Elhojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu börjar det läcka info om nya Zero SR/S: https://electrek.co/2020/02/19/zero-sr-s-electric-motorcycle-unveiled-aerodynamic-comfort-upgrades/
Jag är kluven på designen, lite för mycket sport-tourer för min smak. Nyllet är liksom lite för stort?
Men var är DC-snabbladdningen!?! :huvet
zero-sr-s-20-01.jpg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nä, 10 mil möjligen i verklig räckvidd är odugligt.
Till stugan har jag 32-35 mil beroende på vägval och det får vara max ett 30 minuters stopp på vägen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hade kunnat tänka mig en sån för pendling på sommarhalvåret, nu när jag snart slipper det dagliga dagis-kuskandet. Men DC-snabbladdningen är däremot ett måste om man ska ta sig en helgrunda med den, så det får nog bli att sätta sig på parkbänken och vänta ännu längre tills det kommer en hoj som matchar mina specar.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Tre laddningsmoduler känns lite onödigt, kan dom inte bara sätta in ett vanligt uttag som elbilarna har? Jag behöver både snabbladdning och extrabatteriet så om det är som förut att man måste offra batteri i "tanken" för laddning så är det ett stort no-no.

Sedan känns den lite väl dyr, frågan är vad batteripaketet kostar samt hur mycket dom tar för att det är el/nytt och möjligen premium enligt dom?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tre laddningsmoduler känns lite onödigt, kan dom inte bara sätta in ett vanligt uttag som elbilarna har? Jag behöver både snabbladdning och extrabatteriet så om det är som förut att man måste offra batteri i "tanken" för laddning så är det ett stort no-no.

Sedan känns den lite väl dyr, frågan är vad batteripaketet kostar samt hur mycket dom tar för att det är el/nytt och möjligen premium enligt dom?

Jag har inte kollat in detaljerna, men det där låter som att man kan göra inbyggda laddaren snabbare. En inbyggd laddare tar plats. Ett uttag för DC-laddning tar inte nämnvärd plats. Om det finns som tillval har jag inte orkat kolla upp än.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så när elbilarna snabbladdar så går inte strömmen via en laddare i bilen? Det har jag trott hela tiden. Skulle ju vara guld om man inte behöver släpa med sig en laddare.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Med 14,4 kWh batteri är det rimligt att landa på runt 25 -28 mil så länge man inte kör allt för fort. Var får du 10 mil ifrån?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Med 14,4 kWh batteri är det rimligt att landa på runt 25 -28 mil så länge man inte kör allt för fort. Var får du 10 mil ifrån?
De säger ju själva att "highway range är 132km" och med avdrag för vanliga räckviddslögner och lite marginal så är det 100km kvar.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.

Kinesen verkar ha den där nygamla uppfinningen ”låsningsfria” bromsar som eftermonteras och går att man inte kan låsa bromsarna, kanske pulserar också?

Undrar hur mycket under tjugo tusen den kostar i Kina?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så när elbilarna snabbladdar så går inte strömmen via en laddare i bilen? Det har jag trott hela tiden. Skulle ju vara guld om man inte behöver släpa med sig en laddare.
När man laddar med växelström så går det via den inbyggda laddaren. Snabbladdning medelst likström går mer eller mindre rakt in i batteriet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När man laddar med växelström så går det via den inbyggda laddaren. Snabbladdning medelst likström går mer eller mindre rakt in i batteriet.

Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?
Jo det är såklart kommunikation, oavsett växel- eller likström, för att reglera strömmen. Men med växelström används den på fordonet inbyggda "likriktaren" för att fylla på batteriet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.

Ser ut som en av alla de kinesiska elhojarna som jag såg på Milanomässan. Oftast biliga skräpkomponenter och dålig finish, även om designen kunde se ok ut på lite avstånd.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo det är såklart kommunikation, oavsett växel- eller likström, för att reglera strömmen. Men med växelström används den på fordonet inbyggda "likriktaren" för att fylla på batteriet.

Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.
Har dessvärre dålig koll på det tekniska rent specifikt (protokoll etc). Det är en smärre djungel.
Finns en del projekt på nätet, t.ex https://github.com/SmartEVSE/smartevse som jag gissar man kan börja luska i för att bygga en egen laddbox.
Mer om själva kontakten och protokollet kan man nog få ut från t.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector och dess följande länkar.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.

Tråkigt att vi bor i Europa då. Har inte sett någon BMS ännu som klarar CCS styrning. CCS använder PWM.

Du kan läsa mer här.

http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_Guide_Combined_Charging_System_V3_1_1.pdf

Orion2 klarar Chademo annars. Men det funkar bara i USA. https://www.orionbms.com/manuals/pdf/chademo_integration.pdf
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tråkigt att vi bor i Europa då. Har inte sett någon BMS ännu som klarar CCS styrning. CCS använder PWM.

Du kan läsa mer här.

http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_Guide_Combined_Charging_System_V3_1_1.pdf

Orion2 klarar Chademo annars. Men det funkar bara i USA. https://www.orionbms.com/manuals/pdf/chademo_integration.pdf
Och PWM vill man inte ha eller? Väldigt dålig på det här med laddning. Varför funkar bara Orion2 i USA? Finns ju att beställa rätt fina Orion2 och jag kommer ha plats för 34kWh och all elektronik utan problem. Däremot lär ju hojen väga ca 300kg med det så kanske inte stoppar i så många batterier ändå eller så väntar jag in Solid State.

CHAdeMO finns ju i Sverige och det är ju en standard, borde se likadan ut i USA som här och prestera på samma vis
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?

Ja det sker massor med kommunikation. Särskilt Chademo.

Inte likriktare. Teslas 125kW snabbladdare består av 12st laddare av samma typ som är inbyggda i bilen. Monterade i snabbladdstationen, inte i bilen, alltså.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top