Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är bara mental felkalibrering. Med elbilen har man betydligt bättre koll på vad som faktiskt finns kvar att förbruka. I en fossilbil är "kvarvarande räckvidd" sällan lika bra visat. I en del bilar jag haft har de dessutom slutat visa hur långt jag kan komma när det varit som mest intressant, dvs på slutet. Att den gissar på 80 eller 100 mil när tanken är full är irrelevant. Med en modern elbil vet man att "en km kvar" tar en minst en kilometer till. Min gamla VW e-up! gick minst en km när det var 0 km på mätaren, men då hade den stängt av värmen, dragit ner på effekt och toppfart och visat en söt liten sköldpadda på panelen.

6 mil är fortfarande ingenting. Även om jag har en mätare som visar exakt på centimetern hur långt jag har kvar så kan det vara mer än 6 mil mellan bensinstationerna. Med elbil är det dessutom ännu glesare mellan tankstationerna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nä, bara i mitt kontor har jag 12 ställen där jag kan plugga in bilen så inte är det långt mellan dem. ;-)
Självklart ska man inte välja en elbil med litet batteri om man dagligdags kör långa sträckor, men för normalpendlaren funkar det utmärkt. För mig funkade det bra i mitt förra jobb, men nu har jag behövt åka till Göteborg över dagen och då är de flesta elbilar ett sämre val än en laddhybrid.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är ju inte direkt så att det är några pengar att prata om i månaden åas, även om man skulle bli förmånsbeskattad.

Helt riktigt och det är nog lugnast att låta arbetsgivaren redovisa det ifall man skulle råka ha nån i omgivningen som hatar elbilar eller vill jävlas med en. Får inte de gratis diesel ska ingen annan ha gratis ström.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt riktigt och det är nog lugnast att låta arbetsgivaren redovisa det ifall man skulle råka ha nån i omgivningen som hatar elbilar eller vill jävlas med en. Får inte de gratis diesel ska ingen annan ha gratis ström.

På min kompis gamla arbetsplats var det en bilhatare som anmälde att arbetsgivaren inte tog betalt för motorvärmarna, och således skulle det förmånsbeskattas.

En av dom anställda vägrade utan ställde istället timern på dieselvärmaren, och gick ut och startade bilen innan han gick och tvättade sig för att gå hem, han ställde alltid bilen närmast cykelstället där bilhataren parkerade...

Det är därför jag vet att arbetsgivaren inte får bjuda på motorvärmare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
6 mil är fortfarande ingenting. Även om jag har en mätare som visar exakt på centimetern hur långt jag har kvar så kan det vara mer än 6 mil mellan bensinstationerna. Med elbil är det dessutom ännu glesare mellan tankstationerna.

6 mil är ju dock ett extremfall med under -25 och litet batteri, full värme i kupen och 120 på motorvägen, från kallstart. För kallstart spelar en rätt stor roll med elbil när det är minusgrader.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
6 mil är ju dock ett extremfall med under -25 och litet batteri, full värme i kupen och 120 på motorvägen, från kallstart. För kallstart spelar en rätt stor roll med elbil när det är minusgrader.

Jag tycker varken att 6 mil eller -25 grader är extremt, ej heller i kombination. Senast i fredags körde jag drygt 20 mil enkel väg och temperaturen låg på allt från -16 till -29 grader på den sträckan. Hemresan var det bara runt -5 till 0 grader.

Husvagn med också förresten, undrar hur långt jag skulle kommit med en elbil innan jag fått stå där och frysande hoppa och springa för att få lite värme.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Two stroke man,
Det verkar ganska tydligt att du har bestämt dig för att elbilar är skit rakt av. Ett antal andra har insett att de faktiskt kan vara riktigt vettiga att använda.
Den enda elbil jag sett med släpvagn är Tesla Model X. Det finns filmer på youtube hur de funkar i kyla och med släp. Att bedöma en hel fordonsgrupp efter ens egna "worst case" blir så otroligt fånigt när merparten av transporterna inte ser ut så. Det har hänt att jag behövt frakta hem ett hönshus, men jag skaffade inte en lastbil med kran för det. Det gick att lösa utan att pendlarbilen byttes ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man,
Det verkar ganska tydligt att du har bestämt dig för att elbilar är skit rakt av. Ett antal andra har insett att de faktiskt kan vara riktigt vettiga att använda.
Den enda elbil jag sett med släpvagn är Tesla Model X. Det finns filmer på youtube hur de funkar i kyla och med släp. Att bedöma en hel fordonsgrupp efter ens egna "worst case" blir så otroligt fånigt när merparten av transporterna inte ser ut så. Det har hänt att jag behövt frakta hem ett hönshus, men jag skaffade inte en lastbil med kran för det. Det gick att lösa utan att pendlarbilen byttes ut.

Det är ju uppenbarligen skit om man bara tar sig 6 mil i -25, fan jag tar mig ju inte ens till grannkommunen innan jag måste ladda. Och hur går det när temperaturen är -35?
Att kalla det skit är närmast en komplimang, det är fane mig bara leksaksbilar.
Tror faktiskt att jag hellre köper en mopedbil för då kan jag i alla fall ha med mig en reservdunk med bensin.

Inte alls mitt worst case, Jag gör minst 20 resor per år som är i över 20 mil enkel väg.

Worst case, den senaste 12 mån perioden är 250 mil tur och retur så tillsammans med lite avstickare drygt 500 mil på en vecka, kombinerad semestertrip med lite arbete. +1000 kg last på hemvägen, plus en lite husvagn. Då var det temperaturen 0-15 grader plus.

Tror dock inte jag skulle fixat en sån resa på en vecka med elmotor.

Näst värsta resan under året var kring 150 mil tur och retur, med ca 1500 kg last på hemvägen, iofs augusti-september så man skulle ju inte behövt frysa när man står utan laddning mellan mackarna och väntar på bärgningsbilen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jo fast det jag gissar att L. Mäkinen menar är att det är rätt långt ifrån alla som har förutsättningarna du har Two stroke.

Ja tror elbil är alldeles ypperligt för merparten av befolkningen. Åker man 50mil 1 gång per år kanske man får leva med att det är lite bökigare om man nu "är bättre mot miljön".
Sen finns et såklart fall, kanske främst i inlandet där elbil kommer va ett jäkla strul, framförallt i norr där man riskerar frysa ihjäl många gånger. Och det är väl där man måste hitta alternativa lösningar som inte funkar ekonomiskt också.
Jag tror inte det är en lösning för alla som gäller.

Och ska man vara helt krass, ska vi nu rädda miljön så är det fullständigt ohållbart att alla ska ha en bil var.
Och ska vi nu också få en bättre miljö kanske man får inse att det inte kommer vara precis lika bekvämt som nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
6 mil är ju dock ett extremfall med under -25 och litet batteri, full värme i kupen och 120 på motorvägen, från kallstart. För kallstart spelar en rätt stor roll med elbil när det är minusgrader.

Jag har ganska ofta så kallt och kallare, att ha en bil som enligt reklamen går 20mil på en laddning för att nästa dag klara 6mil med begränsad hastighet och kupé värme är inte hållbart.

Det är som att köpa en bensin/dieseldriven bil som ibland får för sig att dra 5 liter milen, ingen skulle köpa en sån bil.

Det finns gigantiska problem som måste lösas innan batteribilar är ett realistiskt alternativ för gemene man, men visst kan man ha en i familjen om man samtidigt har en riktig bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och ska man vara helt krass, ska vi nu rädda miljön så är det fullständigt ohållbart att alla ska ha en bil var.
Och ska vi nu också få en bättre miljö kanske man får inse att det inte kommer vara precis lika bekvämt som nu.

Ska man vara helt krasst och rädda miljön så är det fullständigt ohållbart att elda kol olja och gas för att framställa elektricitet.

Vi kanske ska börja i rätt ände?

Det är inte vad vi har för bränsle i våra bilar i Sverige som spelar någon som helst roll för miljön globalt.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ska man vara helt krasst och rädda miljön så är det fullständigt ohållbart att elda kol olja och gas för att framställa elektricitet.

Vi kanske ska börja i rätt ände?

Det är inte vad vi har för bränsle i våra bilar i Sverige som spelar någon som helst roll för miljön globalt.

Givetvis är det så också. Vore kul att veta verkningsgraden på elbil som går på kol el och en vanlig bensinmotor? Vad blir mest CO2 per mil? (här kommer ju fråga om tillverkning in också etc.)
Elbilar har ju faktiskt en positiv inverkan vad gäller stadsmiljöer och lokala utsläpp än om man inte lyckas minsta CO2. (Om man inte har kolkraftverket i stan då)

Själv ser jag väl en fördel med Elbil i de förhållandena jag har t.ex. att jag slipper kallstarta en motor för den korta sträcka jag har till jobbet. Nu åker jag ofta buss eller cyklar, men det är svårt att få ihop med förskola m.m. och att då starta bilen i -25 för att köra 4km gör fasiken ont i själen. Sen skulle det vara smidigt att slippa tanka faktiskt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det går åt mer energi för att framställa olja eller bensin för att åka en kilometer än om vi skulle använt energin till att göra elektricitet att driva fordonet med. Då räknar jag inte med den energi som fortfarande finns kvar i olja eller bensin efter framställningen.

Utvecklingen inom elproduktion av förnybara slag går ganska snabbt och kostnaden för solpaneler har sjunkit enormt de senaste åren även om den verkar ha stabiliserat sig nu. Jag får för övrigt hem en solcellsprospektör ikväll för att se hur mina förutsättningar ser ut på taket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Givetvis är det så också. Vore kul att veta verkningsgraden på elbil som går på kol el och en vanlig bensinmotor? Vad blir mest CO2 per mil? (här kommer ju fråga om tillverkning in också etc.)
Elbilar har ju faktiskt en positiv inverkan vad gäller stadsmiljöer och lokala utsläpp än om man inte lyckas minsta CO2. (Om man inte har kolkraftverket i stan då)

Själv ser jag väl en fördel med Elbil i de förhållandena jag har t.ex. att jag slipper kallstarta en motor för den korta sträcka jag har till jobbet. Nu åker jag ofta buss eller cyklar, men det är svårt att få ihop med förskola m.m. och att då starta bilen i -25 för att köra 4km gör fasiken ont i själen. Sen skulle det vara smidigt att slippa tanka faktiskt.

Svenska miljömuppar har ju en tendens att hänvisa till svenska utsläpp av CO2 för elektriciteten samtidigt som det går kopparkablar över hela världen så en kWh konsumerad i Sverige innebär en kWh mindre att exportera till länder där 50% av elen produceras fossilt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man ska ju heller inte stirra sig blind på el och tro det är det enda miljövänliga alternativet.

Vätgas kan man elda i en traditionell förbränningsmotor och det bildas i princip bara vattenånga och lite kvävgaser som en katalysator kan ta hand om.

Även metanol har en stor andel väte relativt kol så metanol är antagligen väl så konkurrenskraftigt som el miljömässigt ifall man inser det faktum att minst 50% av elen produceras fossilt samt tar hänsyn till miljöeffekterna av att producera batterier.

Dessvärre har jag ingen som helst tillförsikt till vad våra politiker ska hitta på så det hela slutar antagligen med att jag kör gengasbil om 20 år.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ganska ofta så kallt och kallare, att ha en bil som enligt reklamen går 20mil på en laddning för att nästa dag klara 6mil med begränsad hastighet och kupé värme är inte hållbart.

Det är som att köpa en bensin/dieseldriven bil som ibland får för sig att dra 5 liter milen, ingen skulle köpa en sån bil.

Det finns gigantiska problem som måste lösas innan batteribilar är ett realistiskt alternativ för gemene man, men visst kan man ha en i familjen om man samtidigt har en riktig bil.

Det är väl iofs samma med bensinförbrukningsredovisningen, den är ställd enligt ett fast körschema som inte innefattar höga hastigheter direkt. Och min bil drar runt 2.5 liter milen vid kallstart om vintern, tills motorn fått upp värmen. Det skulle inte överraska mig om det finns bilar som kan dra mer när motorn är kall.
Om man har elbilen i ett varmgarage så slipper man att det drar effekt för 4 mil första milen, och vips har man längre räckvidd, lite på samma sätt som en förbränningsmotor drar mindre om man kört med motorvärmare av något slag.
Nu är ju inte elbil något som passar alla, och är mest ett fordon som är intressant för de som följer körstilen av 90% av de som bor i landet, dvs sällan mer än 5 mil på en dag, då är den oslagbar, eftersom att man aldrig behöver åka till macken, och kupen blir varm på en halvminut eftersom att man aldrig behöver vänta på att motorn ska bli varm.
Kör man långa sträckor är det rent värdelöst med elbil däremot, och därför har jag ingen elbil själv, eftersom att jag kör 80-100 mil i veckan, speciellt när det är kallt. Är det plusgrader tar jag hojen istället. :hihi
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om du för tillfället har en hyfsad mängd pengar över som du inte har nått bättre att slänga dem på så går det utmärkt för de allra flesta att köra elbil även om man kör 80-100 mil i veckan under arktiska förhållanden. Svaret heter Tesla..

Kommer dröja några år innan det blir billigare att köpa en långfärds-elbil som har motsvarande räckvidd men som kostar lika eller t.o.m billigare än förbrännings-bil. Beroende på hur snabbt gammeltillverkarna orkar svänga över sin produktion.

Redan nu är totalkostnaden för min pendlardroska lägre än en motsvarande bensin/dieselbil. Men mina förhållanden är som sagt tidigare speciella, hamnar på the sweet spot..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl iofs samma med bensinförbrukningsredovisningen, den är ställd enligt ett fast körschema som inte innefattar höga hastigheter direkt. Och min bil drar runt 2.5 liter milen vid kallstart om vintern, tills motorn fått upp värmen. Det skulle inte överraska mig om det finns bilar som kan dra mer när motorn är kall.
Om man har elbilen i ett varmgarage så slipper man att det drar effekt för 4 mil första milen, och vips har man längre räckvidd, lite på samma sätt som en förbränningsmotor drar mindre om man kört med motorvärmare av något slag.
Nu är ju inte elbil något som passar alla, och är mest ett fordon som är intressant för de som följer körstilen av 90% av de som bor i landet, dvs sällan mer än 5 mil på en dag, då är den oslagbar, eftersom att man aldrig behöver åka till macken, och kupen blir varm på en halvminut eftersom att man aldrig behöver vänta på att motorn ska bli varm.
Kör man långa sträckor är det rent värdelöst med elbil däremot, och därför har jag ingen elbil själv, eftersom att jag kör 80-100 mil i veckan, speciellt när det är kallt. Är det plusgrader tar jag hojen istället. :hihi

Du måste ju ha världshistoriens sämsta bensinbil om den drar 2.5l/milen om du kallstartar den.
Det existerar inte en bensin/dieselbil som fördubblar sin bränsleförbrukning vid kallstart, mer än möjligen under någon minut medan den går på kallstart/choke.
Däremot existerar elbilar som bara har en fjärdedel räckvidd i kyla.

Jag kallstartade dagligen en gammal SAAB 900 då jag inte hade tillgång till värmare, det skiljde en dl milen, och då hade jag under en mil till jobbet.

Men hade jag liksom med elbilen i ditt exempel ställt den i varmgarage så hade det inte varit någon skillnad alls.

Och bensinbilarnas körcykel är betydligt mera sanningsenlig än elbilarnas, som är ett rent skämt, nu har väl IOFS seriösa elbilstidningar börjat redovisa enligt en vettigare körcykel som ger någonstans 30-40% kortare räckvid, men biltillverkarna får fortfarande använda den gamla i marknadsföringen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Givetvis är det så också. Vore kul att veta verkningsgraden på elbil som går på kol el och en vanlig bensinmotor? Vad blir mest CO2 per mil? (här kommer ju fråga om tillverkning in också etc.)
Elbilar har ju faktiskt en positiv inverkan vad gäller stadsmiljöer och lokala utsläpp än om man inte lyckas minsta CO2. (Om man inte har kolkraftverket i stan då)

I Estland var en Tesla skitigare än en bensindriven Golf enligt någon test/uträkning, men dom har i princip ingen ren eltillverkning heller, dom dagar dom importerar mycket el så blir deras elmix renare än dom dagar dom inte importerar.
Danmark och Finland har inte heller så ren elmix när dom inte importerar, medans Norge utmärker sig åt andra hållet, och Sverige är god tvåa och skulle kunna vara ännu bättre med ett par reaktorer till.
Allt finns på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du måste ju ha världshistoriens sämsta bensinbil om den drar 2.5l/milen om du kallstartar den.
Det existerar inte en bensin/dieselbil som fördubblar sin bränsleförbrukning vid kallstart, mer än möjligen under någon minut medan den går på kallstart/choke.
Däremot existerar elbilar som bara har en fjärdedel räckvidd i kyla.

Jag kallstartade dagligen en gammal SAAB 900 då jag inte hade tillgång till värmare, det skiljde en dl milen, och då hade jag under en mil till jobbet.

Men hade jag liksom med elbilen i ditt exempel ställt den i varmgarage så hade det inte varit någon skillnad alls.

Och bensinbilarnas körcykel är betydligt mera sanningsenlig än elbilarnas, som är ett rent skämt, nu har väl IOFS seriösa elbilstidningar börjat redovisa enligt en vettigare körcykel som ger någonstans 30-40% kortare räckvid, men biltillverkarna får fortfarande använda den gamla i marknadsföringen.

En Subaru outback 3.6, och det är iofs när jag kör. :gnissla (så vissa tendenser att köra med tung fot på bredställ kan förekomma)
Så hemskt dålig är den inte, och annars drar den runt 0.8-0.9 på sommaren och 0.9-1.0 på vintern när jag kör.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top