Ändå väljer man luftledningar och det beror på att det behöver vara separation mellan ledningarna för att undvika alltför kraftiga fält osv. Gräver man ned händer samma sak, annars hade man ju alltid grävt liksom med tanke på de ytor och underhåll som krävs för luftledningar.Var det inte nån Volvo som fick väldigt höga fält då de placerade 12V batteriet i bagageutrymmet då minus jordades till chassi men 12V gick fram till motorn med kabel dragen i golvet under föraren. Körde man både + och - i kablar bredvid varandra tog fälten ut varandra i det närmaste helt. Högspänningsbatterier borde man dra ut med ledare för både + och -.
En del av problemet med luftledningar är att de tre faserna måste ligga en bra bit ifrån varandra så de inte går ihop på grund av vind och annat och då får man olika avstånd till dem och därför fält som inte tar ut varandra. Gräver man ner kablarna kan de ligga mycket tätare och ger därför betydligt mindre fält. Men å andra sidan är det växlelström, i bilen är det mestadels likström, omformningen till växelström i bilen sker från vad jag förstår det direkt i anslutning till motorn.
Volvo S80 hade rykte om det där, nu vet man väl mer idag och det var också under den tid som "elallergi" var som vanligast...