irish
Full gas spar tid
Just dragkroken är en ständigt åsidosatt aspekt hos elbilar.Har inte alls räknat på det, än. Spontant känns det just som vi kör alldeles för lite för att det ska löna sig med något i den stilen. Samt att inköpspriset är skyhögt förstås.
Egentligen borde vi ligga ganska bra till för, vad jag förstått det som, dagens småskruttiga generationen elbilar (Teslor undantagna), då vi är väldigt Svensson gällande både körsträcka och körvanor. Kör max 1500 mil per år och i huvudsak korta sträckor. Kommer man 5-6 garanterade mil per laddning är liksom 95% av våra körsträckor fixade.
Dragmöjligheterna behöver inte heller vara oändliga då det mest kommer röra sig om lätta laster som hör vardagslivet till. Någon tung sten, motorcykel, eller säng. Inga hästkärror eller husvagnar vad jag vet. Motsvarande gäller bilens faktiska utrymme. Inget jättedjur ska in någonstans, men har å andra sidan hellre för mycket utrymme invändigt än tvärtom.
Har tyvärr ingen möjlighet att ta ut bil via jobbet. Laddning tänkte jag ifall det blir aktuellt fixa till hemmavid, men har inte satt mig in i den praktiska möjligheten för det än.
Sonderar mest terrängen då det ändå snart kan bli dags för ett bilbyte. Möjligt att det är bäst att vänta något år eller två till för att både infrastruktur och modellutbud ska passa oss bättre.
Den enda "vettigt" prissatta rena elbilen med dragkrok ju nu är Tesla Model 3: https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/
Grundutrustad SR+ med dragkrok för 910kg så landar den på 571 180 kr, där du får tillbaka 60.000:- efter 6 månader av de som köpt petroleumbil under året: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery