Elektrisk mc - när?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det känns ganska mycket 1900-tal att bromsarna fortfarande måste vara mekaniska. Nog måste det vara möjligt att istället återvinna bromsenergin till elenergi även på mindre fordon?
.

Regenerativ bromsning är mer eller mindre standard på alla elfordon numera, dvs att man bromsar med motorbroms samtidigt som man laddar tillbaka ström till batterierna.

Men även där finns det problem, dom mest effektiva batterierna är även dom som är mest kinkiga med laddningen.
Du kanske har hört talas om exploderande mobiltelefoner/laptops?
Det beror ofta på att man har laddat med en dålig piratladdare som har dålig laddningskontroll.
En regenerativ broms skickar en jävla massa sås till batteriet under en kort stund, något som inte dom energitätaste batterierna klarar.

Här är en sida där det finns färdiga fordonsconcept, i mitt tycke dom som har kommit längst i utvecklingen, kolla in deras hundkojja som gör 0-100 på 4.5s

PML
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Regenerativ bromsning är mer eller mindre standard på alla elfordon numera, dvs att man bromsar med motorbroms samtidigt som man laddar tillbaka ström till batterierna.

Men även där finns det problem, dom mest effektiva batterierna är även dom som är mest kinkiga med laddningen.
Du kanske har hört talas om exploderande mobiltelefoner/laptops?
Det beror ofta på att man har laddat med en dålig piratladdare som har dålig laddningskontroll.
En regenerativ broms skickar en jävla massa sås till batteriet under en kort stund, något som inte dom energitätaste batterierna klarar.

Här är en sida där det finns färdiga fordonsconcept, i mitt tycke dom som har kommit längst i utvecklingen, kolla in deras hundkojja som gör 0-100 på 4.5s

PML

Märker att jag inte är helt uppdaterad.... :tungan
Trodde bara regenerativa bromsar än så länge mest fanns på typ tåg, spårvagnar och bussar.

Intressant länk. Har för mig att har länkat till hundkojan tidigare och den är verkligen grym. Det är bara att hålla tummarna att vi får möjlighet att köpa sådana fordon om några år. :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alldeles för lätt att få sladd..



*dagens sämsta skämt presenteras av: Arne Hegerfors*
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
nja, en bensin motor har en verkningsgrad på ca 30% en elmotor 90%

o angående priset, "Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar" sparar du ju in snabbare och snabbare.
Bensin blir bara dyrare och dyrare

Självklart menade jag effekten när jag sa att dagens förbränningsmotorer är effektiva ;)

Tror du sedan att el hojarna kommer vara underhållsfria? Batterier ect för dagens bilar samt truckar kostar något in i helvete. De ska bytas du vet :va
 

überkill

Guest
http://www.vectrix.com

Vectrix_Superbike-thumb.jpg


De är på bra väg men den liknar en missbildad Hayabusa som e fet om buken..
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Gällande vikten - hade man alltid sett till dagens begränsningar när man uttrycker sin önskan/efterfrågan till marknaden på framtida produkter hade vi fortfarande kört 2-86:eek:r i våra datorer med stora tjockbildskärmar och grön text på svart bakgrund. Det som efterfrågas det utvecklas, det som utvecklas utvecklas för att tjäna pengar så det marknadsförs och när det marknadsförts så massproduceras det eller optimeras för att tjäna ännu mer pengar på det.


Det är detta som retar mig nåt så enormt. Alltså att det aldrig har satsats på elbilar. Dom kan ju tex ta bort fordonsskatten helt på elbilar och göra massa andra åtgärder för att öka efterfrågan. När den går upp så sätter en massa andra saker oxå fart. Tex att biltillverkarna vaknar och satsar på elbilar och batteriutvecklingsföretag satsar på bilbatterier. Det räcker att man tar en titt på vad som hänt med batterierna i mobiltelefonerna dom senaste 10 åren. Första mobilen jag hade var en Ericsson 758 som jag laddade typ 3 ggr i veckan. Min nuvarande mobil, en SonyEricsson W880i, laddar jag mindre än 1 gång i veckan i snitt PLUS att den nuvarande mobilen har kamera, färgskärm, massa annat lullull OCH ett mycket mindre batteri.
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Att det inte läggs mer energi på alternativa energikällor är uselt, men när krafter som lever och frodas på fossila bränslen planerar byggen som på bilden så...

300 konstgjorda öar a $25-30.000.000 per styck, synliga från rymden, planerade för 500.000 boende...

Man kan väl enkelt konstatera att det finns hyfsade krafter som inte är överdrivet intresserade av hypereffektiv genereing och lagring av återvinningsbar energi.

Sen om man ser till logiken så lämnar väl iden med odlade biobränslen en del att önska...
Låt se: "Jag har en ide: Låt oss hugga ner regnskog och odlar mat som vi sen gör sprit av så vi kan fortsätta köra bil trots att det råder världssvält och regnskogarna är jordens lungor..." Hmmm hur tänkte dom nu....

Ja, jag skulle gärna köra både el-hoj och el-bil om det var i närheten av möjligt för en normal-inkomsttagare att ens fundera över att handla dom.
I och för sig tycker jag redan nu att 200-300k för en sketen bil är absurt, att lägga ytterligare minst 200k på det för att få något jag kan stoppa 5 pers, en hund + bagage och (ändå inte kunna) åka stockholm->öland på semester med är inte ens i närheten av realistiskt, tyvärr...

/Danne
 

Bifogat

  • dub15.jpg
    dub15.jpg
    89 KB · Visningar: 86

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jo el är ju jättemiljövänligt, men hur skapar du elen, var gör du av dom uttjänta batterierna osv?
Ett lysande:D exempel är lågenergilamporna som SAKAB har ett helt jävla bergrum fullt av för ingen kan ta hand om miljögifterna i dom.
Fundera en stund på det så kanske inte miljövinsten är särskilt stor i slutändan.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
... Eletrisk mc finns redan dock inte i produktion...
min elbil är från 95...


Men varför ska den ha en 6växlad låda?

Min bil har inga växlar och går upp till 100km/h
en elmotor är ganska långt ifrån en bensinmotor medtanke på att den har kraften direkt från start, så koppling behövs ex inte.
Bara... motor... har du en navmotor så behöver du ingen kedja, växellåda, koppling, eller drev...

Dom elfordon som finns i dag är bara förbannat löjliga.

Visst börjar det finnas bilar med prestanda (men med dålig räckvidd)
och visst finns det bilar med räckvidd (men med dåliga prestanda)
Och visst kan man beställa ett grön-elabbonemang så att man inte tankar batterierna med kolkraft.

Men dom batterier som finns i dag och har en räckvidd på ca 10mil klarar maximalt 500 uppladdningar, sen ska skiten bytas, och hur miljövänlig är tillverkningen av batterier, och vad görs med dom kasserade?

Vartannat år ska flera hundra kilo batterier per fordon bytas ut!!!

(PS, Jag har också sett filmen, jag är elbilsfantast!)

Tycker du att min bil är löjlig? iförsig har den 13 år på nacken... de e lite löjligt men du kanske syftade på hojarna.

Det finns en bil som heter tesla, jag tycker den slår sönder dina prestanda/körsträcka. iförsig e den inte gratis....


Dax att läsa på om batterierna hör jag dessutom.
Eller ska jag köra mina batterier till skroten nu...

När batterierna kasseras, återvinner man dem.
Kan du "återvinna" dina avgaser...

P,s jag kör en Renault Express Elbil varje dag:)

Jag ser det så här när det gäller elektriska hojar...
Först o främst ska tekniken finnas för att göra dem åtråvärda genom att man har tillräckligt mycket kraft som kommer tillräckligt långt. Tänk på att man konkurrerar med sannerligen effektiva förbränningsmotorer.

Men eftersom denna teknik inte finns för tillfället innebär det att företagen måste lägga ner massa teknik, forskning samt pengar för att göra detta möjligt. O då ska man ha i åtanke att det är inga småsummor som spenderats hittills på ny batteriteknik.

Men säg då att man lyckas! Man kommer på en snillrik teknik vilket gör att man kan skjuta på en mc i hyfsad fart till en hyffsad sträcka. Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar.

Och det innebär att de "nya skapelserna" har att konkurrera med förbränningshojar som accelererar snabbare....har högre toppfart....kommer längre...som inte behöver leta upp speciella "batteripumpar" samt har en del förmågor som nästan alla av älskar...ljudet!

Nu så har företagen något att tänka på...ska de spendera åtskilliga miljarder på ny teknik som KANSKE funkar?
Om det funkar.....Kommer någon vilja köpa deras teknik? Inte tror jag Yamaha skulle våga chansa på att de skulle få sålt tillräckligt många för att täcka utvecklingen av den nya "eletriska hojen" ...de har ganska stor insikt vad som folket vill ha...kanske därför utvecklingen inom detta område knappt har börjat?

Frågar du mig tror jag att nya typer av förbränningsmotorer med alternativa bränslen är svaret....dock inte inom vår livstid. Only time will tell

Effektiva bensin motorer... kraftfulla kan jag hålla med om men effektiva är de långt ifrån har för mig att verkningsgraden på en bensin motor ligger på 30% medans elmotorn har 90% eller liknande


Batteripumpar... vad e de för fel på vägguttaget sånna finns det nog fler av än "bensinpumpar"
Dock tar det längre tid att ladda med ex 10 eller 16A än o "tanka bensin"


Och om du frågar mig så hoppas jag på att fler inser att bensin luktar om man öppnar ögonen så finns det alternativ(iallafall i bil väg) dock är de förbannat dyra för att just ingen vågar köpa dem.

:tummenupp

El är ju inte miljövänligare än dess produktion. Det är t.ex. värdelöst att köra elhoj om juicen kommer från e-ons nya naturgaskraftverk i Malmös hjärta....



samma gäller ju iofs elen...:tummenupp

Jag tror dock att det är lite effektivare omvandling... hur många "kallstarter" har kraftverken?
 
Last edited:

fzsfredde

Pojkar kör bil, MÄN kör hoj
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha fzs 1000
Iden är alldeles lysande.
Det stora problemet miljömässigt som ofta missas är att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energin!
Vad skulle alla elfordon laddas av om de blev var mans egendom, kolkraft eller olje-el som vi redan idag behöver importera för att täcka elbehovet?
Ska elfordon utnyttjas i någon större skala utan att sabba miljön finns inget annat alternativ än att bygga ut kärnkraften.

Du har en poäng där! Men jag håller inte med dig, när du skriver att det inte finns något annat sätt än att bygga ut kärnkraften! Att säga att kärnkraften är miljövänligt stämmer inte! Uran brytningen är allt utom miljövänlig och förstör jättestora landområden, men visst är kärnkraft mycket bättre än oljekraftverk / kol!!! Men jag tycker inte man skall satsa på "gammal" teknik, utan satsa på förnyelsebar energi. Sol Vind och Vatten. Tror det kommer hända mycket på den fronten i framtiden. :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ja, hur ska du annars förvara den elektriska energin? Skulle vara bränslecellstekniken där man (oftast) producerar en elektrisk ström genom reduktion och oxidation av syre och vätgas till vatten.

elhoj i all ära, jag tror säkert det kan funka. Men jag tror, tja framför allt pga vikt och räckvidd, att det mest rimliga alternativet för hojar antagligen blir icke-fossila bränslen som typ biodiesel eller etanol eller liknande. Kanske rentav biogas för fordonsbruk.

Jag tror mer på hela bränslecells tekniken för framtidafordon än rena elbilar som laddas via en kontakt.

I alla fall om inte batteritekniken gör ett kvanthopp i effektivitet.

T.ex. så skulle en elbil med 30 mils räckvidd inte funka speciellt bra som tjänsebil för många. Totalt värdelöst för lastbilar, etc etc.
Eller, kanske till och med någon sorts blanding?
I 3:dje världen så skulle kanske solcells laddade bilar kunna funka med gratis "bränsle".

Men, bränsleceller är ju bara att tanka upp som idag. Fast, lite annorlunda.

MC kommer nog att följa bilarna, men släpa efter 10 år i teknologin. Scootrar kommer troligen liggar före i teknologi jämfört med rena "nöjes hojar". Som MC mångt och mycket är.

Vi får väll hoppas det rör sig lite snabbare än det gjort hitintills.
Jag trodde min förra bil skulle bli min sista bensinbil, för redan 1994 skrev jag en universitets uppsats ang el-bilar. Då var de jag kollade på ombygda vanliga bilar, men jag trodde nog det skulle gå lite fortare än det gjort och att vi nu nästan 15 år senare regelbundet skulle se elbilar på vägarna.
Får väll hoppas att min nuvarande bil blir min sista bensinare då. :)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Du har en poäng där! Men jag håller inte med dig, när du skriver att det inte finns något annat sätt än att bygga ut kärnkraften! Att säga att kärnkraften är miljövänligt stämmer inte! Uran brytningen är allt utom miljövänlig och förstör jättestora landområden, men visst är kärnkraft mycket bättre än oljekraftverk / kol!!! Men jag tycker inte man skall satsa på "gammal" teknik, utan satsa på förnyelsebar energi. Sol Vind och Vatten. Tror det kommer hända mycket på den fronten i framtiden. :tummenupp

Att kärnkraften är miljövänlig skulle jag aldrig påstå, däremot är det nog det vettigaste idag och med nya fissionsreaktorer blir förbukningen av uran betydligt mycket mindre.
Dock så är självklart sol vind och vatten det bästa och förhoppningsvis den väg vi kommer att gå när tekniken tillåter det.
Min poäng är bara den att idag med den elimport som vi har i Sverige så är kanske inte elbilen så bra som man gärna tror, med risk för att bli tjatig, el är inte en energikälla, bara ett sätt att transportera energin vilket tyvärr inte många av miljönissarna inser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fy fasen va klockren! Något i den här stilen kan jag betala 200 000 för.. När kommer Yamaha med en serietillverkad sådan?

Kanske 12mil om du fiskör, hälften om du gasar.
12 timmars uppladdningstid, 500-1000 laddningar innan alla batterier måste bytas och sämre prestanda än i en bensindriven.

Och det skulle du betala 200 000:- för?
Grattis, du är beredd att offra mer än dom flesta för miljön!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker du att min bil är löjlig? iförsig har den 13 år på nacken... de e lite löjligt men du kanske syftade på hojarna.

Det finns en bil som heter tesla, jag tycker den slår sönder dina prestanda/körsträcka. iförsig e den inte gratis....


Dax att läsa på om batterierna hör jag dessutom.
Eller ska jag köra mina batterier till skroten nu...

När batterierna kasseras, återvinner man dem.
Kan du "återvinna" dina avgaser...

P,s jag kör en Renault Express Elbil varje dag:)

Japp, jag tycker din elbil är skitlöjlig!
Det tyckte budbilsföretagen som utvärderade dom också LÄNK

"Företagsbud har haft stora problem med driftsäkerhet hos Renault Express och med att snabbt få service. Körsträckorna har därför varierat påtagligt de dagarbilarna har varit i drift - mellan 3 och 6 mil. Det är därför inte omöjligt att RenaultExpress skulle klara körsträckor om 5-6 mil per dag om bilarna fungerar som de ska.Under det år som de fem Renault Express har varit i drift har den sammanlagda körsträckan varit mellan 450 och 950 mil per bil. Företagsbud avser att avbrytaleasingen av Renault Express och istället utöka sin flotta med biogasdrivna bilar.På så sätt uppnår man tillräcklig körsträcka och högre driftsäkerhet"

Du är välkommen upp hit och provköra i minus 20 (föresten, vad eldar du för fossila bränslen för att hålla skiten varm inuti?), sisådär 8 mil om dagen...

Att du har lyckats anpassa dig till att nöja dig med en fjollig elbil betyder inte att bilarna är bra.

På vilket sätt återvinns dina Nickel Kadmium batterier?
Som landutfyllnadsmassa?

" Det största inflödet av kadmium till Höjeåns avrinningsområde sker via produkter, och utgörs till ca 70% av kadmium i NiCd-batterier. Återvinningen av NiCd-batteri är också det klart dominerande utflödet av kadmium från systemet. De flesta flödena är ett resultat av att kadmium ingår i produkter i låga koncentrationer eller som förorening i råmaterial."
LÄNK
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Japp, jag tycker din elbil är skitlöjlig!
Det tyckte budbilsföretagen som utvärderade dom också LÄNK

"Företagsbud har haft stora problem med driftsäkerhet hos Renault Express och med att snabbt få service. Körsträckorna har därför varierat påtagligt de dagarbilarna har varit i drift - mellan 3 och 6 mil. Det är därför inte omöjligt att RenaultExpress skulle klara körsträckor om 5-6 mil per dag om bilarna fungerar som de ska.Under det år som de fem Renault Express har varit i drift har den sammanlagda körsträckan varit mellan 450 och 950 mil per bil. Företagsbud avser att avbrytaleasingen av Renault Express och istället utöka sin flotta med biogasdrivna bilar.På så sätt uppnår man tillräcklig körsträcka och högre driftsäkerhet"

Du är välkommen upp hit och provköra i minus 20 (föresten, vad eldar du för fossila bränslen för att hålla skiten varm inuti?), sisådär 8 mil om dagen...

Att du har lyckats anpassa dig till att nöja dig med en fjollig elbil betyder inte att bilarna är bra.

På vilket sätt återvinns dina Nickel Kadmium batterier?
Som landutfyllnadsmassa?

" Det största inflödet av kadmium till Höjeåns avrinningsområde sker via produkter, och utgörs till ca 70% av kadmium i NiCd-batterier. Återvinningen av NiCd-batteri är också det klart dominerande utflödet av kadmium från systemet. De flesta flödena är ett resultat av att kadmium ingår i produkter i låga koncentrationer eller som förorening i råmaterial."
LÄNK

Oj jag får nog skrota min bil nu efter 1 års använding med en körsträcka på mellan 6-10 mil ... och jag kör dagligen mellan 3-8mil....
Enligt dig funkar den helt enkelt inte..
Varför de inte fungerat för "företagen" är dessa saker
De första batterierna som satt i bilarna hade en konstruktionssvaghet som gjorde att de kunde kortsluta cellerna, med en explotion som följd.
Dessutom så ska bilarna laddas rätt.
men som sagt den största boven är dåliga batterier(efter 2000 så ändrades detta med en annan konstruktion på dem)


Tackar men jag avböjer den resan, har själv kört i några minus och att gå ut o vrida om nyckel o åka direkt... bensin bilar brukar kunna bli lite tjuriga i kylan.
Batterierna får lite lägre kapasitet om de är kalla, men "startar" gör den alltid

Mitt "fosila" jag eldar i bilen är El.... Ja det finns bensinvärmare men den fungerar inte så jag har satt in elfläktar, jag får kortare körsträcka men o andra sidan så är det mitt val.
Och några mängde bensin är det inte tal om eftersom man använder värmen så blir det en mycket effektivare tillvaratagning på energin.. Man vill ha värme, i en motor får du värme som restprodukt.


Visst kan bilarna bli bättre, snabbare, kunna köra längre...
Men för 3 kr milen..... va kostar din bil i bränsle milen?


Mina batterier har inte fått det nöjet än, men å andra sidan så är det de enda "farliga" på bilen och det vet man var man har det...

Jag är tyvärr inte påläst om vad de gör med batterierna men någon utfyllnadsmassa kan jag inte tänka mig.

Det du refererar till tolkar jag som som att de inte återvinner det utan att det kommer med, jag kan dock ha helt fel där.

gör ett kvanthopp i effektivitet.

T.ex. så skulle en elbil med 30 mils räckvidd inte funka speciellt bra som tjänsebil för många. Totalt värdelöst för lastbilar, etc etc.
Eller, kanske till och med någon sorts blanding?
I 3:dje världen så skulle kanske solcells laddade bilar kunna funka med gratis "bränsle".

Men, bränsleceller är ju bara att tanka upp som idag. Fast, lite annorlunda.
)



30mil.. hur ofta kör man mer än 30 mil på ett bräde.. visst finns det dem som gör det... men hur många promille av sveriges befolkning gör det.

Vilken annan bil kan man "tanka" i ett eluttag.. ?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tackar men jag avböjer den resan, har själv kört i några minus och att gå ut o vrida om nyckel o åka direkt... bensin bilar brukar kunna bli lite tjuriga i kylan.
Batterierna får lite lägre kapasitet om de är kalla, men "startar" gör den alltid

Mitt "fosila" jag eldar i bilen är El.... Ja det finns bensinvärmare men den fungerar inte så jag har satt in elfläktar, jag får kortare körsträcka men o andra sidan så är det mitt val.
Och några mängde bensin är det inte tal om eftersom man använder värmen så blir det en mycket effektivare tillvaratagning på energin.. Man vill ha värme, i en motor får du värme som restprodukt.


Visst kan bilarna bli bättre, snabbare, kunna köra längre...
Men för 3 kr milen..... va kostar din bil i bränsle milen?

Batterierna får skitkass kapacitet i kyla, det är ett oomkullrunkeligt faktum!
Min bil startar bra i kyla, dock brukar jag använda motorvärmare när sådan möjlighet finns, för miljöns skull!

Den bensin elbilsförarna eldar för att hålla värmen eldas med dålig verkningsgrad och utan katalysatorrening (dvs när skiten fungerar)
Eldar man 1000W el för att hålla kupen dräglig så lär batterikonumptionen skjuta rejält i höjden (jag ids inte googla efter vilken spänning batteriet i din bil håller, men då kan man ju lätt räkna ut hur många A det suger ur det redan av kyla klena batteriet).

Men visst, tanka din bil med östtysk kolkraft för att sedan släppa ut cadmium i svenska vattendrag, och kalla dig miljövän, för mig skulle inte en elbil funka.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
30mil.. hur ofta kör man mer än 30 mil på ett bräde.. visst finns det dem som gör det... men hur många promille av sveriges befolkning gör det.

Vilken annan bil kan man "tanka" i ett eluttag.. ?

En polare till mig gjorde ett exjobb om hybridbilar och kom då under det exjobbet fram till att typ 70% av alla persontransporter sker på en sträcka som är mindre än ca 5 mil. Minns tyvärr inte dom exakta siffrorna. Minns iaf att en elbil räckte bra mycket mer än så. Japp, en elbil ja och jag vet att hans exjobb handlade om hybridbilar ifall nån tänker påpeka det.
Det finns många familjer som har 2 bilar idag.


När man läser många kommentarer här inne på forumet så kan man tro att majoriteten är härifrån blekinge. "Det gaur inte" är nåt typiskt blekingskt.
Grejen är den att allt som behövs finns redan och det är det som är det mest tragiska. Folk skriver tex att det plöjts ner miljarder i batteritillverkning. Då undrar jag om detta skulle vara mycket pengar? :confused: För mig är det småpotatis i sammanhanget.
Sätt det i relation till Irakkriget som under bara några få år har kostat... hur mycket? Nån som vill gissa?

Ja om ni gissade på ca 465.000.000.000 dollar så är ni rätt nära sanningen.
Detta är ungefär den lilla nätta summan av 3000 miljarder kronor.
Källa:
http://zfacts.com/p/447.html

Mängden pengarna som lagt på forskning om batterier och alternativa kraftkällor är en piss i havet. Pengarna som satsats är ingenting. Vill man inte satsa dom på forskning som ju inte gett resultat ens på flera år så hade man ju kunnat bygga ut tex sol-, vind-, vattenkrafft. Bara pengarna för ett enda krig hade räckt för att göra de flesta länder på vår jord självförsörjande när det gäller sol- eller vindkraft. Allt som behövs finns redan. Det är det mest sorgliga.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top