Batterierna får skitkass kapacitet i kyla, det är ett oomkullrunkeligt faktum!
Min bil startar bra i kyla, dock brukar jag använda motorvärmare när sådan möjlighet finns, för miljöns skull!
Den bensin elbilsförarna eldar för att hålla värmen eldas med dålig verkningsgrad och utan katalysatorrening (dvs när skiten fungerar)
Eldar man 1000W el för att hålla kupen dräglig så lär batterikonumptionen skjuta rejält i höjden (jag ids inte googla efter vilken spänning batteriet i din bil håller, men då kan man ju lätt räkna ut hur många A det suger ur det redan av kyla klena batteriet).
Men visst, tanka din bil med östtysk kolkraft för att sedan släppa ut cadmium i svenska vattendrag, och kalla dig miljövän, för mig skulle inte en elbil funka.
Vad menar du med skitkass... din bil är trots allt beroende av ett fungerande batteri för att komma till liv....
Men visst lägre kapacitet går jag med på...dock inte så mycket som du får det att låta som.
motorvärmare... det är juh bra.. synd bara att min elbil inte behöver sånt
108V har jag i batterierna och närmare 2000W har jag bara precis i starten sen när man fått upp tempen så slår jag från den o kör enbart på ca 300W.
än en gång.. en bensinmotor producerar värme som förlust...
räkna lite på energiinnehållet i bensin och och förbrukningen så ska du se att mina kontrollerade värme W nog är ganska få mot en bensinmotorns spillvärme....
jag har dessutom full värme på 1 sekund (inte i hela bilen men från värmepaketet)
Bensinvärmaren har iförsig ingen katalysator, å andra sidan så behöver man inte köra den.. o på sommaren lär man inte köra den..
Kan man stänga av bensinbilens utsläpp på sommaren med
Kolkraft... har man avtal med vindkraft så slipper man kolen... dessutom man kan säga att elbilen vinner i tre avsende här...
Jag tankar min bil under natten, då är förbrukningen lägre och blåser det då så går denna vind inte att använda men hade fler elbilar så skulle det vara en med konstant ström.
Angående återvinningen så hittade jag en sak på google..
http://www.lund.se/upload/Lunds Renhållningsverk/Broschyrer/farligtavfallw.pdf
"Nickelkadmiumbatterier
och nickelmetallhydridbatterier transporteras vidare
för återvinning. Såväl kadmium som nickel
återvinns. Återvunnet kadmium används för tillverkning
av öppna nickelkadmiumbatterier för
industribruk. Nickel går till stålverk."
En polare till mig gjorde ett exjobb om hybridbilar och kom då under det exjobbet fram till att typ 70% av alla persontransporter sker på en sträcka som är mindre än ca 5 mil. Minns tyvärr inte dom exakta siffrorna. Minns iaf att en elbil räckte bra mycket mer än så. Japp, en elbil ja och jag vet att hans exjobb handlade om hybridbilar ifall nån tänker påpeka det.
Det finns många familjer som har 2 bilar idag.
När man läser många kommentarer här inne på forumet så kan man tro att majoriteten är härifrån blekinge. "Det gaur inte" är nåt typiskt blekingskt.
Grejen är den att allt som behövs finns redan och det är det som är det mest tragiska. Folk skriver tex att det plöjts ner miljarder i batteritillverkning. Då undrar jag om detta skulle vara mycket pengar? För mig är det småpotatis i sammanhanget.
Sätt det i relation till Irakkriget som under bara några få år har kostat... hur mycket? Nån som vill gissa?
Ja om ni gissade på ca 465.000.000.000 dollar så är ni rätt nära sanningen.
Detta är ungefär den lilla nätta summan av 3000 miljarder kronor.
Källa:
http://zfacts.com/p/447.html
Mängden pengarna som lagt på forskning om batterier och alternativa kraftkällor är en piss i havet. Pengarna som satsats är ingenting. Vill man inte satsa dom på forskning som ju inte gett resultat ens på flera år så hade man ju kunnat bygga ut tex sol-, vind-, vattenkrafft. Bara pengarna för ett enda krig hade räckt för att göra de flesta länder på vår jord självförsörjande när det gäller sol- eller vindkraft. Allt som behövs finns redan. Det är det mest sorgliga.
Det hela handlar om vad folk tror...
I början trodde jag att batterierna skulle ta slut när som...
Idag vet jag bättre.
Och som du säger, det handlar om att prioritera... krig eller miljö/transport
Last edited: