Elektronikkedjan Onoff i konkurs

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Beror nog på vad det är för typ av märkeskläder man köper om det är billigare eller inte utomlands. Åker man till USA kan man ju t ex köpa en Woolrich jacka billigare än här hemma. Jämför man Prada, Gucci, Dolce Gabbana, Tod´s etc så kostar de lika mycket utomlands. H&M och Sara likaså. Ingen prisskillnad att tala om. Mellanskillnaden beror mest på dagskurs på valutorna. I vårt fall Kronan mot Euron.

För att återknyta till ON OFF konkursen så körde jag förbi och såg att parkeringen var full. Stannade till och tittade in i butiken. Det såg ut som ett slagfält. Kontakterna kvar efter Apple produkterna och massor med sladdar i väggarna där flatscreens suttit. Jag spenderade max 3 minuter där och åkte vidare till mitt verkliga ärende. Insåg att jag nog inte varit inne i en ON OFF butiken på säkert 15 år.

Besökte senaste ombyggda Elgigganten butiken här i stan. Intressant nytt koncept de har där. Som jag förstått det får tillverkarna får hyra bord. Vill man ha en bra placering i butiken får man betala för det och de har folk där som ser till att hyllorna fylls på på morgonen. För att pressa inköpspriserna köper Elgigganten centralt in enormt stora partier. Det är nog bara MediaMarkt som kan konkurrera med dem om volymerna här i Sverige. Man kan lätt förstå dilemmat de står inför och hur tufft det måste vara för konkurrenterna.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Nyanserat och bra inlägg :tummenupp Verklighetsförankring ska ha all cred :)

Jag höjde inte priset en krona när rotavdraget kom.
Men vet de som gjorde det, men de pissade sig själva på fötterna.
När vi lämnade offert på samma jobb vem tror du fick det.
Sen var de på mig att höja till vad de hade, men förklarade att varför ska jag sänka mig till deras nivå och bara roffa.

Jag hade fullt upp och de hade inget att göra.
Jag fick hyra in dem för lägre timpeng än de hade innan sina höjningar för att de skulle ha nåt att göra.

Idag har de flesta sänkt till ungefär samma som mig och de fick att göra igen.
Därav kolla alltid med olika firmor när ni ska ha nåt gjort av hantverkare.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Varför har ingen på aftonbladet ringt i stora larmklockorna? Är det inte dax att hänga ut maud O igen? Regeringen borde väl gå in och rädda detta fina svenska företag och alla dess fina anställda!

Ett par miljarder borde d väl vara värda?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo tack, jag förstår precis hur marknadsekonomi fungerar men det gäller väl fler branscher än så och det är ju ett JÄVLA gnäll när polacker gör samma jobb som snickarna eller chaufförerna för en bråkdel av lönen men elektronik ska köpas till samma pris som i det billigaste landet i världen. Och jeans ska kosta 50 spänn max. Sen att barn utnyttjas och miljön förstörs det ger man blanka fan i så länge inte polacken kommer hit och konkurrerar. Det är så jävla egoistiskt.

Det gäller väl alla brancher i princip? Ingen är förtjust när deras inkomst dumpas av utlänningar och alla vill ha allt så absolut billigt som möjligt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det gäller väl alla brancher i princip? Ingen är förtjust när deras inkomst dumpas av utlänningar och alla vill ha allt så absolut billigt som möjligt.

Förvisso sant och jag har förståelse för det även om folk ibland känns lite bortskämda, men det är extraordinärt mycket gnäll på just byggjobbare/hantverkare och deras töntiga fackförbund. Kanske dags att inse att en byggjobbare i tex Spanien inte tjänar 30000+ i månaden.

Elektronikbranschen har pissmarginaler, så enkelt är det. Vad vill de liksom, att de ska gå back på allt? Sen 25% moms på det. Rätt högt och inte så kul när det gäller att konkurrera med andra länder. Som sagt, egoistiskt och feltänk.

Anders> Du har aldrig tagit nåt vid sidan om? Svårt för Siba att göra det kanske.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning