Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stora prisdumpningar på Kina bilar från både Byd och Hongq…hurfandennuheter. Är det lätt skeptiska svenska kunder och (bland annat) Hedin som förköpt sig, eller/och det där jäkla amerikanska märket som tvingar de andra på knä? Oavsett är det ju nog inte mycket till prisskillnad mellan el och bensin/diesel nu/snart.

Vidare då, provkörningar av Zeekr 001 börjar komma in och det är inte bara ris om man säger så. Mest verkar de flesta överraskade över kvalitetskänslan. Inte svensk men typ lika svensk som en Polestar eller Volvo S90. Vad tror ni? Ska man titta på en sån efter den där jäkla teslan som står och myser i garaget? (Behöver kombi alt kombikupé för familjen börjar växa ut sedanen…)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tvingade på knä är nog väldigt många, både av det där jäkla amerikanska märket men också av konjunkturen. Prisskillnaden idag mellan jämförbara el- och fossilbilar åtminstone i de högre segmenten är marginell. Då handlar det om produktionskostnader och där har de flesta traditionella tillverkare en bra bit kvar.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Stora prisdumpningar på Kina bilar från både Byd och Hongq…hurfandennuheter. Är det lätt skeptiska svenska kunder och (bland annat) Hedin som förköpt sig, eller/och det där jäkla amerikanska märket som tvingar de andra på knä? Oavsett är det ju nog inte mycket till prisskillnad mellan el och bensin/diesel nu/snart.

Vidare då, provkörningar av Zeekr 001 börjar komma in och det är inte bara ris om man säger så. Mest verkar de flesta överraskade över kvalitetskänslan. Inte svensk men typ lika svensk som en Polestar eller Volvo S90. Vad tror ni? Ska man titta på en sån efter den där jäkla teslan som står och myser i garaget? (Behöver kombi alt kombikupé för familjen börjar växa ut sedanen…)
På bilder av Zeekr 001 ser både trunk och frunk ganska små ut tycker jag. Mindre frunk än Model 3 men möjligen lite större bagageutrymme. Ser inte ut att gå att lasta över hatthyllan på grund av den lutande bakrutan. Hittade ingen info om antal liter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På bilder av Zeekr 001 ser både trunk och frunk ganska små ut tycker jag. Mindre frunk än Model 3 men möjligen lite större bagageutrymme. Ser inte ut att gå att lasta över hatthyllan på grund av den lutande bakrutan. Hittade ingen info om antal liter.

Volvo/Zeekr kommer ju med en familjebuss också, kan ju vara värt att titta på om man behöver kombi för sina laster...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På bilder av Zeekr 001 ser både trunk och frunk ganska små ut tycker jag. Mindre frunk än Model 3 men möjligen lite större bagageutrymme. Ser inte ut att gå att lasta över hatthyllan på grund av den lutande bakrutan. Hittade ingen info om antal liter.
540 liter under hatthyllan, hatthyllan går att ta bort. 115cm bred och en meter djup.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
C = CVT? Många japsar som kör med sådan växellåda vilken i teorin är bra men många ogillar.

Eller China.

Den senare, om man får tro denna, som jag antar bilden kom ifrån

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det fattar ni väl, China.
Är de som sprutar ut billiga elbilar. Och inte vill köpa japanska bilar längre...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tänker snarare att den japanska bilindustrin tagit kol på sej själv, och jag kan för mitt liv inte förstå varför.

Toyota kom med en utmärkt hybrid i slutet av 90-talet. Istället för att jobba vidare med den drivlinan och utveckla mot mer eldrift har de gjort absolut ingenting...
Konkurrenterna har sprungit ikapp och förbi för länge sedan.

Mitsubishi släppte Outlander som laddhybrid för ett decennium sedan. Första praktiska hybriden som fixade allt en vanlig bil kunde, inklusive dra släp.
Sålde som smör. Vad gör då Mitsubishi? Istället för att utveckla drivlinan och sätta i fler modeller så sitter de och rullar tummarna i tio år, för att sedan meddela är de drar sej ur flera stora marknader...

Hur det än går med de japanska märkena, så är det en situation de själva satt sej i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tänker snarare att den japanska bilindustrin tagit kol på sej själv, och jag kan för mitt liv inte förstå varför.

Toyota kom med en utmärkt hybrid i slutet av 90-talet. Istället för att jobba vidare med den drivlinan och utveckla mot mer eldrift har de gjort absolut ingenting...
Konkurrenterna har sprungit ikapp och förbi för länge sedan.

Mitsubishi släppte Outlander som laddhybrid för ett decennium sedan. Första praktiska hybriden som fixade allt en vanlig bil kunde, inklusive dra släp.
Sålde som smör. Vad gör då Mitsubishi? Istället för att utveckla drivlinan och sätta i fler modeller så sitter de och rullar tummarna i tio år, för att sedan meddela är de drar sej ur flera stora marknader...

Hur det än går med de japanska märkena, så är det en situation de själva satt sej i.
De sitter väl lite i samma sits som de amerikanska märkena när japanerna plötsligt byggde billiga bilar av hög kvalité. De har varit bäst för länge helt enkelt, och vilat på lagrarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De sitter väl lite i samma sits som de amerikanska märkena när japanerna plötsligt byggde billiga bilar av hög kvalité. De har varit bäst för länge helt enkelt, och vilat på lagrarna.

Den sitsen satt Japanerna redan i när Koreanerna började bygga hyfsade ICE bilar och ge 7 års garanti på dom....

Dom behövde inte ens vara lika bra, dom sålde ändå på garantierna.

Nu bygger Koreanerna BÄTTRE elbilar än Japanerna, med bättre garantier.

Både Korea och Kina har gått om Japan på elbilar för att Japan så länge tjafsade med vätgas och hybridbilar som bara tog sig till brevlådan på el.
(Mitsubishi undantagna)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har aldrig fattat varför vätgas skulle vara bra eller kunnat sälja.
Alla vetenskapliga rön talar mot gas och för el !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har aldrig fattat varför vätgas skulle vara bra eller kunnat sälja.
Alla vetenskapliga rön talar mot gas och för el !
Båda metoderna har samma problem, largring av energi. När vi fortfarandew körde på nickelbatterier verkade vätgas mer lösbart, och hade mindre problem med tungmetaller och barnarbetskraft.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har aldrig fattat varför vätgas skulle vara bra eller kunnat sälja.
Alla vetenskapliga rön talar mot gas och för el !

Vätgas anses "grönt" även om den inte är det och den tankas snabbare än man laddar elbil
(det finns "grön vätgas" men inte i några betydande mängder och inte till ett pris som går att sälja den för)

Det saknas däremot helt infrastruktur för det och man kan inte ladda hemma.

Både japaner och tyskar var ju kåta på Vätgas länge.

Hybrit ska ju göra "grönt stål" av skitig vätgas och malm från Brasilien uppe i Norrbotten.
Hur grönt det nu blir.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Båda metoderna har samma problem, largring av energi. När vi fortfarandew körde på nickelbatterier verkade vätgas mer lösbart, och hade mindre problem med tungmetaller och barnarbetskraft.
Var en baggis att inse teknikutvecklingen inom batteri skulle vara enorm!
Samma sak händer nämligen varje teknikskifte
Därför ska man alltid se på lång sikt o då finns det bara ett alternativ.
Att bränna upp värdefull råvara och få en massa skit som utsläpp är hål i huvudet.
”Avgaser är kanon, om de kommer från gas…”
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var en baggis att inse teknikutvecklingen inom batteri skulle vara enorm!
Samma sak händer nämligen varje teknikskifte
Därför ska man alltid se på lång sikt o då finns det bara ett alternativ.
Att bränna upp värdefull råvara och få en massa skit som utsläpp är hål i huvudet.
”Avgaser är kanon, om de kommer från gas…”
Avgaserna från förbränningen av vätgas/syrgas är riktigt läskig med, det dör hur mycket folk som helst av den kemikalien varje år.
(Ja, jag vet att vätgasmotorer producerar NOx med, men jag var bara tvungen...)
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vätgas hade ju varit en smart metod i ett land utan fossil energi men med massor av grön el och vatten. Typ Sverige för 80 år sedan när bilismen började ta fart.
Var och en hade kunnat ha ett litet elektrolysverk hemma.
Vanliga ICE-motorer hade kunnat drivas med vätgas med små modifikationer.

Nåväl nu gjorde vi ju inte så av någon korkad anledning, och i dagsläget är eldrift en bättre lösning.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top