Elektrisk mc - när?

überkill

Guest
Efter att ha sett dokumentären "Who killed the electric car" nyss med gråten i halsen och en rädsla för vilka starka krafter det finns som dödar fantastiska uppfinningar bestämde jag mig för att uttrycka mina krav på det område där jag använder fossila bränslen - det enda man kan göra är att uttrycka sin efterfrågan och göra sin röst hörd.

Jag vill ha en elektrisk motorcykel. Jag vill ha samma chassi och allt annat som i min nuvarande hoj men jag kan nöja mig med ca 100 hk om de utvinns ur en elmotor. De som är tekniskt intresserade och kunniga vet att effektutvecklingen ur en elmotor är mycket fin och snabb utan svackor och toppar (beroende på den styrande elektroniken) och man kan på så vis uppleva 100 hk som mycket maffigare än mina nuvarande ca 195 hk..

Detta fordon ska ha 6 växlad låda. Sedan ska det kunna gå 30 mil på en laddning i 100 km/h på 6:ans växel så - kör man fortare eller accelererar mycket så kortas detta givetvis men det är ett riktmärke. Färddator med kontinuerlig beräkning av hur långt man kan föra med nuvarande belastning på motorn mm och en vanlig hederlig kabel med stickkontakt monterat på ett vis så man snabbt kan ta fram det och ladda. Exempelvis kan det vara en vinda som drar in sladden inder "tailen".

Jag är redo att hosta upp 200 000 kr för detta fordon och jag ser att det kommer bli väldans god ekonomi i affären om någon vill tillverka i skala som ex nuvarande R1 tillverkas. Är du med på min framtidsvision eller har andra synpunkter så kommentera gärna, jag vill ha igång en disskussion kring det här och alla åsikter är välkomna :tummenupp
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Jag skulle själv vilja ha en elektrisk hoj. Om 5-10år tror jag att jag kan köpa en från ett riktigt märke med. Om du söker på youtube så kan du se filmer på alla möjliga elektriska motorcyklar.
Min personliga favorit är http://www.youtube.com/watch?v=NUXhJZZRUIg

Japaner som influeras av Akira for the win :tummenupp

Folk kommer nog att sakna motorljudet från förbränningsmotorn. Jag kunde inte bry mig mindre. Total ljudlöshet slår allt i mitt tycke :)
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
det är inte omöjligt alls tror jag för du glömmer variabeln "Vikt".. den hojen du önskar skulle du kunna få för dom pengarna men den skulle väga säkert 300kg. det skulle sitta batterier överallt på hojen.

skulle batterierna vara mindre och smidigare skulle jag oxå vilja köra el :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med dom krav du ställer så kan du glömma din elektriska motorcykel inom överskådlig framtid.

Batteritekniken måste ta ett par tre rejäla hopp framåt innan du har dina 30mil i 100km/h
(EDIT: Alternativet med en vikt på 300 kilo i inlägget ovanför)

Sen, vad ska du med en sexväxlad låda till?
En elmotor har en helt annorlunda vridmomentskurva mot en förbränningsmotor, en tvåväxlad låda skulle räcka utmärkt.
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Man kanske kan bygga hönsnät över alla vägar, sen kan man ha en strömavtagare som på radiobilar!
Ååååå va smart!
 

überkill

Guest
Man kanske kan bygga hönsnät över alla vägar, sen kan man ha en strömavtagare som på radiobilar!
Ååååå va smart!


Är du inte intresserad av att disskutera detta så låt bli. Ibland märks det tydligt att det inte är de intelligentaste pojkarna som är online vissa tider vissa dagar..

-------------------------------------------------------------------

6 växlad låda vill jag ha för att slippa en variator eller alternativ till denna. Kan man växla mellan fler växlar ökar chansen att hålla varvet nere och spara på energin. Om man nu vill det..

Gällande vikten - hade man alltid sett till dagens begränsningar när man uttrycker sin önskan/efterfrågan till marknaden på framtida produkter hade vi fortfarande kört 2-86:eek:r i våra datorer med stora tjockbildskärmar och grön text på svart bakgrund. Det som efterfrågas det utvecklas, det som utvecklas utvecklas för att tjäna pengar så det marknadsförs och när det marknadsförts så massproduceras det eller optimeras för att tjäna ännu mer pengar på det.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kanske "motorn" i "vägen" då behövs inga batterier alls. Eller wireless power eftersom alla är så "wireless" idag.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Iden är alldeles lysande.
Det stora problemet miljömässigt som ofta missas är att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energin!
Vad skulle alla elfordon laddas av om de blev var mans egendom, kolkraft eller olje-el som vi redan idag behöver importera för att täcka elbehovet?
Ska elfordon utnyttjas i någon större skala utan att sabba miljön finns inget annat alternativ än att bygga ut kärnkraften.
 

überkill

Guest
Jag gillar denna
[YOUTUBE-ID]xrFPMLAfs3s&feature[/YOUTUBE-ID]


Riktigt riktigt cool!

Iden är alldeles lysande.
Det stora problemet miljömässigt som ofta missas är att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energin!
Vad skulle alla elfordon laddas av om de blev var mans egendom, kolkraft eller olje-el som vi redan idag behöver importera för att täcka elbehovet?
Ska elfordon utnyttjas i någon större skala utan att sabba miljön finns inget annat alternativ än att bygga ut kärnkraften.



Finns ett parti i Svea som har gjort tydligt att de vill satsa på att forska om och utveckla kärnkraften. Rösta på dem.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
6 växlad låda vill jag ha för att slippa en variator eller alternativ till denna. Kan man växla mellan fler växlar ökar chansen att hålla varvet nere och spara på energin. Om man nu vill det..

Gällande vikten - hade man alltid sett till dagens begränsningar när man uttrycker sin önskan/efterfrågan till marknaden på framtida produkter hade vi fortfarande kört 2-86:eek:r i våra datorer med stora tjockbildskärmar och grön text på svart bakgrund. Det som efterfrågas det utvecklas, det som utvecklas utvecklas för att tjäna pengar så det marknadsförs och när det marknadsförts så massproduceras det eller optimeras för att tjäna ännu mer pengar på det.

Du behöver ingen växellåda alls till en elmotor, en elmotor drar glatt från stillastående till maxvarv.
Den energi du hade tänkt spara försvinner med bred marginal i växellådan.
Det finns nästan inga elbilar som har växlar (undandtaget hemkonverterade före detta bensin/dieselbilar)

Batterierna har nyss tagit ett enormt hopp framåt, det går inte att göra mer där just nu, oavsett hur mycket du vill.
Det är inte så att alla tillverkare av mobiltelefoner/bärbara datorer är nöjda med batterierna som finns i dag, det går bara inte att göra bättre batterier just nu, trots att det plöjs ner miljarder i forskning.

Det var just mobiltelefontillverkarna/datortillverkarna som drev fram den nu överlägsna LiPo/LiIo batteritekniken, men dom har helt andra krav, dom vill ha låga stömuttag under lång tid.
Dom första LiPo batterierna som levererades av Kokam kunde inte leverera mer än 1xC (alltså ett batteri på 1A kunde maximalt lämna en ström på 1A)

Nu finns LiPo batterier som kan lämna strömmar på 20xC momentant, vilket krävs för att dra igång en stor elmotor.
(det kan finnas ännu värre, men jag har slutat följa utvecklingen av batterier)

Men ungefär här är det stopp i massor av år framöver.

Hur mycket du än vill och efterfrågar ett batteri i snusdose-storlek som räcker 100mil i 100km/h...
 

überkill

Guest
Du behöver ingen växellåda alls till en elmotor, en elmotor drar glatt från stillastående till maxvarv.
Den energi du hade tänkt spara försvinner med bred marginal i växellådan.
Det finns nästan inga elbilar som har växlar (undandtaget hemkonverterade före detta bensin/dieselbilar)

Batterierna har nyss tagit ett enormt hopp framåt, det går inte att göra mer där just nu, oavsett hur mycket du vill.
Det är inte så att alla tillverkare av mobiltelefoner/bärbara datorer är nöjda med batterierna som finns i dag, det går bara inte att göra bättre batterier just nu, trots att det plöjs ner miljarder i forskning.

