Elektrisk mc - när?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Batterierna får skitkass kapacitet i kyla, det är ett oomkullrunkeligt faktum!
Min bil startar bra i kyla, dock brukar jag använda motorvärmare när sådan möjlighet finns, för miljöns skull!

Den bensin elbilsförarna eldar för att hålla värmen eldas med dålig verkningsgrad och utan katalysatorrening (dvs när skiten fungerar)
Eldar man 1000W el för att hålla kupen dräglig så lär batterikonumptionen skjuta rejält i höjden (jag ids inte googla efter vilken spänning batteriet i din bil håller, men då kan man ju lätt räkna ut hur många A det suger ur det redan av kyla klena batteriet).

Men visst, tanka din bil med östtysk kolkraft för att sedan släppa ut cadmium i svenska vattendrag, och kalla dig miljövän, för mig skulle inte en elbil funka.


Vad menar du med skitkass... din bil är trots allt beroende av ett fungerande batteri för att komma till liv....
Men visst lägre kapacitet går jag med på...dock inte så mycket som du får det att låta som.

motorvärmare... det är juh bra.. synd bara att min elbil inte behöver sånt:pannkyss

108V har jag i batterierna och närmare 2000W har jag bara precis i starten sen när man fått upp tempen så slår jag från den o kör enbart på ca 300W.
än en gång.. en bensinmotor producerar värme som förlust...
räkna lite på energiinnehållet i bensin och och förbrukningen så ska du se att mina kontrollerade värme W nog är ganska få mot en bensinmotorns spillvärme....
jag har dessutom full värme på 1 sekund (inte i hela bilen men från värmepaketet):)
Bensinvärmaren har iförsig ingen katalysator, å andra sidan så behöver man inte köra den.. o på sommaren lär man inte köra den..

Kan man stänga av bensinbilens utsläpp på sommaren med:tungan

Kolkraft... har man avtal med vindkraft så slipper man kolen... dessutom man kan säga att elbilen vinner i tre avsende här...
Jag tankar min bil under natten, då är förbrukningen lägre och blåser det då så går denna vind inte att använda men hade fler elbilar så skulle det vara en med konstant ström.

Angående återvinningen så hittade jag en sak på google..
http://www.lund.se/upload/Lunds Renhållningsverk/Broschyrer/farligtavfallw.pdf
"Nickelkadmiumbatterier
och nickelmetallhydridbatterier transporteras vidare
för återvinning. Såväl kadmium som nickel
återvinns. Återvunnet kadmium används för tillverkning
av öppna nickelkadmiumbatterier för
industribruk. Nickel går till stålverk."

En polare till mig gjorde ett exjobb om hybridbilar och kom då under det exjobbet fram till att typ 70% av alla persontransporter sker på en sträcka som är mindre än ca 5 mil. Minns tyvärr inte dom exakta siffrorna. Minns iaf att en elbil räckte bra mycket mer än så. Japp, en elbil ja och jag vet att hans exjobb handlade om hybridbilar ifall nån tänker påpeka det.
Det finns många familjer som har 2 bilar idag.


När man läser många kommentarer här inne på forumet så kan man tro att majoriteten är härifrån blekinge. "Det gaur inte" är nåt typiskt blekingskt.
Grejen är den att allt som behövs finns redan och det är det som är det mest tragiska. Folk skriver tex att det plöjts ner miljarder i batteritillverkning. Då undrar jag om detta skulle vara mycket pengar? :confused: För mig är det småpotatis i sammanhanget.
Sätt det i relation till Irakkriget som under bara några få år har kostat... hur mycket? Nån som vill gissa?

Ja om ni gissade på ca 465.000.000.000 dollar så är ni rätt nära sanningen.
Detta är ungefär den lilla nätta summan av 3000 miljarder kronor.
Källa:
http://zfacts.com/p/447.html

Mängden pengarna som lagt på forskning om batterier och alternativa kraftkällor är en piss i havet. Pengarna som satsats är ingenting. Vill man inte satsa dom på forskning som ju inte gett resultat ens på flera år så hade man ju kunnat bygga ut tex sol-, vind-, vattenkrafft. Bara pengarna för ett enda krig hade räckt för att göra de flesta länder på vår jord självförsörjande när det gäller sol- eller vindkraft. Allt som behövs finns redan. Det är det mest sorgliga.


Det hela handlar om vad folk tror...

I början trodde jag att batterierna skulle ta slut när som...
Idag vet jag bättre.


Och som du säger, det handlar om att prioritera... krig eller miljö/transport
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blablabla... Fanatiskt försvarstal.... blablabla
DET STÖRSTA HOTET MOT ELBILAR ÄR ATT ÖVERDRIVA DESS FÖRTRÄFFLIGHET

Teknikens värld hade en Kewet El-Jet som redaktionsbil, dom hade fått allt tillgängligt pressmaterial om bilen och bestämde sig för att dom skulle kunna ha en sån för dom korta innerstadsresorna.

Dom hämtade ut sin glänsande nya och full-laddade elbil glada i hågen.

Den fick soppatorsk när det var två mil kvar till redaktionen, trots att allt pressmaterial hade lovat att den skulle orka fyra mil till.

Efter det var det i varje efterkommande nummer en bild på någon stackars sate som fick gå och knuffa denna "Propp-Orvar" (dom döpte bilen till det) då batteriet aldrig räckte den förväntade körsträckan.

Inte nog med det, dom höll dessutom på att frysa ihjäl i bilen

Ingen hade talat om att den där enda gången dom hade uppnått 8 mil körsträcka var med medvind, solen i ryggen, avstängt lyse, stadig nerförsbacke, skitnödig förare på väg hem en fredageftermiddag, med en prototypbil.

Det slutade med att Propp-Orvar stod längst in i garaget och redaktionsmedlemmarna hellre körde sina privatbilar utan milersättning än att köra denna upphottade golfbil.

Jag gillar elbilar!!!
Men att hypa dom och överdriva deras förträfflighet leder bara till att dom inte lever upp till folks förväntningar, och det är inte bara två steg bakåt för elbilarna.
Det finns inget så svårt att förtjäna och så lätt att förbruka som en kunds förtroende.
Lever inte bilen upp till förväntningarna så är förtroendet förbrukat, kanske för all framtid...

Om du köpte en ny motorcykel som enligt försäljaren skulle gå 250km/h och det visade sig att i verkligheten gjorde den 160-180 en bra dag, men bara en kort stund annars överhettades den, skulle du köpa en till av samma märke sen?

Det skulle inte jag, jag skulle varken ha förtroende för säljaren eller märket efter det!
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Hmm, man skulle kanske damma av fords gamla koncept från -58. Vad sägs om 800 mil på en laddning. Med modern teknik skulle detta kanske bli bra. Låt bli att krocka bara. :näsblod

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

:tummenupp :D

DEN vore något, haha! Tänk att ringa till chefen på morgonen och säga "ledsen, men jag blir lite sen... har fått en härdsmälta på essingeleden!"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:tummenupp :D

DEN vore något, haha! Tänk att ringa till chefen på morgonen och säga "ledsen, men jag blir lite sen... har fått en härdsmälta på essingeleden!"

Eller "du vet den här begagnade bilen jag köpte, den hade ju gått rätt långt, nu står jag på macken men dom har fan inget uran..."
(EDIT, jag kollade länken och det var inte samma bil som jag hade läst om i Populär mekanik, i den skulle "full tank" räcka i hundra år, och då skulle man dessutom ansluta den hemma i elcentralen för att driva huset med när man var hemma...)
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
DET STÖRSTA HOTET MOT ELBILAR ÄR ATT ÖVERDRIVA DESS FÖRTRÄFFLIGHET

Teknikens värld hade en Kewet El-Jet som redaktionsbil, dom hade fått allt tillgängligt pressmaterial om bilen och bestämde sig för att dom skulle kunna ha en sån för dom korta innerstadsresorna.

Dom hämtade ut sin glänsande nya och full-laddade elbil glada i hågen.

Den fick soppatorsk när det var två mil kvar till redaktionen, trots att allt pressmaterial hade lovat att den skulle orka fyra mil till.

Efter det var det i varje efterkommande nummer en bild på någon stackars sate som fick gå och knuffa denna "Propp-Orvar" (dom döpte bilen till det) då batteriet aldrig räckte den förväntade körsträckan.

Inte nog med det, dom höll dessutom på att frysa ihjäl i bilen

Ingen hade talat om att den där enda gången dom hade uppnått 8 mil körsträcka var med medvind, solen i ryggen, avstängt lyse, stadig nerförsbacke, skitnödig förare på väg hem en fredageftermiddag, med en prototypbil.

Det slutade med att Propp-Orvar stod längst in i garaget och redaktionsmedlemmarna hellre körde sina privatbilar utan milersättning än att köra denna upphottade golfbil.

Jag gillar elbilar!!!
Men att hypa dom och överdriva deras förträfflighet leder bara till att dom inte lever upp till folks förväntningar, och det är inte bara två steg bakåt för elbilarna.
Det finns inget så svårt att förtjäna och så lätt att förbruka som en kunds förtroende.
Lever inte bilen upp till förväntningarna så är förtroendet förbrukat, kanske för all framtid...

Om du köpte en ny motorcykel som enligt försäljaren skulle gå 250km/h och det visade sig att i verkligheten gjorde den 160-180 en bra dag, men bara en kort stund annars överhettades den, skulle du köpa en till av samma märke sen?

Det skulle inte jag, jag skulle varken ha förtroende för säljaren eller märket efter det!

Vilken tur att jag inte överdriver då..
som jag sagt så har jag aldrig kört över 100km/h
Minst kommer jag 6 mil men har klarat 10 mil med försiktigkörning (mest 70 sträcka)
Hanterar man saker fel så fungerar de inte som de ska.
Och jag försöker inte få den att framstå som en superbil.
Bara en bil som täcker mer än halva jordens befolknings kör behov om dagen...

tänkte lite på annat du sagt... byta batteri efter 500 uppladdningar..
Detta påstående kan stämma om man misshandlar dem.

Mina ni/cd har en cyklingkapacitet på 1500 gånger , MEN detta är räknat på att man laddar ur dem till 25% vilket är mer ansträngande än om man bara kör dem till 50%
alltså (precis som bilar topphastighet) så gör man inte det konstant
(de ska dock dras ur var 10 gång ca för att de inte ska få minnesluckor)
Helt plötsligt så har jag förlängt användande tiden på batterierna avsevärt....
Vad du än gör så berätta inte detta för mina 13 år gamla batterier... de skulle tvärdå direkt:rolleyes:

Men helt klart så kan man inte köra den som en bensinbil.
Ex om man bara har 10% kvar så är det självmord att belasta den till max(åtminstånde för batterierna)
Hade det funnits övervakning på samtliga så hade man kunnat detta men nu finns inte det.
Den svagaste länken...

acc i bilen är som jag brukar säga en normal dag på väg till jobbet.
vid rödljusen så pinnar den snällt förbi alla bilar i starten(så vidare inte de med drar på) sen upp mot 70 så kör bilarna om.
Men som sagt 3 kr /mil så kan jag leva med det, inga avgaser, inget oljud, inte en massa oljor somska bytas, kamrem som ska spännas, tändstift som ska bytas, filter som ska köpas.

Helt ärligt så har du bara 2 "förbrukningsdelar" på min elbil.
1, destillerat vatten.
2, kol till motorn

Sen kan saker gå sönder, men det kan det göra på vilken bil som helst.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Tror du sedan att el hojarna kommer vara underhållsfria? Batterier ect för dagens bilar samt truckar kostar något in i helvete. De ska bytas du vet :va


Engångskostnaden för batterier är ju hög men man måste räkna på genomsnittsdriftkostnaden för att kunna göra en lämplig jämförelse.
Ett citat från professorn som var exjobbshandledare till min polare:
"Beräkningarna i examensarbetet visar också att det blir billigt att köra på el: ungefär 2,80 kronor per mil med dagens el- och batteripriser."
Exjobbet är ca 3 år gammalt.
Källa:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article35497.ece
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
30mil.. hur ofta kör man mer än 30 mil på ett bräde.. visst finns det dem som gör det... men hur många promille av sveriges befolkning gör det.

Vilken annan bil kan man "tanka" i ett eluttag.. ?


Börjar med: Jag gillar också elbilar, och dyligt. :)

30 mil på en dag, var det. Inte nödvändigtvis 30 mil "på ett bräde". Nu vet jag inte hur långtid som bilen/batterierna måste laddas efter en urladdning. Men är det mer än 1 timme så är det begränsande om man använder bilen som tjänstebil. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag kan ju lixom inte säga, "du, jag kan inte köra ut till er och fixa den där saken förrän om 3 timmar, för batterierna i bilen måste laddas"...

Du vet väll att ett elutag på arbetsplatsens parkering är en löneföremån som ska skattas för? ;)
Visserligen så ökar det väll milkostnaden minimalt, men du kan lita på att om alla begärde detta så kommer det att debiteras på något sätt.

Om jag fattar rätt så är din bil 14 år gammal, och då kan man ju förlåta att den bara går 6-10 mil på en laddning. För min del är det helt uteslutet då jag har 7 mill till jobbet och ingen möjlighet att ladda där + att jag då och då kör en del i tjänsten. Men 30 mil räcker, med en lagom säkerhetsmaginal.
Pluss att jag vill nog helst kunna köra iallafall i 110 eftersom det är där jag mest håller till. Vilket också är anlednignen tiull att jag inte har en Prius för så som jag använder min bil hade jag kört 90% på bensin. :gnissla


En annan begränsande faktor är ju att man behöver en sladd vid sin parkering. Och bor man inte i hus med eget garage, eller i alla fall ett garage så är man ju rökt. Där jag bor är det ca 5% som har garageplats, och av dessa 5% är det 10% som har elkontakter i garget. (Jag är en av dem, så för mig hade det kunna funka)
Det kvittar faktiskt att man bara kör 5 mil om dagen om man inte kan ladda upp bilen efteråt, men den lilla detaljen glömmer de flesta undersökningar att ta upp - för det ger väll en aldeles för dålig syn på elbilen.

Det är inte bara bilar och batteri som behöver uppdateras, hela vår infrastruktur måste gås igenom och fixas till.


Honda har ju sin FCX eller vad den heter, "bara tanka och köra" på el. Eller, väte är det väll, men ialla fall.
Fast, jag tror den bara säljs på vissa ställe, typ Californien och då som test bil.
Jag tror dock att de har en ny bil som ska börjas säljas. Ungefär stor som en Accord. :)


Jag tror aldrig att elbilarna kommer bil en hitt såvida de inte blir extremt mycket mer användarvänliga, lång räckvidd, korta uppladdningstider, etc och/eller nästintill gratis.

Och avslutningsvis så måste vi ändå lösa problemet med lastbilar, som står för en mycket stor del av trafiken. Och stanna och ladda lite då och då är ju knappast ett alternativ för dem.


:hej
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Jag hjälpte en företagare för 10 år sen typ som byggt en el hoj på en Af1 125 chassi och ca. 15-20 hk. Tog en del provturer på lokala flygfältet. Dock va den ju ganska tråkig med så lite pulver. Fast det är ju som en 125 idag(på min tid va 125 ostrypta på väg). För pendling hade det ju funkat.
100 hk blir roligt!
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jag tror mer på hela bränslecells tekniken för framtidafordon än rena elbilar som laddas via en kontakt.

T.ex. så skulle en elbil med 30 mils räckvidd inte funka speciellt bra som tjänsebil för många. Totalt värdelöst för lastbilar, etc etc.
Eller, kanske till och med någon sorts blanding?
I 3:dje världen så skulle kanske solcells laddade bilar kunna funka med gratis "bränsle".


mjoo, men i detta läge är det dags att blanda in lite siffror i leken så vi vet vad vi snackar om. Anta t.ex att du sätter 4 kvm av en solcell med 15 % verkningsgrad på en bil i Madrid - årsproduktionen för denna skulle bli ~900 kWh vilket motsvarar grovt räknat energiinnehållet i 100 liter bensin. Sen blir det förluster för lagringen men elmotorn är bättre... men kanske ett hybridsystem så man kan köra på vintern också... men solceller och batterier och DC-omvandlare och sån skit väger ju också...

sen kostar solcellsystemet (speciellt med den verkningsgraden) långt mer än vad gemene man i 3e världen har råd med plus innehåller ganska nasty tungmetaller om man skulle gå och krascha.

Sen är problemet med bränsleceller i dag att en STOR del av energin försvinner som värme och verkningsgraden är sugig. Och så finns det dem med bättre verkningsgrad MEN de har så hög arbetstemperatur att det tar en stund att få igång det hela, vilket är lite osmidigt i bilar kanske...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
mjoo, men i detta läge är det dags att blanda in lite siffror i leken så vi vet vad vi snackar om. Anta t.ex att du sätter 4 kvm av en solcell med 15 % verkningsgrad på en bil i Madrid - årsproduktionen för denna skulle bli ~900 kWh vilket motsvarar grovt räknat energiinnehållet i 100 liter bensin. Sen blir det förluster för lagringen men elmotorn är bättre... men kanske ett hybridsystem så man kan köra på vintern också... men solceller och batterier och DC-omvandlare och sån skit väger ju också...

sen kostar solcellsystemet (speciellt med den verkningsgraden) långt mer än vad gemene man i 3e världen har råd med plus innehåller ganska nasty tungmetaller om man skulle gå och krascha.

Sen är problemet med bränsleceller i dag att en STOR del av energin försvinner som värme och verkningsgraden är sugig. Och så finns det dem med bättre verkningsgrad MEN de har så hög arbetstemperatur att det tar en stund att få igång det hela, vilket är lite osmidigt i bilar kanske...

De här med solceller är nog mycket bättre att använda sig av på taket, antingen direkt till huset eller för att ladda en liten batteribank som sen laddar bilen..
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Börjar med: Jag gillar också elbilar, och dyligt. :)

30 mil på en dag, var det. Inte nödvändigtvis 30 mil "på ett bräde". Nu vet jag inte hur långtid som bilen/batterierna måste laddas efter en urladdning. Men är det mer än 1 timme så är det begränsande om man använder bilen som tjänstebil. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag kan ju lixom inte säga, "du, jag kan inte köra ut till er och fixa den där saken förrän om 3 timmar, för batterierna i bilen måste laddas"...

Du vet väll att ett elutag på arbetsplatsens parkering är en löneföremån som ska skattas för? ;)
Visserligen så ökar det väll milkostnaden minimalt, men du kan lita på att om alla begärde detta så kommer det att debiteras på något sätt.

Om jag fattar rätt så är din bil 14 år gammal, och då kan man ju förlåta att den bara går 6-10 mil på en laddning. För min del är det helt uteslutet då jag har 7 mill till jobbet och ingen möjlighet att ladda där + att jag då och då kör en del i tjänsten. Men 30 mil räcker, med en lagom säkerhetsmaginal.
Pluss att jag vill nog helst kunna köra iallafall i 110 eftersom det är där jag mest håller till. Vilket också är anlednignen tiull att jag inte har en Prius för så som jag använder min bil hade jag kört 90% på bensin. :gnissla


En annan begränsande faktor är ju att man behöver en sladd vid sin parkering. Och bor man inte i hus med eget garage, eller i alla fall ett garage så är man ju rökt. Där jag bor är det ca 5% som har garageplats, och av dessa 5% är det 10% som har elkontakter i garget. (Jag är en av dem, så för mig hade det kunna funka)
Det kvittar faktiskt att man bara kör 5 mil om dagen om man inte kan ladda upp bilen efteråt, men den lilla detaljen glömmer de flesta undersökningar att ta upp - för det ger väll en aldeles för dålig syn på elbilen.

Det är inte bara bilar och batteri som behöver uppdateras, hela vår infrastruktur måste gås igenom och fixas till.


Honda har ju sin FCX eller vad den heter, "bara tanka och köra" på el. Eller, väte är det väll, men ialla fall.
Fast, jag tror den bara säljs på vissa ställe, typ Californien och då som test bil.
Jag tror dock att de har en ny bil som ska börjas säljas. Ungefär stor som en Accord. :)


Jag tror aldrig att elbilarna kommer bil en hitt såvida de inte blir extremt mycket mer användarvänliga, lång räckvidd, korta uppladdningstider, etc och/eller nästintill gratis.

Och avslutningsvis så måste vi ändå lösa problemet med lastbilar, som står för en mycket stor del av trafiken. Och stanna och ladda lite då och då är ju knappast ett alternativ för dem.


:hej



Laddningen är lite olika jag kommer inte ihåg exakta siffror men för att ladda från 0-100% tar det ca 8h

Men 30-70%tar kanske bara 2h (inte vetenskapliga siffor)
Anledningen till detta är att Ni/Cd kräven en överladdningsfas.

Men det många glömmer bort är att om man pluggar i bilen när man kommit fram så laddar man upp den igen.
Imotsats till bensinen som måste åka iväg för att "hämta"
Att sätta upp en elstolpe tror jag är en ganska stor piss i nilen om folk bara öppnat ögonen.
Tex på jobbet, betalar man elen så är det ingen löneförmån längre.
Bor man i hyreslägenhet och hyresvärden kan ta en hundring mer i månaden för garagepalst med eluttag..

Får du slut på energi med en elbil så tro det eller bli bogserad och undertiden laddas batterierna upp och man kan klara sig den sista kilometern.

Det finns en stor vinst till med elbilar.
Mekaniska bromsar är nästan ett minneblott (såvidare inte man har blyfot och inte kan släppa gasen innan bilen framför är 1 meter framför.)

En normal dag till jobbet kanske jag bromsar 1-3 gånger resten sköter motorn som då blir en generator och på så vis utvinner rörelseenergin till batterierna samt att man inte sprider mer smuts i naturen/stan i form av bromsdamm.


En nackdel är dock att bromsskivorna har en tendens att rosta om man kör för mycket med bara generatorn;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Meh, jag orkar inte let upp var i tråden det stog.

Men, i alla fall. Det finns fungerande solcellsbilar. :nicka

eclectic_solar2.jpg


http://www.venturi.fr/electric-vehicules-eclectic-concept.html

50 km/h och 5 mils räckvidd är för lite för min del då jag mest kör motorväg, men skulle nog funka för andra.
Med rätt pris kunde den vara något på solrika kontinenter.

Priset vet jag inte, men deras andra elbil är smått snordyr. Men så är det ju "väldens första" (?) el-sportbil oxå. Eller, det sa de i alla fall på 5th Gear.


Synd bara att råden spårade ut lite (som vanlig på SH) till en "Alla klagar på AleX elbil tråd". :gnissla

Fram med mer innovativa sidor med alternativa framdrivningssätt. :tummenupp
Eller, ska vi ha en ny tråd kanske?
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
en elhoj:tungan med v8 ljud och ett inbyggt fussionskraftverk skulle vart nått!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu gäller detta iofs bilar och inte MC men visst händer det lite iaf.
Svenskar bygger norsk elbil i plast:
http://di.se/Index/Nyheter/2008/03/06/273732.htm?src=xlink

I Norge kommer Think City att kosta cirka 200.000 norska kronor plus runt tusen kronor i månadshyra för batteriet.

Låter som ett lysande köp, tusen spänn i månaden för att hyra en bränsletank till bilen :D

Jag tror jag köper bensin/diesel/E85/RME för tusen spänn i månaden istället, och en bil för 100.000 att hälla det i, för där brukar tanken ingå....

Eller varför inte en ny bil för 16000:- med bensintank?
 
Last edited:

T-Bomb

If im to loud youre too old !
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda sp1
Vill bara tillägga att sweizarna har plockat ihopa en el hoj. Den mappas med laptoppen o ger max ca 80 kusar och har en räckvidd på ca 2timmar beroende på hur hårt den körs.
Såg den på mässa i Munchen för en månad sedan.
Hur det e o inportera den vet jag inte men tyskarna kan så då borde det gå att få hit den med.
Pris ca 80 tusen var det svaret jag fick.
kolla filmen och se om den verkar kul!

http://www.youtube.com/watch?v=s9snZ3jgzgw

Deras hemsida:
www.quantya.eu
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
I Norge kommer Think City att kosta cirka 200.000 norska kronor plus runt tusen kronor i månadshyra för batteriet.

Låter som ett lysande köp, tusen spänn i månaden för att hyra en bränsletank till bilen :D

Jag tror jag köper bensin/diesel/E85/RME för tusen spänn i månaden istället, och en bil för 100.000 att hälla det i, för där brukar tanken ingå....

Eller varför inte en ny bil för 16000:- med bensintank?


Eller varför inte en flakmoppe och sen drivmedel för 195000:-? :D
Det beror ju på vad man är ute efter. Och ja elbilen behöver bli billigare och det kommer den bli oxå Tyvärr händer allt för sakta men det gick vi igenom tidigare i denna tråden. hehe.
 

Adam_85

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600 F1
I Norge kommer Think City att kosta cirka 200.000 norska kronor plus runt tusen kronor i månadshyra för batteriet.

Låter som ett lysande köp, tusen spänn i månaden för att hyra en bränsletank till bilen :D

Det vore bättre om ett land som kan producera gör det. Norge är ett u-land som hittat pengar, klart det blir dyrt om de ska bygga något.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vill bara tillägga att sweizarna har plockat ihopa en el hoj. Den mappas med laptoppen o ger max ca 80 kusar och har en räckvidd på ca 2timmar beroende på hur hårt den körs.

Den gick ju som en trimmad DT50, vart fan var dom "80" kusarna?

Eller varför inte en flakmoppe och sen drivmedel för 195000:-? :D
Det beror ju på vad man är ute efter. Och ja elbilen behöver bli billigare och det kommer den bli oxå Tyvärr händer allt för sakta men det gick vi igenom tidigare i denna tråden. hehe.

Jo, för Think City har tak, det har inte en flakmoppe, hade du jämfört med en trehjulig "choppermoppe" (handikappvarianten) hade det varit rättvist :D
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top