Det är förmodligen mer kostnadseffektiv att alla betalar för samma hårdvara och de som vill betalar för koden. Som mycket annat idag så är det inte spelkonsolens, telefonen eller datorns hårdvara som kostar. Det är alla tusentals kodknackares lön. Kisel är i sammanhanget billigt..
Typ så. Man kan tycka att det är dumt att ta betalt för funktioner som aktiveras med mjukvara, men en av anledningarna är att det är oerhört kostsamt att ha mängder av olika hårdvaruvarianter. Mer som skall konstrueras, upphandlas från leverantörer, lagerhållas, uppdateras under hela livscykeln osv. Detta har länge varit ett jätteproblem för i synnerhet europeiska premiummärken, med tanke på alla tillval som kan göras.
Samtidigt finns det funktioner som kunder är beredda att betala extra för. Således, istället för att leverera alla bilar fullutrustade med allt aktiverat och fördela ut merkostnaden bland alla kunder så får marknaden styra mot en differentierad prissättning, där de som vill betala extra för en viss funktion kan göra det.
En av förklaringarna till Teslas goda marginaler är att de kunnat bryta med traditionen och tillämpa principen att hålla nere hårdvaruvarianterna till ett minimum. De försöker göra allt bakåtkompatibelt så långt det är möjligt och hela tiden reducera antalet varianter. Ett exempel på det kan vara ifall man uppdaterar stråkastarna till en nyare variant. Istället för att då behöva lagerhålla alla olika varianter av strålkastare under bilmodellens livscykel så ser man till att de nya är bakåtkompatibla, antingen direkt eller genom en adapter, så att de går att montera även på äldre bilar.
Ett väldigt viktigt skäl till att Tesla kunnat gå längre än andra tillverkare i att göra detta är att de varit i princip först med att samla det mesta av mjukvaran i en centraldator som de själva har kontrollen över. Andra tillverkare har sedan länge haft detta utspritt i mängder av olika ECU:er som har köpts in som en integrerad enhet med hård-/mjukvara från lägst bjudande leverantör och utan en tanke på att man skulle vilja ändra något under bilens livscykel. För dessa biltillverkare har det då inneburit att för att kunna få till en enkel mjukvarufunktion som kunderna efterfrågar har det inneburit projekt på flera år med flera leverantörer involverade och där det knappt ens gått att testa funktionen fullt ut eftersom komplexiteten kring alla beroenden är så pass hög och man inte haft egen kontroll över alla delar. Följden har ofta blivit extremt långa ledtider och mängder med "buggar".