Volvos nya familje bil.
2800+kg
7 sits
Startpris 1,1+milion.
Volvo EX90 officiell – fakta, pris, bilder och film
PUBLICERAD: 09 NOV 2022, KL 15:33
ÄMNEN I ARTIKELN:
VOLVO CARS VOLVO EX90 ELBIL VISA FLER...
Efter några år av väntan, nu är den presenterad – Volvo EX90, elbilen som efterträder XC90. Här får du allt du behöver veta om nya, sjusitsiga suven.
Volvo XC90 generation två har levt i ungefär åtta år och det är snart dags för pension. In kliver efterträdaren
EX90 som det har pratats om i några år, inte minst då den baseras på nya SPA2-plattformen som tar över efter SPA som använts i Volvos 60- och 90-serier.
Det stora med EX90 är förstås drivlinan. Helt borta är bensin- och dieselmotorer. I stället är det elmotorer som står för framdrivningen. EX90 är Volvos första helt eldrivna modell, om man exkluderar
C40 som ju är en version av
XC40 som är en variant av en bensin- och dieseldriven modell.
Elmotorer
Volvo EX90 presenteras i dag med två olika drivlinealternativ, båda med två elmotorer för fram- och bakhjulsdrift, helt enkelt fyrhjulsdrift.
EX90 Twin Motor heter instegsversionen som bjuder på totalt 300 kW (408 hk) och 770 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder.
Toppalternativet har beteckningen Twin Motor Performance. Den ger 910 newtonmeter i maxvrid medan totaleffekten ligger på 380 kW (510 hk). Accelerationen 0-100 km/h avverkas på 4,9 sekunder. Båda modellversionerna har toppfarten begränsad till 180 km/h.
Batteri och räckvidd
Volvo har kapacitetsmässigt valt ett relativt stort batteri till EX90. Batterileverantör är kinesiska CATL. Bruttokapaciteten ligger på 111 kWh medan nettosiffran är 107 kWh. Siffrorna är desamma som hos syskonmodellen
Polestar 3.
Batteriet kan snabbladdas (DC, likström) med effekter på upp till 250, då ska det ta 30 minuter att nå 80 procent av kapaciteten, om man utgår från tomt batteri.
Vid ”hemmaladdning” via växelström (AC) tar det betydligt längre tid att ladda ett så pass stort batteri. 11 timmar som bäst vid 3-fas 16 ampere.
EX90 slår till med längsta räckvidden hos Volvos elbilar, vilket inte är så konstigt då befintliga eldrivna modeller XC40 och C40 har betydligt mindre batteri (78 kWh som mest) vilket räcker till dryga 40 mils körning mellan laddningarna. Enligt WLTP-körcykeln kommer EX90 i Twin Motor-utförandet runt 60 mil och i Twin Motor Performance-utförandet runt 59 mil.
Storlek
Det kanske viktigaste först – EX90 är, precis som XC90, sjusitsig och därmed ett alternativ för exempelvis barnfamiljer som behöver fler platser.
Volvo EX90 mäter 503,7 centimeter på längden vilket gör den 8,4 centimeter längre än utgående XC90. Hjulbasen, det vill säga avståndet mellan de båda hjulaxlarna, har inte vuxit lika mycket. En futtig millimeter har tillkommit och mäter på EX90 298,5 centimeter. Det betyder att överhängen fram och bak har tilltagit jämfört med föregångaren. 92 centimeter långt är det främre överhänget, 113,2 centimeter är det bakre.
På bredden är EX90 196,4 centimeter när ytterbackspeglarna inte inkluderas. Med speglarna är bredden 211,3 centimeter. På höjden mäter bilen 174,7 centimeter.
Det gör att EX90 är aningen smalare, när backspeglarna är utfällda, och snäppet lägre än XC90.
Markfrigången i standardutförande är 21,5 centimeter och med luftfjädring 20,5 centimeter.
Om vi ska referera till viktklasser inom boxning kan vi säga att Volvos nya elbil är långt ifrån att klassificera sig för fjädervikt. EX90 är en sann tungviktare och väger in på 2 818 kilo (en siffra som varierar beroende på utrustning). Det är betydligt mer än bilen den ersätter (XC90) som har en tjänstevikt på mellan drygt 1 800 och knappt 2 200 kilo beroende på drivlina och utrustning. Den stora förklaringen till att EX90 är så mycket tyngre är förstås batteripaketet som är placerad i golvstrukturen.
Bagageutrymmet i femsitsigt utförande sväljer 655 liter. Foto: Volvo Cars