Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sedan snodde bil fan hela telefon boken helt plötsligt?
Vilket bilfabrikat model är det ?
Ja det kommer väl snart på alla bilar !
Snacka om spioneri !
Men går folk med på Smartphonevillkoren, ja då ser biltillverkarna också sin chans .....
1984 och du Sköna Nya Värld har nått de sk Demokratierna !

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snacka om spioneri !
Men går folk med på Smartphonevillkoren, ja då ser biltillverkarna också sin chans .....
Det är väl inget nytt, allt du har i din mobil kan redan åtminstone två länders SIGINT se om de vill.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inget nytt, allt du har i din mobil kan redan åtminstone två länders SIGINT se om de vill.
Bara det att jag inte tror det. Mina 2 Androider ligger i en låda här hemma. Används inte pga EULA.
Använder nu mer än 10 år gamla Nokia N9. För jag läser användarvillkoren.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Snacka om spioneri !
Kopplar inte min iPhone till bilen. Ska ett samtal avbryta då jag lyssnar på musik från bilen, nej!
Ska ett samtal störa alla andra i bilen, nej!
Jag har tfn med AirPods, så ev samtal inte stör bilens musik eller passagerare.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad är det med äldre bilmärken och deras service-behov för elbilar? Typ Porsche. Tittar på Taycan som eventuellt nästa bil men TCO blir ju lidande av deras misstro på sin egen produkt… är det för att hålla glasbutikerna flytande?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ofta när man går förbi parkerade bilar där någon sitter och pratar handsfree så hör man samtalet klart och tydligt med hög volym utanför bilen.

Kan inte dessa rullande datorer med spiomprogramvara anpassa volymen på handsfree efter volymen inne i bilen automatiskt?

Kan man inte hålla i luren när man står parkerad?

Jag använder aldrig handsfree, däremot har jag headset som jag tar på mig om det ringer när jag kör bil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är det med äldre bilmärken och deras service-behov för elbilar? Typ Porsche. Tittar på Taycan som eventuellt nästa bil men TCO blir ju lidande av deras misstro på sin egen produkt… är det för att hålla glasbutikerna flytande?

Det är ju solklart för att fortsätta tjäna pengar på kunden.
Men sedan är ju inte all service av en ICE bil på motorn heller, det ska ju kollas bromsbelägg och spolarvätska också

Helt klart skulle det vara bra om någon biltidning/annan media tog upp det.

Jag har nog aldrig lyckats köra mellan två servicar utan att fylla spolarvätska själv, och bromsbeläggen har väl givare nuförtiden och talar själv om när dom är slut, vilket kan dröja länge om man enpedalar en elbil..

Den lilla service som återstår borde inte heller kosta speciellt mycket, men ofta är servicepriserna på elbilar ändå höga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men sedan är ju inte all service av en ICE bil på motorn heller, det ska ju kollas bromsbelägg och spolarvätska också

Jag har nog aldrig lyckats köra mellan två servicar utan att fylla spolarvätska själv, och bromsbeläggen har väl givare nuförtiden och talar själv om när dom är slut, vilket kan dröja länge om man enpedalar en elbil..

Den lilla service som återstår borde inte heller kosta speciellt mycket, men ofta är servicepriserna på elbilar ändå höga.
Bromsar kan förvisso rosta ihop, speciellt på elbil kan jag anta på grund av att de sällan används såpass att det blir värmeutveckling nog..
Torkarblad?
Smörja gångjärn?

men 3000mil/2årvinnebär i princip service var 14e månad. Ska de då ha 6-7kkr varje gång faller den platt (visst, en panamera blir ju betydligt dyrare att serva men iaf..)

Håller med, detta skulle bilpressen syssla med.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Min bil av "ungt" märke som enbart tillverkar elbilar har följande intervall

• Kontroll av bromsvätskans skick vartannat år (byt vid behov) eller om fordonet används för bogsering ska bromsvätskan bytas vartannat år.
  • Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4* år.
  • Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
  • Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern
  • Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först

Kupéfiltret säljs som relativt billigt kit som man själv gör, däck fixar man själv eller i samband med att däckhotellet byter sommar/vinterdäck. Varför man inte byter bromsvätskan när man ändå är på och kollar den fattar jag inte, det dyra borde väl vara servicekillen. Så det är punkten smörja och rengöra bromsok som kvarstår, men det kanske man får lära sig att göra själv. Ja torkmedelpåse till AC måste man kanske också fixa, inget jag någonsin har gjort på en tidigare bil och deras AC har fungerat > 10 år (VW och Skoda, för övrigt det enda som fungerat utan problem på min senaste VW)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bromsar kan förvisso rosta ihop, speciellt på elbil kan jag anta på grund av att de sällan används såpass att det blir värmeutveckling nog..
Torkarblad?
Smörja gångjärn?

men 3000mil/2årvinnebär i princip service var 14e månad. Ska de då ha 6-7kkr varje gång faller den platt (visst, en panamera blir ju betydligt dyrare att serva men iaf..)

Håller med, detta skulle bilpressen syssla med.
När mågen fick ut sin model 3 var inställningen sådan att det var i princip onödigt att trampa på bromsen. Obehagligt om man bara klev av gasen. Gissar att den återladdar maximalt då. Kör folk omkring så lär nog bromsarna beka rätt fort. Lägg till frekvent högtryckstvättande med avfettning till måttligt motionerande av bromsattiraljerna så har kanske verkstaden att göra. Gissar att det är inte billiga bitar.

En annan fråga till den som vet:
Varifrån tar teslan infon om gällande hastighet?
Dottern trodde skyltarna men det verkar inte stämma.
Här har de sänkt till 40 i byarna men Teslan tuffar glatt på i 50 utan att reglera med farthållare på.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
När mågen fick ut sin model 3 var inställningen sådan att det var i princip onödigt att trampa på bromsen. Obehagligt om man bara klev av gasen. Gissar att den återladdar maximalt då. Kör folk omkring så lär nog bromsarna beka rätt fort. Lägg till frekvent högtryckstvättande med avfettning till måttligt motionerande av bromsattiraljerna så har kanske verkstaden att göra. Gissar att det är inte billiga bitar.

Här har de sänkt till 40 i byarna men Teslan tuffar glatt på i 50 utan att reglera med farthållare på.
En sak som kan förvirra är att återvinningen blir mindre vid kallt eller nästan fullt batteri. Dock har de varningsindikator för just det. Vid full återvinning är det ovanligt att man behöver röra bromspedal om man planerat sin körning och inte någon gör något oväntat.

Även om man är duktig på att planera körning och använda motorbroms på bensinare/diesel så mår bromsarna bra av att medvetet motioneras från tid till tid. Än viktigare på elbil. Men kör man 'inspirerat' ibland så har det en tendens att lösa sig självt.

Jag får intrycket att Teslan både läser skyltar och får in via GPS. Detta då den dels gjort fel på 40-skylt med tilläggstavla "400 m" som den trott att 40 gäller redan vid den skylten, samt "hittat på" hastighetsgräns mitt på väg där ingen skylt fanns alls. Varierar säkert med vilken uppdatering man ligger på. Oftast fungerar det bra idag, men man kan inte lita 100% på det.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kör alltid elbilar och laddhybrider med maximal regenerering påslagen. Tyvärr är min MINI programmerad med inbyggd hjärnskada så när jag släpper gasen eller knäpper av farthållaren dröjer det en stund innan det börjar bromsa. Själva bromsandet är ganska OK, men fördröjningen retar mig.
Jag skulle ha velat ha ofiltrerad funktion på gaspedalen så att varje rörelse med högerfoten omedelbart får svar från maskinrummet. Typ som en gammal V8 med Hilbornsprut...

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
På VW (och andra i koncernen) så tas informationen ifrån GPS samt kameran som läser av skyltarna. Så ganska ofta kan man som du beskriver åka förbi en 40 skylt och sen efter ett tag så ändrar den till 50...

Man får uppdatera kartorna och hoppas på att dom andra lagt in rätt uppgifter....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag minns inte var det var, men på något ställe påstod alla GPS'er och bilars navigering att det var 90, medans det stod 70 på skyltarna, någon irriterade sig nog för att gräva i saken och det visade sig att det hade funnits ett förslag på att sänka från 90 till 70 på sträckan med det hade aldrig gått igenom.

Någon hade dock varit snabb med att beställa skyltbytet.

I alla fall då fanns det någon databas som navigeringsföretagen hämtade datan ifrån och la in i sina GPS program, och därför visade dom rätt.

Jag har vid något tillfälle upptäckt samma sak själv, men då oftast direkt efter sänkning/omskyltning och sedan har GPS'en visat rätt någon vecka senare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag tror att just det där att enpedala bilen kan leda till att man får göra mer saker på bromsarna. En av dom vanligaste anmärkningarna på bromsar på personbilar är att bakre oken kärvat ihop och ligger an pga att dom används för lite. Och det är betydligt mycket dyrare att fixa än att byta belägg. Dvs jag bromsar hellre hårdare och sliter på bromsarna mot att jag får byta beläggen någon gång vart 5:e år eller så istället för att jag får byta ok och belägg och eventuellt skivor vartannat år.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fin range efter laddning igår. ?
WLTP är 460km så vi kör tydligen lite snällare.
Gissar att den räknar nedan range på den förbrukning vi haft (på slutet).
Så 64,8kWh i batteriet/48,5km => en förbrukning på runt 1,34kWh/mil.
Med Borlänge pris på ca 1,6kr/kWh blir det ca 2.24kr/mil.
Not bad. ?
Screenshot_20230905_223735_Kia Connect.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla läser skyltar men vägrar betala för patentet att anpassa hastigheten efter dem… de kör en workaround som inte är lika bra.

Sedan tar de fart från GPS och säkerligen någon hjulgivare och framförallt kartdata. Kartdata som kan se ut hur som helst dessutom…

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"I nästa års budget introduceras ett tillfälligt styrmedel i form av en ettårig skrotningspremie för den som byter ut sin gamla fossilbil mot en som är laddbar."

Nice, det lär få alla som har bilar värda 10 papp att skrota dem och sen slanta upp 400 000 för billigaste elbilen.....:glömdet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"I nästa års budget introduceras ett tillfälligt styrmedel i form av en ettårig skrotningspremie för den som byter ut sin gamla fossilbil mot en som är laddbar."

Nice, det lär få alla som har bilar värda 10 papp att skrota dem och sen slanta upp 400 000 för billigaste elbilen.....:glömdet

Fy fan vilka idioter.

En höjd skrotpremie har jag iofs efterfrågat i 20 år.
10000 kr så skulle det dessutom skapa en tröskel som hindrar de värsta pundarna från att ha råd till skrotbilar.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka