Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nio ET5 och EL7 klarar nya tuffa säkerhetstester

Två Nio-modeller blir först ut i Euro NCAP:s tuffare säkerhetstester – och kammar hem fem av fem möjliga stjärnor i slutbetyg.

PETER KLEMENSBERGER

Fjärran är de tider då kinesiska bilar gjorde bort sig i Euro NCAP:s säkerhetstester. Nu ställer sig Nios modeller ET5 och EL7 till skaran bilar som kammar hem fem stjärnor av fem möjliga i totalbetyg – och det i säkerhetsorganets nya och än tuffare testprotokoll (se klipp nedan).

Båda modellerna visar god nivå av passiv säkerhet med bra skydd för knän och lår hos både förare och passagerare samt passagerare av olika längd sittandes på olika platser bilen.

Modellerna är de första att genomgå nya moment rörande aktiv säkerhet som bil mot motorcykel, bil mot bil (korsande och mötande), dörröppnande och förarövervakning. Båda modellerna visade exceptionell bra resultat i de flesta momenten och Euro NCAP menar att Nio visar hur snabbt utvecklingen har gått inom aktiv säkerhet men pekade även på brister i några av de mest utmanande momenten som exempelvis korsande bilar vid i högre hastighet. Det nya 2023-protokollet avslöjar att finns utrymme för förbättringar och höjer ribban framöver.

Nio-bilarna har ett avancerat eCall-system som varnar räddningstjänsten i händelse av en olycka samt system som bromsar efter en kollision för att undvika påföljande olyckor. Om bilarna hamnar i vattnet förblir dörrar och rutor funktionella tillräckligt länge för att passagerarna skulle kunna fly.

Tillverkaren är en av de första som monterar LIDAR-sensorer ovanför vindrutan med ultralång räckvidd, alltså nästa generations sensorer som möjliggör framtida autonom körning men i dag främst ger kollisionsundvikande fördelar.

– När betygen blir tuffare kan det vara lite skrämmande att vara bland de första bilarna som testas. Nio har dock uppnått två femstjärniga resultat, vilket understryker deras höga ambitioner. Säkerhetstekniken blir allt mer komplex, men jag vill försäkra konsumenterna om att Euro NCAP kommer att fortsätta att utveckla vårt klassificeringssystem och uppmana fordonstillverkarna att se till att förare och medtrafikanter erbjuds säkraste möjliga fordon, säger Michiel van Ratingen, Euro NCAP:s generalsekreterare.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Och laddstationerna är inte heller byggda med hjälp av subventioner?
Elon låter hälsa att just mitt bilköp sponsrade deras laddinfrastruktur med $2000 i min region. Hur väl bokfört det är, exempelvis om just jag finansierat 5% av laddare 4a i Helsingborg, framgick inte av pappret. Nej jag bryr mig inte nämnvärt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då var första lite längre resan med Niro EV'n avklarad.
Borlänge-örnsköldsvik T&R 90 mil.
11:17h körning med 15,7kWh/100km.
Blir ca 80km/h i snitt och alla som åkt E4 i semestertider vet hur ryckigt det går. :3freak
Det flöt faktiskt bättre i påskas med omkörningsförbud.
Jag körde ungefär som med Optiman gällande omkörningar och hastighet.
Niro'n känns dock klart piggare från 70 till 150 vilket uppskattas vid ryckig körning och många omkörningar på 1-2-1 sträckor.

Jag blev lite tröttare i ryggen av stolarna än i optiman.
Sittdynan är lite kortare och svankstödet lite sämre.

Första laddningen gjorde vi i Tönnebro ca 15 minuter på en kreditkorts e.on CCS-laddare för 81kr och 12kWh.
Bilen var klar före oss för då barnbarn skulle leka och barn och fru på wc tog det ändå 30 minuter.

Andra laddningen upp var i Birsta på en MER-laddare.
Laddade i 30kWh på 49 minuter för 186kr och MER-appen funkade klockrent.
Även här var bilen klart för oss då det skulle springas på toaletter, butiker och ätas.

Tredje laddningen var även den i Birsta på väg ner igen.
Vi försökte ladda på ICA-maxi hos Bilkraft men appen hittade inte någon laddare trots skanning av QR så vi åkte till MER-laddaren igen.
44kWh för 272kr tog 1:06.
Det var precis vad det tog för oss med WC, shopping och Burger King.

Fjärde laddningen i Tönnebro igen.
Jag tror att vi kanske inte hade behövt denna men vi tryckte i lite för säkerhets skull.
Här strulade det när jag skulle avsluta laddning så hittade vi inget sådant på skärmen.
Försökte avsluta vi KIA-appen men det gick inte heller.
Till slut drog jag ner laddnivån till 50% via appen och då slutade laddningen och jag fick ut sladden.
Såg aldrig något kvitto på skärmen så vet inte hur mycket det gick på.

Som sammanfattning går den billigt, mjukt och tyst så finns inte mycket att klaga på. ??

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr har öppnandet av Teslanätverket inneburit laddkaos pga att andra märkens laddluckor sitter på olika ställen.

1c59f473724a721a8f2e37e063519a31.jpg

Jag fick vänta ut den andra Teslan som ställt sig vid ”fel” laddare pga att det stod en VW på min plats tidigare… och detta kommer att innebära trasiga laddare då folk sliter i kablar och kontakter på ett helt annat vis. Trasiga laddare både i Storuman och i Krokom. Och de flesta bilarna här är o-Tesla.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tack för sammanfattningen!
Vad exakt är det för miljöregler som startar i Kina 2024?

2 milj osålda verkar vara siffra från en Youtuber.

Nu vet jag mer om miljö reglementet.

Vi kallar det euro7 i Kina kallas motsvarande reglemente 6B, 6B kom till efter att EU beslutade om euro7 reglementet.

Men i EU lyckades Tysklands VW o Frankrikes stela tis få in att fossila fordon får säljas efter sk stopp datum OM dom körs på syntetiska bränslen. Syntetiska bränslen uppskattas kosta dubbelt upp mot fossila bränslen som tros ligga runt 30 kr litern 2030.

Nå Kina infogade inga undantag utan när desember nalkas är det stopp för alla fosil fordon som inte klara 6B så Kinas miljö reglemet är vansinnigt mycket hårdare än euro 7 reglementet.

Mitt i detta berättade VW att nu lånar vi XX miliarder o tar fram euro 7 motorer med stelantis o då även Mazda.

Youtubern som jag nu tror mej veta vem du menade kallar sig elektriker viking och är från Australien?

Han kör BYD Atto 3 o äger endel aktier i BYD så kanske inget tesla fan men väl elbils fan.

Nissan nedgraderades till skräp aktie nyligen.

Tesla uppgraderade till AA3 vilket är ganska bra.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Just det GM meddelade att deras mexikanska fabrik just nu spottar ur sig 65 elbilar i timmen för us marknaden så 500,000 då på ett år.

Trovärdig ??

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Just det GM meddelade att deras mexikanska fabrik just nu spottar ur sig 65 elbilar i timmen för us marknaden så 500,000 då på ett år.

Trovärdig ??
Är det inte GM som har flera elbilar som de inte lyckats leverera mer än et fåtal av?
Silverado o Hummer tror jag var några.
De är låååångt efter ivarjefall

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Nu vet jag mer om miljö reglementet.

Vi kallar det euro7 i Kina kallas motsvarande reglemente 6B, 6B kom till efter att EU beslutade om euro7 reglementet.

Men i EU lyckades Tysklands VW o Frankrikes stela tis få in att fossila fordon får säljas efter sk stopp datum OM dom körs på syntetiska bränslen. Syntetiska bränslen uppskattas kosta dubbelt upp mot fossila bränslen som tros ligga runt 30 kr litern 2030.

Nå Kina infogade inga undantag utan när desember nalkas är det stopp för alla fosil fordon som inte klara 6B så Kinas miljö reglemet är vansinnigt mycket hårdare än euro 7 reglementet.
tack!
EU: Så 1/7 2025 för Euro7, samt ok att sälja fossilbilar efter 2035 om de går på syntetbränsle, rätt?
Kina: 6B från 2024. Googlat och det ska vara tuffare än Euro7 på vissa punkter.
Är nog därför flera aktörer lämnar Kina.

Mitt i detta berättade VW att nu lånar vi XX miliarder o tar fram euro 7 motorer med stelantis o då även Mazda.
Dumskallar, de skulle lagt pengarna på elbilar 100%.
Då de nya motorerna är ute, köper de allra flesta elbilar. Men det kanske är SÅ ILLA att dagens motorer i produktutveckling (de de ska sälja 2025) inte fixar Euro7 med viss modifiering...
Isåfall är de ILLA ute.

Youtubern som jag nu tror mej veta vem du menade kallar sig elektriker viking och är från Australien?

Han kör BYD Atto 3 o äger endel aktier i BYD så kanske inget tesla fan men väl elbils fan.
Det är flera olika jag kollat på, följer ingen så dålig koll. Alla sägar ju samma sak, de upprepar bara det andra säger. Och ingen redovisar källa. Trist.

Tesla uppgraderade till AA3 vilket är ganska bra.
vad är detta?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
tack!
EU: Så 1/7 2025 för Euro7, samt ok att sälja fossilbilar efter 2035 om de går på syntetbränsle, rätt?
Kina: 6B från 2024. Googlat och det ska vara tuffare än Euro7 på vissa punkter.
Är nog därför flera aktörer lämnar Kina.

Dumskallar, de skulle lagt pengarna på elbilar 100%.
Då de nya motorerna är ute, köper de allra flesta elbilar. Men det kanske är SÅ ILLA att dagens motorer i produktutveckling (de de ska sälja 2025) inte fixar Euro7 med viss modifiering...
Isåfall är de ILLA ute.

Det är flera olika jag kollat på, följer ingen så dålig koll. Alla sägar ju samma sak, de upprepar bara det andra säger. Och ingen redovisar källa. Trist.

vad är detta?
Jävligt hög kredit värdighet, enda biltillverkaren i världen som inte har lån äger sina fabriker till 100% o har 22 miliarder dollar åtkomligt på skrivbordet.

Det innebär att vill tesla låna pengar kan dom låna pengar till lägre ränta än någon annan fordons tillverkare i hela värden.

Fakta kolla moodys värdering av tesla.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jävligt hög kredit värdighet, enda biltillverkaren i världen som inte har lån äger sina fabriker till 100% o har 22 miliarder dollar åtkomligt på skrivbordet.

Det innebär att vill tesla låna pengar kan dom låna pengar till lägre ränta än någon annan fordons tillverkare i hela värden.

Fakta kolla moodys värdering av tesla.
Otroligt bra av Tesla!!
De blir svårslagna.
Hur mycket vinst gjorde de Q4 2022, Q1 och Q2 2023?
Hur ser det ut för BYD som jag tror är största konkurrenten?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Otroligt bra av Tesla!!
De blir svårslagna.
Hur mycket vinst gjorde de Q4 2022, Q1 och Q2 2023?
Hur ser det ut för BYD som jag tror är största konkurrenten?
Vet ej har inte den kollen.

Men det pratas om att tesla tjänar 10 000 dollar per bil o BYD tjänar 1000 dollar.

Dock vet man ej hur dessa siffror kommer till
Tesla tjänar som bud pengar på att VW o dyligt inte bygger batteri bilar, då måste VW med kompany köpa utsläppsrätter av tesla eller någon annan som har outnyttjade liggandes o dom är väll snart uppe i 100 euro st.

Tesla drar in miliarder på detta varje år o samma måste väll gälla BYD kan jag tänka, sedan köper ju tesla vissa batterier av BYD, BYD levererar ju dessutom helt galet mycket batterier till mobil tillverkning o dyligt så BYD drar in stora summor där.

Tesla drar in bra med pengar på laddstationerna, elektrify amerika har ju Stora bekymmer med att få sina att fungera, ven var stor ägare i elektrify amerika??? Visst fan vw, VW blev ju dömda i USA att bygga ut ett laddstationer nät efter diesel gate. Men icke förvånande bygger VW laddstationer som dom bygger bilar, ser ok ut men funkar som en påse nötter..

Så det är möjligt att dom i teslas fall räknar ihop inkomster o slår ut detta per bil, tesla är ju enormt öppna med vad som händer i bolaget, ser man på ren vinst enbart på bilar ligger väll tesla idag på 5% i vinst något över snittet.

BYD tror jag låg på 3% vinst men bägge företagen växer ju enormt fort o bygger så mycket dom kan för egna pengar, har dom lån betalas dessa så fort det någonsin går.. Räntor är utgifter har du skulder är du ej fri.

Konstigt nog anses det vara sälj på tesla aktier enligt vissa aktiehandlare enbart baserat på att tesla sänkt priset, dock tjänar väll tesla lika mycket med på flera bilar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fatta vad dyr kringutrustning en diesel / bensinmotor behöver för att klara euro7. Hur ska de klara av att bli billigare än elbilar, 2025?

det låter lite väl optimistiskt att tro. Och vad blir service-behovet/kostnaden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fatta vad dyr kringutrustning en diesel / bensinmotor behöver för att klara euro7. Hur ska de klara av att bli billigare än elbilar, 2025?

det låter lite väl optimistiskt att tro. Och vad blir service-behovet/kostnaden.

Bara avgasreningen till en Euro6 tvåliters dieselmotor kan kosta långt över 100.000.

Var ligger rimligheten i att fortsätta med den typen av motorer, särskilt som de DESSUTOM fortsätter att både kosta pengar och släppa ut avgaser under hela dess livstid. Och kräva massor av service, räknat under dess livstid.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som genom ett trollslag så skulle alltså alla dieselbilar kunna bli 100000 kr billigare om de med våldsmonopol försvann ur bilden.
Wow. Stackar människor som får vända ut och in på byxfikorna genom alla år.

Inte konstigt att den kalkylen blir svår att få ihop jämfört med alternativen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bara avgasreningen till en Euro6 tvåliters dieselmotor kan kosta långt över 100.000.

Var ligger rimligheten i att fortsätta med den typen av motorer, särskilt som de DESSUTOM fortsätter att både kosta pengar och släppa ut avgaser under hela dess livstid. Och kräva massor av service, räknat under dess livstid.
Det går fort att tanka dem och det behöver man bara göra vid jul och midsommar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Tror det talades om 60k extra per bil från 6 till 7 i avgas rening.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som genom ett trollslag så skulle alltså alla dieselbilar kunna bli 100000 kr billigare om de med våldsmonopol försvann ur bilden.
Wow. Stackar människor som får vända ut och in på byxfikorna genom alla år.

Inte konstigt att den kalkylen blir svår att få ihop jämfört med alternativen.

De som behöver vända ut och in för att köpa en ny bil köper inte en ny bil förvisso. Men det är vrickat för utsläppen av koldioxid är så oerhört ologisk i sammanhanget. Undrar om våldsmonopolets politruker valde just co2 för att det är en enkel komponent som kan göra saker oerhört komplicerade….

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
De som behöver vända ut och in för att köpa en ny bil köper inte en ny bil förvisso. Men det är vrickat för utsläppen av koldioxid är så oerhört ologisk i sammanhanget. Undrar om våldsmonopolets politruker valde just co2 för att det är en enkel komponent som kan göra saker oerhört komplicerade….
Fast pratar vi avgasrening är väl CO2 det enda den INTE fixar. Snarare tvärt om. NOx kraven kräver lägre förbränningstemp vilket går tvärt mot verkningsgrad/CO2. När partikelfilter bränner sot brukar förbrukningen gå upp rejält.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl ingen nyhet för någon att det bästa vi kan göra för planeten är att föda färre barn?

Färre personer på jorden = Mindre utsläpp och mindre råvaruutnyttjande.

USA föder 2,06 barn per kvinna, Sverige 1.67

Titta på topp 100 på den här listan och fundera på om dom inte kanske skulle få ett bättre liv om dom slutade ploppa ut ungar som en PEZ-maskin:

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/People/Total-fertility-rate

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...