Elektronikkedjan Onoff i konkurs

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste idag att Sverige hade butiksytor för 44 miljoner invånare så det är nog lite överetablering och då inte bara i Skåne.

Det är en överetablering av köpcentrum i hela landet skulle jag tro. Investmentbolag som övertygat politiker att det finns underlag för hur många butiker som helst av samma slag.

Här i Helsingborg utökar man köpcentrumet utanför stan med 20 000 kvm. Det ska totalt innehålla 200 butiker. Ett restaurangtorg med 1200 sittplatser. Sedan tidigare finns ett antal större kedjor etablerade i närområdet. IKEA har nyligen expanderat sitt varuhus.

Sedan har vi Nova i Lund, Löddeköpinge och alla stadsgalleriorna i Malmö. Jag skulle tro att situationen är som allvarligast i Malmö just nu. Investmentbolag som gjort en dålig kalkyl där man drivit upp hyrorna så att många butiker får stänga. Tittar man runt så är det samma bolag som figurerar på olika håll och kanter i landet. Politikerna borde lära sig lite kritiskt tänkande. Ingen tjänar på situationen. I långa loppet inte ens kunderna.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hursomhelst är det ruskigt tråkigt att ett svenskt företag går i graven pga en rutten branschkultur. Trist att en ångvält med bottenlösa fickor drar in i ytterligare ett nytt land och krossar allt motstånd genom att dumpa marknaden.

Mediamarkt kör parasitstilen, vilket är en jävligt osunt på den fria marknaden tycker jag. Att budgetera 5 miljarder i förlust under fem år känns inte riktigt rätt. Prylarna är för billiga för allas bästa. Detta kommer nog att bita oss i röven.

Att sedan Onoff var ett kass företag är en annan femma.

Skitsnack! Det är ju nu vi äntligen kan handa elektronik för priser som börjar närma sig värdet. Vi har ju tidigare betalat på tok för mycket för hemelektronik, i nästintill ALLA övriga nordiska länder har det varit betydligt lägre prissättning sett till medelinkomst osv.
Det har till och med varit billigare att handla prylar från Norge ibland, hur sjukt är inte det!?

För att inte tala om Usa och ibland även England.

Hoppas bara att vi får se mer av detta inom andra branscher. Klädbranschen är ju en bransch där vi i Sverige betalar hutlösa överpriser för samma varor som kan köpas för halva priset i länder nära oss.

Folk måste inse att vi inte ska behöva betala pålägg över 100% på varor som bör vara betydligt billigare.

Hur fan skulle det kunna komma och bita oss i röven menar du? Att Mediamarkt står ensamma kvar och DÅ väljer de att höja priserna med 100%? Skulle inte tro det...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tyvärr har ju OnOff alltid varit den sämsta av elektronikbutikerna, både dyrast och sämst utbud. Är inte direkt förvånad att just de går i konkurs. Att MediaMarkt kom in på marknaden de senaste åren påskyndade nog förfallet.

Frågan är ju vad som kommer att hända med alla köpcentra man håller på att bygga här i Malmö. Hur i all världen skall existerande köpcentra kunna finnas kvar då Nordens största köpcenter, Emporia, snart blir klart. Finns verkligen alla dessa imaginära kunder? Entré går ju inte direkt bra. Gissar att Entré blir först ut att konka, sedan Caroli, och eventuellt Triangeln.

Gissar att Mobilia och Hansa kommer att finnas kvar.

entré kommer att gå åt helvete, inget nytt där. caroli, vad är det liksom. trianglen är nog för centralt för att försvinna. mobilia växer så det knakar, hansa har läget och butikerna. hyllie exploderar.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ehh...varför skulle Netonnet gå omkull? inga butiker, låga priser...

Ett under att de har överlevt så länge ändå. Nu är det väl bara att invänta Siba eller Netonnet, de övriga två skitbutikerna. För att inte tala om Expert. De stänger ner många mindre butiker just nu på grund av dalande försäljning.

Mediamarkts filosofi funkar ju riktigt bra och de räknar snart med att inte gå minus varje år längre :D Hörde rykten från en varuhuschef att de räknade med att deras butik skulle sluta visa minusresultat under 3:e året :näsblod

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fick höra lite skvaller att de skulle haft halva priset på hela sortimentet i helgen i någon butik på landet... gotta fajnd aut! Nu blir det en promenix till OFFOFF.
Här i stan hade de 25% på allt (även reavaror) under lördag och söndag. Det var väl bara ett desperat försök att få in lite likvida medel för att eventuellt kunna rädda företaget i sista sekunden. Men när de under måndagen insåg att det inte räckte så ansökte de om konkurs.

Du kollade aldrig datumet på den där artikeln?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Här i stan hade de 25% på allt (även reavaror) under lördag och söndag. Det var väl bara ett desperat försök att få in lite likvida medel för att eventuellt kunna rädda företaget i sista sekunden. Men när de under måndagen insåg att det inte räckte så ansökte de om konkurs.

Skulle vara intressant o höra vad de i butiken sa till kunderna dom dagarna gällande:

• Oannonserad helvetesrea (om de ens visste själva)
  • Garantier
  • Försäkringar

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Skulle vara intressant o höra vad de i butiken sa till kunderna dom dagarna gällande:

• Oannonserad helvetesrea (om de ens visste själva)
  • Garantier
  • Försäkringar

Jag har jobbat i butik som skulle stänga ner och då hade vi order om att sälja till sista timmen men inte lägga några ordrar. :död

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ehh...varför skulle Netonnet gå omkull? inga butiker, låga priser...

Dåligt utbud, inte alls speciellt låga priser, dålig personal, skitfula butiker som de tror lyckas lura folk att det är billigt osv.
Jag spekulerar ju bara så klart, men Netonnet, Siba och Expert känns ju hyffsat överflödiga om de inte rycker upp sig.

Har någon sett priserna på Siba? Det enda man kan handla är ju någon form av kampanjvara eller så måste de ha billigare saker i sina nätbutiker?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det 25% över hela sortimentet som gäller? Även sådant som var undantaget från rea?

Tror jag inte, står upp till 40% på framsidan.

Men när man ser priserna så verkar typ inget sänkt mer än nån hundring.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fabian på Siba kan nog börja svettas nu, hur fan deras koncept går ihop kan man ju undra? butiker som ser ut som 70-talets glansdagar, TV reklam som är riiiktigt pajjig, & trötta försäljare som måste ha på sig ICA:s gamla tröjor från 1983....

Håller med. Onoff och SIBA borde gått ihop för länge sedan för att få lite muskler mot Elgiganten och Media Markt. Då hade de iaf haft en sportslig.

Inte osannolikt att SIBA blir nästa offer. De har visat röda siffor länge och är rimligen för små (Elgiganten är tex större än Onoff och SIBA tillsammans) i en bransch där allt handlar om volym. Såvida man inte nischar sig inom vissa områden som tex Expert försökt göra.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var där idag.. 25% på allt och ja lik förbannat så var det nästan inget att ha (f-n det rimmade). Köpte en billig GPS i present att ge bort, vattentät mp3 från Grundig, en tv-serie á 60 timmar på dvd samt lite mobiltillbehör, mest för att dom faktiskt hade dom inne och inte oavkortat bästa pris.

Kollade på lite dyrare saker och visst gick det säkert att fynda någon virus pc eller platt tv men jag har inget behov av de så intresset från min sida var svalt. Mobiltelefoner, SII (som jag redan har) vilken blev ca 1000:- billigare än prisjakt o iPhone 4 var slutade ungefär som någon fulbutik på nätet. Rakapparat kollade jag också på någon Braun för 2000:- minus 25% men samma lika kostade 1500:- hos ex elfjanten...

Alltså trots 25% rea så var det inte mkt som blev nämnvärt billigare, inte undra på att det gick i stöpet de där.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Skitsnack! Det är ju nu vi äntligen kan handa elektronik för priser som börjar närma sig värdet. Vi har ju tidigare betalat på tok för mycket för hemelektronik, i nästintill ALLA övriga nordiska länder har det varit betydligt lägre prissättning sett till medelinkomst osv.
Det har till och med varit billigare att handla prylar från Norge ibland, hur sjukt är inte det!?

För att inte tala om Usa och ibland även England.

Hoppas bara att vi får se mer av detta inom andra branscher. Klädbranschen är ju en bransch där vi i Sverige betalar hutlösa överpriser för samma varor som kan köpas för halva priset i länder nära oss.

Folk måste inse att vi inte ska behöva betala pålägg över 100% på varor som bör vara betydligt billigare.

Hur fan skulle det kunna komma och bita oss i röven menar du? Att Mediamarkt står ensamma kvar och DÅ väljer de att höja priserna med 100%? Skulle inte tro det...

Ok. Kör ditt rejs. Du har noll koll och jag är mer insatt än du vet. Du får debattera med andra som gillar gissningslekar. Tack å hej.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok. Kör ditt rejs. Du har noll koll och jag är mer insatt än du vet. Du får debattera med andra som gillar gissningslekar. Tack å hej.

På vilket sätt hade han fel?

Vi har sjukt mycket högre priser på elektronik här än i andra länder, och då menar jag andra länder som också importerar grejorna.
Delvis är det skatter, delvis högre omkostnader för personal och lokaler, men det förklarar inte hela sanningen.

Jag skulle köpa en specialsladd i dag, den kostade 500:- hos aukt återförsäljare i Sverige, 450:- hos en gråimportör, 200:- i England/USA och 106:- inklusive frakt från HongKong.

Exakt samma jävla sladd i samma orginalförpackning från samma tillverkare.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning