Kan tipsa att ni kan provköra elhojar i Båstad idag och imorgon på SMC weekend / årsmöte. 3 hojar att prova
Är där själv nu, om ni vill ses.
Är där själv nu, om ni vill ses.
Elhoj på landsvägen känner jag inte mycke för då.. Där är de annat me typ ljudet av motorn som varvar ur, nerväxlingar osv istället för ett vinande från elmotorn å kedjerassel..Visst finns det dom som även har bilen som nöjeskörning på samma sätt som dom flesta av oss har motorcykeln. Men vi som anser att bilen ska vara rolig att köra är nog i minoritet. Den absoluta majoriteten av Svenska bilförare är nöjda om bilen tar dom från A till B hyfsat bekvämt. För det så spelar det ingen direkt roll om bilen får lite sämre väghållning pga högre vikt. Motorkaraktär mm har inte heller det någon större betydelse i det avseendet då dom flesta är fullt nöjda med en bils prestanda så länge som den grejar motorvägstempo med lite marginal vilket alla bilar gör.
Sen är det ju frågan om kostnaden. Vill man ha en elbil med tillräcklig räckvidd för att greja långkörningar så blir det en hel del pengar som man ska ut med enbart för att fordonet är dyrt. Framför allt för att stora batterier kostar pengar. Man måste köra en del för att tjäna igen de pengarna på den lägre driftkostnaden.
Där faller elbilen för min del. Jag skulle absolut kunna köra elbil men jag har ingen lust att lägga ut de pengarna som en hyfsat ny elbil kostar. Och tyvärr så måste den ju vara relativt ny för att ha räckvidd eftersom det är först nu det börjar komma hyfsat gott om alternativ som alla har godtagbar räckvidd även om den absoluta majoriteten av körningen med bil jag gör skulle kunna grejas med en räckvidd på 10 mil utan problem. (till och från jobb eller till affären för att handla). Men den måste ju även kunna klara en resa till sommarstugan eller liknande.
Så för elbil så är det för mig precis som för dig. Jag skulle ha svårt att räkna hem det på grund av att jag inte kör tillräckligt för att det ska motivera ett så dyrt inköp.
Vad gäller hojen är det lite knepigare.
Jag skulle visserligen mycket väl kunna tänka mig att köra en elhoj. Men där finns det väldigt dåligt med alternativ som har någon räckvidd att tala om. När jag är ut och kör så blir det utan vidare 20-30 mil vissa gånger och mestadels i glesbygd och då blir räckvidden ett problem då det på dom platserna ofta saknas möjligheter till att ladda en elhoj. Framför allt förlorar man då möjligheten att stanna och käka på just det stället man vill stanna till på.
Sen ligger det ju lite i saken att jag gillar motorkaraktären på hojen. Jag kör den delvis för den känslan och även om en elhoj är aldrig så snabb i accelerationen så är det inte riktigt samma känsla.
Så hojen är jag inte säker på att jag skulle vilja ersätta med en elhoj i nuläget även om det fanns alternativ med tillräcklig räckvidd för mina behov. Men det är ju ändå en ickefråga eftersom det utbudet är obefintligt till mycket litet.
Du behöver inte vara orolig. Kör på el själv. Jag har spridit ett rykte att de som kör ice tror att elfordon inte funkar på vintern. Sprider det så ofta jag kan för att låta smart.Provkörde själv och det är riktigt bra drag i dessa elhojar, gick wheela lite också men våga inte för mycket lite för dyra fortfarande för mig att bara köpa (300kkr +), men förhoppningsvis kommer priset ner till slut när dom börjar produceras i massor. Kan nog tänka mig att min nästa hoj blir en elhoj, i med jag har elbil och vet hur det är att äga dom. ?
Elhojen Delfast ser ut att vara lite intressant. Speciellt med den utrustningen
View attachment 472028
Electric bike at the best price power and range discounts available | Delfast e-bike
Order best electric bike at 50 mph speed and up to 230 miles range on a single charge, worldwide delivery, installment plans availible | Delfast electric bikes power and rangeeu.delfastbikes.com
80 km/h
321 km räckvidd
Men den kan extrautrustas med Robot 57. Säg vilken hoj med förbränningsmotor som har den möjligheten80km/h
ELLER
321 km räckvidd
Sammanfattar väl marknaden rätt bra, många går inte ens att köpa, och dom flesta har taskig räckvidd.
Inga motorer behöver växellåda egentligenSammanfattar väl marknaden rätt bra, många går inte ens att köpa, och dom flesta har taskig räckvidd.
Och en elmotorcykel med växellåda, vem kunde ha anat det?
Elmotorcyklar behöver väl ingen växellåda?
Det är väl Kymcon och Ducatin jag ser fram emot, av dom som har sålt hittils är det väl Energica som har haft den mest "färdiga" produkten.
När vi börjar snacka växellåda börjar jag piggna till lite. En elmotor behöver inte nödvädigtvis en växellåda då dess RPM potentiellt kan snurra fortare än en förbränningsmotor kan, tack vare sin enklare design och färre rörliga delar.
Det går tyvärr inte att lura naturen. Skulle vi ansluta en koppling och växellåda med svänghjul som ser till att hålla rotationen uppe när vi frikopplar skulle vi uppleva liknande känsla i motorn som på en vanlig gammal bensinhoj, men på bekostnad av att motorn skulle belastas mer i en högre växel och med lägre RPM.
Jag tror dock att en elmotor som ska driva ett svänghjul (och växellåda) för att skapa ett starkt bottendrag kommer att bli betydligt större och tyngre, än en till kraften motsvarande förbränningsmotor. Elmotorer verkar mer effektiva i högre RPM, dvs dom har bättre förutsättning för högre HP, än Nm.
En kraftfullare motor med tillbehör kostar inte nödvändigtvis mer vikt än en växellåda. Den ger dessutom mer acc genom hela fartregistret medan en klenare motor med växellåda blir trött när man tvingas lägga i högväxeln.Vill man ha både bra acc och en topphastighet på +200 så måste man antingen ta till en för stor motor eller en växellåda
Hur blir det med förbrukningen då? Skulle den inte gå att få ner med växellåda? Blir så j-a trött på alla teslor som ligger och blockerar vägarna i 80 kmh. Det är ju nya tidens husvagnsplåga. :/En kraftfullare motor med tillbehör kostar inte nödvändigtvis mer vikt än en växellåda. Den ger dessutom mer acc genom hela fartregistret medan en klenare motor med växellåda blir trött när man tvingas lägga i högväxeln.
Tesla verkar ju ha hittat gränsen för hur mycket fäste de har tillgång till i låg fart trots att de drevat för en ok toppfart. Jag ser inte att en växellåda skulle hjälpa till med accet i nästan något hastighetsintervall där.
På en mc blir det rimligen en motor ”stor” nog att slå över hojen när den är drevad till önskad toppfart som blir ”lagom”. Ingen växellåda behövs.
Problemet med att accelerera hojen kraftigare oavsett hur man gör det är att det går åt mer energi vilket leder till att man vill ha större batterier vars vikt är ett problem på en mc.
Min take är alltså att idag är kraftigare acc inte särskilt attraktivt eftersom det leder till en tyngre hoj men vartefter batterierna blir bättre kommer det leda till att man går mot kraftigare motorer snarare än växellåda.
Hur blir det med förbrukningen då? Skulle den inte gå att få ner med växellåda? Blir så j-a trött på alla teslor som ligger och blockerar vägarna i 80 kmh. Det är ju nya tidens husvagnsplåga. :/
I den hastigheten är det bara luft/rullmotstånd som gör skillnad.
Sätt på bilarna smalare däck istället så kan dom hålla 110 med samma förbrukning.
Så är det!
Sedan är det nog främst alla andra elbilar som ligger i 80 knyck. Teslorna har samma förbrukning i 130…
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |