Idag har solen strålat extra starkt och när termometern i skuggan av en parasoll visar +34 grader så orkar man inte med särskilt mycket. Först när solen letat sig bakom trädtopparna och termometen förtäljer om en något behagligare temperatur att arbeta i så beger jag mig ut i garaget.
Idag har jag nått ett delmål, att få motorn på plats. Nu när jag kan se var den kommer att sitta kan jag fortsätta arbetet med att svetsa batteriburar och svetsa fast dessa i ramen runt motorn.
Tidigare hade jag inhandlat drev och kedja. Ett 10t framdrev, ett 56t bakdrev (det största jag kunde få tag på som sedan hade material på rätt ställe att borra igenom), och två st 420-kedjor på 106 länkar vardera. Kedjorna skall kapas och för att jag kommer använda mer än normalt antal länkar kommer två kedjelås finnas på kedjan då en kedja inte hade räckt.
Här är bildförklaring på det jag gjort tidigare i veckan
1. Bakdrev som jag har fått borra nya hål i
2. Drev som jag slipat innerdiameter till 20mm och monterat på axeln
3. Framdrevet kommer sinare fixeras med en krysskil, brickan förhindrar att drevet åker av axeln.
Följande har jag gjort klart idag.
4. Monterat motorn i motorfästet, borrade först ut ett 8mm hål för att sedan för hand slipa upp hålet till över 20mm i diameter (rätt verktyg gör mer än halva jobbet, jag hade inte rätt verktyg)
5. Motorn monterad. Kommer att få borra två hål till runt axeln och eventuellt några hål till för att fästa motorn ytterligare (fästs då med skruvar i gängade hål i motorns yttre del, ett sådan hål synns på bilden högst upp på motorn).
6. Bild på motorn bakifrån, spelrum mot andra ramdelar och fästen blev mycket bra .
7. En av kedjorna på plats, ser ganska rakt ut och var jag har kunnat mäta med laser så ska det även vara det.
8. På kedjan skall ytterligare ca 50 länkar från den andra kedjan monteras, därefter är drivningen nästan klar.
Jag sammanfattar vad som är kvar på bygget:
- Fixera framdrev med krysskil
- Montera bromsar fram och bak
- Svetsa burar och montera resterande batterier (2 av 7 monterade)
- Setsa fäste för kontrollenhet
- Göra färdigt motorfäste
- Köpa resterande elektriska komponenter (några dioder, motstånd, strömbrytare mm)
- Tillverka kopplingar, kontakter och kablar
- Koppla allt elektriskt och montera det som är kvar av elektriska komponenter
- Köpa bultar, skruv och muttrar att byta ut de som används i nuläget (några rostiga, andra trasiga, vissa saknas)
- Kapsla in motorutrymme och få kylning att fungera (luftgenomströmning)
- Plocka isär, rengöra allt, färgsätta, ev. blästra och pulverlackera
Jag kommer jobba med det som gör att jag snarast kan provköra hojen, detaljer som inte behövs vid testkörning kommer jag vänta med mot slutet.