Elhojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
9,6kWh är i sammanhanget rätt så lite.. Hojar börjar säljas i år med 20kWh.

Batterierna har i regel ett par kWh som skydd både i topp och botten för över- respektive ur-laddning.
Om vi som exempel tar 2,6kWh totalt skydd så är användbar energimängd 7kWh.
För att dubbla räckvidden behöver man alltså 9,6+7kWh = 16,6kWh eller en ökning av cell-kapacitet på ~72% (då skyddet i stort sett är statiskt oberoende av effektiv storlek på batteriet)
För att trippla räckvidden: 23,6kWh eller 146% ökning.

Kontentan: Släng på ca 1,5 batteri till så har du nästan garanterat tredubblat räckvidden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta kör inte långt med sina snöskotrar. Jag gissar att 90% av lössnömaskinerna körs någon kilometer från släpet, sedan åker man i en ravin några timmar, sedan åker man hem. Det mesta av bränslet omvandlas till värme, en del åker oförbränt rakt ut pga fullgas och några liter driver faktiskt skotern framåt de kilometrar det handlar om. En elmotor vore fantastiskt i just detta segment.


Buy quality, cry once
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
De flesta kör inte långt med sina snöskotrar. Jag gissar att 90% av lössnömaskinerna körs någon kilometer från släpet, sedan åker man i en ravin några timmar, sedan åker man hem. Det mesta av bränslet omvandlas till värme, en del åker oförbränt rakt ut pga fullgas och några liter driver faktiskt skotern framåt de kilometrar det handlar om. En elmotor vore fantastiskt i just detta segment.
För transporten till och från "lekplatsen" vore säkert elmotor fantastiskt men vad skulle skotern väga med ett batteri som klarar någon timmes gasande med 120kW,motor,500kg?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lägg till det att lössnö-segmentet är väldigt kritiskt vad gäller vikt och balans. Introduktionen av fyrtaktsmotorer gick relativt smärtfritt i ledmaskiner, touringmaskiner och arbetsmaskiner. Däremot är andelen fyrtaktsmotorer i lössnömaskiner försvinnande liten då maskinerna helt enkelt blir för tunga jämfört med de direktinsprutade tvåcylindriga tvåtaktare som är "industrinormen". Visst, det finns ett och annat turbomatat fyrtaktsmonster där sådana kan användas, men de är helt oanvändbara vid den tightare låglandskörning jag ägnar mig åt, till exempel. Ungefär som att försöka åka tight skogsenduro med en Hayabusa turbo...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För transporten till och från "lekplatsen" vore säkert elmotor fantastiskt men vad skulle skotern väga med ett batteri som klarar någon timmes gasande med 120kW,motor,500kg?

Hur många kW tror du att du har på mattan av de 120 i en 850 tvåtakt?

Skippa variator och allt annat som går sönder - sätt 50 kW direkt på drivaxeln och jag är inte alls säker på att batteriet och motorn tillsammans skulle väga särskilt mycket för, säg, fyra timmars körning. Den drar ju noll i alla andra situationer.


Buy quality, cry once
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nog för att vissa märken har problem med livslängd på remmarna men ska du göra av med halva motoreffekten i förlust lär det bli väldigt varmt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog för att vissa märken har problem med livslängd på remmarna men ska du göra av med halva motoreffekten i förlust lär det bli väldigt varmt...

Det blir ju det? En bensinmotor har väl ca 30% i verkningsgrad - resten värme. En tvåtaktare på fullgas ännu mindre då den använder oförbränt bränsle för att kyla med... Tillkommer värme i remmen (inte lite det heller), värme i variatorerna och såklart slutligen i mattan.


Buy quality, cry once
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fast hur (in)effektiv 2t motorn är har ju inget med transmissionen att göra och mattan är lika tungdriven även om en elmotor driver den.Då återstår alltså drivrem+kedja(alt tandrem)där vi ska grilla bort 60-70kW,hur nu det ska gå till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast hur (in)effektiv 2t motorn är har ju inget med transmissionen att göra och mattan är lika tungdriven även om en elmotor driver den.Då återstår alltså drivrem+kedja(alt tandrem)där vi ska grilla bort 60-70kW,hur nu det ska gå till.

Elmotorn har en helt annan verkningsgrad. 60-70kW försvinner redan där innan vi kommer till transmissionen - där elmotorn inte behöver någon.


Buy quality, cry once
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Försvinner 60-70kw innan transmissionen på en 120kW motor har du nog släckt ena tändstiftet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det blir ju det? En bensinmotor har väl ca 30% i verkningsgrad - resten värme. En tvåtaktare på fullgas ännu mindre då den använder oförbränt bränsle för att kyla med... Tillkommer värme i remmen (inte lite det heller), värme i variatorerna och såklart slutligen i mattan.


Buy quality, cry once
De direktinsprutade kastar inte bort någon soppa ut med avgaserna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Off-topic,

Rotax E-TEC injektorer har väl en sådan duration att bränslet - i alla fall i teorin gällande låglast och dellast - inte kan nå avgasporten innan den stänger.

All marknadsföring till trots, vinsten med E-TEC - sett till bränsleekonomi och miljö - är i första hand inte relaterad till full gas och full effekt. På full gas och full effekt handlar det ju fortfarande om en tvåcylindrig tvåtaktare med enorm kolvyta vars temperatur måste hållas nere. Praktisk erfarenhet visar ju också att bränsleförbrukningen i sådana situationer inte är väldans mycket bättre än en lika stor tvåtaktsmotor med kolvstyrt insug och stora flatslide-förgasare, samtidigt som effektutvecklingen på 205-210 hk/liter ju inte på något sätt är bättre än värsta sortens tvåcylindrig fyrtaktare från Ducati.

Däremot ger programmeringen av E-TEC unika möjligheter för låglast och dellast jämfört med en konventionell tvåtaktsmotor och återigen visar praktisk erfarenhet att bränsleförbrukningen i sådana situationer är bättre än jämförbara fyrtaktsmotorer (faktiskt mycket bättre om man jämför mot respektive motors litereffekt eller vikt).

Det råder också missuppfattningar om effektiviteten hos snöskoterns variatorsystem. Ett väl fungerande och väl inställt variatorsystem har en verkningsgrad på 88-89%, inte 50% som vissa påstår (i så fall skulle man ha en fullt utvecklad brand under huven efter trettio sekunders körning).

Däremot är den moderna lössnömaskinens framdrivningssystem inte väldans effektivt. En tjugofem till trettio kilo tung matta full med tre tum höga kammar, sedan förflyttar man sig själv framåt genom att dra undan mattan under sina fötter...dumt är ju bara förnamnet...

Jag har aldrig sysslat med något sådant, men de som kört en modern lössnö-maskin på en så kallad "track dyno" hävdar att verkningsgraden på denna typ av framdrivningssystem inte är bättre än 60%. Mattan har som sagt enorm massa och enorm yta som kyls av mot underlaget (och mot den enorma volym luft som den också pumpar runt). Därför är de flesta snöskoterägare lyckligt ovetande om hur mycket bränsle som blir till värme bara genom att dra sig själv framåt genom att dra undan en matta under sina fötter...

Så den dag elektrifierade snöskotrar blir var mans egendom så har man fortfarande inte åtgärdat den största tjuven...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Off-topic,

...

Jag har aldrig sysslat med något sådant, men de som kört en modern lössnö-maskin på en så kallad "track dyno" hävdar att verkningsgraden på denna typ av framdrivningssystem inte är bättre än 60%. Mattan har som sagt enorm massa och enorm yta som kyls av mot underlaget (och mot den enorma volym luft som den också pumpar runt). Därför är de flesta snöskoterägare lyckligt ovetande om hur mycket bränsle som blir till värme bara genom att dra sig själv framåt genom att dra undan en matta under sina fötter...

Så den dag elektrifierade snöskotrar blir var mans egendom så har man fortfarande inte åtgärdat den största tjuven...

Förr fanns det ju rullboggie. Vore det inte något att testa istället för glidboggie för att få ner friktionen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I normala snöförhållanden ger rullboggie / hjulboggie inte lägre friktion, däremot betydligt högre vikt. Rullboggie / hjulboggie ger däremot lägre friktion på blankis och stenhård skare (eftersom en glidboggie till viss del är beroende av smörjning och kylning från den omgivande snön och snösprutet), men denna typ av före är inte aktuellt för lössnökörning.

I vilket fall som, den stora energitjuven är inte mattans friktion mot fordonet utan de två stora riktningsändringar som den tunga och tröga mattan gör under varje "mattvarv". Större radie på dessa vändningar hjälper, men blir också en kompromiss på ett annat viktigt område - mattlängd och bäryta. Mattans "luftpump" är inte heller försumbar och en väl ventilerad tunnel (den del av chassiet där mattan leds tillbaka från de bakre vändhjulen till drivhjulen) hjälper utan tvekan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur funkar det att köra utan koppling på elhojar? Tänker främst på krypkörning där man med en förbränningsmotor använder kopplingen?

Känns ut som att jag skulle velat gå möjligheten att få ett "omedelbart frihjul" på en hoj men det kanske funkar med att bara gasa och släppa tillbaka lagom fort efter lite träning?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor


Liiite förbryllande att det, av de större etablerade mc-tillverkarna, är just Harry Davidson som först stämplar in i elfordonssegmentet. På riktigt, s a s. De tidigare 100 åren i märkets historia har ju inte direkt präglats av någon bedövande förändringsvilja...

*lyfter på smulan*
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar det att köra utan koppling på elhojar? Tänker främst på krypkörning där man med en förbränningsmotor använder kopplingen?

Känns ut som att jag skulle velat gå möjligheten att få ett "omedelbart frihjul" på en hoj men det kanske funkar med att bara gasa och släppa tillbaka lagom fort efter lite träning?
Det beror lite på programmeringen men de jag har testat har haft obetydlig motorbroms vid så låga farter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Liiite förbryllande att det, av de större etablerade mc-tillverkarna, är just Harry Davidson som först stämplar in i elfordonssegmentet. På riktigt, s a s. De tidigare 100 åren i märkets historia har ju inte direkt präglats av någon bedövande förändringsvilja...

*lyfter på smulan*
Fast tekniken är väl till stor del lyft från det konkade Mission Motors.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top