Nio ET5 och EL7 klarar nya tuffa säkerhetstester
Två Nio-modeller blir först ut i Euro NCAP:s tuffare säkerhetstester – och kammar hem fem av fem möjliga stjärnor i slutbetyg.
PETER KLEMENSBERGER
Fjärran är de tider då kinesiska bilar gjorde bort sig i Euro NCAP:s säkerhetstester. Nu ställer sig Nios modeller ET5 och EL7 till skaran bilar som kammar hem fem stjärnor av fem möjliga i totalbetyg – och det i säkerhetsorganets nya och än tuffare testprotokoll (se klipp nedan).
Båda modellerna visar god nivå av passiv säkerhet med bra skydd för knän och lår hos både förare och passagerare samt passagerare av olika längd sittandes på olika platser bilen.
Modellerna är de första att genomgå nya moment rörande aktiv säkerhet som bil mot motorcykel, bil mot bil (korsande och mötande), dörröppnande och förarövervakning. Båda modellerna visade exceptionell bra resultat i de flesta momenten och Euro NCAP menar att Nio visar hur snabbt utvecklingen har gått inom aktiv säkerhet men pekade även på brister i några av de mest utmanande momenten som exempelvis korsande bilar vid i högre hastighet. Det nya 2023-protokollet avslöjar att finns utrymme för förbättringar och höjer ribban framöver.
Nio-bilarna har ett avancerat eCall-system som varnar räddningstjänsten i händelse av en olycka samt system som bromsar efter en kollision för att undvika påföljande olyckor. Om bilarna hamnar i vattnet förblir dörrar och rutor funktionella tillräckligt länge för att passagerarna skulle kunna fly.
Tillverkaren är en av de första som monterar LIDAR-sensorer ovanför vindrutan med ultralång räckvidd, alltså nästa generations sensorer som möjliggör framtida autonom körning men i dag främst ger kollisionsundvikande fördelar.
– När betygen blir tuffare kan det vara lite skrämmande att vara bland de första bilarna som testas. Nio har dock uppnått två femstjärniga resultat, vilket understryker deras höga ambitioner. Säkerhetstekniken blir allt mer komplex, men jag vill försäkra konsumenterna om att Euro NCAP kommer att fortsätta att utveckla vårt klassificeringssystem och uppmana fordonstillverkarna att se till att förare och medtrafikanter erbjuds säkraste möjliga fordon, säger Michiel van Ratingen, Euro NCAP:s generalsekreterare.
Två Nio-modeller blir först ut i Euro NCAP:s tuffare säkerhetstester – och kammar hem fem av fem möjliga stjärnor i slutbetyg.
PETER KLEMENSBERGER
Fjärran är de tider då kinesiska bilar gjorde bort sig i Euro NCAP:s säkerhetstester. Nu ställer sig Nios modeller ET5 och EL7 till skaran bilar som kammar hem fem stjärnor av fem möjliga i totalbetyg – och det i säkerhetsorganets nya och än tuffare testprotokoll (se klipp nedan).
Båda modellerna visar god nivå av passiv säkerhet med bra skydd för knän och lår hos både förare och passagerare samt passagerare av olika längd sittandes på olika platser bilen.
Modellerna är de första att genomgå nya moment rörande aktiv säkerhet som bil mot motorcykel, bil mot bil (korsande och mötande), dörröppnande och förarövervakning. Båda modellerna visade exceptionell bra resultat i de flesta momenten och Euro NCAP menar att Nio visar hur snabbt utvecklingen har gått inom aktiv säkerhet men pekade även på brister i några av de mest utmanande momenten som exempelvis korsande bilar vid i högre hastighet. Det nya 2023-protokollet avslöjar att finns utrymme för förbättringar och höjer ribban framöver.
Nio-bilarna har ett avancerat eCall-system som varnar räddningstjänsten i händelse av en olycka samt system som bromsar efter en kollision för att undvika påföljande olyckor. Om bilarna hamnar i vattnet förblir dörrar och rutor funktionella tillräckligt länge för att passagerarna skulle kunna fly.
Tillverkaren är en av de första som monterar LIDAR-sensorer ovanför vindrutan med ultralång räckvidd, alltså nästa generations sensorer som möjliggör framtida autonom körning men i dag främst ger kollisionsundvikande fördelar.
– När betygen blir tuffare kan det vara lite skrämmande att vara bland de första bilarna som testas. Nio har dock uppnått två femstjärniga resultat, vilket understryker deras höga ambitioner. Säkerhetstekniken blir allt mer komplex, men jag vill försäkra konsumenterna om att Euro NCAP kommer att fortsätta att utveckla vårt klassificeringssystem och uppmana fordonstillverkarna att se till att förare och medtrafikanter erbjuds säkraste möjliga fordon, säger Michiel van Ratingen, Euro NCAP:s generalsekreterare.