Elektronikkedjan Onoff i konkurs

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var ju IOFS inte oväntat, MediaMarkt har ju gett sig fan på att ta död på konkurrentrna, dom kan ju sälja med förlust tills dom andra tar ner skylten.

Jag har dessutom aldrig träffat på sämre personal än inom kedjan OnOff, ointresserade, okunniga och ibland även otrevliga.
Totalt utan intresse att få någonting sålt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hittat på annan plats:

Jag kommer sakna Onoff, jag gillade verkligen deras unika koncept med dåligt utbud, dålig service och höga priser.

Kan nog inte annat än hålla med. Dom få gånger jag råkat irra mig in i en On/Off har jag alltid tagit mig ut igen snabbt utan att handla något. Dyrt som fan och totalt inkompetent personal. Fast jag kanske har haft konstant otur...

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
fabian bengtsson ligger nog i sin hängmatta med sin vita näsa och gnuggar händerna nu eller så är han orolig över utvecklingen :va

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har dessutom aldrig träffat på sämre personal än inom kedjan OnOff, ointresserade, okunniga och ibland även otrevliga.
Totalt utan intresse att få någonting sålt.
Det intressanta är ju att de verkar ha hållit samma standard mer eller mindre över hela Sverige.

Får några år sedan så var jag och lillasyster in på vår lokala OnOff för att hon sett ut någon telefon i ett reklamblad på mellandagsrean. Men då vi stått och väntat i en halvtimme och säljarna var mer intresserade av att stå och prata med varandra eller med sina kompisar än att hjälpa kunderna så ruttnade hon och tog med sig sina pengar till ett annat ställe.

De saker som jag senast köpt på OnOff har nog bara varit småsaker som jag panikköpt då jag inte kunnat vänta på saker beställda via postorder och inget annat har varit öppet. Någon musmatta och något sånt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det intressanta är ju att de verkar ha hållit samma standard mer eller mindre över hela Sverige.

Det ännu mer intressanta är att de anställda fick provision,
inte per sälj men per grupp.

Mediamarkt har mig veterligen inget sånt men där blir man kungligt bemött :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fabian på Siba kan nog börja svettas nu, hur fan deras koncept går ihop kan man ju undra? butiker som ser ut som 70-talets glansdagar, TV reklam som är riiiktigt pajjig, & trötta försäljare som måste ha på sig ICA:s gamla tröjor från 1983....

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fabian på Siba kan nog börja svettas nu, hur fan deras koncept går ihop kan man ju undra? butiker som ser ut som 70-talets glansdagar, TV reklam som är riiiktigt pajjig, & trötta försäljare som måste ha på sig ICA:s gamla tröjor från 1983....
De kanske går runt för att de inte har några större kostnader för att inreda butikerna, ta fram nyskapande reklamfilmer eller klä sina säljare?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Tråkigt för alla som jobbar där, det är ju mest ungdomar med.. Står inget på onoff's hemsida än så länge?

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Äntligen! Sämsta skitaffären ever. Sen såg jag att siba köpt netonnet så nu kan man inte handla där heller.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag vill påminna mig om att SIBA och ON OFF tillsammans äger Resurs Bank. På ett eller annat sätt så påverkas nog SIBA av ON OFFs konkurs. Det är finansbolaget som sett till att de överlevt under alla åren och knakar det i fogarna för ON OFF så att deras ägare beslutar om konkurs så är nog situationen likvärdig hos konkurrenterna. Lönsamheten på produkterna inte så stor på den överetablerade marknaden där stora utländska kedjor kommer in och pressar priserna och marginalerna ytterligare för dem.

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om ifall elektronikkedjorna går omkull. Jag gillar inte det opersonliga konceptet man har. I huvudtaget tror jag att vi kommer att se allt fler konkurser. Man har även överetablerat köpcentrum här i landet där svagsinta och kortsiktiga kommunpolitiker låtit sig tro att det finns hur stor köpkraft som helst där ute och med sina beslut dödat city handeln i städerna. Nej, jag driver inga butiker i city, men tycker att en levande stad är en viktig fråga. Gynnar hellre mindre aktörer lokalt. Är väl inte målgruppen för elektronikkedjorna helt enkelt. Har väl åkt ut och köpt en extern hårddisk eller sladd på obekväma tider på sin höjd under senare år.

• Gilla
Reaktioner: VBK

tkdrille

Guest
De var ju synd. De jobbar en sketgrann tösabit på onoff i hässleholm. hoppas hon får jobba på elgiganten istället så man får se henne mer.
Var nöjd med onoff i slutet här. De fick in några bra säljare. Men deras chef i hlm var inte så himla trevlig när jag fick problem med en tele.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Äntligen!

Synd på sitt sätt med arbetstillfällen etc. men jag har f-n alltid haft dålig erfarenhet av detta där företaget så mig personligen gjorde det ingenting.

Undrar om man ska gå över och se om man kan fynda något på utförsäljning.. extra lång garanti ska jag fråga efter också :tummenupp Hemsidan är fortfarande ON...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Äntligen!

Synd på sitt sätt med arbetstillfällen etc. men jag har f-n alltid haft dålig erfarenhet av detta där företaget så mig personligen gjorde det ingenting.

Undrar om man ska gå över och se om man kan fynda något på utförsäljning.. extra lång garanti ska jag fråga efter också :tummenupp Hemsidan är fortfarande ON...

Gällande garantier:

Anders Dölling, enhetschef på Konsumentverket, tror att följderna för konsumenterna blir förhållandevis små. Ett undantag är de som köpt presentkort som ännu inte utnyttjats på Onoff.
– Då är man i ett dåligt läge, för ett presentkort blir värdelöst i och med att inte företaget finns kvar längre, säger Dölling.

Ett annat dåligt läge, vilket Dölling i och för sig tror är ovanligt, är att kunden betalat varan i förväg men ännu inte fått den.
– Då kan det diskuteras om du kan ställa krav hos borgenären.

En garanti som utfärdats av Onoff går också förlorade för kunden. En fabriksgaranti fortsätter dock gälla. Men kunden får vända sig till importören eller producenten i stället för till Onoff, säger Dölling.
– Och vad gäller det konsumenträttsliga, att varan går sönder inom tre år och det är ett ursprungsfel, då får man också vända sig till tillverkaren.

Den som tecknat försäkring via Onoff eller betalar via kreditinstitut kan i stället vända sig till försäkringsbolaget eller kreditbanken.

Också kunder som handlat via Onoffs nätbutik och betalat med kort men ännu inte har fått varan är skyddade.
– Då finns ju regeln i konsumentkreditlagen som gör att du kan ställa samma anspråk på kreditgivaren som på företaget. Då vänder du dig till ditt kortföretag i stället, säger Dölling.

Källa:

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1510234/Onoff-begar-konkurs.html

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Men man måste ju fråga! :D

Givetvis är frågan fri att ställa. Bara att strö lite salt i såren på de stackars säljarna som sålt på en dålig produkt till kunderna genom åren. Konkursen visar ju på hur mycket alla dessa tilläggsförsäkringar är värda som de försöker sälja på en.

Många gånger finns ju extra försäkringar i de kreditkort man betalar produkterna med. Folk slänger ut massor med pengar helt i onödan. I princip tecknar jag aldrig extraförsäkringar på elektronikvaror. Om de går sönder är det ändå oftast efter att den extra garantin gått ut. Man kan ju tillåta sig att vara lite cynisk när det gäller produkternas konstruktion. De har nog sett till att en produkt minst ska hålla så pass länge att företaget slipper allt för mycket garantiärenden eller så pass billig att tillverka att det är värt att byta ut dem på löpande band.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning