Elbil eller inte?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Så du menar att första-gången-i-elbil-error inte är skill issues? :)

Mitt skämt ------->

Du :crash

;)
Alla dina "gotcha" resonemang i ditt skämt faller platt så det är svårt att avgöra om du är seriös eller om du bara är seriöst dum.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger "we shall overcome".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla dina "gotcha" resonemang i ditt skämt faller platt så det är svårt att avgöra om du är seriös eller om du bara är seriöst dum.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
Ajdå, jag menade inte att såra dig. Ber om ursäkt!

Min poäng är snarare att det ALLTID är skill issues att inte ta sig dit man ville pga out of juice.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Justerar inte Tesla beräknad räckvidd efter rådande omständigheter/nyligen körda sträckor?
Om jag kör en längre sträcka (typ 50+ mil) med min EV6 på vintern så kommer den säga att jag kommer runt 30 mil på en full laddning, jämfört med 50 mil sommartid när jag bara har jobbpendlat senaste tiden.
Brukar faktiskt stämma väldigt bra med verkligheten.
Bevisligen gör de det, men i mitt fall skedde det under pågående färd. När resan inleddes så stod det att vi hade en räckvidd som mer än väl skulle räcka, när vi hade kört en stund hade beräknad räckvidd sjunkit till "kommer fram med nöd och näppe" och den fortsatte bara att sjunka efter det. Nu var detta förvisso typ två år sedan så infrastrukturen kan ju ha blivit bättre på senare dagar, men just den sträckan vi körde hade vid tidpunkten väldigt ont om laddmöjligheter vilket gjorde situationen något mer besvärlig. Men visst, det var väl jag som saknade skills helt enkelt och inte alls på det sättet att elbilar får sämre räckvidd, mer så än man kan tro, vid kyla. För det skulle jag ju såklart ha fattat, sådär som första-gången-i-elbil-förare ;) Tacka vet jag fossilbilar, de drar iallafall inte sisådär dubbelt så mycket som normalt bara för att det blir lite kallt...Och skulle man märka att det börjar bli tomt i tanken så finns det drivmedel på var och varannan mack, om man inte är knusslig med vilka man har medlemskap på...

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
För mig och mina förutsättningar är batteribil inte bättre än en bensinbil. Alltså köper jag ingen batteribil. Måste det vara mer komplicerat än så? Det känns som att alla måste övertyga andra om att de har minsann fel och visst kan klara sig fint med a eller b. Töntigt.

Sen finns ju viljan och valfriheten också. Jag gillar bensindrivet. Jag påstår inte att det är bäst, men det är ju skitsamma vad jag tycker, huvudsaken är väl att jag blir nöjd? Jag vill inte hålla på med sladdar varje dag. Åka förbi macken en-två gånger i månaden är lugnt, ska ju ändå tvätta bilen tex.

Rent estetiskt är det få batteribilar som tilltalar mig, Porsche Taycan är rätt cool, men den är skitdyr och värdeminskningen är typ 500kkr på ett år. Då köper jag hellre en 911, eller Paddamera om jag behöver plats.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som har en ärlig uträkning på milkostnad (inklusive värdeminskning) för elbilar?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle vilja påstå att det har hänt för mycket senaste halvåret för att någon ska kunna ge ett bra svar. Värdeminskningen har blivit i paritet med avgasbilar, men droppet har gått från "för hög" nivå till mer normalt värde snabbt så folk känner sig drabbade.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som har en ärlig uträkning på milkostnad (inklusive värdeminskning) för elbilar?

30månader(sen ny)
4500mil
Värdeminskning 100000kr(erbjuden förra veckan som inbytesvärde)
Förbrukat 8114kWh
Laddkostnader total 16382kr
Ej bytt däck än.
Service/reparationer 986kr
Totalt 117368

summa: Ca 26kr/mil. / 3912kr/mån

Kommer dock behålla och värdeminskningen har dragit ner på takten senaste halvåret.

Förra bilen, Mercedes C220d (ny)
6500mil
48månader
Värdeminskning 105000kr
Förbrukat ca 4225lit (ärlig snittförbrukning på 0,65)
Tankade för 67641kr
Service 15122kr (märkesverkstad pga anledning)
Summa 187763kr; 28,8kr/mil / 3911kr/mån

Försäkring är likvärdig.

slutligen: jag bytte för jag började köra längre per månad, varvid min (dåvarande) kalkyl skulle ge att det skulle löna sig.

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
30månader(sen ny)
4500mil
Förbrukat 8114kWh
Ej bytt däck än.
Totalt 117368

Kommer dock behålla och värdeminskningen har dragit ner på takten senaste halvåret.

6500mil
48månader
Värdeminskning 105000kr
Tankade för 67641kr

Försäkring är likvärdig.

slutligen: jag bytte för jag började köra längre per månad, varvid min (dåvarande) kalkyl skulle ge att det skulle löna sig.
Riktigt bra! Känns som ärliga siffror för oss som går i bilbytartankar. Fråga: Är det laddning hemma för det mesta och lite snabbladdning, eller hur ser ditt brukande ut?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Riktigt bra! Känns som ärliga siffror för oss som går i bilbytartankar. Fråga: Är det laddning hemma för det mesta och lite snabbladdning, eller hur ser ditt brukande ut?
Mestadels laddning hemma, (7500kWh ca) och har timdebitering. Utan tvekan en förutsättning för att få ekonomin att gå ihop med elbil!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
30månader(sen ny)
4500mil
Förbrukat 8114kWh
Ej bytt däck än.
Totalt 117368

6500mil
48månader
Värdeminskning 105000kr
Tankade för 67641kr

Försäkring är likvärdig.

Intressant.
Hoppas du har kvar elbilen 18 månader och gör en ny sammanställning.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vill också tillägga att vad som ”räddat” min kalkyl var att jag köpte när jag köpte. Första året var värdeminskningen 0kr (ja helt galet men marknaden var skitkonstig). Så raset senaste året har varit hela summan.. De som bara haft en ny i 12mån har fått en svettig smäll vill jag tro

Edit: kommer jag gå på elbil igen, när jag (väl) byter igen?

Lite tudelat, men vad som ändå väger för elbil är trots fluktuerande elpriser det faktum att bensin/diesel som bränsle inte kommer bli billigare inom överskådlig framtid. Mellanöstern är stökigt, Ryssland bränner sina skepp (bokstavligen dessutom) och USA lär behöva hålla i vad det har själva. Om jag får gissa vidareså är däremot elpriserna på väg mot en mer beräknelig natur, varvid mitt vägval blir elbil igen. Alternativt backa hem och satsa på begagnat under 200k, med ovissheten om reparationer.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En förenklad kalkyl är väl och anta att alla bilar oavsett drivmedel har fallit till noll kronor i värde efter 20 år och 30000 mil.
Om bilen har kvar 0 eller 15% i värde av vad den kostade ny är försumbart.

Det stämmer förstås dåligt ifall man vill köpa ny bil ofta så byter man bil efter bara nåt år så tror jag att bästa gissningen på framtida andrahandsvärde får man genom att jämföra hur leasingföretagen räknat fram restvärde efter leasingperioden på 3 år för de olika bilar man funderat på. Dom är trots allt proffs på att bedöma just sånt även om dom bevisligen gjort grova felbedömningar ibland särskilt med just elbilar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
En förenklad kalkyl är väl och anta att alla bilar oavsett drivmedel har fallit till noll kronor i värde efter 20 år och 30000 mil.
Om bilen har kvar 0 eller 15% i värde av vad den kostade ny är försumbart.

Det stämmer förstås dåligt ifall man vill köpa ny bil ofta så byter man bil efter bara nåt år så tror jag att bästa gissningen på framtida andrahandsvärde får man genom att jämföra hur leasingföretagen räknat fram restvärde efter leasingperioden på 3 år för de olika bilar man funderat på. Dom är trots allt proffs på att bedöma just sånt även om dom bevisligen gjort grova felbedömningar ibland särskilt med just elbilar.

Ja då kör vi då; (avrundar i hela kr)
Elbilen: Model 3 Long Range;
Inköp; 609170kr
Värdeminskning 20kr/mil
Elkostnad 4kr/mil (bedömt snitt, förutsättningar att laddning hemma är möjligt)
Okända faktorer (reparationer)

Hybrid: Toyota Camry
Inköp 445800kr
Värdeminskning 15kr/mil
Förbrukning (snitt enligt spritmonitor) 5,5L/100km, Bensin 19kr/lit
Drivmedel 10kr/mil

Fyll på!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja då kör vi då; (avrundar i hela kr)
Elbilen: Model 3 Long Range;
Inköp; 609170kr
Värdeminskning 20kr/mil
Elkostnad 4kr/mil (bedömt snitt, förutsättningar att laddning hemma är möjligt)
Okända faktorer (reparationer)

Hybrid: Toyota Camry
Inköp 445800kr
Värdeminskning 15kr/mil
Förbrukning (snitt enligt spritmonitor) 5,5L/100km, Bensin 19kr/lit
Drivmedel 10kr/mil

Fyll på!
:tummenupp
Eller 30.5 kkr/år resp 22.3 kkr/år vilket med.

Skillnaden på 8000kr en skillnad drivmedelskostnad på 6kr/mil.
Breakeven går alltså vid 8000/6=1300 mil om året.
Men då är inte skatt och försäkring inkluderat i kalkylen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
:tummenupp
Eller 30.5 kkr/år resp 22.3 kkr/år vilket med.

Skillnaden på 8000kr en skillnad drivmedelskostnad på 6kr/mil.
Breakeven går alltså vid 8000/6=1300 mil om året.
Men då är inte skatt och försäkring inkluderat i kalkylen.
Ja det inträffar tämligen tidigt, brytpunkten. Mindre än snittet på normalsvenskens körningar vill jag tro?(1500mil/år?)

Skatt är inte väsensskilda på dessa, försäkring vet jag inte för det är på tok för individuellt för att jämföra…

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ingen elbil men...
3700 kr inköp.
Värdeminskning 0 kr, får nog igen pengarna ifall jag inte skrotar den innan. Lika bra att behålla tills den ger upp.
Drar ca halvlitern diesel per mil.
Skruvar själv. Ca 2000 kr per år i reservdelar, den har trots allt gått >37 000 mil.

Milkostnad runt 10 kr?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen elbil men...
3700 kr inköp.
Värdeminskning 0 kr, får nog igen pengarna ifall jag inte skrotar den innan. Lika bra att behålla tills den ger upp.
Drar ca halvlitern diesel per mil.
Skruvar själv. Ca 2000 kr per år i reservdelar, den har trots allt gått >37 000 mil.

Milkostnad runt 10 kr?
Är det Biltemas stordunk på olja du kör med för service-behoven? Bra driftskostnad med 2000kr/år!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
'Stabila' elpriser idag och imorgon (SE4), läge att ladda bilen i morgon. Antar att det är sol och vindkraft som får det att snurra så här kombinerat med låg efterfrågan på helg när temperaturen börjar gå upp.

1713007775330.png

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras