Elbil eller inte?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är inte bromsarna alltid en punk som fallerar på elbilar då de oftast använder regen. Istället för att trycka på bromsen?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja det är bra att 'motionera' bromsarna med någon eller några hårda inbromsningar en gång i veckan eller så om man inte kör så inspirerat att det görs naturligt.

Gäller många 'vanliga' äldre bilar då bromsbalansen ofta är ställd så att bakbromsarna bara går helt i vid ganska kraftig inbromsningar. Men kör man som en biltjuv klarar sig bromsarna både här och på elbilar.

På min eldrivna bil är bromspedalen något jag använder extremt sällan som vid parkering eller något oväntat händer framför mig, för allt annat är regen vid uppsläppt gaspedal fullt tillräckligt. Bortsett från när jag har kallt batteri på vintern då regen är kraftigt begränsat, vid minusgrader i början helt obefintligt (LFP batteri, tror NMC fungerar bättre i den aspekten)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Passar på varje gång jag är på samma långa avfart från motorvägen, Neutral på färdriktningsväljaren sen bromsa sent och distinkt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Spännande! Oavsett retardation?
Nej, när den går över ett visst värde.

Det är ett internationellt lagkrav på att bromsljus ska tändas om du bromsar mer än ett visst värde och inte får tändas om du bromsas under ett annat lägre värde. Regleras i "UN Regulation No. 13H".

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R13hr3e_.pdf 5.2.22.4

5.2.22.4. Electric regenerative braking systems as defined in paragraph 2.17. of this Regulation, which produce a retarding force upon release of the accelerator control, shall generate the signal mentioned above according to the following provisions:

Vehicle decelerations Signal generation
≤ 0.7 m/s² The signal shall not be generated
> 0.7 m/s² and ≤ 1.3 m/s² The signal may be generated
> 1.3 m/s² The signal shall be generated

In all cases the signal shall be de-activated at the latest when the deceleration has fallen below 0.7 m/s².

Borde logiskt sätt vara samma för luftbromsar, men ovan är specifikt för generering på hybrid och rena elfordon. Känner inte till något luftbroms som inte reglerar tillsammans med ordinarie bromssystem.
Vanliga bromsar tänds ofta omedelbart man rör vid pedalen även utan att man faktiskt bromsar så det stämmer ju inte riktigt med ovan, men < 0.7 m/s2 motsvarar väl motorbroms på ett vanligt fordon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant video. Tur att elbilsägare är snälla människor - hade en lastbil blockerat alla pumpar på en bensinstation hade det blivit livat.
Det jag tyckte var intressant är hur långt utvecklingen kommit på kontinenten även när det gäller tung trafik. Nog för att de är i kraftig minoritet men för en fullastad EU-tradare är det ändå förarens vilotider som begränsar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
En ärlig Teslaägare

Jag är också en ärlig Teslaägare och sålunda varken keps eller tröja med Tesla på. Min är dock nyare än hans (men inte den helt nya 2023 som han pratar om) så lite kan säkert diffa då det sägs att många av barndomsproblemet fixades med faceliften som min har och hans inte har vilket kan förklara att mina upplevelser är ganska annorlunda från hans. Hur jag vet att han inte har facelift? Han har kromade dörrhandtag, mina är svarta.

Jag håller med om att kamlösa dörrar är onödigt krångligt och idiotiskt på alla sätt samt att strålkastare gärna får ha spolning. Och han missar att påtala att de automatiska vindrutetorkarna suger, speciellt i mörker året om. Ofta sveper de för lite men ibland vill de tvärt om svepa trots att det inte finns något vatten på rutan vilket kan vara tradigt om det har bildats is någonstans på rutan som den konstant gnuggar över. Går såklart att stänga av men man vill ju ha sånt fungerande på.

Men resten är jag inte lika enig med. Till skillnad från honom tycker jag att smörja lister en gång per säsong hjälper bra, och det fick jag även göra på min gamla konventionella bil som dock var betydligt äldre. På vintern skickas rutorna inte lika högt upp som resten av året för att minska risken att frysa fast (men gör samtidigt fönstren något bullrigare), kanske gör de inte det på hans bil och det är det som räddar min. Dörrhandtaget är onödigt krångligt för ovana men man lär sig ganska snabbt hur man får bort is (snabbt tryck med tummen åt fel håll så får man bra hävarm som knäcker isen, efter det öppna som vanligt) och det var betydligt besvärligare på min gamla bil när det väl skedde även om det inte var lika ofta. Sen hur många kWh det verkligen sparar att inte ha vanliga dörröppnare vore intressant att veta, skulle gissa att det egentligen är ganska försumbart och att man mer har det för det ser high-tech ut.

Har aldrig haft problem med att öppna frunk och/eller baklucka (smörjer lister även för dessa), men som på många sedaner får man plocka bort snön bak innan man öppnar luckan, sedaner är per design opraktiska och idiotiska lastmässigt jämfört med i princip lika stora kombicupéer så bara därför kan man fundera på att skippa Model 3 och ta en Model Y istället om man nu tvunget ska ha en Tesla. Sparka bort snö från hjulhus har jag alltid gjort med alla mina bilar för att slippa missljud och för att det ser så fult ut och jag har inte tappat några stänkskydd på 2.5 år. Att dörren inte öppnar om rutan inte vill ner är följd av de korkade kamlösa dörrarna vilket såklart är jätteidiotisk men det går att få bilen att öppna ändå, antingen via app (bara förardörren) eller inifrån om man nu får upp de andra dörrarna vilket jag alltid har fått. Man får då stänga försiktigt men rutan slår inte i någon metalllist utan det som händer och som är dumt är att den tar hårdare i dörrlisten än om den får stänga efter vilket sägs kunna skada rutan. Inga stora problem i praktiken men tänk om man bara hade haft en vanlig dörr som alla andra, då hade smörja lister räckt och rutan hade framförallt varit tystare.

Rinner det in vatten i bagageutrymme vid regn har man något väldigt fel på någonting, inget jag har drabbats av och kollar jag hur min baklucka ser ut har jag svårt att se det hända ens om listen skulle vara skadad då det inte bara är en list som skyddar utan även metall som går upp kring luckhålet. Men det kanske är något de ändrat med facelift.

Generellt gillar jag bilen som vinterbil. Drivning på rätt hjul och bra arbetande antisladd gör att den känns trygg, åtminstone med dubbdäck. Väldigt snabbt att värma upp kupé och värmepump gör att det inte drar så mycket el (hans icke-facelift har dock värmare modell brödrost istället). Har inte testat den norr om Dalarna men den har fått utstå hyggligt kalla dagar i ett antal veckor per år utan att det var problem. Men -30 eller ännu kallare har jag inte testat än. Värst med frusna rutor blir det med skånsk vinter när det konstant hoppar mellan plus och minus så att snöslask smälter och sedan fryser i springor, är det konstant -5 eller kallare har snön på bilen en tendens att hålla sig frusen och ger då mindre problem.

Så sammanfattat, Tesla är långt ifrån perfekt och speciellt de kamlösa dörrarna kan ge onödiga problem, men de är långt ifrån så dålig som man får intryck av i den videon. Men vill du få klick bör du antingen hylla något till skyarna eller såga detsamma totalt så den åsikten akommer du inte hitta i någon video på youtube.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ni som kör Tesla använder ni automatiska hel&halvljus? Funkar det bra?

Senaste tiden när jag åker till jobbet så möter jag en bil på ungefär samma ställe. Jag har retat upp mig på att den inte bländar av i tid många gånger behöver jag blinka med ljuset innan det händer något.

Har sett att det är en vit bil och idag tittade jag lite bättre och ser att det är en model 3

Antingen fungerar det automatiska dåligt eller är föraren helt enkelt dum i huvudet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ni som kör Tesla använder ni automatiska hel&halvljus? Funkar det bra?

Senaste tiden när jag åker till jobbet så möter jag en bil på ungefär samma ställe. Jag har retat upp mig på att den inte bländar av i tid många gånger behöver jag blinka med ljuset innan det händer något.

Har sett att det är en vit bil och idag tittade jag lite bättre och ser att det är en model 3

Antingen fungerar det automatiska dåligt eller är föraren helt enkelt dum i huvudet.
Ja, funkar lika bra som ILS på min Benz W205. (Har Matrix)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ni som kör Tesla använder ni automatiska hel&halvljus? Funkar det bra?

Senaste tiden när jag åker till jobbet så möter jag en bil på ungefär samma ställe. Jag har retat upp mig på att den inte bländar av i tid många gånger behöver jag blinka med ljuset innan det händer något.

Har sett att det är en vit bil och idag tittade jag lite bättre och ser att det är en model 3

Antingen fungerar det automatiska dåligt eller är föraren helt enkelt dum i huvudet.
Funkar hur bra som helst.

På ffa model 3 fick man då och då göra en automatisk ljusjustering (enkelt, finns menyval för det) då de ibland hamnade ur läge vid programvaruuppdatering.

Handhavandefel är enligt min mening det vanligaste när det är något krångel med Tesla. De är lite annorlunda än gamla bilar på gott och ont.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tesla modell tre på plats 111 på en tysk undersökning vid besiktning. Sist alltså 😢
Likadant i en finsk undersökning med äldre teslor😢 Hjulupphängningar bromsar å ljuset
Ljuset på Tesla är ju åt helvete bländande vid halvljus. Är i Norge just nu och jag blir bländad stup i kvarten. Jag blinkar på så många jag kan även om jag vet att det är halvljuset, för det måste fixas, måste ändras. Gör en recall och fixa!!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top