powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Ni som kör Tesla använder ni automatiska hel&halvljus? Funkar det bra?
Senaste tiden när jag åker till jobbet så möter jag en bil på ungefär samma ställe. Jag har retat upp mig på att den inte bländar av i tid många gånger behöver jag blinka med ljuset innan det händer något.
Har sett att det är en vit bil och idag tittade jag lite bättre och ser att det är en model 3
Det fungerar i mitt tycke bra på min bil. Jag kör med det som har strålkastaren kör helljus hela tiden och blockar andra bilar. Syns tydliga svarta trianglar över blockerade objekt och de följs vad jag kan se väl. Ingen blinkar någonsin på mig så jag tolkar som att det verkligen
fungerar i den aspekten och kör man i mörker på småvägar med mycket vilt så är det väldigt bra att konstant ha helljus på resten av vägbanan.
Ska jag klaga på något så är den väldigt sen med att slå på det, det räcker inte ens med sen skymning/tidig gryning utan det måste verkligen vara natt för det ska på. Åtminstone på min bil men från forum ser jag att många upplever det så.
Som backup kan jag välja systemet som de utan LED matrix får, att den bländar av helt vid möte. Det systemet fungerade av någon anledning bättre när det var småmörkt och aktiveras redan vid skymning (varför har man olika nivåer på de två systemen? helt obegripligt!)
och även om det när bilen var ny hände att jag fick blink eller att jag manuellt fick stänga av helljusen så fixades det efter några uppdateringar och har de senaste två åren fungerar mycket bra på avbländingen, däremot ofta väl långsam att slå på helljus igen vilket är väldigt otrevligt på vägar med småvilt.
Antingen fungerar det automatiska dåligt eller är föraren helt enkelt dum i huvudet.
Bilprovningen klagar ofta på att Teslor har felställda ljus så det är nog min gissning på vad som gäller för de bilar du möte. De behöver inte vara någon som är "dum i huvudet", de kanske hade förväntningen att bilen skulle ha korrekt inställning vid leverans vilket inte är en konstig förväntan men som tyvärr inte alltid gäller Tesla. Speciellt inte de som tillverkats i USA, de från EU eller Kina brukar vara bättre.