Det var just mobiltelefontillverkarna/datortillverkarna som drev fram den nu överlägsna LiPo/LiIo batteritekniken, men dom har helt andra krav, dom vill ha låga stömuttag under lång tid.
Dom första LiPo batterierna som levererades av Kokam kunde inte leverera mer än 1xC (alltså ett batteri på 1A kunde maximalt lämna en ström på 1A)

Nu finns LiPo batterier som kan lämna strömmar på 20xC momentant, vilket krävs för att dra igång en stor elmotor.
(det kan finnas ännu värre, men jag har slutat följa utvecklingen av batterier)

Men ungefär här är det stopp i massor av år framöver.

Hur mycket du än vill och efterfrågar ett batteri i snusdose-storlek som räcker 100mil i 100km/h...


Bra synpunkter. Det jag uttrycker är ett mål på sikt, låt säg ca 10 år. På vägen dit kommer det komma "lightare" varianter vilka också ska ses på positivt. Minns ett klipp jag fick via mail från Bike där de kör en elscooter på en mässa... Hittar det inte dock. Någon som hittar det? Bra steg framåt var det i alla fall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra synpunkter. Det jag uttrycker är ett mål på sikt, låt säg ca 10 år. På vägen dit kommer det komma "lightare" varianter vilka också ska ses på positivt. Minns ett klipp jag fick via mail från Bike där de kör en elscooter på en mässa... Hittar det inte dock. Någon som hittar det? Bra steg framåt var det i alla fall.

Dom elfordon som finns i dag är bara förbannat löjliga.

Visst börjar det finnas bilar med prestanda (men med dålig räckvidd)
och visst finns det bilar med räckvidd (men med dåliga prestanda)
Och visst kan man beställa ett grön-elabbonemang så att man inte tankar batterierna med kolkraft.

Men dom batterier som finns i dag och har en räckvidd på ca 10mil klarar maximalt 500 uppladdningar, sen ska skiten bytas, och hur miljövänlig är tillverkningen av batterier, och vad görs med dom kasserade?

Vartannat år ska flera hundra kilo batterier per fordon bytas ut!!!

(PS, Jag har också sett filmen, jag är elbilsfantast!)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra synpunkter. Det jag uttrycker är ett mål på sikt, låt säg ca 10 år. På vägen dit kommer det komma "lightare" varianter vilka också ska ses på positivt. Minns ett klipp jag fick via mail från Bike där de kör en elscooter på en mässa... Hittar det inte dock. Någon som hittar det? Bra steg framåt var det i alla fall.

Som stadshoj är det ju realistiskt att en produkt skulle kunna gå att sälja. Speciellt med återladdande motorbroms. Men att med dagens teknik bygga en elsporthoj som ska vara så kraftfull att man ska kunna ligga mil efter mil i motorvägsfart och jobba mot luftmotståndsvallen det tror jag dröjer. Isf ska det vara en design med cykelhjulssmala däck, ultralätt lång streamlinerkaross och liggande förare a la landspeedhoj.

Dagens bilar och hojar är ju byggda för förbränningsmotorns resurser.
 

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Hellsinki/Jakobstad (Finland)
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200
Iden är alldeles lysande.
Det stora problemet miljömässigt som ofta missas är att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energin!
Vad skulle alla elfordon laddas av om de blev var mans egendom, kolkraft eller olje-el som vi redan idag behöver importera för att täcka elbehovet?
Ska elfordon utnyttjas i någon större skala utan att sabba miljön finns inget annat alternativ än att bygga ut kärnkraften.


Är själv också för mera kärnkraft men problemet är ju att uran inte är någon outtömlig energikälla, utan kommer att ta slut det också. Så fast ja hatar de här proppellrarna ute i naturen så är väl vindkraft ett av de bättre alternativen.


Emil
 

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Nu i Kävlinge.
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
Hur man nu kan vilja ha en El hoj och byta ut de härliga motorljudet mot de tradiga surrandet är för mig totalt obegripligt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top