Elektronikkedjan Onoff i konkurs

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var det mycket folk som likt hyenor passade på att försöka hitta några fynd?

Det var rätt lugnt, visst det var väl mer folk än det varit på 10 år i butiken och personalen såg ju halvfärdiga ut för såhär mkt har de nog inte fått jobba på minst lika länge. Men men jag tror inte jag var ensam om o tycka att det inte blev sådär våldsamt billigt ändå, jag körde som sagt prisjakt på luren för att kolla om det var värt att köpa där utan "åf-garanti". Det kanske fungerar smidigt med tillverkarens garanti men risken finns ju att de blir lite knepigare om man måste lämna in produkten till någon annan åf för reparation med order från tillverkaren, dock bara spekulationer.

Hyllorna gapa inte tomma utan folk verka mest titta runt efter några verkliga fynd, väldigt lite folk runt datorerna (så gott som enbart barbara uppställda) mest kring tv och sedan mobila sektionen. Jag har varit inne på om Garmin 660 kunde vara något till hojen men naturligtvis hade de ingen mc-specifik gps alls.

Frågade rätt upp och ner i kassan om det kommer vara 50% rabatt imorrn med glimten i ögat men han mena på att de inte fått någon information alls om det och trodde det skulle vara 25% tills det var slutsålt. Jag tror dock inte på det av den anledningen att de kommer inte sälja slut för de priserna som 25% resulterar i.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Entré går ju inte direkt bra. Gissar att Entré blir först ut att konka, sedan Caroli, och eventuellt Triangeln.

Gissar att Mobilia och Hansa kommer att finnas kvar.

Triangeln, Caroli och Hansa är ju inte direkt köpcentrum av samma typ som t.ex. Entré eller Emporia. De är ju bara butiker under ett tak där Entré, Nova, Center Syd, osv. är all-in-one-köpcentra. Alltså, de är butiker som lika gärna hade kunnat ligga längs gatan. Mobilia, Entré och Emporia är ju platser uppbyggda endast för kommersen och konkurrerar direkt med varandra; Triangeln, Caroli och Hansa är snarare konkurrenter med fenomenet köpcentrum, liksom övriga cityhandeln.

Men ja, Entré lär ju inte leva länge till och Mobilia vete tusan, de expanderar men frågan är om det är lönt. Kanske om de kan fokusera på Stadionområdet.

Ok. Kör ditt rejs. Du har noll koll och jag är mer insatt än du vet. Du får debattera med andra som gillar gissningslekar. Tack å hej.

Men är det inte ganska lustigt att vi har så mycket högre priser på t.ex. hemelektronik eller varför inte ta musikinstrument än andra länder, trots liknande skatter och löner?

Eller kläder: syrran köpte ett par Converse till mig för 230 kr i New York för en månad sen. Med svensk moms och tull hade de kostat ~310 kr. Exakt samma modell och storlek kostar 699 kr på Brandos.se (där de f.ö. kostar £45 på deras brittiska sida).

Det är ju nåt som är fishy här nånstans.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller kläder: syrran köpte ett par Converse till mig för 230 kr i New York för en månad sen. Med svensk moms och tull hade de kostat ~310 kr. Exakt samma modell och storlek kostar 699 kr på Brandos.se (där de f.ö. kostar £45 på deras brittiska sida).

Nja, nu är ju jänkarna på väg att gå samma öde till mötes som grekerna. Allt pga att de inte har ordning på sina finanser :D

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Men är det inte ganska lustigt att vi har så mycket högre priser på t.ex. hemelektronik eller varför inte ta musikinstrument än andra länder, trots liknande skatter och löner?

Jag har 3 olika dist att välja mellan på elektronik och kan säga att marginalerna är minimala. Ett fåtal produkter är till och med dyrare i inköp hos dist än vad de är i visa nätbutiker. Om Sveriges distar ligger på orimliga marginaler eller inte har jag ingen anning om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har 3 olika dist att välja mellan på elektronik och kan säga att marginalerna är minimala. Ett fåtal produkter är till och med dyrare i inköp hos dist än vad de är i visa nätbutiker. Om Sveriges distar ligger på orimliga marginaler eller inte har jag ingen anning om.

Fan, ni har kommit på min masterplan, det är jag som lägger på 50% på priset mellan kina-leverantör och svensk grossist, för grossistledet svär ju på att dom inte tjänar några pengar heller...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Mediamarkt tar över Onoff's garantiärenden under förutsättning att varans tillverkare även finns i Mediamarkts sortiment.

Bra service och en stor flirt med kunderna, men efter att ha haft att göra med MM's servicecenter så måste jag säga att jag har aldrig blivit så bra bemött.

Ett rykte som jag har hört är att Jehovas vittnen äger en stor aktiepost i Onoff, kan det verkligen stämma :va
Nu läste jag nämligen att det är privatägt, kanske inte till 100% då?
Om ryktet stämmer så gör det ju bara saken ännu bättre :banana

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fan, ni har kommit på min masterplan, det är jag som lägger på 50% på priset mellan kina-leverantör och svensk grossist, för grossistledet svär ju på att dom inte tjänar några pengar heller...

Pengar kan man tjäna, men de får man tjäna på service/tjänster. :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Skitsnack! Det är ju nu vi äntligen kan handa elektronik för priser som börjar närma sig värdet. Vi har ju tidigare betalat på tok för mycket för hemelektronik, i nästintill ALLA övriga nordiska länder har det varit betydligt lägre prissättning sett till medelinkomst osv.
Det har till och med varit billigare att handla prylar från Norge ibland, hur sjukt är inte det!?

För att inte tala om Usa och ibland även England.

Hoppas bara att vi får se mer av detta inom andra branscher. Klädbranschen är ju en bransch där vi i Sverige betalar hutlösa överpriser för samma varor som kan köpas för halva priset i länder nära oss.

Folk måste inse att vi inte ska behöva betala pålägg över 100% på varor som bör vara betydligt billigare.

Hur fan skulle det kunna komma och bita oss i röven menar du? Att Mediamarkt står ensamma kvar och DÅ väljer de att höja priserna med 100%? Skulle inte tro det...

Och hur var det nu med din bransch Anders? Normal prissättning när en f***ing plattsättare (No offense men det är inte raketforskning) tjänar mer än en överläkare eller VD?

Hur menar du att kläder är dyrare i Sverige jämfört med andra länder? Finns säkert exempel men jag har en sjuhelvetes massa exempel på det motsatta. Kom ihåg att Armani i Thailand inte är samma som Armani i Sverige. :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och hur var det nu med din bransch Anders? Normal prissättning när en f***ing plattsättare (No offense men det är inte raketforskning) tjänar mer än en överläkare eller VD?

Hur menar du att kläder är dyrare i Sverige jämfört med andra länder? Finns säkert exempel men jag har en sjuhelvetes massa exempel på det motsatta. Kom ihåg att Armani i Thailand inte är samma som Armani i Sverige. :tungan

Att plattläggaren kan tjäna så mycket är ju för att folk betalar vad han vill ha...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Att plattläggaren kan tjäna så mycket är ju för att folk betalar vad han vill ha...

Jo tack, jag förstår precis hur marknadsekonomi fungerar men det gäller väl fler branscher än så och det är ju ett JÄVLA gnäll när polacker gör samma jobb som snickarna eller chaufförerna för en bråkdel av lönen men elektronik ska köpas till samma pris som i det billigaste landet i världen. Och jeans ska kosta 50 spänn max. Sen att barn utnyttjas och miljön förstörs det ger man blanka fan i så länge inte polacken kommer hit och konkurrerar. Det är så jävla egoistiskt.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Var en sväng till onoff i dag(igår) eftersom de har 30% på allting nu. Köpte.... ingenting. Det var rätt tomt i hyllorna och det fåtal prylar som kunde vara lite intressanta var givetvis slut. :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jo tack, jag förstår precis hur marknadsekonomi fungerar men det gäller väl fler branscher än så och det är ju ett JÄVLA gnäll när polacker gör samma jobb som snickarna eller chaufförerna för en bråkdel av lönen men elektronik ska köpas till samma pris som i det billigaste landet i världen. Och jeans ska kosta 50 spänn max. Sen att barn utnyttjas och miljön förstörs det ger man blanka fan i så länge inte polacken kommer hit och konkurrerar. Det är så jävla egoistiskt.

Det är ju för att vi har så dyra kläder och elektronik som plattsättaren måste ta ut betydligt högre lön än polackerna...

Och för övrigt så tjänar jag knappast mer än en läkare eller VD, på sin höjd kan jag ta ut 200:-/h när allt är betalt i bästa fall och det kan du inte påstå är bra betalt med tanke på hur arbetet är.
Jobbar man 160h/månad så blir det runt 30 före skatt, och betydligt mindre efter skatt. Min brorsa som jobbar på Volvo har ut 20k netto och då jobbar han bara 24h/helg och hans jobb är betydligt mindre påfrestande för kroppen än vad mitt är.

Kläder ÄR dyrare i Sverige än i övriga norden sett till vår valuta. Varför vet jag inte men tydligen så tjänar grossisterna bra med stålar :fakta
Och att det är upp emot halva priset att beställa varor från England är ju ingen hemlighet och då är det inga kopior som man kan få när man köper från Kina för en tiondel av priset.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
När det gäller kläder råkar jag veta att där finns ganska goda marginaler.
Efter att jobbat med kassasystem så har man koll på lite olika brancher ;).

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När det gäller kläder råkar jag veta att där finns ganska goda marginaler.
Efter att jobbat med kassasystem så har man koll på lite olika brancher ;).

Kläder har väldigt bra marginaler i början av säsongen, för att finansiera reorna (osålda produkter)

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Det är ju för att vi har så dyra kläder och elektronik som plattsättaren måste ta ut betydligt högre lön än polackerna...

Och för övrigt så tjänar jag knappast mer än en läkare eller VD, på sin höjd kan jag ta ut 200:-/h när allt är betalt i bästa fall och det kan du inte påstå är bra betalt med tanke på hur arbetet är.
Jobbar man 160h/månad så blir det runt 30 före skatt, och betydligt mindre efter skatt. Min brorsa som jobbar på Volvo har ut 20k netto och då jobbar han bara 24h/helg och hans jobb är betydligt mindre påfrestande för kroppen än vad mitt är.

.

OT:
Hantverkare.. Kanske sticker ut hakan här men det är väl en yrkeskategori om någon som kan ta betalt. Rot jo tjena och där höjdes priserna deluxe, halva priset, sure. Har jäkligt svårt att se att de priser som tas står i proportion till utbildning och i många fall utförande av jobbet. Bor i nyproduktion och fyfan vad fel jag hittar exakt överallt, kanske var fredag em hela veckan. Kan posta ett par riktigt intressanta bilder om nån vill se.

ONT: Vet inte om det är en gammal skröna men ryktet gick om att den tionde gällde på avpå, dvs 10% av allt skulle till herr Ekman/livets ord. Hursomhelst är onoff en riktig skitaffär med ungefär samma fräsha aura som herr schiitgubbe med vit näsa aka siba vd. Netonnet har butiker, var in i en idag och köpte faktiskt en engångsgrill och öronproppar :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
OT:
Hantverkare.. Kanske sticker ut hakan här men det är väl en yrkeskategori om någon som kan ta betalt. Rot jo tjena och där höjdes priserna deluxe, halva priset, sure. Har jäkligt svårt att se att de priser som tas står i proportion till utbildning och i många fall utförande av jobbet. Bor i nyproduktion och fyfan vad fel jag hittar exakt överallt, kanske var fredag em hela veckan. Kan posta ett par riktigt intressanta bilder om nån vill se.

Kan inte annat än hålla med, ibland skäms man för att se en del jobb som har utförts av så kallade utbildade hantverkare.
Och ja, många passade på att höja priserna rejält i och med ROT-avdraget, riktigt fult i mina ögon.
Däremot skulle jag gladeligen betala en duktig hantverkare som utför jobbet ordentligt och inte fiskar timmar eller lämnar rejält överpris i klumpsumma. Nu har jag sån tur att jag inte behöver anlita någon då jag gör allt själv, om jag är en bra eller dålig hantverkare låter jag vara osagt då det är upp till kunden att avgöra.

Många problem som uppstår med hantverkare är ju att de vågar inte säga nej till jobb många gånger och åtar sig sådant som de inte är helt hemma på men försöker ändå. Det finns trots allt många saker som man faktiskt behöver ha kunskap om för att det ska bli bra, sätta lister eller spika panel hör inte hit. Trial and error funkar inte alla gånger...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kläder ÄR dyrare i Sverige än i övriga norden sett till vår valuta. Varför vet jag inte men tydligen så tjänar grossisterna bra med stålar :fakta
Och att det är upp emot halva priset att beställa varor från England är ju ingen hemlighet och då är det inga kopior som man kan få när man köper från Kina för en tiondel av priset.

Skitsnack. Jag vet att exakt samma varor, visserligen från svenska märken, är lika dyrt eller dyrare i både Norge och Danmark. En viss byxa av det märket (599kr i Sverige, usch vad dyrt!) kostade närmare 1000kr i Australien. Andra märken, tex J.Lindeberg, är sjukt mycket dyrare i England (ok London), NY och Kanada.

Kan du specificera vilka kläder du handlar från England som är så mycket billigare? MC-kläder vet jag är billigare. Hjälmar och stövlar mycket billigare. Det stör mig också att det ska vara så mycket dyrare i Sverige. Men vanliga kläder? Du kan ju inte bara ta ett random par jeans i Sverige som exempel och sen ett helt annat par i England som ser ungefär likadant ut på bild. Hade det paret varit lika billigt om pundet var uppe i 15kr?

Det stämmer att det är bra marginaler på kläder men det är detaljisten som har marginalerna, men det är en sjukt konkurrensutsatt bransch vilket leder till alldeles för mycket reor. Inte friskt, precis som elektronikbranschen som har pissemarginaler. Inom kläder har du dessutom mer eller mindre att göra med en färskvara som du även ska ha alla möjliga storlekar inne. Ska du sälja behöver du ett attraktivt läge alternativt göra svindyr reklam. Vad behöver en hantverkare köpa in? En rostig skåpbil och en hammare som han kan ha år efter år. Sen en sunig källarlokal eller ingen lokal alls.

Vad som kan jag kan tycka är onödigt med klädmarginalerna är att de absolut måste ha samma marginaler på allt. En jacka som kostar 5000kr skulle inte behöva ha de marginalerna som den har, det blir en bra vinst på den ändå. Ofta är man dock tvungen från leverantör att hålla deras riktpris för varumärkets status etc.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Ja så går det när man behandlar kunderna som ohyra. Jag slutade handla av detta skojarföretag för några år sedan efter att jag försökte reklamera en trasig vara. Deras telefonsupport var ett jävla skämt. Blev tvungen att dra det till ARN innan jag kunde reklamera varan. Enligt konsument-handledare jag var i kontakt med var det solklart att jag hade rätt att reklamera ändå försökte OnOff neka i det längsta.

Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Kan inte annat än hålla med, ibland skäms man för att se en del jobb som har utförts av så kallade utbildade hantverkare.
Och ja, många passade på att höja priserna rejält i och med ROT-avdraget, riktigt fult i mina ögon.
Däremot skulle jag gladeligen betala en duktig hantverkare som utför jobbet ordentligt och inte fiskar timmar eller lämnar rejält överpris i klumpsumma. Nu har jag sån tur att jag inte behöver anlita någon då jag gör allt själv, om jag är en bra eller dålig hantverkare låter jag vara osagt då det är upp till kunden att avgöra.

Många problem som uppstår med hantverkare är ju att de vågar inte säga nej till jobb många gånger och åtar sig sådant som de inte är helt hemma på men försöker ändå. Det finns trots allt många saker som man faktiskt behöver ha kunskap om för att det ska bli bra, sätta lister eller spika panel hör inte hit. Trial and error funkar inte alla gånger...

Nyanserat och bra inlägg :tummenupp Verklighetsförankring ska ha all cred :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning