Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, på bilar med konventionella bromssystem finns det väl egentligen trippelredundans om man räknar in såväl dubbla bromskretsar som handbroms. Bilvärlden är väl på väg mot brake-by-wire, vilket då fortfarande kräver någon form av oberoende redundant backupsystem.
Skulle vara intressant att se hur reglerna ser ut på MC-sidan. Om det t ex skulle räcka med att ha en konventionell hydraulisk frambroms som orkar hålla emot en skenande elmotor som driver bakhjulet kvarstår ju ändå frågan hur det påverkar kördynamiken i en nödsituation. Vad händer t ex om motorn börjar skena mitt i en kurva? Någon möjlighet att frikoppla finns ju inte heller.
Skulle ju kunna vara så att någon form av backupsystem för bakbromsen kommer när hojen väl är färdig för produktion, även om det iofs är märkligt att de nu skriver att den enbart har motorbroms bak. Kanske hoppas de på förändring av regelverk eller så har de byggt in någon slags finurligt oberoende nödbromssystem i fälgen.
Enda sättet stoppa en skenande MC med drivning på bakhjul med broms är tillräckligt kraftig bakbroms.
Framhjulet måste ju ha kontakt med marken för att kunna bromsa MCn.
Men nödbroms med elmotor är ju enklast med Extra Överdimensionerad strömbrytare = Överdimensionerad Kontaktor. Som bryter strömmen. En Extra Överdimensionerad Kontaktor i serie med Driftkontaktorn används i andra sammanhang när man ska stoppa elmotor i nödsituation.
Tex hindra en kompressor passera högsta tillåtet tryck.
Last edited: