Elbil eller inte?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Mina utgifter per vecka är typ 90kr 80kr 110kr
Kör fram å tillbaka till Uppsala å idag var vi å handla nån mil bort. Plus nån mil där jag bor.
Så jag lever rätt billigt med mina resor med el
Laddar i mitt garage där jag bor där åxå min mc finns. Jobbigt första tiden. Fick ladda på OK å gå upp kl 5 för att vara säker på plats
Det var dyrare åxå
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi bor i lägenhet men har laddmöjlighet i garaget via Eon för 3kr/kwh så ingen större skillnad mot om vi bott i villa med egen box. Men det hjälper inte min fru, plugga i och ur varje dag är inget för henne.

Hon behöver tanka två gånger i månaden, fast oftast är det jag som tankar. Tanka, tvätta och fixa med bilen är mitt jobb enligt henne. Svårt att argumentera emot.

Jag tror att dom blev bekväma med att varken behöva tanka eller ladda när dom åkte kvast...
Och både katten och kaffet fick dom med sig ändå

kvastresan.jpg
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Du är den andre personen jag hör som hävdar att frun är motståndare till elbil, den andre hade provat och frugan hatade verkligen varje resa i elbilen och lämnade den hemma med tomt batteri så att mannen fick åka iväg och ladda den. (ingen laddmöjlighet vid bostaden)

Dom har hybrid nu.

Ett annat äldre par jag känner har varit elbilspositiva sedan långt tillbaka, men nu har dom flyttat till lägenhet där det inte finns laddmöjlighet, hade dom bott kvar i huset och kunnat ladda hemma är jag övertygad om att dom skulle ha haft elbil nu.

Så laddning vid bostaden är avgörande för dom flesta, det måste byggas fler laddare i bostadsområdena
Då kan väl jag bli den tredje då typ, även om jag kallar henne sambo istället för fru...

Vi bor i villa och laddar hemma, och köpte en 5 år gammal el-golf i somras. Funkar perfekt för vardagskörning, jag har snart kört 1000 mil med den. Sambon är inte alls nöjd och vill knappt åka i den. "Kommer vi fram?" Även om bilen fulladdad ska klara 20 mil och vi behöver köra 2 eller så...

Den hade inte funkat som enda bil för oss, men som bruksbil är den svårslagen, den är jättebra på att köra kort... :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag fick en påminnelse av Tibber idag om att jag borde kontakta min tama elektriker och be om en justering.
Tibber.jpg
Diskmaskinen går på samma fas som hustruns laddhybrid använder för laddning. Min bil laddar på tre faser och drar igång 23:00.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
IMG_7833.jpeg

Kändes stabilt efter 240 mil körda, bilen var körbar men gick väldigt långsamt. Men efter den stått ett antal timmar och blivit omstartad fem gånger så försvann det. På VW sa de bara ”om det händer igen så ring…”.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu är jag övertygad om elbilens förträfflighet.
Vad tror ni early adopters om break even för min del?

IMG_1119.jpeg

Körsträckan mellan besiktningarna har varit 213, 261 resp 329 mil. Jag trodde att det var mer.

Jag gillar min Passat lika mycket idag som när jag köpte den 2004. Men en elbil ger en ju så mycket mer.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu är jag övertygad om elbilens förträfflighet.
Vad tror ni early adopters om break even för min del?

View attachment 506594

Körsträckan mellan besiktningarna har varit 213, 261 resp 329 mil. Jag trodde att det var mer.

Jag gillar min Passat lika mycket idag som när jag köpte den 2004. Men en elbil ger en ju så mycket mer.
Jag tror att det mest ekonomiska elbilsåkandet för dig är att boka en Teslataxi när du inte kan köra mc.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nu är jag övertygad om elbilens förträfflighet.
Vad tror ni early adopters om break even för min del?

View attachment 506594

Körsträckan mellan besiktningarna har varit 213, 261 resp 329 mil. Jag trodde att det var mer.

Jag gillar min Passat lika mycket idag som när jag köpte den 2004. Men en elbil ger en ju så mycket mer.
Här kan du räkna på det https://elbilsmagasinet.se/elbilskalkylatorn/ . Troligtvis kommer elbilar få dyrare vägskatt/årsavgift även i Sverige på sikt så som det har blivit i Norge. Med de milen du har så blir det nog svårt att räkna hem, möjligtvis kan det gå med en äldre elbil som har litet batteri, om den fyller ditt behov.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är jag övertygad om elbilens förträfflighet.
Vad tror ni early adopters om break even för min del?

View attachment 506594

Körsträckan mellan besiktningarna har varit 213, 261 resp 329 mil. Jag trodde att det var mer.

Jag gillar min Passat lika mycket idag som när jag köpte den 2004. Men en elbil ger en ju så mycket mer.
Vad kostar servicen per år? Erfarenhetsmässigt så slits en bil ganska mycket av att bara stå, särskilt om det inte är i ett varmgarage.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vad kostar servicen per år? Erfarenhetsmässigt så slits en bil ganska mycket av att bara stå, särskilt om det inte är i ett varmgarage.
Vad är det som slits på en bil om den får stå? Kör man 300 mil per år så måste man inte byta olja och filter varje år, räcker säkert med varannat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det som slits på en bil om den får stå? Kör man 300 mil per år så måste man inte byta olja och filter varje år, räcker säkert med varannat.
Allt av gummi och plast torkar (beroende lite på hur den står då naturligtvis). Lager som står stilla oxiderar och förstörs när man kör igen. Rost. Tätningar torkar. Olja rinner bort från alla ytor runt kamaxeln osv. Batteriet laddar ur. Sa jag rost?

Står den i varmt garage är det nog ingen fara alls. Står den ute är det sällan bra.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Allt av gummi och plast torkar (beroende lite på hur den står då naturligtvis). Lager som står stilla oxiderar och förstörs när man kör igen. Rost. Tätningar torkar. Olja rinner bort från alla ytor runt kamaxeln osv. Batteriet laddar ur. Sa jag rost?

Står den i varmt garage är det nog ingen fara alls. Står den ute är det sällan bra.
Min far hade en jobbarkompis som stolt köpte en Volvo 760 Turbo när det var en fet bil. Varje lördag körde han frun till affären, några kilometer bort för att sedan tvätta den och ställa in den i varmgaraget. Efter 15 år var den bilen totalt skrot. Fortfarande blank i lacken och väldigt få mil men underredet var upprostat, ac-n hade packat ihop och blårök som en diesel.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad kostar servicen per år? Erfarenhetsmässigt så slits en bil ganska mycket av att bara stå, särskilt om det inte är i ett varmgarage.
Serviceintervallen är 12 mån eller 1500 mil. Senaste service redan vid 1000 mil eftersom det då gått ca 2,5-3 år. Bilen står i varmgarage, flerbilsgarage med tvätthall. Jag brukade spola av den under och i hjulhusen på vintrarna eftersom det inte är så bra att åka från ena varmgaraget till det andra i saltat snöslask. Temperaturväxlingarna ni vet.
Jag kör den då och då för att slippa ta fram batteriladdaren.

Besiktningskillen tyckte att den var fin och att man sällan ser så gamla Passater i så fint skick. Det brukar dom säga. ☺️

Den gick igenom utan anmärkning.

Gammal bild:
IMG_3179.jpeg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Rapport efter första dagarna med någorlunda vinterväglag och Polestar 2 4X4 -24:

Med elektroniska hängslen på så är den mycket förtroendeingivande. Extremt mjuk i modulering av motorkraft och applicerande av bromsar för att räta upp bilen. Det känns mer som att effekten strypts pga låg batterinivå än halka och det krävs rejäla provokationer för att tappa greppet i någon större utsträckning.

Slår man över till sportläget tillåts en hel del sladdande och korrigerande ingrepp görs fortfarande mjukt. Vid mer normal körning går systemen in i tid för att du inte ska tappa kontrollen men känner den att du avsiktligt vill sladda så ställer den upp. Det går utmärkt att göra en U-sväng från stillastående med bredställ förvånansvärt nog.

Jag är sjukt imponerad över vinteregenskaperna och nöja för övrigt med. 1400 mil så här långt och inga problem utöver att jag fått starta om displayen en gång precis i början.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I morse hade min Polestar 2 inte laddat batteriet och därmed inte värmt upp kupén. Det var obekvämt när det var - 9"C. När jag kom hem från jobbet ville den inte ladda så jag provade med den andra laddboxen. Tyvärr gav det samma nedslående resultat.
Det surrade i låsningen, men det spärrade inte kabeln. Som experiment tog jag varmluftspistolen och värmde hela elintaget. Plötsligt funkade det som det ska.

Jag antar att den inte är tänkt att användas utomhus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I morse hade min Polestar 2 inte laddat batteriet och därmed inte värmt upp kupén. Det var obekvämt när det var - 9"C. När jag kom hem från jobbet ville den inte ladda så jag provade med den andra laddboxen. Tyvärr gav det samma nedslående resultat.
Det surrade i låsningen, men det spärrade inte kabeln. Som experiment tog jag varmluftspistolen och värmde hela elintaget. Plötsligt funkade det som det ska.

Jag antar att den inte är tänkt att användas utomhus.
Smart grej på Tesla: En del av kupéluftevakueringen tar vägen förbi ladduttaget och håller den därmed isfri - samt tinar upp den när man förvärmer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I morse hade min Polestar 2 inte laddat batteriet och därmed inte värmt upp kupén. Det var obekvämt när det var - 9"C. När jag kom hem från jobbet ville den inte ladda så jag provade med den andra laddboxen. Tyvärr gav det samma nedslående resultat.
Det surrade i låsningen, men det spärrade inte kabeln. Som experiment tog jag varmluftspistolen och värmde hela elintaget. Plötsligt funkade det som det ska.

Jag antar att den inte är tänkt att användas utomhus.
Aj då, Hade ju varit bra om man fick ett larm i appen om laddningen inte fungerar. Inte alltid man väntar på grön lampa.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top