Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Sådärja! Nu är ramen ihopsvetsad och även några andra saker är fixade.
Utöver ramen har jag kollat upp gashandtaget (eftersom det var på tal nyss) och fått bekräftat att det är ett "hall effect"-gashandtag. Det innebär att jag kopplar 5V till handtaget på röd sladd, svart jord och den gröna blir signalen som går till kontrollenheten. När jag inte ger gas är spänningen på signalsladden nästan 0, när jag gasar fullt är den 5V. Detta får man ställa in i kontrollenheten innan man börjar köra (mer om detta när det blir aktuellt).
Jag har även rengjort frambromsen och monterat denna rätt. Klossarna måste nog bytas ut eller grillas ordentligt i ugnen, de var ganska inoljade. Bytte även systemet på bromsvätska men detta får nog göras om senare för det blev inte bra.
Vad gällde svetsandet så tog jag några få bilder:
1. Rör från en handdukstork fick förlänga ramen, ett utanpå det andra.
2. Det ser snyggare ut underifrån
3. "Rullad" plåt fick förlänga de tjockare rören. Även staget till höger är ordentligt fastsvetsat.
4. Solen går ner fort så här års. Blev klar med allt svetsande, de nedre rören och kilen högre upp på ramen
Imorgon ska jag fortsätta jobba, då ska batteriburarna på plats och sedan skall strömsladdar mätas, kapas, tillverkas och kopplas.
Utöver ramen har jag kollat upp gashandtaget (eftersom det var på tal nyss) och fått bekräftat att det är ett "hall effect"-gashandtag. Det innebär att jag kopplar 5V till handtaget på röd sladd, svart jord och den gröna blir signalen som går till kontrollenheten. När jag inte ger gas är spänningen på signalsladden nästan 0, när jag gasar fullt är den 5V. Detta får man ställa in i kontrollenheten innan man börjar köra (mer om detta när det blir aktuellt).
Jag har även rengjort frambromsen och monterat denna rätt. Klossarna måste nog bytas ut eller grillas ordentligt i ugnen, de var ganska inoljade. Bytte även systemet på bromsvätska men detta får nog göras om senare för det blev inte bra.
Vad gällde svetsandet så tog jag några få bilder:
1. Rör från en handdukstork fick förlänga ramen, ett utanpå det andra.
2. Det ser snyggare ut underifrån
3. "Rullad" plåt fick förlänga de tjockare rören. Även staget till höger är ordentligt fastsvetsat.
4. Solen går ner fort så här års. Blev klar med allt svetsande, de nedre rören och kilen högre upp på ramen
Imorgon ska jag fortsätta jobba, då ska batteriburarna på plats och sedan skall strömsladdar mätas, kapas, tillverkas och kopplas.