Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite lustigt eftersom Thule stod på elbilsmässan och sa att det inte var en bra ide att vända boxen.
Men vad vet Thule om boxar?

Det är ju för att öppningen är gjord för fartvind från andra hållet, inte för att aerodynamiken skulle bli sämre.

Dom vill inte att folk ska vända takboxen och locket blåser upp
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är ju för att öppningen är gjord för fartvind från andra hållet, inte för att aerodynamiken skulle bli sämre.

Dom vill inte att folk ska vända takboxen och locket blåser upp
Jag vet inte vad du snackar om, Thules boxar öppnar väl sidledes, i alla fall min.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
100% är olika. Häromdagen det dubbla.
View attachment 493929
MINI eller hur? Tycker jag känner igen displayen...

Frugans Leaf tuffar på ok med 40kWh batteri i kylan, men har i realiteten bara kanske 14-15 mil räckvidd när det varit runt -15. Två turer om till stan på samma dag och handlat mm och stödladdning hemma mellan, så var det nere på ca 19% sen och de sista procenten går fortare ner (ger två mil och sen är det stopp).
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite lustigt eftersom Thule stod på elbilsmässan och sa att det inte var en bra ide att vända boxen.
Men vad vet Thule om boxar?
Det kan ju vara tyckande också, mer än att de faktiskt inte testat eller designat tokigt och är medvetna om det. Vi är alla lite konservativa ibland och säger nej till saker
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
MINI eller hur? Tycker jag känner igen displayen...
Japp! Det blir svårt att ersätta den med något jag vill ha. Alla envisas med att ha decimetertjocka golv för att förvara batterier i. Jag har nästan åtta månader på mig att hitta något.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lite lustigt eftersom Thule stod på elbilsmässan och sa att det inte var en bra ide att vända boxen.
Men vad vet Thule om boxar?
Nu var frågan om en att det var "fnissigt" att en specifik elbilsanvändare "Gissa bilmärket" gjorde bort sig för att det " är skrock och folktro att ända på boxen". Vilket det uppenbart inte är.

Sen har jag ingen direkt uppfattning om vilket som är bäst i vilka lägen. Det är lätt att konstatera att luftmotståndet för många typiska boxar blir mindre om man vänder på boxen. Likaså att boxar som inte är konstruerade för det, vilket gäller nästa alla boxar inkluderat samtliga Thules, antagligen får försämrat krockskydd om man gör så. Om det var det som fick Thule att säga att det var en dålig idé eller om de hade några andra argument vet jag såklart inte. Det kan ju också vara så att de är lite försiktiga att lovorda en montering som fungera bra på konkurrentens box men fungerar sämre på deras egna.

Men finns det nackdelar får man såklart väga dessa mot fördelarna. Och fördelarna kanske väger tyngre på en elbil där det kan spara laddtid, mot bensin/diesel där det kan spara några tior bränsle per tur.

Men tiden får utlysa om det kommer fler bakvända boxar eller bara var en fluga. Många elbilsägare som vill minimera luftmotstånd verkar förorda att sätta boxen på dragkroken vilket oftast ger ännu lägre luftmotstånd, så då kanske det ändå inte blir någon större framtid för bakvända boxar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men tiden får utlysa om det kommer fler bakvända boxar eller bara var en fluga. Många elbilsägare som vill minimera luftmotstånd verkar förorda att sätta boxen på dragkroken vilket oftast ger ännu lägre luftmotstånd, så då kanske det ändå inte blir någon större framtid för bakvända boxar.

Någon tillverkare hade väl tagit fram en elbilsbox som ser bakvänd ut men är konstruerad för att sitta så och ändå inte vara mindre säker?
Takbox rent generellt är en dålig lösning på något som en kombi med skidlucka eller 60/40 delat baksäte löser i 95% av fallen.
Men elbils kombis är ju rätt ovanliga
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon tillverkare hade väl tagit fram en elbilsbox som ser bakvänd ut men är konstruerad för att sitta så och ändå inte vara mindre säker?
Takbox rent generellt är en dålig lösning på något som en kombi med skidlucka eller 60/40 delat baksäte löser i 95% av fallen.
Men elbils kombis är ju rätt ovanliga
Königegg har ju några aerodynamiska takboxar annars... Och där kan det nog vara svårt att få in skidorna i skuffen ändå. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Königegg har ju några aerodynamiska takboxar annars... Och där kan det nog vara svårt att få in skidorna i skuffen ändå. :hihi

Dom passar nog bara dom egna bilarna, dom har ju inte så långt tak....

Jag tycker att Tesla skulle ta fram en egen takbox till sina bilar istället för att spendera tid på att få lamporna att blinka och pruttljud när man låser.
Jag tycker man ser många Tesla med box, och det skulle gå att göra så mycket bättre, med lägre luftmotstånd om man modellanpassade dom.

Königsegg har ju kompositkunskaperna in house så att säga, så för dom var det nog lika naturligt som för Tesla att leka med programmering av blinkande lampor
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Någon tillverkare hade väl tagit fram en elbilsbox som ser bakvänd ut men är konstruerad för att sitta så och ändå inte vara mindre säker?
Takbox rent generellt är en dålig lösning på något som en kombi med skidlucka eller 60/40 delat baksäte löser i 95% av fallen.
Men elbils kombis är ju rätt ovanliga
Ja det är den Calix som jag tidigare länkade. Problemet med vanliga takboxar är väl att de har en förstärkning längst fram för att fånga upp last vid krock så vänder man på boxen får man väl sätta förstärkningen på den plats som nu är längst fram. Eller sätta förstärkningar både fram och bak om man nu vill låta kunderna vara flexibla. Går säkert att ta en massa mer betalt för en sådan box.

Jag kör också med skidor i bil och då har jag varken kombi eller skidlucka. Men det går ändå om alternativet var att åka tåg. Hade vi varit fem i familjen hade det dock blivit svårt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
FB-länk om elbilsresa…
Ptjaa, det finns en annan del av Köping också. Vi var ju en av de tidigaste med Polestar 2 hösten 2020 och den har nu rullat ca 10 500 mil. Så den får bli andrabil och vi hämtade i fredags (5/1) en ny Zeekr 001 i Haninge och körde hem den på kvällen. Den minnesgode vet att det var -7 i Stockholm vid lunchtid, snö i Gävle och temperaturen föll rejält i Söderhamn. Kallast strax norr om Umeå (-29 grader). Så det var väl hyfsat likvärdiga förhållanden som den resa Du beskriver?

Vår Zeekr är en av de tio första som levereras i Sverige och det är naturligtvis alltid ett spännande inslag då det även denna gång kommer att krävas utveckling och uppdateringar för att mjukvara ska matcha hårdvara. Bilen har för övrigt 100 kWh batteri och hämtades med nästan full laddning.

Nåväl, första laddningen blev Söderhamn, vi gjorde ett jobbrelaterat stopp i Stockholm så ca 33 mil på först stint. Efter käk fortsatte vi mot Sundsvall, planen var ett snabbt stopp för lite komplettering på Ionity och sedan Umeå men en fårskalle i en Audi blockerade två platser så det fick bli Tesla i Härnösand.

Här blev laddtempot aldrig bra (vi hade inte fått till förvärmningen) så vi avbröt när vi hade tillräckligt med ström för Ionity Docksta. Även här fanns begränsningar så ett snabbt stopp och sedan Umeå då vi äntligen tagit oss tid att lära oss navigatorn (och förvärmningen). I Umeå var Ionity kalas, naturligtvis tar det tid att värma batteriet men nya bilars laddkurva är så mycket bättre - 110 kW upp till 60%, 90kW mellan 60-80% och på pin kiv stod vi kvar någon minut för att konstatera att den laddar 75kW >80%.

Men nu hade vi mer än nog med ström för att ta oss de 19 milen hem.

Det var -15 i Söderhamn, de övriga laddningarna kallare än -20. Så strulet mellan Härnösand och Umeå kan ha berott på saknad förvärmning, i Härnösand stod vi dock kvar tillräckligt länge för att det borde ha gett mer kräm. Jag gissar att det kan ha varit den totala belastningen på nätet som kan ha begränsat hastigheten på dessa laddare.

Förbrukning under körning blev i slutändan 2.9 kWh/mil.

Sensmoralen är väl att:

1 - det numera inte är någon katastrof om en laddplatser strular eller är nere, med lite marginal klarar man sig alltid till nästa.
2 - Hade vi (jag) tagit mig tid att vänta i Sundsvall (där fanns två lediga stolpar innan vi ens passerat bron) samt lärt mig navigatorn hade vi sannolikt gjort resan med planerade 3 laddstopp om teoretiskt 1h 15 minuter (plus kanske någon kvart för de låga temperaturerna).

Så i f t Din länk visar väl vår resa att det inte är särskilt komplicerat att resa med elbil numera. Trots vissa mänskliga tillkortakommanden och trots en av de mer svinkalla resdagarna under de senaste åren.
 

Bifogat

  • IMG_9248.jpeg
    IMG_9248.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 14
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ptjaa, det finns en annan del av Köping också. Vi var ju en av de tidigaste med Polestar 2 hösten 2020 och den har nu rullat ca 10 500 mil. Så den får bli andrabil och vi hämtade i fredags (5/1) en ny Zeekr 001 i Haninge och körde hem den på kvällen. Den minnesgode vet att det var -7 i Stockholm vid lunchtid, snö i Gävle och temperaturen föll rejält i Söderhamn. Kallast strax norr om Umeå (-29 grader). Så det var väl hyfsat likvärdiga förhållanden som den resa Du beskriver?

Vår Zeekr är en av de tio första som levereras i Sverige och det är naturligtvis alltid ett spännande inslag då det även denna gång kommer att krävas utveckling och uppdateringar för att mjukvara ska matcha hårdvara. Bilen har för övrigt 100 kWh batteri och hämtades med nästan full laddning.

Nåväl, första laddningen blev Söderhamn, vi gjorde ett jobbrelaterat stopp i Stockholm så ca 33 mil på först stint. Efter käk fortsatte vi mot Sundsvall, planen var ett snabbt stopp för lite komplettering på Ionity och sedan Umeå men en fårskalle i en Audi blockerade två platser så det fick bli Tesla i Härnösand.

Här blev laddtempot aldrig bra (vi hade inte fått till förvärmningen) så vi avbröt när vi hade tillräckligt med ström för Ionity Docksta. Även här fanns begränsningar så ett snabbt stopp och sedan Umeå då vi äntligen tagit oss tid att lära oss navigatorn (och förvärmningen). I Umeå var Ionity kalas, naturligtvis tar det tid att värma batteriet men nya bilars laddkurva är så mycket bättre - 110 kW upp till 60%, 90kW mellan 60-80% och på pin kiv stod vi kvar någon minut för att konstatera att den laddar 75kW >80%.

Men nu hade vi mer än nog med ström för att ta oss de 19 milen hem.

Det var -15 i Söderhamn, de övriga laddningarna kallare än -20. Så strulet mellan Härnösand och Umeå kan ha berott på saknad förvärmning, i Härnösand stod vi dock kvar tillräckligt länge för att det borde ha gett mer kräm. Jag gissar att det kan ha varit den totala belastningen på nätet som kan ha begränsat hastigheten på dessa laddare.

Förbrukning under körning blev i slutändan 2.9 kWh/mil.

Sensmoralen är väl att:

1 - det numera inte är någon katastrof om en laddplatser strular eller är nere, med lite marginal klarar man sig alltid till nästa.
2 - Hade vi (jag) tagit mig tid att vänta i Sundsvall (där fanns två lediga stolpar innan vi ens passerat bron) samt lärt mig navigatorn hade vi sannolikt gjort resan med planerade 3 laddstopp om teoretiskt 1h 15 minuter (plus kanske någon kvart för de låga temperaturerna).

Så i f t Din länk visar väl vår resa att det inte är särskilt komplicerat att resa med elbil numera. Trots vissa mänskliga tillkortakommanden och trots en av de mer svinkalla resdagarna under de senaste åren.


Jag är lite nyfiken, vad gjorde att du valde Zeekr? (jag hade inte hört om det märket innan)
Själv så börjar snart bli dags för en ny bil. Har alltid tyckt att just polestar är en av de snyggaste elbilarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har sett fler elbilar med förvaring på dragkroken än fossilbilar med sånt (borträknat cyklar och släpvagnar, förstås). Kanske inte räcker till för skidor, men det ger åtminstone inte större frontarea som en takbox gör.
---
Jag skummade en artikel om Zeekr och det lät som att vissa delar av "hjälpsystemen" var mer livsfarliga än hjälpande.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ptjaa, det finns en annan del av Köping också. Vi var ju en av de tidigaste med Polestar 2 hösten 2020 och den har nu rullat ca 10 500 mil. Så den får bli andrabil och vi hämtade i fredags (5/1) en ny Zeekr 001 i Haninge och körde hem den på kvällen. Den minnesgode vet att det var -7 i Stockholm vid lunchtid, snö i Gävle och temperaturen föll rejält i Söderhamn. Kallast strax norr om Umeå (-29 grader). Så det var väl hyfsat likvärdiga förhållanden som den resa Du beskriver?

Vår Zeekr är en av de tio första som levereras i Sverige och det är naturligtvis alltid ett spännande inslag då det även denna gång kommer att krävas utveckling och uppdateringar för att mjukvara ska matcha hårdvara. Bilen har för övrigt 100 kWh batteri och hämtades med nästan full laddning.

Nåväl, första laddningen blev Söderhamn, vi gjorde ett jobbrelaterat stopp i Stockholm så ca 33 mil på först stint. Efter käk fortsatte vi mot Sundsvall, planen var ett snabbt stopp för lite komplettering på Ionity och sedan Umeå men en fårskalle i en Audi blockerade två platser så det fick bli Tesla i Härnösand.

Här blev laddtempot aldrig bra (vi hade inte fått till förvärmningen) så vi avbröt när vi hade tillräckligt med ström för Ionity Docksta. Även här fanns begränsningar så ett snabbt stopp och sedan Umeå då vi äntligen tagit oss tid att lära oss navigatorn (och förvärmningen). I Umeå var Ionity kalas, naturligtvis tar det tid att värma batteriet men nya bilars laddkurva är så mycket bättre - 110 kW upp till 60%, 90kW mellan 60-80% och på pin kiv stod vi kvar någon minut för att konstatera att den laddar 75kW >80%.

Men nu hade vi mer än nog med ström för att ta oss de 19 milen hem.

Det var -15 i Söderhamn, de övriga laddningarna kallare än -20. Så strulet mellan Härnösand och Umeå kan ha berott på saknad förvärmning, i Härnösand stod vi dock kvar tillräckligt länge för att det borde ha gett mer kräm. Jag gissar att det kan ha varit den totala belastningen på nätet som kan ha begränsat hastigheten på dessa laddare.

Förbrukning under körning blev i slutändan 2.9 kWh/mil.

Sensmoralen är väl att:

1 - det numera inte är någon katastrof om en laddplatser strular eller är nere, med lite marginal klarar man sig alltid till nästa.
2 - Hade vi (jag) tagit mig tid att vänta i Sundsvall (där fanns två lediga stolpar innan vi ens passerat bron) samt lärt mig navigatorn hade vi sannolikt gjort resan med planerade 3 laddstopp om teoretiskt 1h 15 minuter (plus kanske någon kvart för de låga temperaturerna).

Så i f t Din länk visar väl vår resa att det inte är särskilt komplicerat att resa med elbil numera. Trots vissa mänskliga tillkortakommanden och trots en av de mer svinkalla resdagarna under de senaste åren.
Ser fram emot att höra mer från dig om Zeekr’n. Har kollat på den och Fisker Ocean ett bra tag och båda verkar ge bra egenskaper för priser, men lite ”feg” med allt som är nytt..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har sett fler elbilar med förvaring på dragkroken än fossilbilar med sånt (borträknat cyklar och släpvagnar, förstås). Kanske inte räcker till för skidor, men det ger åtminstone inte större frontarea som en takbox gör.
---
Jag skummade en artikel om Zeekr och det lät som att vissa delar av "hjälpsystemen" var mer livsfarliga än hjälpande.
Hehe, den videon av Christoffer på Elbilsmagasinet är intressant, den röda click-bait-rubriken är allt folk ser, videons rubrik verkar de flesta missa :) I sak har han inte fel men det gödslas med superlativ åt båda håll. Se mitt svar till Fettsnok för min personliga uppfattning
Ser fram emot att höra mer från dig om Zeekr’n. Har kollat på den och Fisker Ocean ett bra tag och båda verkar ge bra egenskaper för priser, men lite ”feg” med allt som är nytt..
Hej, här kommer min uppfattning om bilen efter snart 150 mil bakom ratten. Mina jämförelser baseras främst i f t vår PS2 men två av mina bröder kör som Du M3 så en liten referens har jag även där.

Om vi börjar med hårdvaran ger 001 en betydligt bättre känsla i materialval och finish än konkurrenterna. Talar vi konkurrens är det mer en upplevelse av MS eller de tyska premiumtillverkarna än M3/MY/PS2 etc. Bilen är ju dessutom stor - ca 2 m bred och nästan 5 m lång. Utrymmena är väldigt generösa, baksätet enligt min codriver under hemfärden (tillika min son) i limousinklass. Bagaget är större än PS2 men den sluttande aktern begränsar höjden. Vi rymmer en modell större hundbur i denna än i PS2:an men det är tydligt att passagerarkomforten varit i fokus vid designen.

Alla bells and whistles som HUD, luftfjädring, ventilerade massagesäten fram, ställbart klimat bak och reglerbar lutning för ryggstöden finns där. Utrustningslistan är kort sagt komplett.

Bilen är märkbart tystare än såväl Teslas mindre bilar som PS2:an, och då kör jag på 20 tum dubbade Hakkapelitta 10. Just komfort är bilens bästa sida.

Luftfjädringen är enligt uppgift uppstyvad för den europeiska marknaden, den är inte lika förlåtande som de bästa tyska konkurrenter jag åkt med men helt okey. Jag tycker personligen komfortläget behöver justeras, det är som att "returdämpningen" skulle behöva ökas. Vid hård inbromsning eller acceleration kan det svaja till. Jag antar att jag inte helt är målgruppen för det läget. Sportläget funkar bra men kunde enligt mina preferenser gärna vara ett snäpp styvare ändå. Styrningen har jag på styvaste läget, luftfjädringen gör den ändå lite mindre precis än PS2:an. Men den fungerar alldeles utmärkt på vanlig landsväg.

Ljudet är minst ett snäpp uppåt i f t PS2, det finns all bas man kan behöva men på typiskt Yamahavis mer studiomonitor än Cervin-Wega. Det passar mig, andra föredrar annat.

Dragkroken är elektrisk och motordriven så inga manuella moment (som vid de halvautomatiska) behövs. Tryck på knappen - sedan är det klart.

Luftvärmepumpen är tyst, vibrerar inte märkbart och gör tydligen ett bra jobb med tanke på storlek vs förbrukning.

LED-Matrix fungerar nästan lika bra som i PS2:an men lyser inte lika långt och inte riktigt lika ljust. Här vinner PS2:an.

Så - vi talat väl en typisk GT (inte drickan utan biltypen) med hög effekt och trevlig för kurvigare landsvägar. I sin prisklass och enligt vad jag provat sätter den en ny standard. På bana skulle jag välja PS2:an, för alla andra turer denna bil.

Mjukvara: EU ställer numera krav på filhållningsassistent inklusive varning för räddningsfordon, varning vid hastighetsöverskridelse och övervakning av förarkoncentration. Det finns dessutom regler för att det ska kunna larmas via flera sinnen vid överträdelse (optiskt och akustiskt). Här kan företagen välja olika vägar att hantera detta. I sin nuvarande form är mjukvaran i Zeekr (filassistenten) inte i skick att nyttjas på grund av för många och för högljudda akustiska varningar. Dessutom behöver toleransen för t ex förarövervakningen höjas dp den larmar alldeles för snabbt (t ex vid rattvridning i rondell eller korsning).

Adaptiva farthållaren funkar bra och skyltavläsningen är nästan klockren. Låter jag farthållaren styra färden via skyltavläsning är det riktigt bra. Om hastighetsöverträdelsevarningen är avstängd, annars plingar det när hastigheten går ned från t ex 110 till 70 under en kort sträcka.

I övrigt är gränssnittet snyggt och greppbart, inte olikt Tesla.

Röstassistenten är inte i klass med Polestars Google-assistent men inte heller lika dålig som i vissa andra bilar. Jag tror det är en fråga om inlärning. Navigatorn är i grunden bra med ett enklare gränssnitt än Google Maps i Polestar men verkar få även knepiga adresser rätt. Här vill jag se fler POI, både Teslas och Ionitys laddare finns med. Upp till Sundsvall. Det underliga är att Evinys/Bilkrafts nyare laddare finns med. Den beräknar räckvidden rimligt bra om man ändrar från teoretisk till dynamisk räckvidd.

Appen är kanon, funkar klockrent redan från start och har bl a möjlighet att justera laddgräns (vilket fortfarande saknas i PS2). Komfortvärmen gäller även säten och ratt.

Så summa summarum en väldigt fin plattform som snarare slår mot de dyrare konkurrenterna än de billigare. Jag har ju en av de tidigaste Polestar och upplever att Zeekr har en betydligt enklare resa att få fason på mjukvaran. Andra halvåret 2024 gissar jag att det mesta är på plats.

En sista notering - jag skrev ett mail redan i måndags till min säljkontakt med feedback. Igår fick jag svar att produktteamet under dagen skulle sätta sig ned med såväl min feedback som videon som Mäkinen hänvisar till, de har även lämnat ett tack i videons kommentarsfält. Det säger mig två saker:
1 - Zeekr vill verkligen få detta rätt och prioriterar, trots trolig växtvärk, kundnyttan av att vara alerta och respondera på feedback.
2 - Den snabbheten tyder på att det är klustret i Gbg (Volvo/Polestar/Lync/Zeekr) som hanterar mjukvaran.

Det tycker jag bådar gott :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är lite nyfiken, vad gjorde att du valde Zeekr? (jag hade inte hört om det märket innan)
Själv så börjar snart bli dags för en ny bil. Har alltid tyckt att just polestar är en av de snyggaste elbilarna.
Egentligen pris vs prestanda, jag tyckte det verkade vara ett kul koncept och gillar att saker utvecklas inom rikets gränser. Erfarenheterna med PS2 spelade in, detta är ju också en Geely-produkt på samma plattform som den kommande Polestar 4.

Egentligen hade jag förbokat en PS3 men leveransförsening och storlek gjorde att jag valde att dra tillbaka den bokningen. PS2 har vi ju redan och en fullutrustad uppdaterad variant ger ju inte en bil i denna klass men kostar mer. PS4 verkar vara något år bort. Jag kikade på BMW I4 M50 men den kändes också lite "gammaldags" om än det är en mycket fin bil. Övriga fabrikat jag provat/övervägt har för- och nackdelar, fina bilar men enligt mina personliga preferenser och behov inte riktigt där.

Så att detta är första bilen på en helt ny plattform fick avgöra saken. Prislappen är attraktiv och jag är beredd på lite mjukvaruuppdateringar. Och vår PS2 käkar mil i ett lite lugnare tempo framgent. Till syvende och sist är Polestar 2 en superfin och snygg bil, kul att köra och Du ska definitivt ge den en chans, vi är och har varit jättenöjda med vår bil.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja det är den Calix som jag tidigare länkade. Problemet med vanliga takboxar är väl att de har en förstärkning längst fram för att fånga upp last vid krock så vänder man på boxen får man väl sätta förstärkningen på den plats som nu är längst fram. Eller sätta förstärkningar både fram och bak om man nu vill låta kunderna vara flexibla. Går säkert att ta en massa mer betalt för en sådan box.

Jag kör också med skidor i bil och då har jag varken kombi eller skidlucka. Men det går ändå om alternativet var att åka tåg. Hade vi varit fem i familjen hade det dock blivit svårt.
Körde också med samma Calix takboxen som i detta testet monterad med fronten bak. https://www.tu.no/artikler/snudde-takboks-okte-rekkevidden/488322 , "økte Teslaens rekkevidde med over 16 prosent”. Var inte stor skillnad på utformningen fram och bak säkerhetsmässigt. Jag är oavsett övertygad om att det som håller fast lasten i en krock är spännbanden man säkrar skidorna med och inte fronten av takboxen. Om någon fnissar lite osäkert gör mig fint lite då praktiska skäl och förbrukning är viktigare för mig än fancy design eller att gå i led med resten av lammflocken :krama
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Körde också med samma Calix takboxen som i detta testet monterad med fronten bak. https://www.tu.no/artikler/snudde-takboks-okte-rekkevidden/488322 , "økte Teslaens rekkevidde med over 16 prosent”. Var inte stor skillnad på utformningen fram och bak säkerhetsmässigt. Jag är oavsett övertygad om att det som håller fast lasten i en krock är spännbanden man säkrar skidorna med och inte fronten av takboxen. Om någon fnissar lite osäkert gör mig fint lite då praktiska skäl och förbrukning är viktigare för mig än fancy design eller att gå i led med resten av lammflocken :krama

Förbrukningen inträffar varje gång man kör bilen, krockar gör man förhoppningsvis inte så ofta, och då kan det faktiskt kvitta om jag måste plocka upp skidorna från vägen....
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Förbrukningen inträffar varje gång man kör bilen, krockar gör man förhoppningsvis inte så ofta, och då kan det faktiskt kvitta om jag måste plocka upp skidorna från vägen....
Från vägen är helt ok men måste man plocka de ur huvudet på någon i den mötande bilen är det inte lika skoj, tror jag :tungan
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top