Laddarna har tyvärr inte funktionen att de stänger av sig själva när batteriet är fulladdat, men däremot släcks en lampa på laddaren. Det första jag gjorde var att installera en individuell brytare på varje laddare så att när ett batteri är färdigladdat kan jag stänga av laddningen på enbart det batteriet. Strömkablarna drog jag ut genom ett litet hål som jag gjorde på undersidan av laddaren.
Typbeteckning: Laddstation för bly/syrabatteri
Artikelnummer: 99 411
Nominell spänning: 100-240V (10W max)
Nominell frekvens: 50Hz
Utspänning: 2V, 6V, 12V
Laddström: 600mA (7,2 VA max)
Batteriets kapacitet: Max 12Ah
Skyddsklass: IP 20
Dimensioner (L x B x D): 82 x 56 x 80mm
Vikt: 125g
Anslutningskabel: 190 cm
Med polväxlingsskydd och diodindikering
Funktionsanvisning
Till skillnad från enklare laddstationern[!] har laddströmmen i denna automatiska laddstation inget fast värde och beror på flera faktorer. Detta är t.ex. det laddbara batteriets laddningstillstånd, typen av laddbart batteri resp. det laddbara batteriets kapacitet. Dessutom spelar det roll hur mycket det laddbara batteriet är urladdat.
Om det laddbara batteriets[!] har använts med hög effekt, förekommer hög startström vid uppladdningen, vilken sedan minskar efter en kort tid. Detta betyder att laddströmmen avtar med ökad spänning i det laddbara batteriet.
Batteriet är fulladdat när den gröna dioden slocknar. Den röda dioden lyser om klämmorna har anslutits på fel sätt.
Ser ut att bli kanon
Edit: I och med att lampan släcks när batteriet är färdigladdat så borde du ju kunna koppla den signalen till en strömbrytare så att när lampan släcks så stängs laddaren av?
Ja ett relä som styrs av spänningen till lampan borde väl funka?
Precis! Detta visste jag ifs inte innan jag valde att använda en brytare, men efter jag varit på Elfa och diskuterat kom vi fram till att det troligen inte fungerar med relä.problemet är nog att det är en lysdiod som tänds. och det är inte helt säkert att den spänningen räcker för att driva ett relä. brukar handla om ca 1,5 v bara
Precis! Detta visste jag ifs inte innan jag valde att använda en brytare, men efter jag varit på Elfa och diskuterat kom vi fram till att det troligen inte fungerar med relä.
Vidare tänkte jag köpa en 14-pinnars kontakt på Elfa, eller två 9-pinnar som visade sig vara billigare. Dessa ska vara till att koppla laddarna till batterierna. Dock kostade dessa runt 120 kr, hankontakt + honkontakt + alla "pinnar". På Kjell kommer man billigare undan.
39 kr + 25 kr.
Jag kan även informera att beställningen på motor mm från England är på gång. Hoppas jag får ett paket nästa vecka.
problemet är nog att det är en lysdiod som tänds. och det är inte helt säkert att den spänningen räcker för att driva ett relä. brukar handla om ca 1,5 v bara
Det är inte klokt vad mycke man kan göra med en liten transistor för en krona.
visst är det så. jag vet dock inte hur. men du verkar bestiita kunskpen . så upplys oss
Massa kritiskt svammel....
Man kan på samma sätt argumentera för att bränsledrivna motorcyklar med förbränningsmotorer är värdelösa, även om det är kul att se hur folk anstränger sig för att få de att verka så bra som möjligt.Jag fäljer tråden med "spänning", trots att jag tycker att elektriska motorcyklar är menlösa skapelser.
Det är trots allt kul att se att folk anstränger sig.
Visst, man KAN få låg totalvikt.
Visst, man KAN få bra acceleration som i killacycle.
Visst, man KAN få hög toppfart som i den elektriska RR hojen
Visst, man KAN få bra räckvidd...
Men man kan aldrig få en lätt hoj med bra acceleration, duglig toppfart och bra räckvidd, med bensinmotormått mätt.
Det blir i bästa fall något man släpar ut ur förrådet, busar med en kvart, haltar tillbaka till förrådet med, laddar ett dygn och upprepar...
Jag skulle tröttna på det redan tredje dygnet och önska mig en hoj man kunde köra tre timmar i sträck, men det är ju bara jag...
Visst, man KAN få en väldigt tyst motor (med stora ljuddämpare)
Visst, man KAN använda en motortyp som bara har "få" rörliga delar (2-t, wankel)
Visst, man KAN får en motor som inte behöver kosta 10 ggr mer i drift än en elmotor (överdimmensionerade motorer med lågt effektuttag)
Visst, man KAN få en motorcykel som har ett jämt och fint effektuttag (på bekostnad av toppeffekt)
Visst, man KAN får en bensinmotor som släpper ut väldigt lite miljöfarliga avgaser (med stora katalysatorer och effektiv insprutning)
Men man kommer aldrig få en helt tyst, superenkel motor som har 1 rörlig del i motorn, jämn i gången, stark från första varvtalet, som inte släpper ut några avgaser och som kostar mindre än en tiondel av vanliga bensinmotorer att framföra.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |