En växellåda måste väl ALLTID vara bra att ha?
Nej, inte om motorn orkar spinna bakhjulet/lyfta framhjulet trots utväxling för önskad toppfart. Då tar växlingen onödig tid och lådan är onödig dödvikt.
Dvs om viktökningen en kraftigare motor kräver är mindre än vikten en extra växel adderar är växeln definitivt fel val, annars kan den vara en bra idé.
Oavsett vilket så måste man också tänka på att ett högre genomsnittligt effektuttag (vilket båda metoderna leder till) gör att batterikapaciteten måste utökas för att komma samma distans. Ska man köra race vill man troligen inte ha obegränsat med effekt eftersom batterivikten som då krävs kan bli orimligt hög för att inte tala om ev begränsningar i i reglementet kring batterikapacitet.
Vill man effektbegränsa hojen med hänsyn till räckvidd är det kanske rimligt att välja en växel och en motor som ger lagom acc drevad för tänkt toppfart?
Så skulle jag iaf bygga. Och mer än två växlar känns definitivt mer som en gimmick/ett försök att attrahera konservativa kunder än bästa möjliga tekniska lösning.