Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Elbilarna klarade sig för att de inte stod på den delen som brann.

Ja, förutom det faktum att de BRUKAR klara sig väldigt bra även om de tar eld, tex i det där parkeringshuset i Norge… min poäng var att det som vanligt framställdes som att de var både orsaken till branden och till att det minsann skulle gå åt helvete pga dem.

Det blir som en ”sanning” fast det aldrig varit sant.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Wopsi

VW verkar ha större bekymmer med sitt sk infotaiment system i ID modellerna att Kinas motsvarighet till tja säg trafiksäkerhetsverket i Sverige..

Bilars elektronik får sk blackout datasystemet hänger sig o vissa säkerhetssystem kopplas ur o i vissa fall fungerar inte fordonen alls.

Nu har tydligen VW haft 1 år på sig att fixa detta o typ tittat åt ett annat håll visslat lite o kört ned händerna i fickorna.

Så tydligen sa Kinas trafik säkerhets myndighet ungefär så här.. Ni stoppar produktionen av fordon tills ni har fixat alla felaktiga fordon som är sålda.

Det var ju samma sak med Dsg växellådorna där tvingade Kina VW att lämna 10 års garanti på utbyte av dsg utan kostnad för kunden, eller så stänger vi ned VW i Kina o sparkar ut er helt enkelt.

VW, s köp av en mjukvaru utvecklare i Kina för 2 miliarder har inte hjälpt tydligen, grund programmet som styr id bilarna är uppenbart så bristfälligt konstruerat att det är svårt att få o fungera.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I all välmening har Östersunds kommun installerat laddstolpar med gratis laddning på landsbygden i Tandsbyn, Fåker, Orrviken, Häggenås och Lillsjöhögen. I april stängdes stolparna av efter att Konkurrensverket slagit ned på verksamheten.

Konkurrensverket skriver i sitt beslut att ”elförsörjning ska enligt ellagen ske på affärsmässiga grunder”, uppger Sveriges Radio.

Östersunds kommun har hittat en lösning på problemet och laddstolparna ska nu utrustas med betalfunktion. Laddningen ska ske till självkostnadspris som är beräknad till 3,63 kr/kWh.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I all välmening har Östersunds kommun installerat laddstolpar med gratis laddning på landsbygden i Tandsbyn, Fåker, Orrviken, Häggenås och Lillsjöhögen. I april stängdes stolparna av efter att Konkurrensverket slagit ned på verksamheten.

Konkurrensverket skriver i sitt beslut att ”elförsörjning ska enligt ellagen ske på affärsmässiga grunder”, uppger Sveriges Radio.

Östersunds kommun har hittat en lösning på problemet och laddstolparna ska nu utrustas med betalfunktion. Laddningen ska ske till självkostnadspris som är beräknad till 3,63 kr/kWh.

Ja, ställer dom inte ut tankbilar med diesel/bensin så ska dom ju inte bjuda på Etanol eller El heller...

Dom kan gärna få ställa ut tankbilar med Bensin/Diesel till självkostnadspris också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag åkte och handlade på en liten djuraffär här i stan, utanför stod en Cupra, en Tesla och en ID Buss, satan så liten bussen är i verkligheten

Fanns det verkligen något behov av den bilstorleken, det är ju bara en kombi med avkapad frunk?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag åkte och handlade på en liten djuraffär här i stan, utanför stod en Cupra, en Tesla och en ID Buss, satan så liten bussen är i verkligheten

Fanns det verkligen något behov av den bilstorleken, det är ju bara en kombi med avkapad frunk?
Lättare att få in i p-fickan men lastar som en vanlig sossecontainer?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Enligt Wikipedia är den inte så liten jämfört med originalet utan nästan en halvmeter längre

VW Type 2 T1 (1950-1975) : Mått: 4280 mm längd x 1720 mm bredd x 1940 mm höjd
VW ID Bus (2022-) Mått 4712 mm längd x 1985 mm bredd x 1927 mm höjd

Men visst å andra sidan är den lilla Tesla Model 3 bara två centimeter kortare. Bilar har blivit större med åren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En toyota versus electric är ju betydligt större och mer att lasta i, men den klassas inte ens som buss

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
ID Buzz är ju cool och antagligen den enda elbil jag för tillfället skulle vara intresserad av att skaffa. Ska ju dock komma en sjusitsig variant av den som känns mer lockande. I övrigt var jag på min första längre resa i elbil nu, en tripp till Sälen och tillbaka.

Och funderingarna på elbil får nog pausas lite till, då det är kasst med laddstationer i kombo med möjliga matställen. Det är ju typ bara hamburgarhak vid laddstationerna.. Man hade ju velat komma in i centrum på orter för att för lite större utbud. Lite tråkigt att tvingas äta McD, Max, BK och liknande om man vill snabbladda.. Det var min upplevelse nu, men som sagt, det var den enda långresan i elbil jag gjort hittills.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och funderingarna på elbil får nog pausas lite till, då det är kasst med laddstationer i kombo med möjliga matställen. Det är ju typ bara hamburgarhak vid laddstationerna.. Man hade ju velat komma in i centrum på orter för att för lite större utbud. Lite tråkigt att tvingas äta McD, Max, BK och liknande om man vill snabbladda.. Det var min upplevelse nu, men som sagt, det var den enda långresan i elbil jag gjort hittills.
Ja, det är tyvärr den enda riktiga nackdelen jag hittat med att resa lite längre sträckor med elbil. Jag har inget emot pauserna men det finns få guldkorn till matställen att njuta av medan man pausar.

Jag har kylbox i bilen så numera kör jag gärna picknick när det är laddpaus. Funkar perfekt om vädret är bra men det är det ju inte alltid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är ett problem åtminstone i Sverige. Toftaholm, Arvidsjaur och Björkliden undantaget. Finns säkert fler men många gånger är de placerade på industriområden med bra strömmatning men sämre matkultur.

I Tyskland ofta vid skapliga hotell, där man kan få sig en anständig frukost eller matbit i trevlig miljö.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så om elpriserna drar iväg till de höga nivåer vi tidigare sett kan man ladda bilen för 3,63 och sen köra hem och mata huset till en om än ringa besparing...

Mågens företag installerar stolpar där de laddar gratis. Tror även de har det där avtalet med fri laddning på teslas stolpar.

Bäst är ändå att ladda hemma då de får mer betalt än de betalar, fick behålla kompensationen också för billaddningen. Kort sagt kan de inte förlora utom nån enstaka laddning på skidresan t ex.

Såå, vem är det som betalar, för någonstans måste elen kosta?

Han sitter visst i företagets "bilgrupp" också...

Edit;

Missförstå mig inte. Jag blir glad när det, mycket välförtjänt, går bra för dem men visst finns det ett fördelningsproblem inbakat i det hela.

Deras grannar har visst nån superdeal på sin MG inkl el, så de är rätt nöjda de också.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ja det är ett problem åtminstone i Sverige. Toftaholm, Arvidsjaur och Björkliden undantaget. Finns säkert fler men många gånger är de placerade på industriområden med bra strömmatning men sämre matkultur.

I Tyskland ofta vid skapliga hotell, där man kan få sig en anständig frukost eller matbit i trevlig miljö.
Panketal N Berlin. 250kW men undvik pga bara en sunkig mack.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och majoriteten av Teslas stora laddplatser jag har sett här står mestadels tomma.
Hur får man lönsamhet i 20 laddplatser när det sällan är mer än 3-4 som används?

Att Tesla som företag gör en bra vinst på sina bilar är det nog ingen som säger emot (för övrigt sjukt imponerande marginal jämfört med övriga i branschen).
Men för en som inte orkar läsa igenom deras kvartalsrapporter, hur mycket genererar laddstationerna?
Ladd stationerna går kanske under det som andra företag kallar marknadsföringskostnader ?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja, det är tyvärr den enda riktiga nackdelen jag hittat med att resa lite längre sträckor med elbil. Jag har inget emot pauserna men det finns få guldkorn till matställen att njuta av medan man pausar.

Jag har kylbox i bilen så numera kör jag gärna picknick när det är laddpaus. Funkar perfekt om vädret är bra men det är det ju inte alltid.
En annan nackdel är att vi med elbil tog pauserna på en trist snabbladdare istället för att ta picknick vid en sjö eller utsiktsplats som tidigare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag funderar på dessa elbilar som skall laddas, det finns 35 laddare på köpcentrat o så finns 6 ionity 700 meter i från köpcentrat, det kan stå 10 bilar i kö för att få ladda o under tiden går dessa personer bort till köpcentrat o strosar runt, varför kör man inte till en av dessa 35 lediga Laddarna, gör hastigheten att det är värt att köa en timme innan laddning påbörjas?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag funderar på dessa elbilar som skall laddas, det finns 35 laddare på köpcentrat o så finns 6 ionity 700 meter i från köpcentrat, det kan stå 10 bilar i kö för att få ladda o under tiden går dessa personer bort till köpcentrat o strosar runt, varför kör man inte till en av dessa 35 lediga Laddarna, gör hastigheten att det är värt att köa en timme innan laddning påbörjas?
Många bilföretag har avtal med Ionity så det är billigare där, kan också vara folk som har köpt dyrt ab med billigare laddning på just dessa och då vill man utnyttja det, även om vinsten ger dålig timpenning jämfört att ta det som är ledigt.

Eller så vill dom hålla sig till något de vet hur de fungerar. Jag fungerar så, skulle inte ta någon annan än den jag brukar bara för att slippa 5 min kö eller få det några kronor billigare. Ännu så länge har jag dock aldrig stått i laddkö men den dagen kommer väl.

Edit: Förutsatte att alla var snabbladdare. Var vissa snabb och vissa långsamma så är det ju ganska självklart varför de väntar in snabbladdarna.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Är det 35 laddplatser i köpcentret så gissar jag på AC laddning. Då är det bilens interna laddare som ska göra jobbet. Oftast kan stolpen leverera 32A 3-fas (22kW) men ofta är det bilens egna som begränsar. Ganska få har ombordladdare som ger sådär väldans mycket km / laddad timme.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med en av de 35 laddpunkterna kan de flesta bilar bara nyttja 11 kW vilket på en timme ger 4-7 mils räckvidd.
På Ionity kanske man kan snitta 100kW under en timme så då är så gått som alla bilar fulladdade och kan gå 20-50 mil.

Är man ute på långresa vill man antagligen ha i så mycket man hinner få i på den stunden man väntar för att slippa fler stopp, men har man åkt hemifrån till storstan för att shoppa vill man bara betala för det som krävs för att komma hem eftersom energin kostar mer på köpcentret än hemma i väggen.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka