Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Av den energin du tänkt använda till elektrolysverket.
El är bättre att tillverka hemma. Antingen med vind eller solpaneler.
Gas är svindyrt och ger stora energiförluster, dålig ide.

Vätgas som energisystem är synnerligen ineffektivt där 100% energi ger 38% nytta (bränslecell), där eldrift idag ger 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.

Ska du elda upp gasen i en ICE-bil (heltokigt i sig då det ger avgaser likt bensinbilar) blir verkningsgraden ytterligare reducerad…snabbt räknat tot 25% nytta från 100% energi

Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin...



Gas vs el, läs länken. Finns mycket att läsa om dumheterna med gas.


Elfordon med el producerad lokalt för husbehov och kärnkraftverk är den enda långsiktigt hållbara lösningen

Vad blir det för avgaser när man bränner vätgas?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Av den energin du tänkt använda till elektrolysverket.
El är bättre att tillverka hemma. Antingen med vind eller solpaneler.
Gas är svindyrt och ger stora energiförluster, dålig ide.

Vätgas som energisystem är synnerligen ineffektivt där 100% energi ger 38% nytta (bränslecell), där eldrift idag ger 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.

Ska du elda upp gasen i en ICE-bil (heltokigt i sig då det ger avgaser likt bensinbilar) blir verkningsgraden ytterligare reducerad…snabbt räknat tot 25% nytta från 100% energi

Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin...



Gas vs el, läs länken. Finns mycket att läsa om dumheterna med gas.


Elfordon med el producerad lokalt för husbehov och kärnkraftverk är den enda långsiktigt hållbara lösningen
Förutom att verkningsgraden blir låg så får man dessutom problemet med räckvidd. Jag har för mig att det var BMW som gjorde en vätgasdriven bil med förbränningsmotor. en prototyp som var baserad på deras 7 serie. Den hade en räckvidd på i bästa fall 35 mil trots tankar med 150 liter kondenserad vätgas.
Knappast var folk längtar efter.
Med bränsleceller så får man en räckvidd som är mer än det dubbla vilket medför att man får betydligt längre räckvidd än de flesta bensinbilar.

Det är i sak helt korrekt att det innebär en hel del förluster att producera vätgas och sedan omvandla den till el i bilen.
Men samtidigt som innebär det att man teoretiskt sett kan producera vätgas när vi har överskott och använda den när man behöver den. Vilket betyder att det skulle kunna användas till att utjämna belastningen på nätet.

Dock kommer man aldrig ifrån att vätgastanken är ett tryckkärl som behöver inspekteras till en inte försumbar kostnad och den behöver dessutom bytas ut efter några år för att bilen skall få fortsätta köras vilket medför en del extrakostnader.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lokala SMRer där också vi har större förbrukning. Så kan vi hoppa över det här med att vi har problem med överföring osv.
Varför dra feta kablar mellan produktion i norr och förbrukning i söder när vi kan ist kan placera *produktionen där i söder också. Vi borde kunna minska kostnaden för den infrastrukturen rejält.

På köpet blir vi mer robusta, det är svårare att slå ut hundratals mlm separata lokala nät än ett stort.

Edit. Skrev fel - "förbrukningen" ändrat till "produktionen". Se *.
I det sammanhanget får man inte glömma att överföringskapaciteten påverkas av mängden stabiliserande elproduktion på mottagarsidan.
Stanger man en reaktor på 1000 MW i Ringhals så innebär det att man förutom 1000 MW egen elproduktion också tappar 500 MW överföringskapacitet från norra sverige eftersom man inte kan belasta överföringsledningarna lika hårt om man inte har stabiliserande produktion i mottagaränden.
Dvs stänger man en 1000 MW reaktor så tappar man 1500 MW eleffekt i den regionen. Och det går inte att ersätta med vindkraft eftersom den inte är stabiliserande och dessutom inte alls genererar någon el när det är vindstilla och överföringsbehovet därför är som störst.
Det allra mest effektiva rent energiekonomiskt är såklart att generera all el precis där den behövs men det är svårt att åstadkomma eftersom man har overheadkostnader i form av säkerhetskrav och kostnader för övervakning mm som gör att det kommer att vara svårt att placera ut SMR på flera ställen utan man kommer istället troligen att ackumulera dessa på ett fåtal ställen för att få stordriftsfördelarna samtidigt som man kan tillgodogöra sig den låga produktionskostnaden för SMR.
Med det i åtanke så är SMR inte riktigt så fördelaktigt i det långa loppet. Men det har fortfarande den fördelen att man kan göra flera mindre investeringar i SMR istället för en gigantisk satsning på en stor reaktor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En SMR i bilen som driver huset när man är hemma? Gäller att tänka praktiskt här. Ett batteripack som driver huset när du är borta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En SMR i bilen som driver huset när man är hemma? Gäller att tänka praktiskt här. Ett batteripack som driver huset när du är borta.

Riktigt så små och modulära är inte reaktorerna med kringutrustning...
Och då hade det ju kanske varit bättre att ha sin SMR hemma och batteriet i bilen kanske?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Riktigt så små och modulära är inte reaktorerna med kringutrustning...
Och då hade det ju kanske varit bättre att ha sin SMR hemma och batteriet i bilen kanske?
Ta med till stugan, etc. En MiFi-DC skulle säkert kunna komma före ”nya revolutionerande batterier”…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En SMR i bilen som driver huset när man är hemma? Gäller att tänka praktiskt här. Ett batteripack som driver huset när du är borta.
Tja, om man hade ett 75kWh batteri i huset och ett gäng solceller så skulle man nog klara sitt energibehov riktigt bra , men kanske bara 9 månader om året norr om Polcirkeln.

Batteritekniken utvecklas hela tiden och för fastighetsbruk behöver man inte tänka på vikten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja, om man hade ett 75kWh batteri i huset och ett gäng solceller så skulle man nog klara sitt energibehov riktigt bra , men kanske bara 9 månader om året norr om Polcirkeln.

Batteritekniken utvecklas hela tiden och för fastighetsbruk behöver man inte tänka på vikten.
Räkna på cykler och du blir snabbt varse att hembatteri är dödsdömt..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett system med katalysator, lagring och sånt, lite som på en dieselbil, men optimerad för avgaserna från en H2-motor.

Du kan sätta punkt efter fjärde ordet.
En vätgasmotor är en SI-motor så man kör den på lambda=1 och katalysator, klart.

Jag skulle inte vilja beskriva det som en komplicerad konstruktion, därav min retoriska fråga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enig, förutom det där med lokalproducerad slump-el.
När solen lyser är folk på jobbet och kan varken ladda elbil hemma eller förbruka annan energi hemma, när dom kommer hem och ska laga mat, duscha, köra tvätt och diskmaskin och förbruka el, då slutar solen lysa.

I klimat med stort behov av AC gör slump-el från solen nytta för att hålla huset kallt dagtid.
Läste en artikel i Ny Teknik om en pensionerad ingenjör som installerat rejält med solceller.
Offgrid såklart. Elen gick till hushållet, överskottselen till ett batteri.När batteriet var fulladdat till en elektrolysör(?) som producerade vätgas. Vätgasen komprimerades in i ett stort antal vanliga gasflaskor. När solen slutade lysa drivs hushållet först av ström från batteriet och när batteriet är urladdat är det dags för en bränslecell som producerar el med vätgasen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt
Man byter UPS batterier av LiPo typ oftare än så, och då har dom nästan inga laddcyklet utan hålls vid optimal laddning konstant.

Någonstans finns väl en gyllene medelväg mellan när det är laddcykler eller ålder som tar dom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt

0-100% ca 1500 ja. 50-100% ca 3000. 75-100% ca 6000. Osv

LFP-batterier har 0-100% ca 3000-4000 och är dessutom billigare. 50-100% 8000 cykler, 75-100% (vilket troligen skulle bli det vanligaste om ens det) 16000… och sedan blir det sämre, det går inte sönder. Det är ändå nästan 50 år och då har det säkert kommit både bättre och billigare grejor.

Detta med batterier som är optimerade för minimal vikt, maximal laddström och maximalt effektuttag.

I min värld så framstår kombinationen solceller och batteripack som en extremt gynnsam kombination för att hantera effektbehovsförändringar över dygnet och kanske även året i ett samhälle samtidigt som det ger den enskilde fastighetsägaren frihet och robusthet mot störningar.

Än så länge är batterier i den storleken dyra men 300.000 extra vid ett villabygge på 6 miljoner kanske kan vara hanterbart om man samtidigt kan räkna med väsentligt lägre driftskostnader under hela husets livslängd.

Så tänkte jag i min spaning. Skall bli kul att se om den håller. :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top