Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du minns fel, Tesla har varit en av de få som gett kunderna bättre grejor i efterhand utan att betala mer för det. Både mer effekt, längre räckvidd, fler funktioner och bättre laddkurvor.

Att sedan hr Musk verkar vara Asperger Ärkesvin himself och att de klarar av att bygga bilarna till lägre priser än konkurrenterna är förmodligen sant det också. Men det förminskar inte det egna bilinnehavet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mitt största problem med Tesla är tvådelat.
Den ena delen är Elon som verkar ha skapliga problem mellan öronen.

Nu har jag inga foton här hemma på herren i fråga så här kan jag nog ha fel, men har inte Tesla varit en av tillverkarna som i efterhand tagit betalt för att uppgradera både effekt och laddhastighet på bilar?

Inte nog med det dom nedgraderar bilar som redan har betalt för uppgraderingar också.

Jo, ju mindre man behöver ha med Elon och hans företag att göra ju bättre

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tror du minns fel, Tesla har varit en av de få som gett kunderna bättre grejor i efterhand utan att betala mer för det. Både mer effekt, längre räckvidd, fler funktioner och bättre laddkurvor.

Att sedan hr Musk verkar vara Asperger Ärkesvin himself och att de klarar av att bygga bilarna till lägre priser än konkurrenterna är förmodligen sant det också. Men det förminskar inte det egna bilinnehavet.
Du bevisar ju bara min poäng.

Om Tesla nu kan tillverka sina bilar så mycket billigare än konkurrenter, varför är priserna inte så mycket billigare?

Om jag ska köpa aktier i ett företag så tycker jag det är kanon att deras marginaler är bra.

Om jag istället ska köpa en produkt från ett företag så tycker jag inte det är bra, för då går en större del av vad jag betalar rakt ner i fickan på ägarna istället för täcka för vad produkten faktiskt kostar.

Vilken är din favoritbild på Elon?

Edit: gällande att ta betalt i efterhand, då mindes jag fel.
Var det Polestar som gjorde så då?
Är helt hundra på att det har gjorts.

Edit2: ju mer jag googlar desto mer hittar jag att Tesla låser funktioner som man måste betala för att låsa upp.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilken är din favoritbild på Elon?

Edit: gällande att ta betalt i efterhand, då mindes jag fel.
Var det Polestar som gjorde så då?
Är helt hundra på att det har gjorts.

Tesla har tagit betalt för uppgradeingar i efterhand, 20000 för att putsa 0-100 tiderna någon bråkdel av en sekund osv

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tesla har tagit betalt för uppgradeingar i efterhand, 20000 för att putsa 0-100 tiderna någon bråkdel av en sekund osv
Det blev tydligt sanning efter lite googlande.
Helt övertygad om att farsan i bilen på det numera klassika youtube klippet om Rækkevidde angst figurerar någonstans här i tråden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det blev tydligt sanning efter lite googlande.
Helt övertygad om att farsan i bilen på det numera klassika youtube klippet om Rækkevidde angst figurerar någonstans här i tråden.

Det är ju lite kul när en blind leder en blind och så faller bägge ned i gropen. Kanske dags att prova själv istället för att bara gå på alla skrönor som sprids?

Tesla liksom alla andra biltillverkare erbjuder uppgraderingar/effektstarkare versioner. Vad är märkligt med det? Att man kan få mer effekt och betala för det?

Old news, Saab erbjöd det redan 1980 med vatteninsprutning till turbon.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Old news, Saab erbjöd det redan 1980 med vatteninsprutning till turbon.
Ha! Hade en 99CC-78, kardinalröd med det tillägget. När vattentanken blev tom slog en magnetventil från och laddtrycket blev original. Så simpelt och så smart. Nära nog som några 1or på rätt ställe i en mjukvara.

Dessutom hade någon betalat extra(!) för att inte få taklucka som annars va standard, på tal om tillval och kostnader..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ha! Hade en 99CC-78, kardinalröd med det tillägget. När vattentanken blev tom slog en magnetventil från och laddtrycket blev original. Så simpelt och så smart. Nära nog som några 1or på rätt ställe i en mjukvara.

Dessutom hade någon betalat extra(!) för att inte få taklucka som annars va standard, på tal om tillval och kostnader..

Vi måste minnas fel, det är ju enligt elbilsexperterna i tråden ovan endast Tesla i världshistorien som tagit betalt för bättre prestanda i sina bilar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Turbo+, någon? Volvo 7/900-serie

Ska se om jag hittar katalogen vad det kostade då

Bifogat

• EF8007BD-8633-4590-B165-F6CB958E1EF0.jpeg
    EF8007BD-8633-4590-B165-F6CB958E1EF0.jpeg
    77 KB · Visningar: 6

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle du tycka att det var korkat om elhissarna bara gick halvvägs ner, men man kunde köpa till "full air package" och efter en mjukvaruuppdaterin OTA (som folk tycker är så speciell eftersom det sker OTA) så går dom hela vägen ner.

Eller skulle du tycka att det var en fantastisk finess med Tesla som vanligt?

Man behöver inte slicka i sig varje brun fläck ur Elons kalsonger bara för att man är märkesfanatiker, visst, det skulle kunna vara spilld Nutella....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Skulle du tycka att det var korkat om elhissarna bara gick halvvägs ner, men man kunde köpa till "full air package" och efter en mjukvaruuppdaterin OTA (som folk tycker är så speciell eftersom det sker OTA) så går dom hela vägen ner.

Man behöver inte slicka i sig varje brun fläck ur Elons kalsonger bara för att man är märkesfanatiker, visst, det skulle kunna vara spilld Nutella....
Låter som du pratar om BMW? #hyrrumpgrillen verkar tämligen fånigt med slika ting. Vad är detta full air package?

Är ingen fanboi farbror, jag undrar bara vart dissonansen grundar sig i? Är det för att det amerikanska leksaksbilsmärket apat efter gamla tillverkare som irriterar?

Tesla har nog inte varit först eller främst med något vill jag påstå. Förutom att ha egna laddatstioner, men det har ju tämligen lite med själva bilen att göra…

Köp inte ett tillval eller köp det är ju rent upp till konsumenten. Att däremot få skit på köpet som är totalt ointressant men jävligt kostnadsdrivande. Det stör nå jävulskt.
Exempel: vill ha svarta lister på en Benz; här du behöver detta paketet med fälgar, grill och taklucka!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är ingen fanboi farbror, jag undrar bara vart dissonansen grundar sig i? Är det för att det amerikanska leksaksbilsmärket apat efter gamla tillverkare som irriterar?

Tesla har upphöjt "betala extra för saker som redan finns på din bil och du har betalat för" till religion.

Jag har tidigare klagat på Audi's "betala extra för anständigt lyse, annars stänger vi av hälften av LED'arna i dina strålkastare", det är en skit-idé vem som än använder sig av den modellen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

O vad är det för fel på en bil som har ratt 3 pedaler 15" hjul el hissar fram sätes värme fram radio analogt styrda funktioner i form av knappar rattar o spakar.. Som man dessutom får köra manuellt helt själv utan att Bild jävulen har en massa åsikter o hur nära kanten man får vara, när jag får köra om, när det är dags att bromsa, osv osv..

Opel visar sig vara billigare om året i total kostnad än en MG4 för 3000 spänn i månaden.

Nu går jag ut i garaget o tar ut min analoga yammy o tar en tur till strömstad-munkedal-stigen innan det börjar regna kl 15,00.

O Föresten vill jag aktivera värmen i baksätet så kostar det pengar efter bilen var köpt, så då är väll stelantis lika jävla puckade som Tesla som vill ha betalt för att aktivera något som redan finns i bilen..

Griniga Gammla gubbar?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
O Föresten vill jag aktivera värmen i baksätet så kostar det pengar efter bilen var köpt, så då är väll stelantis lika jävla puckade som Tesla som vill ha betalt för att aktivera något som redan finns i bilen..

Griniga Gammla gubbar?

Ja, det är lika jävla dumt, du har ju om du har köpt bilen betalat för värmeslingorna i baksätet, då ska dom ju fungera också, utan att man ska behöva betala extra för det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tesla har upphöjt "betala extra för saker som redan finns på din bil och du har betalat för" till religion.
What?
Satt inte med på det informationsmötet.
Vad är det som de upphöjt till religion?

Är det effektökning, sk. ”Acceleration boost”? Koden kostar väl att ta fram då det inte är samma hårdvara som performance och man kan lyfta den rakt över? Att hårdvaran sitter där är ju sin sak, används ju till annat?

Utökat förstöd? Samma där, kostar väl att ha coca-cola bottnar bakom skärmarna som knåpar? Men ett tu tre så kostar saker mindre, när tillräckligt många köper/köpt. Ungefär som priset på bilen självt du vet? Priserna sänks när volymen går upp. Märkligt eller?

Köpa till baksätesvärme är däremot en slags ormtjusaren i Kivik, helt enig.

Audi; 2010, betala extra för att låsa upp tillsatsvärmaren som parkeringsvärmaren?

Vad har Tesla hittat på själva? Do tell…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad har Tesla hittat på själva? Do tell…

Jag sa inte att dom hittat på det själva, jag sa att dom har upphöjt det till religion.
ALLA får betala för hårdvaran, några betalar extra och då fungerar den också.

Jag ser fram emot ett hack som låser upp ALLT på teslorna utan att Elon får en spänn, men då blockerar han väl dom från att ladda istället...

Elon äger ju nämligen din bil även om du har betalt för den.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag sa inte att dom hittat på det själva, jag sa att dom har upphöjt det till religion.
ALLA får betala för hårdvaran, några betalar extra och då fungerar den också.

Jag ser fram emot ett hack som låser upp ALLT på teslorna utan att Elon får en spänn, men då blockerar han väl dom från att ladda istället...

Elon äger ju nämligen din bil även om du har betalt för den.
Alltså, det är en dator på hjul. Tesla äger sina laddare. Men du sitter på mer fakta verkar det som, berätta?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA