Elhojar

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag skulle absolut kunna ha en också. men innan det blir aktuellt måste man gör nåt åt den groteska prisbilden. En elhoj är ju betydligt simplare än en med förbränningsmotor, varför dessa överpriser? En vanlig elcykel kan man ju få för ca tiotusen...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle absolut kunna ha en också. men innan det blir aktuellt måste man gör nåt åt den groteska prisbilden. En elhoj är ju betydligt simplare än en med förbränningsmotor, varför dessa överpriser? En vanlig elcykel kan man ju få för ca tiotusen...

Batterierna, mestadels.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jämförelsen med tvåtaktare är inte helt fel. Nu har jag inte kört elhoj men tvåtaktare har jag kört!
Djä... kul trots ljudet men är det inte jag som gasar så låter de fördj... Fördelen med elhojar att även om de låter illa så är det inte lika högt. :tummenupp

Jag har visserligen en bil men den är ett transportmedel och inget annat så den kunde mycket väl vara en elbil.

Men motorcykelintresset kräver mer än transport. Känsla måste finnas. Det krävs även utseende och ljud som jag gillar. Dessutom gillar jag när det är äkta så ett trevligt datorljud i hjälmen går bort.

Känsla betyder mestadels att något är sämre. Ånglok har mer känsla än ellok men att gå tillbaka till ånglok för normala transporter är, på de flesta sätt, sämre så en elhoj kan mycket väl vara bättre utan att jag får ett köpsug...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ånglok är kanske inte alls ett så dåligt alternativ eftersom det inte kräver så mycket infrastruktur, klarar sig med enkel service och är mycket hållbara.

Möjligheten till förnyelsebart / koldioxidneutralt bränsle är en ren bonus, oavsett det är i form av pellets, ved eller träkol eller vad man nu kan tänka sig elda med, HVO100 kanske. Poängen är att tågen ALLTID funkar...

Så jag är för ånglok! Och elhojar!

Buy quality, cry once

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ånglok är kanske inte alls ett så dåligt alternativ eftersom det inte kräver så mycket infrastruktur, klarar sig med enkel service och är mycket hållbara.

Möjligheten till förnyelsebart / koldioxidneutralt bränsle är en ren bonus, oavsett det är i form av pellets, ved eller träkol eller vad man nu kan tänka sig elda med, HVO100 kanske. Poängen är att tågen ALLTID funkar...

Så jag är för ånglok! Och elhojar!

Buy quality, cry once

Ett ånglok med kolvmaskineri kräver mycket underhåll eftersom de slits betydligt hårdare än ett ellok.
Turbinånglok finns visserligen men är nästan lika könlösa som ett kärnkraftverk.

https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs

Vedeldat låter bra i teorin men energiinnehållet är betydligt sämre än stenkol så det går åt mängder att halva tåget skulle behöva bestå av bränsle till loket. Gnistsläckare modell större för att inte tända skogen behövs också. Sota tuberna skulle behöva göras ännu oftare, det går inte att köra 600 mil som med ett ellok. Dessutom krävs det mer kunskap än att köra ett ellok...

Men kul att du gillar ånglok! :tummenupp
I Tyskland finns Harzbergen som har underbara hojvägar och ångloksdragna tåg i daglig trafik. Tysk öl är inte fel heller! :tungan
http://www.harzbahn.de/
http://www.harzbahn.de/harzquerbahn.php

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Koncept, men ändå intressant om det blir något av det: https://newatlas.com/damon-shape-shifting-electric-motorcycle/60108/

Elektroniskt justerbara fotpinnar, clipons och sadel. Funky stuff. :fakta

Man får ju hoppas att slutprodukten liknar konceptbilden, jag hade kunnat föda dess barn :tuttar
334be88e46bf897cd3ed35b4b8245c5f.jpg
12b9586f2118cac6322b55759ddd304f.jpg

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En koncepthoj där man stjäl samtliga "design features" från existerande, massproducerade och lagomt sketna gathojar...? Please för helvete...Eller betala i alla fall lite royalty till Yamaha. Luftintag, lysen, toppkåpa, svingarm, fälgar och i alla fall delar av sätesenheten är ju R1 / R6 rakt av...Att man lägger på lite rendering ändrar inte detta.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
En koncepthoj där man stjäl samtliga "design features" från existerande, massproducerade och lagomt sketna gathojar...? Please för helvete...Eller betala i alla fall lite royalty till Yamaha. Luftintag, lysen, toppkåpa, svingarm, fälgar och i alla fall delar av sätesenheten är ju R1 / R6 rakt av...Att man lägger på lite rendering ändrar inte detta.

Alla hojtillverkare snor ju koncept från varandra. Just the way it is.
Svingen håller jag med om att den är kopia rakt av, resten ser mer snarlikt ut i mina ögon. Men jag är i andra sidan helt design-analfabet. Gillar det jag gillar, annars får det vara.

Kanske dessa faller herren i smaken lite bättre? Både unika och fulsnygga (den ena dessutom ång-driven) :tuttar
435a91d72ffe7aef91b4cd268a80f45b.jpg
2ab80607509b42354c68c87cca1e0bfc.jpg

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Åter till ämnet elhojar.
Jag vet inte vad de här tyskarna har rökt, men jag skulle vilja veta..
https://www.erockit.de/en/home-2/
Unikt är nog bara förnamnet. Trampor som på en gammal flak moppe, som på något sätt ska styra hur snabbt den accar. Wait what?
48491ba86cc0905cb309a2346cd1adec.jpg
eeaaac1036070b8c6fe86f19f639fb09.jpg
f50d029941ad0d207412eb999f03214e.jpg

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ni svenskjävlar som stannade kvar i Assen för pilsnerdrickande och andra aktiviteter kunde knappast undvika detta rökmoln. En lokal firma som fattat det politiskt korrekta beslutet att endast sälja elbilar och elhojar fick nämligen smaka på effekten av kortslutning i ett batteri...

https://www.tellerreport.com/news/2...re-in-haren-business-premises-.HycsI3Ilr.html
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/36090/grip-1-grote-brand-verwoest-bedrijf-in-haren.html

Som synes är det inte bara MotoE-hojar som brinner bättre än nyårsraketer. Hoppas bara att brandkåren är förberedd för en framtid där bränder inte går att släcka...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år