan jag förvissat mig om att det gick att stänga av idiotfunktioner.

Jag sitter aldrig i bilköer, om jag gjorde det kanske jag skulle överväga att aktivera funktionen, kanske.....
Den tillför sällan något, om man inte står stilla längre stunder. Korta stopp släpper ut mer pga ändrade flöden mm om jag förstått det och så suger det mycket ström (och nöter på startmotorn mm) som bilen måste ladda upp, med fossilt bränsle.. med det ser bra ut för miljönissarna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Min förra bil hade start-stopp.

Den fungerade inte om det var uppförsbacke. Eller nerförsbacke. Eller för låg laddning i batteriet. Eller för kallt ute. Eller om AC var igång. Eller om facket i Tyskland var på dåligt humör.

Dvs den hoppade bara in i mellan hälften och två tredjedelar av gångerna. Men till dess försvar fanns det en stor tydlig knapp att stänga av.

Ytterligare en parentes så drog bilen uppvärmd enligt färddatorn 0.3 l/h tomgång. Snittar man 3min (mycket högt räknat!) avstängd motor per arbetsdag, så blir det ca 10 h per år, 3 liter. Batteriet bytte jag ungefär vart fjärde år (annars startar den inte kall), då hade systemet sparat mig kanske 12 liter diesel, idag värd 300 kr medan batteriet var större och ovanligare och därför kostade en tusenlapp mer. Ren förlust med andra ord, även om man inte räknar in fördyrning av bilen. Men å andra sidan får man räkna av 0.3 l / 100km, så kanske sjunker skatten på vissa bilar så man går man kanske plus, min hade ändå varit under gränsen.

Batterierna var billigare förr, men det gäller än mer dieseln. Så ekonomiskt har systemet aldrig gått med vinst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min förra bil hade start-stopp.

Den fungerade inte om det var uppförsbacke. Eller nerförsbacke. Eller för låg laddning i batteriet. Eller för kallt ute. Eller om AC var igång. Eller om facket i Tyskland var på dåligt humör.

Dvs den hoppade bara in i mellan hälften och två tredjedelar av gångerna. Men till dess försvar fanns det en stor tydlig knapp att stänga av.

Ytterligare en parentes så drog bilen uppvärmd enligt färddatorn 0.3 l/h tomgång. Snittar man 3min (mycket högt räknat!) avstängd motor per arbetsdag, så blir det ca 10 h per år, 3 liter. Batteriet bytte jag ungefär vart fjärde år (annars startar den inte kall), då hade systemet sparat mig kanske 12 liter diesel, idag värd 300 kr medan batteriet var större och ovanligare och därför kostade en tusenlapp mer. Ren förlust med andra ord, även om man inte räknar in fördyrning av bilen. Men å andra sidan får man räkna av 0.3 l / 100km, så kanske sjunker skatten på vissa bilar så man går man kanske plus, min hade ändå varit under gränsen.

Batterierna var billigare förr, men det gäller än mer dieseln. Så ekonomiskt har systemet aldrig gått med vinst.

Ja det var inte av ekonomisk vinning jag tänkte aktivera funktionen då, utan mera för att vara snäll med omgivningen då...

ÅAS är det kallt ute kanske motorn hoppar igång med jämna mellanrum för att fylla värmepaketet med varmt vatten eller så, så då skulle jag absolut stänga av den igen

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stockholm idag. Snart tar varenda liten småstad med komplex efter…

View attachment 477523
Det kommer bli som jag såg i South Bend, Indiana, USA 2001.
På lördag, söndag fanns En öppen halvbra/halvdålig resturang och Museet i centrum.
För övrigt helt dött. Bara döda kontorshus.
All handel flyttat till två Malls utanför. En nordöst och en söder om "Stan".

Har redan börjat i Göteborg.
Tom livsmedel stänger lördag och söndag 1800 i "Nordstan" stort handelskvarter i Gbg City.
Vill man ha handla mat är det öppet till 2300 2 km ut från City.
Men inte öppet i City....dött.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har redan börjat i Göteborg.
Tom livsmedel stänger lördag och söndag 1800 i "Nordstan" stort handelskvarter i Gbg City.
Vill man ha handla mat är det öppet till 2300 2 km ut från City.
Men inte öppet i City....dött.
Fast det beror till stor del på att ungdoms-gängen härjar efter 18 i centrum. Ytterst få föräldrar tillåter ens sina tonåringar på dagtid, att handla i Nordstan.
Har jobbat i centrum i 10år och förr kunde man gå i kostym hållandes sin The Bridge-portfölj, även om man jobbade sent och tog en kvällspromenad på vägen hem via centralen, avenyn och gå på bussen vid Linneplatsen. Underbart.
Några år senare efter otalet incidenter bland våra anställda, delades det ut backpacks till anställda och jag gick hem via operan längs älven. (undvek det förr så trevliga centrum)
Sedan blev en person knivrånad och efter ytterligare incidenter sa chefen till att det var slut på att åka kollektivtrafik. "Jag fixar garageplats och betalar milersätting"

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fast det beror till stor del på att ungdoms-gängen härjar efter 18 i centrum. Ytterst få föräldrar tillåter ens sina tonåringar på dagtid, att handla i Nordstan.
Har jobbat i centrum i 10år och förr kunde man gå i kostym hållandes sin The Bridge-portfölj, även om man jobbade sent och tog en kvällspromenad på vägen hem via centralen, avenyn och gå på bussen vid Linneplatsen. Underbart.
Några år senare efter otalet incidenter bland våra anställda, delades det ut backpacks till anställda och jag gick hem via operan längs älven. (undvek det förr så trevliga centrum)
Sedan blev en person knivrånad och efter ytterligare incidenter sa chefen till att det var slut på att åka kollektivtrafik. "Jag fixar garageplats och betalar milersätting"
Nej Nordstan rör man sig inte i frivilligt. Samma med brunnsparken utanför. Är bara pundare och hemlösa som rör sig där

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stadskärnorna kan avfolkas vad mig anbelangar. Men det mest vettiga vore ju att dräpa alla kontorskomplex och göra bostäder av dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jippi, ett nytt superbatteri den här veckan också, vem kunde ana det?

EDIT: Nähä, det var visst solidstatebatteriet igen, fast nu med helt nya fantastiska egenskaper.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
På många bilar med start-stop + automat så kan man undvika att motorn stannar genom att inte pressa ner bromspedalen så hårt.
Gör knappen rätt värdelös.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Detta verkar spännande saxat ur expressen.

Trots det höga elpriset vill regeringen exempelvis höja milersättningen för bilar med förbränningsmotor, men inte för elbilar. Det kan göra det mer lönsamt att pendla med hybridbilar än med rena elbilar. Det är knappast smart politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Detta verkar spännande saxat ur expressen.

Trots det höga elpriset vill regeringen exempelvis höja milersättningen för bilar med förbränningsmotor, men inte för elbilar. Det kan göra det mer lönsamt att pendla med hybridbilar än med rena elbilar. Det är knappast smart politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.
Hur skall skatteverket veta vilken bil man kör med? Otroligt fånigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA