Elbil eller inte?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv

EQA 4-matic eller EQC har väl rimligt hög dragvikt av dom fabrikat Du nämner tänker jag. Audi, BMW och Volvo/Polestar har även de alternativ som funkar för normala kåpsläp.

Är rimlig leveranstid en parameter att beakta kan urvalet begränsas avsevärt. Tyvärr. Vi planerar att byta vår andrabil hösten 2022 och funderar på om vi inte må beställa under senhösten för att ha en rimlig chans att få fatt i bilen.

Leveransproblemen är ett problem för många branscher nu, vi ska renovera en lägenhet i sommar och jag fick själv jaga fram ekparketten via nätet/lagersaldo då byggvaruhandeln inte klarade av att fixa något med garanterad leveranstid under hösten. Samma med klinker till badrum och kök, tvunget att beställa ett kvartal innan leverans och hålla sig till leverantörer som i vart fall vågar ange tillverknings- och leveranstider.

Tänk vad virus, storhetsvansinne och ”militära specialoperationer” kan ställa till det för vardagslivet…
Tack roffe för ditt svar!.
Jag tror inte leverans kommer bli ett problem. Då det verkar finnas en driva av begagnade / demobilar. Speciellt av mercedes eqc. Men jag hittade just en bil som heter eqb som såg rymlig ut. Undra om den går att sko med 33" bf goodrich ko2 ?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack roffe för ditt svar!.
Jag tror inte leverans kommer bli ett problem. Då det verkar finnas en driva av begagnade / demobilar. Speciellt av mercedes eqc. Men jag hittade just en bil som heter eqb som såg rymlig ut. Undra om den går att sko med 33" bf goodrich ko2 ?
Ja, är räckvidd och drag en helt ointressant parameter kan det kanske fungera?

EQC har väl fått vettiga omdömen så hittar Du en sådan med bra utrustningsnivå är det väl ett bra köp. Vill Du ha dragkapacitet, sjusitsigt och bilar från ditt märkesurval är nog alternativen rätt begränsat…

Vet att den efterträdare till XC90 (Embla?) som Volvo ska presentera i höst sägs komma i sjusitsigt alternativ. Med 800V-teknik kan den väl bli intressant, däremot är vi nog många som är skeptiska till konceptbilens design…

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Ja, är räckvidd och drag en helt ointressant parameter kan det kanske fungera?

EQC har väl fått vettiga omdömen så hittar Du en sådan med bra utrustningsnivå är det väl ett bra köp. Vill Du ha dragkapacitet, sjusitsigt och bilar från ditt märkesurval är nog alternativen rätt begränsat…

Vet att den efterträdare till XC90 (Embla?) som Volvo ska presentera i höst sägs komma i sjusitsigt alternativ. Med 800V-teknik kan den väl bli intressant, däremot är vi nog många som är skeptiska till konceptbilarna design…
Jag missade att eqb inte hade drag. Dom krav jag har är egentligen att jag behöver en bil med flak. Jag behöver 2 sittplatser och utrymme för verktyg/maskiner. Drag är ett måste då jag har släp kopplat bakom i stort sett dagligen.
Min mc verkstad som jag startade 2020 har blivit en allt i allo firma och jag pysslar rätt mycket med fastigjetsskötsel och trädgård. Där av mina konstiga behov. Privat gör jag allt jag kan för att slippa köra bil.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag missade att eqb inte hade drag. Dom krav jag har är egentligen att jag behöver en bil med flak. Jag behöver 2 sittplatser och utrymme för verktyg/maskiner. Drag är ett måste då jag har släp kopplat bakom i stort sett dagligen.
Min mc verkstad som jag startade 2020 har blivit en allt i allo firma och jag pysslar rätt mycket med fastigjetsskötsel och trädgård. Där av mina konstiga behov. Privat gör jag allt jag kan för att slippa köra bil.
Kul med entreprenörsskap? Om jag inte alldeles svär i kyrkan nu presenterar ju VW sin elbuss ID.Buzz och Ford har ju sin eldrivna Transit, tror även att någon av fransmännen (Renault?) har eldrivna skåp för lokala dagsetapper. De sistnämnda är väl mer av arbetsredskap, Buzzen lär ju bli någon form av kombo. Jag har inte koll på eventuell dragvikt för dessa alternativ.

