Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Detta verkar spännande saxat ur expressen.

Trots det höga elpriset vill regeringen exempelvis höja milersättningen för bilar med förbränningsmotor, men inte för elbilar. Det kan göra det mer lönsamt att pendla med hybridbilar än med rena elbilar. Det är knappast smart politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.
länk om någon vill läsa: https://www.expressen.se/ledare/akessons-bilseger--ar-rena-trafikolyckan/

Inte för att jag har rätt till skatteavdrag så jag är ju ändå inte "drabbad" :gnissla

Vill man sponsra bensin/diesel är det väl bättre att sänka skatten vid pumpen. Vilket de redan har lovat. Men fosilbilavdraget var väl ett köttben till SD.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur skall skatteverket veta vilken bil man kör med? Otroligt fånigt.

Eller som i ett fall jag känner till, där herr och fru samåkte och båda tog ut milersättning med hävnisning till att dom hade olika arbetstider

Dom hade bara en bil....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om jag inte minns fel så har detta med inblandning av Ex palmolja o tallolja och HVO100 i dieseln samt det tänkta sänkta reseavdraget gjort att svaskog kan hugga hårdare i skogen.

Nu när reseavdraget blir kvar o om in landningen går ned till EU, s minimi nivå får dom riktigt stora skogs drakarna hugga mindre i sina skogar..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nånstans hade det väl varit bättre att ge ett bidrag på avstånd och tillgång av kollektivtrafik och sedan låta folk välja själva hur de tar sig till jobbet, självklart med av samhället icke önskvärda bränslen skattade till lämplig nivå.

Eller kanske bara låta folk bosätta sig där de så vill och själva få tänka på att det tillkommer kostnader för resor och att bränsle och elpriser kan stiga. Men det kräver ju ansvarstagande från individer som vore skadligt för samhället.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Eller kanske bara låta folk bosätta sig där de så vill och själva få tänka på att det tillkommer kostnader för resor och att bränsle och elpriser kan stiga. Men det kräver ju ansvarstagande från individer som vore skadligt för samhället.

Detta är vägen!
Sluta upp med avdrag/bidrag för körning helt och hållet.
Lägg alla dessa pengar på att sänka priserna för att tanka/ladda fordon istället så kommer fördelarna att fördelas jämnt beroende på hur mycket folk faktiskt kör, så oerhört efterblivet med nuvarande system för avdrag på skatten.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nånstans hade det väl varit bättre att ge ett bidrag på avstånd och tillgång av kollektivtrafik och sedan låta folk välja själva hur de tar sig till jobbet, självklart med av samhället icke önskvärda bränslen skattade till lämplig nivå.

Eller kanske bara låta folk bosätta sig där de så vill och själva få tänka på att det tillkommer kostnader för resor och att bränsle och elpriser kan stiga. Men det kräver ju ansvarstagande från individer som vore skadligt för samhället.
Jo bort med alla bidrag rot o rut och allt vad det heter
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nånstans hade det väl varit bättre att ge ett bidrag på avstånd och tillgång av kollektivtrafik och sedan låta folk välja själva hur de tar sig till jobbet, självklart med av samhället icke önskvärda bränslen skattade till lämplig nivå.

Eller kanske bara låta folk bosätta sig där de så vill och själva få tänka på att det tillkommer kostnader för resor och att bränsle och elpriser kan stiga. Men det kräver ju ansvarstagande från individer som vore skadligt för samhället.
Detta är vägen!
Sluta upp med avdrag/bidrag för körning helt och hållet.
Lägg alla dessa pengar på att sänka priserna för att tanka/ladda fordon istället så kommer fördelarna att fördelas jämnt beroende på hur mycket folk faktiskt kör, så oerhört efterblivet med nuvarande system för avdrag på skatten.
Jo bort med alla bidrag rot o rut och allt vad det heter
Enig. Bort med bidragen men glöm inte att sänka skatten också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Sista dagen att beställa elbil imorgon om man vill ha bonus.

Undrar om Malus också försvinner...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sista dagen att beställa elbil imorgon om man vill ha bonus.

Undrar om Malus också försvinner...
"Pressmeddelande från Miljödepartementet

Klimatbonusen upphör den 8 november

Publicerad 07 november 2022
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.

Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret. Sedan tidigare gäller att det från och med den 1 januari 2023 endast är bilar som släpper ut högst 30 gram koldioxid per kilometer eller är utrustad med teknik för drift med fordonsgas (naturgas/biogas) som är klimatbonusbilar. Den som köpt eller beställt en sådan bil måste också kunna visa för Transportstyrelsen att köpet eller beställningen gjordes senast den 8 november.
För att omhänderta utestående utbetalningar och ta hänsyn till lagda beställningar höjs anslaget för klimatbonus tillfälligt under 2023.
Klimatbonusbilar utgör i dag omkring hälften av nybilsförsäljningen av personbilar och finns i de flesta prisklasser. Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar även vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat."


 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då blev alla begagnade elbilar 50'+ mer värda då de inte behöver konkurrera med nya bilar minus klimatbonus.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På dyra modeller blir det nog så.
På billiga modeller blir det nog svårt.

Man såg ju tydligt vilka marginaler som fanns när dom satte tak på miljöbonusen, helt plötsligt sänktes priserna rejält på det som låg över bonustaket....

Som av en händelse kostade dom då en tusenlapp mindre än bonustaket
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man såg ju tydligt vilka marginaler som fanns när dom satte tak på miljöbonusen, helt plötsligt sänktes priserna rejält på det som låg över bonustaket....

Som av en händelse kostade dom då en tusenlapp mindre än bonustaket
Precis, på de dyrare modellerna finns det nog en del att göra.
Tesla tex fick väl dock gå ner i batteri-kapacitet för att nå dit?
För billigare modeller från Kia, Hyundai eller MG blir det nog svårt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvos nya familje bil.
2800+kg
7 sits
Startpris 1,1+milion.



Volvo EX90 officiell – fakta, pris, bilder och film​

PUBLICERAD: 09 NOV 2022, KL 15:33
ÄMNEN I ARTIKELN: VOLVO CARS VOLVO EX90 ELBIL VISA FLER...
Efter några år av väntan, nu är den presenterad – Volvo EX90, elbilen som efterträder XC90. Här får du allt du behöver veta om nya, sjusitsiga suven.

Volvo XC90 generation två har levt i ungefär åtta år och det är snart dags för pension. In kliver efterträdaren EX90 som det har pratats om i några år, inte minst då den baseras på nya SPA2-plattformen som tar över efter SPA som använts i Volvos 60- och 90-serier.
Det stora med EX90 är förstås drivlinan. Helt borta är bensin- och dieselmotorer. I stället är det elmotorer som står för framdrivningen. EX90 är Volvos första helt eldrivna modell, om man exkluderar C40 som ju är en version av XC40 som är en variant av en bensin- och dieseldriven modell.
Nya plattformen med tillhörande batteripaket på 111 kWh.



Elmotorer​

Volvo EX90 presenteras i dag med två olika drivlinealternativ, båda med två elmotorer för fram- och bakhjulsdrift, helt enkelt fyrhjulsdrift.
EX90 Twin Motor heter instegsversionen som bjuder på totalt 300 kW (408 hk) och 770 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder.
Toppalternativet har beteckningen Twin Motor Performance. Den ger 910 newtonmeter i maxvrid medan totaleffekten ligger på 380 kW (510 hk). Accelerationen 0-100 km/h avverkas på 4,9 sekunder. Båda modellversionerna har toppfarten begränsad till 180 km/h.
Teknikens Värld bevakade världspremiären av Volvo EX90 på plats.
”En elektrifierad XC90”, kallar vissa nya EX90. Formerna är rätt lika.
Omisskännligt ansikte med ”Tors hammare”-strålkastare i ny, mer slimmad design samt slät grill.
Infällda handtag är ett mode inom elbilsvärlden som Volvo inte kunde hålla sig från.


Batteri och räckvidd​

Volvo har kapacitetsmässigt valt ett relativt stort batteri till EX90. Batterileverantör är kinesiska CATL. Bruttokapaciteten ligger på 111 kWh medan nettosiffran är 107 kWh. Siffrorna är desamma som hos syskonmodellen Polestar 3.
Batteriet kan snabbladdas (DC, likström) med effekter på upp till 250, då ska det ta 30 minuter att nå 80 procent av kapaciteten, om man utgår från tomt batteri.
Vid ”hemmaladdning” via växelström (AC) tar det betydligt längre tid att ladda ett så pass stort batteri. 11 timmar som bäst vid 3-fas 16 ampere.
EX90 slår till med längsta räckvidden hos Volvos elbilar, vilket inte är så konstigt då befintliga eldrivna modeller XC40 och C40 har betydligt mindre batteri (78 kWh som mest) vilket räcker till dryga 40 mils körning mellan laddningarna. Enligt WLTP-körcykeln kommer EX90 i Twin Motor-utförandet runt 60 mil och i Twin Motor Performance-utförandet runt 59 mil.







Storlek​

Det kanske viktigaste först – EX90 är, precis som XC90, sjusitsig och därmed ett alternativ för exempelvis barnfamiljer som behöver fler platser.
Volvo EX90 mäter 503,7 centimeter på längden vilket gör den 8,4 centimeter längre än utgående XC90. Hjulbasen, det vill säga avståndet mellan de båda hjulaxlarna, har inte vuxit lika mycket. En futtig millimeter har tillkommit och mäter på EX90 298,5 centimeter. Det betyder att överhängen fram och bak har tilltagit jämfört med föregångaren. 92 centimeter långt är det främre överhänget, 113,2 centimeter är det bakre.
På bredden är EX90 196,4 centimeter när ytterbackspeglarna inte inkluderas. Med speglarna är bredden 211,3 centimeter. På höjden mäter bilen 174,7 centimeter.
Det gör att EX90 är aningen smalare, när backspeglarna är utfällda, och snäppet lägre än XC90.
Markfrigången i standardutförande är 21,5 centimeter och med luftfjädring 20,5 centimeter.
Om vi ska referera till viktklasser inom boxning kan vi säga att Volvos nya elbil är långt ifrån att klassificera sig för fjädervikt. EX90 är en sann tungviktare och väger in på 2 818 kilo (en siffra som varierar beroende på utrustning). Det är betydligt mer än bilen den ersätter (XC90) som har en tjänstevikt på mellan drygt 1 800 och knappt 2 200 kilo beroende på drivlina och utrustning. Den stora förklaringen till att EX90 är så mycket tyngre är förstås batteripaketet som är placerad i golvstrukturen.
Bagageutrymmet i femsitsigt utförande sväljer 655 liter.
Bagageutrymmet i femsitsigt utförande sväljer 655 liter. Foto: Volvo Cars

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Bagageutrymme och dragvikt​

Självklart att EX90 en så kallad frunk (front trunk), det vill säga ett utrymme under främre huven, såsom många andra elbilar har. I denna ryms 37 liter, dock försvinner tre liter om varningstriangeln är med på turen (vilket den ju så klart ska vara). Frunken i Volvos andra elbil – XC40/C40 Recharge – rymmer bara 21 liter.
Det traditionella utrymmet för lastning, det vill säga bagageutrymmet som man når via bakluckan, är förstås betydligt mer lastvänligt än där fram. I femsitsigt utförande, med tredje sätesraden nedfälld, ryms 655 liter, då mätt upp till baksätes övre kant och inklusive utrymmet under bagagerumsgolvet. Det är aningen mindre än i XC90 där motsvarande siffra är 671 liter.
Med samtliga tre sätesrader uppfällda är bagageutrymmet (mätt upp till sätets övre kant) i paritet med ett hos en småbil. 310 liter ryms då.
Det är förstås med båda baksätesraderna nedfällda som volymsiffran imponerar. Upp till taket ryms då 1 915 liter vilket kan jämföras med 1 868 liter i XC90.
Volvo EX90 kan utrustas med dragkrok och får dra släp som maximalt väger 2 200 kilo, alltså samma dragvikt som Polestar 3 erbjuder. Det är däremot lite mindre än vad XC90 får dra, då den har dragvikt på mellan 2 400 och 2 700 kilo beroende på drivlina.
På taket får max 100 kilo lastas.
LiDAR-enheten på taket ovanför vindrutan.


Säkerhet​

Volvo slår ett stort slag, som alltid, för säkerheten – Volvos signum sedan flera årtionden tillbaka. (Psst... missa inte läsning om Volvos säkerhetskoncept genom tiderna.)
Säkerhetsnivån redan i standardutförande menar Volvo är högre än i någon tidigare bil från märket.
Sensorer, kameror, radar och LiDAR (laserbaserad radar), sistnämnda placerad på taket för att kunna skanna av omgivningen i ett 360-gradersperspektiv, ska göra körningen så säker som möjligt genom att stötta föraren i olika situationer och på en bråkdel av en sekund kunna agera för att undvika exempelvis en kollision.
Det är inte enbart omgivningen utanför bilen som övervakas, även kupéutrymmet har sensorer och kameror som exempelvis kan registrera om föraren inte är tillräckligt fokuserad på körningen. Skulle så ske försöker bilen kommunicera via ratten, genom motstånd, och skulle föraren ändå inte reagera kan bien på egen hand köra in till vägkanten och ringa efter hjälp.
Mycket av den teknik och de komponenter som stöttar de förarassisterande funktionerna i EX90, exempelvis kameror, sensorer och processorer, har Volvo utvecklat samarbete med teknikföretag såsom amerikanska Nvidia och Luminar Technologies samt svenska Smart Eye och Zenseact.
Hårdvarumässigt, det vill säga alla kameror och sensorer, sägs EX90 vara förberedd för oövervakad körning i framtiden. Helt enkelt redo att ta över körningen utan att en förare behövs. Så långt fram är vi ännu inte. Tillhörande mjukvara måste sannolikt utvecklas och testas i ytterligare flera steg, dessutom måste samhällets lagar och regler anpassar till en framtid för så kallad autonom körning



Pris och lansering​

Med start i dag, 9 november 2022, går det att förhandsboka Volvo EX90. Räkna dock inte med leverans förrän om minst ett år. Och räkna inte med att komma ekonomiskt lindrigt undan jämfört med exempelvis föregångaren XC90. EX90 börjar nämligen på 1 085 000 kronor. Jo, du läste rätt. Nästan 1,1 miljon kronor. Det är dessutom betydligt mer än vad syskonbilen Polestar 3 kostar. Den börjar nämligen på 970 000 kronor.
Du kan förstås också abonnera på EX90, då går det loss på 14 995 kronor per månad. Då ingår service, försäkring med mera.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top