Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har samma åsikt som Mäkinen.
För korta.
Tokälskar mina AMG-stolar i Mercan som har utdragbar förlängning under låren.
Utdragbara extra lårstöd är trevligt, har haft det i några bilar men det är inte riktigt definitionen på om sätena är för korta eller inte. Tesla köpte faktiskt över Volvos stolsansvarige där 2017-18 någonstans och därefter blev även Teslas stolar riktigt bra. Jag är rätt kräsen på stolar och blev förvånad över hur bra de funkar och såhär 22.000 mil senare har jag fortfarande samma uppfattning.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utdragbara extra lårstöd är trevligt, har haft det i några bilar men det är inte riktigt definitionen på om sätena är för korta eller inte. Tesla köpte faktiskt över Volvos stolsansvarige där 2017-18 någonstans och därefter blev även Teslas stolar riktigt bra. Jag är rätt kräsen på stolar och blev förvånad över hur bra de funkar och såhär 22.000 mil senare har jag fortfarande samma uppfattning.
Hur? Teslas stolar är ju som att sitta i en öppen soffa. Bekvämt? Ja, men man får fan hålla hårt i ratten för att inte kastas omkring vid minsta kurva. Ok för rakt fram längs I-70 mellan Kansas City och Columbia men annars?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag kört Tesla har benens vikt legat på hälarna, men jag kör förstås alltid med stolen så nära golvet som möjligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag trivs bättre i reclinerfåtölj än på en köksstol.
På sidan av stolen sitter det knappar så att man kan justera stolen så man sitter bäst. Det brukar vara olika sittställning som är bäst i olika bilar. Det brukar ta ett tag att hitta vad som funkar bäst i en ny bil. De flesta bilar idag brukar ha ganska bra stolar, det är ju inte som Honda Civic på 1970-talet. Inbegripet Tesla som då har helt okej stolar och i Y för första gången ett baksäte värt namnet.

Till Citroën XM är det däremot långt för de flesta bilar idag.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På sidan av stolen sitter det knappar så att man kan justera stolen så man sitter bäst. Det brukar vara olika sittställning som är bäst i olika bilar. Det brukar ta ett tag att hitta vad som funkar bäst i en ny bil. De flesta bilar idag brukar ha ganska bra stolar, det är ju inte som Honda Civic på 1970-talet. Inbegripet Tesla som då har helt okej stolar och i Y för första gången ett baksäte värt namnet.

Till Citroën XM är det däremot långt för de flesta bilar idag.
Det är nästan 30 år sen jag körde en XM, men jag minns den som obehagligt odämpad i fjädringen. Det tillät alldeles för mycket lutning och man fick ingen känsla för greppnivån.

Jag tyckte att jag satt alldeles för högt i min Miata också. Hamnar man över rollcenter blir det obekvämt. Det är ett av problemen med att alla monterar batterier under stolarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nästan 30 år sen jag körde en XM, men jag minns den som obehagligt odämpad i fjädringen. Det tillät alldeles för mycket lutning och man fick ingen känsla för greppnivån.

Jag tyckte att jag satt alldeles för högt i min Miata också. Hamnar man över rollcenter blir det obekvämt. Det är ett av problemen med att alla monterar batterier under stolarna.
Ja då måste du ha kört någon som saknade Hydractivesystemet… Gashydrauliken hos Citroën kännetecknas annars av mjuk fjädring kombinerat med hård dämpning - vilket går pga nivåreglering på alla fyra hjul. De flesta tror att dämpningen är mjuk men det är den alltså inte. Fjädringen är däremot mjuk men kraftigt progressiv. Tvärtom brukar tex VAG-bilar vara, hård fjädring men märkligt mjuk dämpning vilket inverkar menligt på väghållning och komfort. Jaguar har en bra avvägning vad gäller konventionella bilar.

Ja vill man absolut sitta väldigt lågt kan det bli problem i en del bilar. Då förstår jag mer ditt problem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år