Totalvikten på släpet lär väl vara avgörande för Ditt urval.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Undra om den går att sko med 33" bf goodrich ko2 ?

Då får du nog vänta på EQG(-wagen)

Fast även dom senare ICE G-wagens har ju offrat arvet för att bli en stadsbil istället...

Den där prototypen dom visade upp EQC, höjd med fyrhjulsdrift skulle jag vilja ha...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Kul med entreprenörsskap? Om jag inte alldeles svär i kyrkan nu presenterar ju VW sin elbuss ID.Buzz och Ford har ju sin eldrivna Transit, tror även att någon av fransmännen (Renault?) har eldrivna skåp för lokala dagsetapper. De sistnämnda är väl mer av arbetsredskap, Buzzen lär ju bli någon form av kombo. Jag har inte koll på eventuell dragvikt för dessa alternativ.

Totalvikten på släpet lär väl vara avgörande för Ditt urval.
Jag gillar inte skåpbilar. Jag vill ha en bil som man sitter i som i en bil. Det är därför jag åker pickis idag. Man sitter ju som en orangutang i ett träd i alla skåpbilar. Nä jag tror en rejäl fyrhjulsdriven suv är det jag behöver. Gärna med takräcke ich plattform så man ser ut att vara upptagen mest jämt. Vilket typ är det jag är. Fyfan jag hade tänkt försöka hålla ut mycket längre än så här, känns inte bra alls faktiskt.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag gillar inte skåpbilar. Jag vill ha en bil som man sitter i som i en bil. Det är därför jag åker pickis idag. Man sitter ju som en orangutang i ett träd i alla skåpbilar. Nä jag tror en rejäl fyrhjulsdriven suv är det jag behöver. Gärna med takräcke ich plattform så man ser ut att vara upptagen mest jämt. Vilket typ är det jag är. Fyfan jag hade tänkt försöka hålla ut mycket längre än så här, känns inte bra alls faktiskt.
Skåpbil med dubbelhytt är ändå ok att åka i men jag föredrar också pickis.
Körde skåpbil i 10 år för att gå över till pickis för mer komfort.

Ford har släppt sin nya el custom men det finns ingen info om dragvikt.

Ligger även här garanterat över 15000 i månaden om man räknar soppa, avbet, service och skatt men så länge mina kunder betalar så fungerar det.
En skåpbil på diesel vs pickis är inga stora skillnader i skatt för övrigt, det är 18000+.

En elpickis för arbete med lite räckvidd (nej, ingen koloss som f-150 och ingen livsstilspickis likt rivian) som kostar under 600 lär inte dyka upp på ett tag.

Det största problemet är som sagt räckvidd med släp. Ett stort batteri = stor prislapp.

Att äga två bilar för att på något sätt försöka lösa problemet är lönlöst och slöseri på resurser.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Mmm, förstår sitsen. Är ju egen själv sedan några år och för första gången ser jag svart på vitt hur mycket jag jobbar. Senaste året har jag rest lite mindre, när folk frågar brukar jag säga att jag gått ned till heltid. Det är nästan sant.

En Merca, BMW eller Audi SUV låter som de bilar som skulle passa Dig bäst då. XC40 kan vara en outsider, förvånansvärt komfortabel, bra fyrhjulsdrift och Android Auto till priset av en något törstig drivlina.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Mmm, förstår sitsen. Är ju egen själv sedan några år och för första gången ser jag svart på vitt hur mycket jag jobbar. Senaste året har jag rest lite mindre, när folk frågar brukar jag säga att jag gått ned till heltid. Det är nästan sant.

En Merca, BMW eller Audi SUV låter som de bilar som skulle passa Dig bäst då. XC40 kan vara en outsider, förvånansvärt komfortabel, bra fyrhjulsdrift och Android Auto till priset av en något törstig drivlina.
Android auto. Om inte jag har mina peltorkåpor på mig, så beror det antingen på att jag sover eller kör motorcykel. haha.

Hur äger du din bil då? betalar du förmånsvärde eller är det firmans bil på heltid?. Jag anser också att om jag gör något öht där jag behöver en bil så är det i firmans ärende.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Android auto. Om inte jag har mina peltorkåpor på mig, så beror det antingen på att jag sover eller kör motorcykel. haha.

Hur äger du din bil då? betalar du förmånsvärde eller är det firmans bil på heltid?. Jag anser också att om jag gör något öht där jag behöver en bil så är det i firmans ärende.
Leasing i firman på tre år och betalar förmånsvärde för personligt bruk. Vill ogärna bygga balansräkning med avskrivning i firman, en principiell åkomma från tidigare jobb i större verksamheter.

Jobbar Du som hantverkare är det ”enklare” eller åtminstone möjligt att hävda heltid om Du låter bilen stå parkerad vid kåken utanför arbetstid och under semester. Som tjm/pappersvändare/byråkrat är detta inte möjligt, kör vi mer än 3k mil per år kan fmv i alla fall reduceras med 25%.

Har bilen funkat bra brukar jag lösa leasingen och sedan köpa ut bilen som andrabil. Om det går att räkna hem, andrahandsvärdet verkar just nu vara nästan löjligt högt på våra elbilar ?

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Har nu provat merca eqc. Vilken jävla bil. Tyckte karaktären på drivlinan väldigt mycket liknande en stor Turbo diesel med en vanlig automatlåda. Gillade också att det är en bil med knappar och spakar och sånt. Jag vill inte ha en smartphone på hjul... Fyfan. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har nu provat merca eqc. Vilken jävla bil. Tyckte karaktären på drivlinan väldigt mycket liknande en stor Turbo diesel med en vanlig automatlåda. Gillade också att det är en bil med knappar och spakar och sånt. Jag vill inte ha en smartphone på hjul... Fyfan. ?

Vanliga bilar har haft knappar och spakar i alla tider för att det tar minst koncentration från körningen, man sköter dom med muskelminne, även i mörker (SAAB Night panel, kom tillbaka)

Men nu ska man sköta allt via en pekskärm med menyer och undermenyer, och då måste man helt plötsligt ha "lane keep assist" och autobroms för att annars vinglar folk som fyllon och kör över folk på övergångsställena.

Enda någorlunda moderna gadgeten jag gillar är HUD display, för hastighet och navigering,

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vanliga bilar har haft knappar och spakar i alla tider för att det tar minst koncentration från körningen, man sköter dom med muskelminne, även i mörker (SAAB Night panel, kom tillbaka)

Men nu ska man sköta allt via en pekskärm med menyer och undermenyer, och då måste man helt plötsligt ha "lane keep assist" och autobroms för att annars vinglar folk som fyllon och kör över folk på övergångsställena.

Enda någorlunda moderna gadgeten jag gillar är HUD display, för hastighet och navigering,
Fundera igen på varför det fortfarande finns en ansenlig mängd knappar och spakar i nya flygplan. Trots ”glascockpit”..

I övrigt är jag en lat/bekväm individ så automatik (som funkar vill säga) uppskattas.
Om det sen är hojens traction controllers, kurv-ABS eller bilens automatiska rövgrill, strunt samma.
Som en rallyförare vill jag sköta ratt och pedaler. Det är bra nog.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
EQC är fin men kanske kan markfrigången på 9,7 cm vid tung last bli ett problem, om man ska ha den som arbetsbil.

Tesla Model Y eller Skoda Eniaq har annars bra markfrigång, massa plats och får dra släp.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
EQC är fin men kanske kan markfrigången på 9,7 cm vid tung last bli ett problem, om man ska ha den som arbetsbil.

Tesla Model Y eller Skoda Eniaq har annars bra markfrigång, massa plats och får dra släp.
En tesla kommer jag aldrig att parkera på min gård. Kollat på enyaq, men jag gillar mercan bäst. Markfrigången kommer bli ett problem. Men det finns hjul som rymmer mycket luft att köpa ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Du är bara emot allt som är nyare än Volvo 740. Poängen med ”pekskärm” är att man aldrig använder den, man ställer in en gång hur man vill ha det sedan sköts rubbet automatiskt. Eller med röststyrning om man nu vill det.

Inte alls fel med knappar men det som var bra 1966 kanske inte alltid är bra 2022.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du är bara emot allt som är nyare än Volvo 740. Poängen med ”pekskärm” är att man aldrig använder den, man ställer in en gång hur man vill ha det sedan sköts rubbet automatiskt. Eller med röststyrning om man nu vill det.

Inte alls fel med knappar men det som var bra 1966 kanske inte alltid är bra 2022.

Så det trycks aldrig på skärmarna under färd?

Jag skulle vilja syna det, alla filmer av folk som kör elbilar så skulle dom fan ha haft en sekreterare.

Samma sak dom taxi och andra elbilar jag har åkt med, ett evinnerligt jävla fipplande på skärmen

Man knappr inte in innan avfärd att man ska ha 8s på intervalltorkaren, och sensorerna som ska fixa det automagiskt funkar inte "fast dom ska uppdateras till att funka"
Samma sak med ventilationen, man plockar upp någon som har stått och väntat i regnet och helt plötsligt immar det och man vill styra om luften lite.
Eller Farmor tycker att det drar runt halsen och att fläkten låter mycket.

Sedan hjälper det ju inte att alla måste sitta och knappa fram hur mycket ström dom har kvar, genomsnittsförbrukning, batteritemperatur och annat, för att se om dom kan snålköra lite till

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Detta blir inte billigt för folk med äldre diesel bilar.

close
06.14Jacob Ruderstam

Köpenhamn förbjuder äldre dieselbilar​

Danska TV2 rapporterar att teknik- och miljönämnden i Köpenhamn har tagit beslut att införa krav på att äldre dieselbilar ska vara utrustade med partikelfilter.
Lagen ska införas successivt och berör dieselbilar med EU-standard Euronorm 4 eller äldre. Vanligen rör det bilar från 2009 och bakåt i tiden.
Förväntningarna på lagen är att föroreningarna ska minska med ungefär 60 procent i jämförelse med utsläppen från alla fordon.
Föreningen FDM (Förenade danska bilägare) är oroliga för att beslutet kommer att påverka de hushåll som inte har råd att köpa nya partikelfilter eller nya bilar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag skulle säga att det är en sanning med modifikation.
Idealt sett så är det så. Och för det mesta så kör jag utan att ändra något annat än blinka höger eller vänster men det är trots allt så att automatiken inte alltid gör som man vill.
Vissa dagar kanske jag tycker att 19 grader som jag nästan alltid har är för kallt och vill justera upp. Ibland när det regnar precis på gränsen så kan jag tycka att torkarna går en aning för mycket eller för lite och vill justera känsligheten något steg upp eller ner. Ibland kliver någon in i bilen och är blöt av regn och man måste dra på lite mer fläkt för att det inte ska imma igen. Ibland vill man ha mer eller mindre värme i sätet.
Med knappar och vred går alla de justeringarna enormt enkelt utan att man behöver släppa blicken på vägen. Med pekskärm så blir man nästan tvungen att stanna vid vägkanten i en del fall för att inställningarna är gömda i undermenyer.

En stor del av inställningarna är ju dock sådant som man aldrig ska behöva peta på under färd och dom ser jag inget problem med att lägga på en pekskärm för att minska mängden onödiga knappar. Dock tycker även jag att det är så att många tillverkare gått en aning för långt i sin iver att lägga allt på pekskärmen för att kapa kostnader. Har man ändå en pekskärm så är det ju billigare att lägga funktionerna där istället för att sätta in en separat knapp eller ett vred.

Så jag tycker absolut att många inställningar borde ligga i en pekskärm men det har blivit lite för mycket då nästan allt läggs där. Även sådant som kanske hade varit lämpligare att ha på en separat knapp.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår