Elbil eller inte?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dom få gånger jag har behövt ha något drickbart nära till hands i bilen är det kaffe vid långkörningar (snabbkaffe är inte kaffe) och mugghållare är för mig totalt ointressant, trots manuell växellåda och ingen automatisk farthållare med lane keep assist (eller autopilot som Tesla kallar det)

Jag använder sällan ens vanlig farthållare, jag kör min bil, jag åker inte med...
Kaffe är för mig förenat med stopp, vilket torde diskvalificera mig från fortsatt diskussion.
Tack för den värdefulla upplysningen inom parantes, om vad som inte är kaffe. Jag kommer behandla infon med vederbörlig aktning, dvs spola ut den tillsammans med den förträffliga middagen dottern bjöd på igår. Frågan är bara hur?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom få gånger jag har behövt ha något drickbart nära till hands i bilen är det kaffe vid långkörningar (snabbkaffe är inte kaffe) och mugghållare är för mig totalt ointressant, trots manuell växellåda och ingen automatisk farthållare med lane keep assist (eller autopilot som Tesla kallar det)

Jag använder sällan ens vanlig farthållare, jag kör min bil, jag åker inte med...
Jag kan inte annat än hålla med. Pulverkaffe är inte kaffe. Det kaffe dom har på många mackar numera är så långt över i klass jämfört med pulverkaffe att det nästan inte är värt att nämna.
Faktum är att kaffet på dom flesta mackarna faktiskt är riktigt bra numera. Den som påstår annat baserar det nog på intryck och upplevelser från 20+ år tillbaka.
Dock är det nästan uteslutande kaffe hemifrån som jag har med mig i termosmugg som passar utmärkt i hållarna i bilen. 2:a kommer att fylla på muggen på macken. Pulverkaffe kommer någonstans på plats 498 och då är det 496 tomma platser innan. Pulverkaffe är en styggelse som borde kriminaliseras anser jag.

Däremot använder jag relativt ofta farthållaren då den hjälper mig att hålla mig under gränsen där körkortet försvinner om polisen skulle råka se samt att den generellt hjälper mig att hålla ner hastigheten på nivåer som ger lite lägre förbrukning. När jag kör bil alltså. När jag kör hoj så har jag inget kaffe med mig och förbrukningen är egentligen inte någon faktor även om hojen inte drar sådär värst mycket mindre än bilen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kaffe är för mig förenat med stopp, vilket torde diskvalificera mig från fortsatt diskussion.
Tack för den värdefulla upplysningen inom parantes, om vad som inte är kaffe. Jag kommer behandla infon med vederbörlig aktning, dvs spola ut den tillsammans med den förträffliga middagen dottern bjöd på igår. Frågan är bara hur?
Du menar att du avser att spola ut pulverkaffet. Det låter bra för det är inget som någon borde dricka annat än i nödfall eller där inget annat alternativ finnes enligt mig.
Pulverkaffe är en styggelse som nästintill borde kriminaliseras.
Enda undantaget är om man är på fjällvandring där man behöver spara på bränsle till stormköket. Men åker man bil så har man möjlighet att släpa med sig tillräckligt med saker för att lösa problemet med att få riktigt kaffe.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du menar att du avser att spola ut pulverkaffet. Det låter bra för det är inget som någon borde dricka annat än i nödfall eller där inget annat alternativ finnes enligt mig.
Pulverkaffe är en styggelse som nästintill borde kriminaliseras.
Enda undantaget är om man är på fjällvandring där man behöver spara på bränsle till stormköket. Men åker man bil så har man möjlighet att släpa med sig tillräckligt med saker för att lösa problemet med att få riktigt kaffe.
Syftning, svårt.

Pfft, puritaner. Orka.

Jag är nöjd. Hoppas du också?! (Stormköksköp är dock aktuellt.)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan nog hålla med Steffo_b om att kaffet på mackar är riktigt bra nuförtiden.
Speciellt för oss Starbucksfans som kan få en kopp på OKQ8. :)
Sen brukar jag också, inte helt sällan, ta en latte i McD's drive through.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Grattis!
Modernast nu med sina 800V.
Har dock extremt svårt med utseendet på denna och systerbile.


Har den inte hållare som anpassar storleken (nyper åt?)
Eller är de för grunda?
Jag kör med 1.5liter-flaskor och lägger i dörrsfickan (E-klas) alt golvet fram (passagerarplats Miata)

Det enda jag ogillar med utseendet på bilen är röven, och den ser jag ju ändå aldrig.
Mugghållarna är av sorten som nyper åt, men inte tillräckligt för alla nyare smala burkar.
Åter igen, ett äkta I-landsproblem.


Polestar visade ju upp sin Polestar 3 igår, var faktiskt inget som imponerade alls.
111kwh (!) batteri och räckvidden sägs vara 56/61 mil beroende på om man väljer standard eller performance paketet, och när man faktiskt kör den i verkliga livet så vet vi att man inte kommer få ut riktigt så många mil ändå.
Med så stort batteri så bör det gå att pressa ut mer räckvidd tycker jag.
Prislappen börjar på strax under en miljon och det är fortfarande "bara" 400V, dock med stöd för riktigt snabb laddning på upp till 250kw vilket ju är ett klart steg upp från 2an.
Runt 500hk beroende på modell så den lär ju absolut inte kännas trött trots tjänstevikt på nästan 2,6 ton.

Jag hade nog förväntat mig mer för en miljon, alternativt en ytterligare modell med mindre effekt och övrigt bling som istället haft fokus på räckvidd.
Åas så har man ju tagit sikte på att konkurrera med Porsche och jag gissar att målgruppen för den här och deras kommande bilar sällan lämnar innerstadens gränser och då kan man väl skita i den biten.
Spontant så tycker jag det ser ut som att bakluckan har riktigt dåligt med plats också, vilket väl inte heller är problematiskt för någon som sällan transporterar något större än en golfbag.
Pornstar3.png
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tycker 1 pedals körning på Model 3 är helt fantastiskt när jag kör i bostadsområden eller områden där autopilot inte är optimalt. Jag kör nästan alltid med autopilot aktiverad när jag kör längst huvudvägar eller i stadstrafik så då spelar det mindre roll med 1 pedalskörning. Sjukt skönt att slippa tänka på avstånd till bilar i samt att behöva göra mikrojusteringar på ratten hela tiden. Vid långkörning kunde jag tänkt mig ett läge som frikopplade vid nedförsbackar för att spara ännu mer ström, men bilen vill väl inte bryta hastighetsgränsen på autopilot så förstår tankegången.
autopilot aktiverad längst huvudvägar, ja skitbra. Min E-klass har "köra själv med adaptid farthållare", extremt bra på långfärd
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ja, men kolla förbrukningen så ser du orsaken. Drar massa el per mil

Jag med

Absolut, det är en stor bil med massor med effekt, rimligt att den slukar mycket el då.
Är fortfarande övertygad om att den hade kunnat erbjudas som ett betydligt mer effektivt alternativ, men tror inte målgruppen bryr sig om varken kostnad för laddning eller effektivitet.
Det ska vara stort och rymligt, gå snabbt och framförallt symbolisera att man har råd med det :)
Iaf den bilden som Polestar själva målade upp på sin stream igår.

Tycker att min EV6 är onödigt stor, min Civic jag hade innan kändes som en gokart i jämförelse.
EV6 lär kännas som en gokart jämfört med denna när man jämför dimensionerna.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Dom få gånger jag har behövt ha något drickbart nära till hands i bilen är det kaffe vid långkörningar (snabbkaffe är inte kaffe) och mugghållare är för mig totalt ointressant, trots manuell växellåda och ingen automatisk farthållare med lane keep assist (eller autopilot som Tesla kallar det)

Jag använder sällan ens vanlig farthållare, jag kör min bil, jag åker inte med...
Med åren så har bil blivit mer transport än nöje och jag sätter pris på alla hjälpmedel som gör att jag kommer fram mer utvilad. De få gånger jag vill köra aktivt så kör jag hellre hojen än bilen, även om Model 3 har gjort att bilkörning blivit lite roligare igen, efter många år med dieselbilar. Vad kör du för motorcykel GuW?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med åren så har bil blivit mer transport än nöje och jag sätter pris på alla hjälpmedel som gör att jag kommer fram mer utvilad. De få gånger jag vill köra aktivt så kör jag hellre hojen än bilen, även om Model 3 har gjort att bilkörning blivit lite roligare igen, efter många år med dieselbilar. Vad kör du för motorcykel GuW?
Ja visst fan är bilkörning transport, men så länge inte bilen kör 100% själv måste jag ju ändå sitta där och röra i ratten ibland och är skyldig att vara uppmärksam, då är det väl inte mera ansträngande att köra själv.
Hade alternativet varit att jag kunde sitta i baksätet och sova/kolla på film/tälja smörknivar så hade jag lätt låtit bilen köra.

Gammal Suzuki GSX750
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja visst fan är bilkörning transport, men så länge inte bilen kör 100% själv måste jag ju ändå sitta där och röra i ratten ibland och är skyldig att vara uppmärksam, då är det väl inte mera ansträngande att köra själv.
Hade alternativet varit att jag kunde sitta i baksätet och sova/kolla på film/tälja smörknivar så hade jag lätt låtit bilen köra.

Gammal Suzuki GSX750
Skillnaden i hur utvilad jag är när jag kommer fram efter en längre resa är faktiskt extremt stor. När man har vant sig så är det bara att ha "vikten" hängande på ena sidan ratten samt att följa med på trafiken. Man slipper alla mikrojusteringar och kan fokusera bättre på trafikbilden. Faktorer som hur ofta man kör långt, ålder, samt vad man har för kroppsliga krämpor påverkar så klart vilket behov man har. Har man inte behovet så är det ju bara dumt att använda pengar på onödig teknik, men för andra är det ett fantastiskt hjälpmedel.

Har inte kört GSX750 men ser ut som en trevlig hoj som funkar till mycket :hojsmilie
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och i stadskärnor borde det inte vara CO2 utan NOx, CO, partiklar etc som är intressant, är dessa mycket lägre med gasbil än en modernt renad bensinbil/lätthybrid/laddhybrid etc?

Och om det ändå är CO2, så borde "utsläppssnåla gasbilar" betyda att man kör på biogas, och hur kollar de det? Och med samma logik borde en laddhybrid vara tillåten så länge den kör på el, lättare att kolla än om gasbilen har rätt gas i tanken.

Inte för att det drabbar min bil (än?), men det luktar ideologisk plakatpolitik mer än verklig miljöhänsyn.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Och i stadskärnor borde det inte vara CO2 utan NOx, CO, partiklar etc som är intressant, är dessa mycket lägre med gasbil än en modernt renad bensinbil/lätthybrid/laddhybrid etc?

Och om det ändå är CO2, så borde "utsläppssnåla gasbilar" betyda att man kör på biogas, och hur kollar de det? Och med samma logik borde en laddhybrid vara tillåten så länge den kör på el, lättare att kolla än om gasbilen har rätt gas i tanken.

Inte för att det drabbar min bil (än?), men det luktar ideologisk plakatpolitik mer än verklig miljöhänsyn.
Det är väl som brukligt när MP är inblandat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Peugeot e2008 efter drygt en månad och 250 mil.
Jag har ännu inte vant mig vid alla ofrivilliga mikropauser bilen bjuder på.
När jag kommer fram till bilen låser den upp sig, men den väntar med att lossa laddsladden tills det slutat slamra i dörrlåsen. Det naturliga hade varit att lossa sladden först eftersom man inte kan ha den i när man kör.

När man ska starta bilen måste man hålla in startknappen i tre sekunder. Andra fabrikat är igång utan att man trycker alls.

Lägger man i backen går det en sekund innan bilden från kameran syns och ibland ritas inte alla segment upp direkt så man får vänta innan man kan låta bilen rulla.

Touchknapparna till skärmen är uppenbarligen svåra för elektroniken att tolka. Varje gång jag trycker på någon av dem hinner jag tänka att jag missade knappen och sträcker ut armen igen innan önskad meny visar sig.

P-bromsen släpper inte omedelbart när man lägger i drivning åt ena eller andra hållet. Man måste gasa för att den ska sluta hålla fast bilen. Man känner att den arbetar mot sig själv. Man håller ner bromsen när man flyttar växelspaken så bilen rullar inte iväg så anledningen till att p-bromsen hänger kvar är oklar.

Detaljkvalitet är nog inte prio ett hos Peugeot. Plastdetaljer i inredningen är inte gjutna likadant på höger och vänster sida. Utanför instrumentpanelen är glipan mot förardörren närmre 5 mm och i andra änden 2 mm. Det hade väl varit ok på en billig bil, men inte en med ett pris på 530 000:-.
Andra delar har vassa kanter som är obekväma att ta i.

Det måste vara extremt underlig bakvagnsgeometri på bilen. När ena bakhjulet fjädrar in mer än vanligt ormar bilen över vägen. Påminner en smula om en BMW E21 med mjuka stötdämpare. Plötsligt fjädrar det inte bara utan svänger också.

Jag har aldrig förstått folks klagomål över tröga infotainmentsystem tidigare, men nu när jag möts av att bilen växlar till radio vid varje start måste jag vänta på att saker och ting kvicknar till liv innan jag kan fortsätta lyssna på podden jag hörde senast bilen var igång.

Det går inte att justera ratten tillräckligt långt in i bilen. Jag måste ha stolen lite längre fram än jag vill för benens skull och ändå är bältet ett par centimeter framför axeln. Jag brukar inte krocka...

Nånting som är bättre än förra bilen (MB C300e) är att värmen i förarsätet inte stänger av sig automatiskt. Den bullrar mindre på motorväg också. Åker man på E18 i 110 km/h är det en ganska behaglig bil.
Den drar ström också, men jag vet inte hur mycket. Det tar mig dit jag ska och tillbaka hem igen så jag kan ladda när jag sover.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Peugeot e2008 efter drygt en månad och 250 mil.
Jag har ännu inte vant mig vid alla ofrivilliga mikropauser bilen bjuder på.

Dom flesta av sakerna du har klagomål på beror ju i alla fall inte på att det är en elbil, det skulle ha varit lika illa på en bensinbil från samma fabrikat.

Jag brukar köra en bensinbil ibland som har start/stopp automatik som driver mig vansinnig och ett trött infotainmentsystem (vilket jag kan leva med då jag inte använder det alls).
Back-kameran beter sig även som du beskriver, men den använder jag inte heller, bilen har ju gudskelov speglar också...

Start/stopp funktionen är nog värst, man kan inte ens microstanna vid en stopplikt utan att motorn stängs av, vilket leder till att man istället kryper olagligt förbi skylten.
Sedan när man ska parkera så stänger den av motorn direkt bilen slutat rulla, men startar den igen när man för växelväljaren till P så man måste trycka på start/stopp knappen för att stänga av den???? (ja det är en handikappbil med automat)

Ibland undrar man om dom inte provkör bilarna själva innan dom släpps ut på marknaden...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar köra en bensinbil ibland som har start/stopp automatik som driver mig vansinnig och ett trött infotainmentsystem (vilket jag kan leva med då jag inte använder det alls).
Back-kameran beter sig även som du beskriver, men den använder jag inte heller, bilen har ju gudskelov speglar också...
Tyvärr har inte bilen speglar som visar det som är precis bakom bilen och det händer att individer med begränsad självbevarelsedrift och underlängd ställer sig där efter att jag satt mig i bilen. Oftast inget problem eftersom jag normalt backar in i p-rutor.
Jag har aldrig förstått problemet med start-stopp. Det slutar skaka en stund och det gör mig inget.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top