Jag har sett fler elbilar med förvaring på dragkroken än fossilbilar med sånt (borträknat cyklar och släpvagnar, förstås). Kanske inte räcker till för skidor, men det ger åtminstone inte större frontarea som en takbox gör.
---
Jag skummade en artikel om Zeekr och det lät som att vissa delar av "hjälpsystemen" var mer livsfarliga än hjälpande.
Hehe, den videon av Christoffer på Elbilsmagasinet är intressant, den röda click-bait-rubriken är allt folk ser, videons rubrik verkar de flesta missa
I sak har han inte fel men det gödslas med superlativ åt båda håll. Se mitt svar till Fettsnok för min personliga uppfattning
Ser fram emot att höra mer från dig om Zeekr’n. Har kollat på den och Fisker Ocean ett bra tag och båda verkar ge bra egenskaper för priser, men lite ”feg” med allt som är nytt..
Hej, här kommer min uppfattning om bilen efter snart 150 mil bakom ratten. Mina jämförelser baseras främst i f t vår PS2 men två av mina bröder kör som Du M3 så en liten referens har jag även där.
Om vi börjar med hårdvaran ger 001 en betydligt bättre känsla i materialval och finish än konkurrenterna. Talar vi konkurrens är det mer en upplevelse av MS eller de tyska premiumtillverkarna än M3/MY/PS2 etc. Bilen är ju dessutom stor - ca 2 m bred och nästan 5 m lång. Utrymmena är väldigt generösa, baksätet enligt min codriver under hemfärden (tillika min son) i limousinklass. Bagaget är större än PS2 men den sluttande aktern begränsar höjden. Vi rymmer en modell större hundbur i denna än i PS2:an men det är tydligt att passagerarkomforten varit i fokus vid designen.
Alla bells and whistles som HUD, luftfjädring, ventilerade massagesäten fram, ställbart klimat bak och reglerbar lutning för ryggstöden finns där. Utrustningslistan är kort sagt komplett.
Bilen är märkbart tystare än såväl Teslas mindre bilar som PS2:an, och då kör jag på 20 tum dubbade Hakkapelitta 10. Just komfort är bilens bästa sida.
Luftfjädringen är enligt uppgift uppstyvad för den europeiska marknaden, den är inte lika förlåtande som de bästa tyska konkurrenter jag åkt med men helt okey. Jag tycker personligen komfortläget behöver justeras, det är som att "returdämpningen" skulle behöva ökas. Vid hård inbromsning eller acceleration kan det svaja till. Jag antar att jag inte helt är målgruppen för det läget. Sportläget funkar bra men kunde enligt mina preferenser gärna vara ett snäpp styvare ändå. Styrningen har jag på styvaste läget, luftfjädringen gör den ändå lite mindre precis än PS2:an. Men den fungerar alldeles utmärkt på vanlig landsväg.
Ljudet är minst ett snäpp uppåt i f t PS2, det finns all bas man kan behöva men på typiskt Yamahavis mer studiomonitor än Cervin-Wega. Det passar mig, andra föredrar annat.
Dragkroken är elektrisk och motordriven så inga manuella moment (som vid de halvautomatiska) behövs. Tryck på knappen - sedan är det klart.
Luftvärmepumpen är tyst, vibrerar inte märkbart och gör tydligen ett bra jobb med tanke på storlek vs förbrukning.
LED-Matrix fungerar nästan lika bra som i PS2:an men lyser inte lika långt och inte riktigt lika ljust. Här vinner PS2:an.
Så - vi talat väl en typisk GT (inte drickan utan biltypen) med hög effekt och trevlig för kurvigare landsvägar. I sin prisklass och enligt vad jag provat sätter den en ny standard. På bana skulle jag välja PS2:an, för alla andra turer denna bil.
Mjukvara: EU ställer numera krav på filhållningsassistent inklusive varning för räddningsfordon, varning vid hastighetsöverskridelse och övervakning av förarkoncentration. Det finns dessutom regler för att det ska kunna larmas via flera sinnen vid överträdelse (optiskt och akustiskt). Här kan företagen välja olika vägar att hantera detta. I sin nuvarande form är mjukvaran i Zeekr (filassistenten) inte i skick att nyttjas på grund av för många och för högljudda akustiska varningar. Dessutom behöver toleransen för t ex förarövervakningen höjas dp den larmar alldeles för snabbt (t ex vid rattvridning i rondell eller korsning).
Adaptiva farthållaren funkar bra och skyltavläsningen är nästan klockren. Låter jag farthållaren styra färden via skyltavläsning är det riktigt bra. Om hastighetsöverträdelsevarningen är avstängd, annars plingar det när hastigheten går ned från t ex 110 till 70 under en kort sträcka.
I övrigt är gränssnittet snyggt och greppbart, inte olikt Tesla.
Röstassistenten är inte i klass med Polestars Google-assistent men inte heller lika dålig som i vissa andra bilar. Jag tror det är en fråga om inlärning. Navigatorn är i grunden bra med ett enklare gränssnitt än Google Maps i Polestar men verkar få även knepiga adresser rätt. Här vill jag se fler POI, både Teslas och Ionitys laddare finns med. Upp till Sundsvall. Det underliga är att Evinys/Bilkrafts nyare laddare finns med. Den beräknar räckvidden rimligt bra om man ändrar från teoretisk till dynamisk räckvidd.
Appen är kanon, funkar klockrent redan från start och har bl a möjlighet att justera laddgräns (vilket fortfarande saknas i PS2). Komfortvärmen gäller även säten och ratt.
Så summa summarum en väldigt fin plattform som snarare slår mot de dyrare konkurrenterna än de billigare. Jag har ju en av de tidigaste Polestar och upplever att Zeekr har en betydligt enklare resa att få fason på mjukvaran. Andra halvåret 2024 gissar jag att det mesta är på plats.
En sista notering - jag skrev ett mail redan i måndags till min säljkontakt med feedback. Igår fick jag svar att produktteamet under dagen skulle sätta sig ned med såväl min feedback som videon som Mäkinen hänvisar till, de har även lämnat ett tack i videons kommentarsfält. Det säger mig två saker:
1 - Zeekr vill verkligen få detta rätt och prioriterar, trots trolig växtvärk, kundnyttan av att vara alerta och respondera på feedback.
2 - Den snabbheten tyder på att det är klustret i Gbg (Volvo/Polestar/Lync/Zeekr) som hanterar mjukvaran.
Det tycker jag bådar gott