Elbil eller inte?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om man får sparken, och måste dra in svångremmen har man inte ett bojsänke runt halsen i form av fast återkommande utgift om man äger bilen. Det gäller för alla former av lån och hyra.
Skulle vara dumt att hyra/leasa om man inte har merparten av kostnaden på kontot innan. Då betalar dessutom räntan ca 1 mån/år, dvs 33 mån kvar att finansiera. Några månader betalas av det gamla härket man sålt.

Vad som gjorde att vi inte leasade igen är att kära Mor är kommen till ålder, varpå osäkerhetsfaktorer gällande hälsa och inte minst bilkörning kan göra sig påminda.
Bilen hon köpte är därtill något som flera i familjen kan tänka sig överta.

Jag skulle nästan säga tvärtom, att en bil man äger kan bli en boja om den är lånefinansierad, om den pajar mm.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man får sparken, och måste dra in svångremmen har man inte ett bojsänke runt halsen i form av fast återkommande utgift om man äger bilen. Det gäller för alla former av lån och hyra.
Har du tagit lån för att köpa en bil så blir det samma situation om du inte säljer bilen då med värdeminskning (antagligen).

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man måste inte leasa samma bil i evigheters evigheter utan kan få mer rimliga 12 månader på många fordon. Både Peugeoten jag har hemma i trädgården och Minin jag kör är på 12 månader. Om man bara kör lite grann ibland finns det 1000-milaleasing också.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man måste inte leasa samma bil i evigheters evigheter utan kan få mer rimliga 12 månader på många fordon. Både Peugeoten jag har hemma i trädgården och Minin jag kör är på 12 månader. Om man bara kör lite grann ibland finns det 1000-milaleasing också.
Vilket är precis det som gäller i mitt exempel.
BYD Atto 3 i 12 månader, 100mil för 2995/månad.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilket är precis det som gäller i mitt exempel.
BYD Atto 3 i 12 månader, 100mil för 2995/månad.
100 mil kan jag tycka var i snålaste laget om det inte är 100 mil/månad.

Diskussionen gäller såklart att de mil man kör ligger inom ett jämförbart spann.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du tagit lån för att köpa en bil så blir det samma situation om du inte säljer bilen då med värdeminskning (antagligen).
Jag har inga lån på några fordon alls. ?‍♂️
Är lite av åsikten att man inte ska leva på lånade pengar, och gillar inte att ha den slavbojan. Har även en inkomstförsäkring så även om jag får sparken så har jag kvar inkomsten i ett år, och har gott om tid att göra mig av med utgifter.
Folk får leva sina liv hur de vill, men de flesta verkar låna maxbelopp på allt vilket kanske inte är så smart.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är lite av åsikten att man inte ska leva på lånade pengar, och gillar inte att ha den slavbojan. Har även en inkomstförsäkring så även om jag får sparken så har jag kvar inkomsten i ett år, och har gott om tid att göra mig av med utgifter.
Folk får leva sina liv hur de vill, men de flesta verkar låna maxbelopp på allt vilket kanske inte är så smart.
Det finns fler varianter. Tror inte du är relevant som jämförelseobjekt. Inte jag heller. Slarvpellarna kan sätta sig i ruin vilken väg de tar.
Min ömma moder, som var det exempel jag tog, har varit pensionär i över 20 år och vi telningar har ett och annat med att hålla henne ekonomiskt tryggad att skaffa.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, den diskussionen har vi ju varit igenom i en annan tråd... ;)

Nu har ju inte alla den sitsen.
Däremot har de sitsen av att ha trygga fasta arbeten (hur tryggt det nu kan vara nuförtiden) inom kommun och stat vilket gör att de kommer klara 3500-4000 (inkl allt) under det året.

Så är det och min åsikt är att det är korkat att inte låna för att investera om pengar är billigt och korkat att låna maxbelopp till konsumtion om pengar är dyrt. :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sorry 1000 mil per år ska det vara. :rodnar
Vilket iofs bara ger dryga 80 mil i månaden.
Varför slutade 1500 mil/år vara norm? Vissa bättre, vissa sämre.
Hur det var för 2000kronorsleasing:
Pluttskoda - 1500 mil/år
Pluttaudi - 1000 mil/år
Pluttpeugeot - 2000 mil/år, t o m 3000, men det kan vara minnet.

(Fossilbilar)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vilket iofs bara ger dryga 80 mil i månaden.
Varför slutade 1500 mil/år vara norm? Vissa bättre, vissa sämre.
Hur det var för 2000kronorsleasing:
Pluttskoda - 1500 mil/år
Pluttaudi - 1000 mil/år
Pluttpeugeot - 2000 mil/år, t o m 3000, men det kan vara minnet.

(Fossilbilar)
Ja, det är väl i lägsta laget.
20 mil i veckan eller knappt 3 mil per dag.
Då är det inte mycket kvar för långresor...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, det är väl i lägsta laget.
20 mil i veckan eller knappt 3 mil per dag.
Då är det inte mycket kvar för långresor...
Det hävdas då och då att medelsträckan för en bil i Sverige är 1100 mil per år eller något liknande, men jag skulle vilja veta vad det blir om man bara räknar på de bilar som är "enda bilen i hushållet". Två av mina drar ner snittet eftersom de knappt går 100 mil/år och de andra två brukar rulla 3-4000/år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det hävdas då och då att medelsträckan för en bil i Sverige är 1100 mil per år eller något liknande, men jag skulle vilja veta vad det blir om man bara räknar på de bilar som är "enda bilen i hushållet". Två av mina drar ner snittet eftersom de knappt går 100 mil/år och de andra två brukar rulla 3-4000/år.
Och räknas de där bilarna i Stockholm som står i garaget hela året förutom på semstern, när de körs ut till landet eller till fjällen (och många brinner upp på europavägarna ut från stan :hihi)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag ser bara den svedda asfalten längs e-vägarna, inte när bilarna brinner så vet inte.
Din försäkring lät intressant. Förklara gärna o vad bolag. Nu har jag väll draåthelvete pengar så jag överlever men kan någon annan betala ett års draåthelvete pengar är ju inte det att förakta..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Din försäkring lät intressant. Förklara gärna o vad bolag. Nu har jag väll draåthelvete pengar så jag överlever men kan någon annan betala ett års draåthelvete pengar är ju inte det att förakta..
En fackförsäkring. Enda anledningen att jag är medlem i ett fackförbund för första gången på 20 år igen. :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ser bara den svedda asfalten längs e-vägarna, inte när bilarna brinner så vet inte.

Det är ju förfärligt, själv bor jag vid en europaväg och ser aldrig några ICE bilar brinna, men horderna av Elbilister som antingen har batteritorsk eller inte kan hålla sig till nästa laddare utan måste elbilsskita i diket skymmer ju sikten så klart...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

"Försäkringsorganisationen Union of Marine Insurance har också uttalat sig i frågan, och säger att en brand på ett så kallat RORO-fartyg aldrig har orsakats av en fabriksny elbil."

Även relevant för frågeställningarna som uppkommit i StarkVarg-tråden.

Vi kan sannolikt sova gott på nätterna även med elfordon.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka