Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Man märker att dagarna är betydligt kortare och att det blir kallare. Fick sitta med dubbla tröjor i garaget ikväll. Som vanligt tar allt längre tid än beräknat. Idag har jag hunnit med att tillverka kablarna som går från batterierna till laddaren, en massa småpill.
6 st batterier:
12 st kablar av olika längd som skall skalas i var ände och rätt sko/stift skall träs på
24 + 12 "vingar" skall klämma fast kabeln och koppartrådarna
24 st klämda skor/stift skall lödas
24 st ändar skall isoleras med krympslang
96 små moment där man får pilla och dona med små saker som får det att krypa i fingrarna. Det är det som tar tid.
Nästa steg är att montera alla dessa kablar på batterierna, dra kablarna så de inte är ivägen, bunta ihop dem, fästa andra änden under tanklocket...
Lite bilder på de senaste dagarnas "slit"
1. Huvudbrytare och kontaktor monterade på en platta som senare skall svetsas fast. Mellan dem sitter 400A säkring. På detta sett slipper jag använda säkringshållaren som tar extra plats och kräver kablar för att koppla ihop.
2. Baksidan av plattan där handtaget för huvudbrytaren sticker ut. På denna sida sitter även knappen som kopplar förbi temperatursensorn, dock ej monterad på bild.
3. Plattan fastsvetsad i ramen bakom där kontrollenheten ska sitta (på bilden ligger kontrollenheten enbart löst på bakramen).
4. Laddare och sladdar. Sladdarna till höger har tagit en kvälls arbete.
5. 56,1 kg på bakhjulet
6. 74,1 kg på framhjulet, totalt 130,2 kg! Det enda som saknas vid vägningen är kylvingar, delar av luftburk (som ska skydda mot stänk från bakhjulet) och kablarna till laddaren. Med andra ord har jag gjort ett bra jobb och trotts allt svetsande och batteriburar i stål har jag inte bara hamnat under min målvikt på 135 kg utan även klarat det med fin marginal! Förhoppningsvis stämmer alla mina andra uppskattningar också.
7. Det senaste elschemat som i nuläget visar hur allt är kopplat (utom laddarna och deras kablar)
6 st batterier:
12 st kablar av olika längd som skall skalas i var ände och rätt sko/stift skall träs på
24 + 12 "vingar" skall klämma fast kabeln och koppartrådarna
24 st klämda skor/stift skall lödas
24 st ändar skall isoleras med krympslang
96 små moment där man får pilla och dona med små saker som får det att krypa i fingrarna. Det är det som tar tid.
Nästa steg är att montera alla dessa kablar på batterierna, dra kablarna så de inte är ivägen, bunta ihop dem, fästa andra änden under tanklocket...
Lite bilder på de senaste dagarnas "slit"
1. Huvudbrytare och kontaktor monterade på en platta som senare skall svetsas fast. Mellan dem sitter 400A säkring. På detta sett slipper jag använda säkringshållaren som tar extra plats och kräver kablar för att koppla ihop.
2. Baksidan av plattan där handtaget för huvudbrytaren sticker ut. På denna sida sitter även knappen som kopplar förbi temperatursensorn, dock ej monterad på bild.
3. Plattan fastsvetsad i ramen bakom där kontrollenheten ska sitta (på bilden ligger kontrollenheten enbart löst på bakramen).
4. Laddare och sladdar. Sladdarna till höger har tagit en kvälls arbete.
5. 56,1 kg på bakhjulet
6. 74,1 kg på framhjulet, totalt 130,2 kg! Det enda som saknas vid vägningen är kylvingar, delar av luftburk (som ska skydda mot stänk från bakhjulet) och kablarna till laddaren. Med andra ord har jag gjort ett bra jobb och trotts allt svetsande och batteriburar i stål har jag inte bara hamnat under min målvikt på 135 kg utan även klarat det med fin marginal! Förhoppningsvis stämmer alla mina andra uppskattningar också.
7. Det senaste elschemat som i nuläget visar hur allt är kopplat (utom laddarna och deras kablar)
Bifogat
Last edited: